Installation af Yellow Dog Linux
Fra : Morten Christensen

Dato : 27-09-01 15:32

Jeg vil installere Yellow Dog linux på min harddisk - dvs. partitionere disken,
så jeg både kan køre OS 9.1 og Ellow Dog Linux

Jeg har partitioneret min hardisk i to og nøje fulgt installations-
instruktionen fra Yellow Dog Linux hjemmeside og kommmet hele vejen igennem.
Men efter den havde bootet og jeg havde skrevet logik og password skriver den
kun mbc@localhost mbc1§ . (min login er mbc)

Herefter skrev jeg startx - enter , hvorefter den skrev noget med en fatal
serverfejl?

Jeg har forsøgt hele processen tre gange, altså formatering, botting, men
jeg havner samme sted.

Er der nogen der har en ide til, hvad der er galt og hvd jeg kan gøre ved
problemet?

Med venlig hilsen

Morten Birk Christensen, morten@privat.dk

--
Posted from ip39.svgnxr1.ras.tele.dk [195.249.52.39]

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 27-09-01 15:40

Morten Christensen wrote:

> [...]
> skriver den kun mbc@localhost mbc1§ . (min login er mbc) Herefter
> skrev jeg startx - enter , hvorefter den skrev noget med en fatal

Kan du citere mere præcist? Lyder som om, X ikke er korrekt
konfigureret. Hvilken maskine sidder du på? Har du valgt KDE eller
Gnome? I RedHat findes der en Xconfigurator. Martin ved sikkert hvad
det hedder i Yellow Dog (yup?)?

-j
[sengeliggende med kamillethe og næsespray]

--
Uwaga!
Skoddede min sidste smøg d. 26.07.01.

Fra : Morten Christensen

Dato : 28-09-01 14:26

Tak for din respons Janus.

Min maskine er en powermac 4400, med 80 Ram og 200 mHz processer.
Jeg har delt hardisken på 40 Gb op i to og kører OS 9.1 fint på den ene
halvdel.
Linuxdelen har jeg forsøgt installeret efter først at have partitioneret denne
del
af hardisken i 3, således der er en swarpdel en OldWoldRom.

Den linux jeg vil og har forsøgt at installere er Yellow Dog.
Jeg har brugt installationsvejledningen på:
www.yellowdoglinux.com/products/guide_to_install.shtml#notes

Efter jeg har tastat alle oplysninger ind og min maskine har installeret linux
(det tog i hvert fald lang tid og installeringslinien der var blå og blev mere
rød
arbejdede hele vejen igennem, gestarter jeg maskinen. Jeg vælger at boote
linux og Linux starter noget der ligner en dos-promt, med den lille pingvin i
øverste venstre hjørne.
Jeg kommer til det sted hvor der spørges efter mit login og password, som jeg
korrekt har tastet ind og er godkendt, hvorefter jeg skriver startx - return.

Her kommer der en besked om "Fatal server error" AddScreen/screenInit
failed for driver O. Herefter står processen stille og ligemeget hvad jeg
skriver
kommer jeg ikke videre.

Jeg vil blive rigtig glad, hvis I kunne hjælpe mig. Hvis I har brug for flere
oplysninger skriver jeg gerne igen.

"Janus Sandsgaard" <janus@netcetera.dk> wrote in message

> [...]
> det hedder i Yellow Dog (yup?)?
>
> -j
> [sengeliggende med kamillethe og næsespray]

Posted from ip31.svgnxr2.ras.tele.dk [195.249.27.31]

Fra : Jakob H K

Dato : 28-09-01 16:47

Morten Christensen <morten@privat.dk> wrote:

> Min maskine er en powermac 4400, med 80 Ram og 200 mHz processer.
> Jeg har delt hardisken på 40 Gb op i to og kører OS 9.1 fint på den ene
> halvdel.

ahh jeg er netop ved at forsøge at få dette til at køre på samme maskine
(se anden tråd) Jeg kom dog længere end dig i første omgang og kan godt
starte linux og en grafisk brugerflade op. Jeg har dog det problem at
opløsning og farver er helt defekte. Desuden er teksten på skærmen meget
sløret under opstarten. Jeg har ikke noget bud på hvad der går galt men
er meget intereseret i at høre hvordan historien ender

Hygge

Jakob H K

Fra : Martin Edlich

Dato : 28-09-01 17:20

In article
<7ecc1f137a8f2068f645ec634fb2425c.28623@mygate.mailgate.org>,
"Morten Christensen" <morten@privat.dk> wrote:

> Jeg vil blive rigtig glad, hvis I kunne hjælpe mig. Hvis I har brug for flere
> oplysninger skriver jeg gerne igen.

Prøv at sæt et hak i "No Video Driver" i BootX.

--
MVH Martin Edlich
http://www.edlich.dk

Fra : Morten Christensen

Dato : 28-09-01 17:53

Jeg er kommet videre i processen og kommet til et sted
hvor linux-promten skriver
"_XSERVTransSocketUnixCreatorListener ...... SocketcreaterListener ( ) failed.
_XSERVTransMakeAllCOTSSERerverListener server already running"

Desuden skriver den:

Connot establish any sockets - Make sure an X server insn't already running"

Bliver I/man klogere af det?

--
Posted from ip50.svgnxr2.ras.tele.dk [195.249.27.50]

Fra : Martin Edlich

Dato : 28-09-01 21:19

In article
<0ab1987f6bbfef0268e03e7d63aec698.28623@mygate.mailgate.org>,
"Morten Christensen" <morten@privat.dk> wrote:

> Bliver I/man klogere af det?

Har du bedt den om under installationen at den skal starte op i
kommandolinjen?

Det den fortæller dig, er at X allerede kører. Prøv at skrive "top" og
kig efter noget der starter med k.

--
MVH Martin Edlich
http://www.edlich.dk

Fra : Morten Christensen

Dato : 28-09-01 17:26

Mere information fra Morten:

[...]

Hvis nogen har forstand på linux, kan de måske hjælpe efter disse spor.

Til Jakob .... Jeg har også haft situationen med at jeg ikke kunne læse
skriften,
når maskinen bootede. Jeg gik ind i OS 9.1 og ændrede skærmopløsningen
Det hjalp af en eller anden grund.

Venligst Morten.

--
Posted from ip50.svgnxr2.ras.tele.dk [195.249.27.50]

Fra : Morten Christensen

Dato : 29-09-01 07:50

Jeg har skrevet om mine problemer med linux på mac og fået svar fra Martin
Edlich.
Jeg kan bare ikke åbne svarfilerne. Ved nogen hvorfor?

Morten

--
Posted from ip26.svgnxr1.ras.tele.dk [195.249.52.26]

Fra : Martin Edlich

Dato : 29-09-01 13:21

In article
<06c86a344f28a64bc9b80d4e0d75aa7a.28623@mygate.mailgate.org>,
"Morten Christensen" <morten@privat.dk> wrote:

> Jeg har skrevet om mine problemer med linux på mac og fået svar fra Martin
> Edlich.
> Jeg kan bare ikke åbne svarfilerne. Ved nogen hvorfor?

Det ved jeg - det er fordi der står "X-No-Archive: yes" i min header.

Men det her kan Morten vel heller ikke læse, så sig lige til ham at han
skal bruge en rigtig newsreader, i stedet for detder web-noget.

--
MVH Martin Edlich
http://www.edlich.dk