Hvilken planter er dette?
Fra : Finn Jensen

Dato : 27-09-01 08:06

Hej,

Kan nogle hjælpe mig med at fortælle mig hvilken 3 planter jeg har i min
have?.
Interesseret kan se billeder af de 3 planter her:
http://home.worldonline.dk/~figowitz/planter/

Jeg siger tak for ulejligheden.

--
Venligst
Finn Jensen

Fra : Mai-Brit

Dato : 27-09-01 18:33

Hej Finn!
Nr. 1 vil jeg mene er Cornus alba. På dansk hvid kornel. Har røde gren,
hvide blomster i skærme og blå/hvide bær.
Nr: 2 har jeg intet bud på.
Nr 3: vil jeg mene er en tobakspibeplante. Godt gemt under bladene kan man
tidligere på året se gul/grønne eller brunlige "piber". Botaniske navn:
Aristolochia macrophylla

klip

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 27-09-01 20:24

Mai-Brit <mai-brit@esenet.dk> skrev i en
> Hej Finn!
> Nr. 1 vil jeg mene er Cornus alba. På dansk hvid kornel. Har røde gren,
> hvide blomster i skærme og blå/hvide bær.

Hvad adskiller den fra kirsebærkornel? (Hedder den ikke netop det for
kirsebærrøde grene?)

--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Mai-Brit

Dato : 28-09-01 06:59

> Hvad adskiller den fra kirsebærkornel? (Hedder den ikke netop det for
> kirsebærrøde grene?)
Cornus alba - alba betyder hvid, så er det selvfølgelig misvisene at grenene
er højrøde. Alba tyder dog hen på blomsternes farve i stedet for grenenes.

Kirsebærkornel hedder vist sådan, fordi bærrene skulle minde om kirsebær,
bærrene er for øvrigt spiselige. Denne kornel hedder cornus mas.
God weekend
Mai-Brit

Fra : Per A. Hansen

Dato : 27-09-01 18:44

> [...]
> have?.
> Interesseret kan se billeder af de 3 planter her:

Nr. 1 er Benved.
Nr. 2 ligner en Kobberrose - så skulle den have
utallige torne.
Nr. 3 er en Tobakspibeplante - aristolochia ( håber det
er stavet korrekt - jeg har ikke slået efter)

Fin formular du har lavet!

Per A. Hansen

Fra : Finn Jensen

Dato : 27-09-01 18:52

Hej

Tak for alle Jeres oplysninger.-)

Plante 1 er det både bud på Kornel og Benved. Er det samme betegnelse på
planten?

--
Venligst
Finn Jensen

Fra : Per A. Hansen

Dato : 27-09-01 18:56

> Hej
>
> Tak for alle Jeres oplysninger.-)
>
> Plante 1 er det både bud på Kornel og Benved. Er det samme betegnelse på
> planten?

Nej - jeg har forvekslet dem - det er en Kornel.

Per A. Hansen

Fra : Astrid nielsen

Dato : 27-09-01 20:50

Finn Jensen <info@shannon-fly-dressing.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:zHJs7.707$Mk2.66585@news000.worldonline.dk...
> Hej
>
> Tak for alle Jeres oplysninger.-)
>
> Plante 1 er det både bud på Kornel og Benved. Er det samme betegnelse på
> planten?

Nej, det er ikke samme plante. Billedet viser nok en Kornel. Det er lidt
svært at se, da både kornel og benved får høstfarver netop nu. Grenene ser
dog røde ud, og er de det, er det givetvis en kornel. De fleste benved, jeg
kender, står i øvrigt med ret genkendelige røde bær ( enkeltvis hængende og
med stærkt orange vedhæng ) netop nu.

Venlig hilsen
Astrid Vest

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 27-09-01 22:53

On Thu, 27 Sep 2001 21:50:25 +0200, "Astrid nielsen"
<astrid.vest@get2net.dk> wrote:

> [...]
>kender, står i øvrigt med ret genkendelige røde bær ( enkeltvis hængende og

Desuden har benved 'firkantede' grene. (Det kan være svært at se på
den krybende benved, men jeg vil alligevel påstå den har firkantede
grene)

Og det er synd at benved ikke bliver brugt mere end den gør. Den er
nemlig rigtig flot.

http://www.gartneriet.dk