/ Forside / Teknologi / Hardware / Mac / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Mac
#NavnPoint
UlrikB 4810
kipros 1675
Klaudi 1010
myg 920
pifo 907
Stouenberg 838
molokyle 830
Bille1948 815
rotw 760
10  EXTERMINA.. 750
Hvordan tester man RAM?
Fra : Jørgen Angel


Dato : 26-09-01 17:45

Hvordan tester man RAM?

Jeg har et underligt og meget generende problem. Med jævne mellemrum
stopper al aktivitet på min Mac. Det varer vel en 20-30 sekunder (føles
længere). Og så kører alt igen som intet var hændt.
Typisk sker det hver halve time. Til tider oftere. Og det sker i alle
programmer.

Det kom efter jeg havde fået installeret er XLR8 kort, så jeg spurgte
firmaet om de havde hørt om den slags drillerier.
De mente det var et RAM-problem. Og jeg købte faktisk noget RAM samtidig
med kortet. Det var NoName RAM el. lign. Jeg sprang ud i det efter et
råd her gruppen gående ud på, at enten så virker RAM eller også gør det
ikke.

Supporteren hos XLR8 skrev bl.a.
You might want to check your ram. Do some ram tests. You
might also try de-interleaving your ram especially if you have added new
ram
recently. A mixture of 60ns and 70ns ram can cause problems. I seriously
doubt if the processor is causing the computer to stall.

Nu er mine spørgsmål de til vise og hjælpsomme her i gruppen:

1) Hvad betyder "de-interleaving your ram"? Gyldendals røde oversætter
"interleave" med "gennemskyde med hvide blade". Jo, det gav jo mening.
Jeg kan prøve at proppe en håndfuld hvide stykker papir ind i Mac'en og
så hive dem ud igen. Jeg har bare på fornemmelsen, at det ikke rigtig
har den ønskede effekt.

2) Hvordan checker jeg om mine ramklodser er en blanding 60ns og 70ns?
Er der en software der fortælle det??

3) Er der andre bud på havd der kan være grunden til irriterende pauser?

Med venlig hilsen

Jørgen Angel

 
 
J.C. Voss (26-09-2001)
Kommentar
Fra : J.C. Voss


Dato : 26-09-01 18:11

Jørgen Angel <angel@inet.uni2.dk> wrote:

> 1) Hvad betyder "de-interleaving your ram"?

Her står der hvad interleaved RAM betyder
<http://www.xlr8yourmac.com/RAM/>, regner med at du bare skal gøre det
modsatte af hvad der står

> 2) Hvordan checker jeg om mine ramklodser er en blanding 60ns og 70ns?
> Er der en software der fortælle det??

Henter Tattletech her <http://www.decismkr.com/download.htm> og under
general hardware, sådan ca. 1/4-del nede af siden står der memory

> 3) Er der andre bud på havd der kan være grunden til irriterende pauser?

Jeg oplevede noget lignende med en maskine [G3 DT] der var sat op til en
DHCP-server, den hang hyppigt, meget lignende det du beskriver. Kan ikke
huske om det er en bug, og hvordan man fikser det hvis det er en bug.

--
//Jonas @ 11°, 56° | Hellere styr på lortet - |
<http://geografi.hjem.wanadoo.dk> | end lort på styret... |
<http://verture.subnet.dk/>

Jørgen Angel (26-09-2001)
Kommentar
Fra : Jørgen Angel


Dato : 26-09-01 18:39

J.C. Voss <jcSPAM@BLOCKvoss.tf> wrote:

> Her står der hvad interleaved RAM betyder
> <http://www.xlr8yourmac.com/RAM/>, regner med at du bare skal gøre det
> modsatte af hvad der står

Tak, jeg prøver at se hvad der står.
Jørgen

Morten Reippuert Knu~ (26-09-2001)
Kommentar
Fra : Morten Reippuert Knu~


Dato : 26-09-01 18:29

Jørgen Angel <angel@inet.uni2.dk> wrote:

> Jeg har et underligt og meget generende problem. Med jævne mellemrum
> stopper al aktivitet på min Mac. Det varer vel en 20-30 sekunder (føles
> længere). Og så kører alt igen som intet var hændt.
> Typisk sker det hver halve time. Til tider oftere. Og det sker i alle
> programmer

du bruger 8.6 og dit IP netværk kører via ethernet via DHCP
servertildelt adresse? ik'?

Det er en kedt fejl når Opentransport genforhandler dion ip adresse med
DHCP serveren. Der er ikke andet at gøre end nedgradere til 8.1 eller
opgradere til mac OS 9... med mindre du har mulighed for at indtaste din
IP adresse manuelt.
--
Venlig hilsen Morten Reippuert Knudsen... nu på krykker

<icq:131382336>

Jørgen Angel (26-09-2001)
Kommentar
Fra : Jørgen Angel


Dato : 26-09-01 18:39

Morten Reippuert Knudsen <spam@reippuert.dk> wrote:

> du bruger 8.6 og dit IP netværk kører via ethernet via DHCP
> servertildelt adresse? ik'?

Jeg har kun en maskine (8500 med XLR8 kort) og kører med 8.6.
Samtidig med XLR8 kortet fik jeg ADSL os TDC. Det med DHCP har jeg ikke
hørt om, men ....

Jørgen

Sascha (26-09-2001)
Kommentar
Fra : Sascha


Dato : 26-09-01 19:00

Du kan vælge at køre med fast ip

TDC - Hvis det er en lukket opsætning
Så burde du kunne bruge 192.168.1.x
x=20 til 255
TDC routeren bruger nogle ip numre i starten af tabellen jeg ikke kan huske
subnet er enten 255.255.255.0 eller 255.255.0.0 mener det er det første tal

mvh
Sascha

"Jørgen Angel" <angel@inet.uni2.dk> wrote in message
news:1f0cx3b.bmxlz1kihio0N%angel@inet.uni2.dk...
> Morten Reippuert Knudsen <spam@reippuert.dk> wrote:
>
> > du bruger 8.6 og dit IP netværk kører via ethernet via DHCP
> > servertildelt adresse? ik'?
>
> Jeg har kun en maskine (8500 med XLR8 kort) og kører med 8.6.
> Samtidig med XLR8 kortet fik jeg ADSL os TDC. Det med DHCP har jeg ikke
> hørt om, men ....
>
> Jørgen



Morten Reippuert Knu~ (26-09-2001)
Kommentar
Fra : Morten Reippuert Knu~


Dato : 26-09-01 19:33

Jørgen Angel <angel@inet.uni2.dk> wrote:

> Jeg har kun en maskine (8500 med XLR8 kort) og kører med 8.6.
> Samtidig med XLR8 kortet fik jeg ADSL os TDC. Det med DHCP har jeg ikke
> hørt om, men ....

kontrolpanelet TCP/IP... hvad står der i pop-op vinduet "konfigurer" ?

belive me, jeg vil anslå at der er 99%'s chance for at det er problemet.

--
Venlig hilsen Morten Reippuert Knudsen... nu på krykker

<icq:131382336>

Jørgen Angel (26-09-2001)
Kommentar
Fra : Jørgen Angel


Dato : 26-09-01 20:31

Morten Reippuert Knudsen <spam@reippuert.dk> wrote:

>
> kontrolpanelet TCP/IP... hvad står der i pop-op vinduet "konfigurer" ?
>
> belive me, jeg vil anslå at der er 99%'s chance for at det er problemet.

Sørme så - "Bruger DHCP Server"
I vinduet under (ID for DHCP Client) er der blankt.
Er løsningen at gå til OS 9??

Morten Reippuert Knu~ (26-09-2001)
Kommentar
Fra : Morten Reippuert Knu~


Dato : 26-09-01 22:41

Jørgen Angel <angel@inet.uni2.dk> wrote:

> Sørme så - "Bruger DHCP Server"
> I vinduet under (ID for DHCP Client) er der blankt.
> Er løsningen at gå til OS 9?

ja, eller gøre som forslået i et andet indlæg, bruge en fast IP adresse
hvilket godt kan lade sig gøre med din ADSL-router.

--
Venlig hilsen Morten Reippuert Knudsen... nu på krykker

<icq:131382336>

Jørgen Angel (26-09-2001)
Kommentar
Fra : Jørgen Angel


Dato : 26-09-01 23:18

Morten Reippuert Knudsen <spam@reippuert.dk> wrote:

> ja, eller gøre som forslået i et andet indlæg, bruge en fast IP adresse
> hvilket godt kan lade sig gøre med din ADSL-router.

Mens du skrev ovenstående svar sad jeg og samlede de mange venlige
forsøg på hjælp, som du kan se af mit andet indlæg.
Er det muligt for dig her at fortælle hvor jeg skal taste denne faste IP
adresse og hvor jeg skal få at vide hvilken det er - hos TDC hvor jeg
har mit ADSL abonnement?

Håber at kunne læse dit svar i morgen - nu skal mit rætte hoved i seng!
Jørgen

Morten Reippuert Knu~ (27-09-2001)
Kommentar
Fra : Morten Reippuert Knu~


Dato : 27-09-01 08:00

Jørgen Angel <angel@inet.uni2.dk> wrote:

> Mens du skrev ovenstående svar sad jeg og samlede de mange venlige
> forsøg på hjælp, som du kan se af mit andet indlæg.
> Er det muligt for dig her at fortælle hvor jeg skal taste denne faste IP
> adresse og hvor jeg skal få at vide hvilken det er - hos TDC hvor jeg
> har mit ADSL abonnement?

se saschas svar til dig i

Message-ID: <pDos7.15$Ay.3794@news010.worldonline.dk>

--
Venlig hilsen Morten Reippuert Knudsen... nu på krykker

<icq:131382336>

Jørgen Angel (27-09-2001)
Kommentar
Fra : Jørgen Angel


Dato : 27-09-01 08:53

Morten Reippuert Knudsen <spam@reippuert.dk> wrote:

> se saschas svar til dig
Jo, men som jeg skrev forstod jeg det simpelthen ikke, men Villy
Erichsen sendte en lille manual jeg kunne forstå.

Villy Erichsen (27-09-2001)
Kommentar
Fra : Villy Erichsen


Dato : 27-09-01 04:04



Jørgen Angel wrote:

> Sørme så - "Bruger DHCP Server"
> I vinduet under (ID for DHCP Client) er der blankt.
> Er løsningen at gå til OS 9??

Du kan sagtens køre på 8.6.
1. Bed om en fast IP adresse hos TDC - sig at du skal bruge flg. IP adressen
- Routeradessen og Subnetmasken.
2. Når du har fået det gå - i kontrolpanelet TCP/IP - Arkiv
menuen/konfigurationer - dubler standard - gør aktiv.
3. Øverst - Forbind via skal være ethernet - konfigurer skal være manuelt -
IKKE bruge DHCP
4. Intast herefter numrene du har fået tildelt ad TDC

Så er problemet klaret.
Jeg havde selv samme problem på min 8500 - 8.6
Venlig hilsen
--
Villy Erichsen Tegner/Grafiker
http://www.hammel-nyt.dk
Hellere system i rodet - end rod i systemet



Jørgen Angel (27-09-2001)
Kommentar
Fra : Jørgen Angel


Dato : 27-09-01 14:34

Villy Erichsen <brita-villy@adslhome.dk> wrote:

> Du kan sagtens køre på 8.6.
> 1. Bed om en fast IP adresse hos TDC - sig at du skal bruge flg. IP adressen
> - Routeradessen og Subnetmasken.
> 2. Når du har fået det gå - i kontrolpanelet TCP/IP - Arkiv
> menuen/konfigurationer - dubler standard - gør aktiv.
> 3. Øverst - Forbind via skal være ethernet - konfigurer skal være manuelt -
> IKKE bruge DHCP
> 4. Intast herefter numrene du har fået tildelt ad TDC
>
> Så er problemet klaret.
> Jeg havde selv samme problem på min 8500 - 8.6

Har nu bestilt den faste IP adresse. Men TDC siger, at jeg ikke skal
taste noget ind - de sender informationerne direkte ind i min Mac - lidt
uhyggeligt!
Jeg nævnte, at du selv havde indtastet info. Her til svarede de, at vi
måske havde to forskellige slags ADSL hos dem. Mit hedder ADSL, hvad
hedder dit ADSL??

Jørgen

Villy Erichsen (28-09-2001)
Kommentar
Fra : Villy Erichsen


Dato : 28-09-01 00:31



Jørgen Angel wrote:

>
> Har nu bestilt den faste IP adresse. Men TDC siger, at jeg ikke skal
> taste noget ind - de sender informationerne direkte ind i min Mac - lidt
> uhyggeligt!

Det er det samme som med DHCP

>
> Jeg nævnte, at du selv havde indtastet info. Her til svarede de, at vi
> måske havde to forskellige slags ADSL hos dem. Mit hedder ADSL, hvad
> hedder dit ADSL??

ADSL bredbånd.
Jeg fik tilsendt papir med IP adresse og Subnet - og kørte videre med DHCP -
dengang vidste jeg ikke at det var DHCP der "stallede" maskinen.
Det fik jeg at vide af Morten Reippurt i et svar for ikke så længe siden.
I mellemtiden havde TDC´s server været nede - og et nyt IP nummer dukkede op i
TCP/IP - dette har jeg brugt siden.
Først connect via DHCP som sædvanligt.
I kontrolpanelet TCP/IP rediger menuen skal du sætte brugerniveauet til avanceret
- så kan du se de ting du har brug for IP/Router/Subnet
Skriv dem ned - dubler din configuration - indtast numrene - og vælg forbind
manuelt.
Når du ikke har været på nettet i længere tid kan det være at du skal connecte via
DHCP - og så skifte til manuelt. Så omdøb dine configurationer til henholdsvis
DHCP og Manuelt.
Du skal ikke tage dig af at du får en fejlmelding om at hvis du skifter
forbindelsen kan det påvirke din netværksforbindelse - bare klik OK.
Selv om det ikke er det officielle nummer jeg har fået tildelt af TDC - bliver det
ved at være det samme - modsat normal DHCP.

Jeg skal bruge den faste IP fordi jeg laver en del hjemmearbejde - og skal kunne
kontakte maskinen fra arbejde.

Venlig hilsen

--
Villy Erichsen Tegner/Grafiker
http://www.hammel-nyt.dk
Hellere system i rodet - end rod i systemet



Jørgen Angel (28-09-2001)
Kommentar
Fra : Jørgen Angel


Dato : 28-09-01 07:23

Villy Erichsen <brita-villy@adslhome.dk> wrote:

> Mit hedder ADSL, hvad
> > hedder dit ADSL??
>
> ADSL bredbånd.

Ja, det var det jeg ville have skrevet - ADSL bredbånd og ikke bare ADSL
- det smuttede i farten.
Villy, tak for din grundige beskrivelse. Jeg vil følge den nøje når jeg
på mandag får min faste IP adr.
Tak også til alle andre der er kommet med råd. Jeg vender tilbage om
hvordan det er gået.

Med de bedste hilsener,

Jørgen Angel


Jesper Haaber Gyllin~ (28-09-2001)
Kommentar
Fra : Jesper Haaber Gyllin~


Dato : 28-09-01 12:06

Jørgen Angel <angel@inet.uni2.dk> wrote:

> Villy Erichsen <brita-villy@adslhome.dk> wrote:
>
> > Mit hedder ADSL, hvad
> > > hedder dit ADSL??
> >
> > ADSL bredbånd.
>
> Ja, det var det jeg ville have skrevet - ADSL bredbånd og ikke bare ADSL
> - det smuttede i farten.
> Villy, tak for din grundige beskrivelse. Jeg vil følge den nøje når jeg
> på mandag får min faste IP adr.
> Tak også til alle andre der er kommet med råd. Jeg vender tilbage om
> hvordan det er gået.
>
> Med de bedste hilsener,
>
> Jørgen Angel
>

Hej Jørgen

Hvornår skal du have ryddet op på din 8500 og installleret OS 9.1 ???

--
Ciao Jesper )

Jørgen Angel (28-09-2001)
Kommentar
Fra : Jørgen Angel


Dato : 28-09-01 12:44

Jesper Haaber Gylling <jesper@gylling.net> wrote:

> Hej Jørgen
>
> Hvornår skal du have ryddet op på din 8500 og installleret OS 9.1 ???

Du si'r jo jeg er en kylling, Gylling. Så vi tager lige en ting ad
gangen!

Jesper Haaber Gyllin~ (28-09-2001)
Kommentar
Fra : Jesper Haaber Gyllin~


Dato : 28-09-01 12:50

Jørgen Angel <angel@inet.uni2.dk> wrote:

> Jesper Haaber Gylling <jesper@gylling.net> wrote:
>
> > Hej Jørgen
> >
> > Hvornår skal du have ryddet op på din 8500 og installleret OS 9.1 ???
>
> Du si'r jo jeg er en kylling, Gylling. Så vi tager lige en ting ad
> gangen!

Er den holdt op med at hænge ? Altså Mac'en ?? )

--
Ciao Jesper )

Jørgen Angel (28-09-2001)
Kommentar
Fra : Jørgen Angel


Dato : 28-09-01 14:59

Jesper Haaber Gylling <jesper@gylling.net> wrote:

> Er den holdt op med at hænge ? Altså Mac'en ?? )

Jeg har ikke bemærket det de sidste 4-5 timer, men det kan jo være et
tilfælde. Det er jo først på mandag jeg får den faste IP adr. Så skal
det blive interessant.

macsteen (26-09-2001)
Kommentar
Fra : macsteen


Dato : 26-09-01 20:42

in article 1f0cz2s.2m1h4c1njb6zsN%spam@reippuert.dk, Morten Reippuert
Knudsen at spam@reippuert.dk wrote on 26.09.2001 20:32:

> Jørgen Angel <angel@inet.uni2.dk> wrote:
>
>> Jeg har kun en maskine (8500 med XLR8 kort) og kører med 8.6.
>> Samtidig med XLR8 kortet fik jeg ADSL os TDC. Det med DHCP har jeg ikke
>> hørt om, men ....
>
> kontrolpanelet TCP/IP... hvad står der i pop-op vinduet "konfigurer" ?
>
> belive me, jeg vil anslå at der er 99%'s chance for at det er problemet.

Yap, du skal måske prøve at sætte "TCP/IP-Edit-User Mode" til "Advanced".
Herefter får du en knap i "TCP/IP-vindue" der hedder "Options...". Her skal
du ikke have hak på "Load Only When Needed".


Jesper Haaber Gyllin~ (26-09-2001)
Kommentar
Fra : Jesper Haaber Gyllin~


Dato : 26-09-01 21:06

macsteen <macsteen@remove.yahoo.com> wrote:

> in article 1f0cz2s.2m1h4c1njb6zsN%spam@reippuert.dk, Morten Reippuert
> Knudsen at spam@reippuert.dk wrote on 26.09.2001 20:32:
>
> > Jørgen Angel <angel@inet.uni2.dk> wrote:
> >
> >> Jeg har kun en maskine (8500 med XLR8 kort) og kører med 8.6.
> >> Samtidig med XLR8 kortet fik jeg ADSL os TDC. Det med DHCP har jeg ikke
> >> hørt om, men ....
> >
> > kontrolpanelet TCP/IP... hvad står der i pop-op vinduet "konfigurer" ?
> >
> > belive me, jeg vil anslå at der er 99%'s chance for at det er problemet.
>
> Yap, du skal måske prøve at sætte "TCP/IP-Edit-User Mode" til "Advanced".
> Herefter får du en knap i "TCP/IP-vindue" der hedder "Options...". Her skal
> du ikke have hak på "Load Only When Needed".

Gælder det også under 9.1 ?

--
Ciao Jesper )

macsteen (26-09-2001)
Kommentar
Fra : macsteen


Dato : 26-09-01 21:58

in article 1f0d3x6.1re11u38pknk6N%jesper@gylling.net, Jesper Haaber Gylling
at jesper@gylling.net wrote on 26.09.2001 22:06:

> macsteen <macsteen@remove.yahoo.com> wrote:
>
>> in article 1f0cz2s.2m1h4c1njb6zsN%spam@reippuert.dk, Morten Reippuert
>> Knudsen at spam@reippuert.dk wrote on 26.09.2001 20:32:
>>
>>> Jørgen Angel <angel@inet.uni2.dk> wrote:
>>>
>>>> Jeg har kun en maskine (8500 med XLR8 kort) og kører med 8.6.
>>>> Samtidig med XLR8 kortet fik jeg ADSL os TDC. Det med DHCP har jeg ikke
>>>> hørt om, men ....
>>>
>>> kontrolpanelet TCP/IP... hvad står der i pop-op vinduet "konfigurer" ?
>>>
>>> belive me, jeg vil anslå at der er 99%'s chance for at det er problemet.
>>
>> Yap, du skal måske prøve at sætte "TCP/IP-Edit-User Mode" til "Advanced".
>> Herefter får du en knap i "TCP/IP-vindue" der hedder "Options...". Her skal
>> du ikke have hak på "Load Only When Needed".
>
> Gælder det også under 9.1 ?

Det skulle jeg mene


Jørgen Angel (26-09-2001)
Kommentar
Fra : Jørgen Angel


Dato : 26-09-01 23:12


Jeg har fået mange råd og tips - tak for det. Desværre er der en del
jeg ikke forstår eller ved hvad jeg skal stille op med. I tilfældig
rækkefølge:

J.C. Voss skrev på mit spørgsmål om hvordan checker jeg om mine
ramklodser er en blanding 60ns og 70ns:

> Henter Tattletech her <http://www.decismkr.com/download.htm> og under
>general hardware, sådan ca. 1/4-del nede af siden står der memory.

Jeg kan altså ikke se nogen beskrivelse vedr. ns'erne??
Jeg kan se, at klodserne sidder pænt i Interleave og hvor store de er,
men ikke noget om ns??
---------

Jon Bendtsen skrev:
> du kan vel saette alt din ram til 70ns, for at se om det virker.

Jeg troede ramklodsernes 60ns og 70ns var noget de var født med, og
ikke noget jeg kunne indstille dem til??
-----
Morten Reippuert skrev:

> Det er en kedt fejl når Opentransport genforhandler dion ip adresse med
> DHCP serveren. Der er ikke andet at gøre end nedgradere til 8.1 eller
> opgradere til mac OS 9... med mindre du har mulighed for at indtaste din
> IP adresse manuelt.

Morten, det ved jeg ikke om jeg har. For at være ærlig, jeg ved ikke
hvor jeg skulle taste det.
Hvis jeg kan, skal jeg så taste det hver gang jeg skal på via min ADSL??
Så er noget af ideen jo røget!
-------
Sascha skrev:
> TDC - Hvis det er en lukket opsætning
> Så burde du kunne bruge 192.168.1.x
> x=20 til 255
> TDC routeren bruger nogle ip numre i starten af
> tabellen jeg ikke kan huske
> subnet er enten 255.255.255.0 eller 255.255.0.0
> mener det er det første tal

Sascha, det er sødt af dig, men min indsigt rækker ikke til at forstå
hvad det handler om. Jeg ved slet ikke hvilken tabel du taler om. Jeg er
sgu nok ved at blive for gammel til det her. Måske skulle jeg ikke have
skilt mig af med min gamle skrivemaskine.
Er der nogen sammenhæng mellem det Morten skrev og det Sascha skrev -
eller er der modsætninger?
------
macsteen skrev:
> du skal måske prøve at sætte "TCP/IP-Edit-User Mode" til "Advanced".
> Herefter får du en knap i "TCP/IP-vindue" der hedder "Options...". Her skal
> du ikke have hak på "Load Only When Needed".

Det er ikke i kontrolpanelet TCP/IP jeg skal finde disse ting, vel? For
de muligheder er slet ikke til stede der. Men hvor så?

------
Lige nu er jeg bare forvirret - kan desværre ikke engang påstå at det er
på et højere niveau.
Men tak alligevel.
Er der nogen der kan konkludere hvor jeg går fra her? Vil OS 9.1 gøre en
ende på om ikke alle mine problemer så dem jeg har med RAM, ADSL, DHCP,
TCP/IP, tabeller og strenge?

hilsen
Jørgen


PS Lidt er da kommet på plads. Jeg har det med interleave de-interleave
på plads.
Sådan ser interleave ud
A1: 128MB B1 128MB
A2: 64MB B2: 64MB
og sådan ser de-interleave ud:
A1: 128MB B1 64MB
A2: 64MB B2: 128MB

Martin Edlich (26-09-2001)
Kommentar
Fra : Martin Edlich


Dato : 26-09-01 23:38

In article <1f0d9cq.19kbne8ivsmriN%angel@inet.uni2.dk>,
angel@inet.uni2.dk (Jørgen Angel) wrote:

> Vil OS 9.1 gøre en ende på om ikke alle mine problemer så dem jeg har
> med RAM, ADSL, DHCP, TCP/IP, tabeller og strenge?

Ja.

--
MVH Martin Edlich
Henvendelser til min e-mail adresse vil blive besvaret kort, men uhøfligt
(medmindre jeg selv er ude om det, og det er Off Topic).
http://www.edlich.dk

Morten Reippuert Knu~ (27-09-2001)
Kommentar
Fra : Morten Reippuert Knu~


Dato : 27-09-01 08:00

Jørgen Angel <angel@inet.uni2.dk> wrote:

> Morten Reippuert skrev:
>
> > Det er en kedt fejl når Opentransport genforhandler dion ip adresse med
> > DHCP serveren. Der er ikke andet at gøre end nedgradere til 8.1 eller
> > opgradere til mac OS 9... med mindre du har mulighed for at indtaste din
> > IP adresse manuelt.
>
> Morten, det ved jeg ikke om jeg har. For at være ærlig, jeg ved ikke
> hvor jeg skulle taste det.
> Hvis jeg kan, skal jeg så taste det hver gang jeg skal på via min ADSL??
> Så er noget af ideen jo røget!

nej, det er noget du indtaster én gang.

> -------
> Sascha skrev:
> > TDC - Hvis det er en lukket opsætning
> > Så burde du kunne bruge 192.168.1.x
> > x=20 til 255
> > TDC routeren bruger nogle ip numre i starten af
> > tabellen jeg ikke kan huske
> > subnet er enten 255.255.255.0 eller 255.255.0.0
> > mener det er det første tal
>
> Sascha, det er sødt af dig, men min indsigt rækker ikke til at forstå
> hvad det handler om. Jeg ved slet ikke hvilken tabel du taler om. Jeg er
> sgu nok ved at blive for gammel til det her. Måske skulle jeg ikke have
> skilt mig af med min gamle skrivemaskine.
> Er der nogen sammenhæng mellem det Morten skrev og det Sascha skrev -
> eller er der modsætninger?

nej

--
Venlig hilsen Morten Reippuert Knudsen... nu på krykker

<icq:131382336>

J.C. Voss (27-09-2001)
Kommentar
Fra : J.C. Voss


Dato : 27-09-01 08:43

Jørgen Angel <angel@inet.uni2.dk> wrote:

> Jeg kan altså ikke se nogen beskrivelse vedr. ns'erne??
> Jeg kan se, at klodserne sidder pænt i Interleave og hvor store de er,
> men ikke noget om ns??

Det ser sådan her ud på min Tattletech (jeg har selv tilføjet de røde
streger) <http://www.mobilixnet.dk/~wai30886/dumps/tattle.gif/>, Lige
efter de @100Mhz står der en lodret streg | og derefter 10.0ns eller
7.5ns.
Ser det helt anderledes ud på din?

--
//Jonas @ 11°, 56° | Hellere styr på lortet - |
<http://geografi.hjem.wanadoo.dk> | end lort på styret... |
<http://verture.subnet.dk/>

Jørgen Angel (27-09-2001)
Kommentar
Fra : Jørgen Angel


Dato : 27-09-01 08:53

J.C. Voss <jcSPAM@BLOCKvoss.tf> wrote:

> Det ser sådan her ud på min Tattletech (jeg har selv tilføjet de røde
> streger) <http://www.mobilixnet.dk/~wai30886/dumps/tattle.gif/>, Lige
> efter de @100Mhz står der en lodret streg | og derefter 10.0ns eller
> 7.5ns.
> Ser det helt anderledes ud på din?

Der er ikke info om ns'er på min. Men jeg fandt et sted i infoen til
Tattletech at den ikke altid kunne give netop denne information. Æv.

J.C. Voss (27-09-2001)
Kommentar
Fra : J.C. Voss


Dato : 27-09-01 08:54

Jørgen Angel <angel@inet.uni2.dk> wrote:

> Der er ikke info om ns'er på min. Men jeg fandt et sted i infoen til
> Tattletech at den ikke altid kunne give netop denne information. Æv.

Pokkers, men det var da et forsøg værd.

--
//Jonas @ 11°, 56° | Hellere styr på lortet - |
<http://geografi.hjem.wanadoo.dk> | end lort på styret... |
<http://verture.subnet.dk/>

Jørgen Angel (27-09-2001)
Kommentar
Fra : Jørgen Angel


Dato : 27-09-01 09:00

J.C. Voss <jcSPAM@BLOCKvoss.tf> wrote:

> Pokkers, men det var da et forsøg værd.

Ja, kender du andre programmer der kan fortælle om ns?
Men er ns ikke noget en ramklods er født med og sådan er det. Eller kan
man ændre det? Det forstod jeg på et af de andre indlæg.

J.C. Voss (27-09-2001)
Kommentar
Fra : J.C. Voss


Dato : 27-09-01 18:22

Jørgen Angel <angel@inet.uni2.dk> wrote:

> Ja, kender du andre programmer der kan fortælle om ns?

Nej ikke lige umiddelbart, desværre.

> Men er ns ikke noget en ramklods er født med og sådan er det. Eller kan
> man ændre det? Det forstod jeg på et af de andre indlæg.

Det har jeg aldrig hørt om, og jeg troede at ns-hastigheden var fast
bestemt og ikke til at rette lige sådan [knipser]. På den anden side er
jeg ikke RAM ekspert.

--
//Jonas @ 11°, 56° | Hellere styr på lortet - |
<http://geografi.hjem.wanadoo.dk> | end lort på styret... |
<http://verture.subnet.dk/>

macsteen (27-09-2001)
Kommentar
Fra : macsteen


Dato : 27-09-01 18:31

in article 1f0d9cq.19kbne8ivsmriN%angel@inet.uni2.dk, Jørgen Angel at
angel@inet.uni2.dk wrote on 27.09.2001 00:11:

> macsteen skrev:
>> du skal måske prøve at sætte "TCP/IP-Edit-User Mode" til "Advanced".
>> Herefter får du en knap i "TCP/IP-vindue" der hedder "Options...". Her skal
>> du ikke have hak på "Load Only When Needed".
>
> Det er ikke i kontrolpanelet TCP/IP jeg skal finde disse ting, vel? For
> de muligheder er slet ikke til stede der. Men hvor så?
>

Du har vel en Edit/Rediger menu når du har åbnet TCP/IP?
I den har du vel også en User mode.../Jeg ved ikke hvad den hedder på dansk,
men det er det nederste punkt.
I den følgende dialog skal du vælge den mellemste radio-knap og godkende
dialog.
Herefter har du en knap nederst til højre i TCP/IP vindue (Options...). Når
du klikker på den får du en dialog som har et afkrydsningsfelt som *ikke*
skal være afkrydset.


René Frej Nielsen (28-09-2001)
Kommentar
Fra : René Frej Nielsen


Dato : 28-09-01 23:50

Jørgen Angel <angel@inet.uni2.dk> wrote:

> Er der nogen der kan konkludere hvor jeg går fra her? Vil OS 9.1 gøre en
> ende på om ikke alle mine problemer så dem jeg har med RAM, ADSL, DHCP,
> TCP/IP, tabeller og strenge?

Jeg hopper lige ind her, da jeg har været på ferie.

Jeg vil anbefale at skifte til 9.1, da det en klar anbefaling fra TDC's
side, at man bruger DHCP med en TDC BredBånd forbindelse.

Selv om du nu har bestil en fast IP-adresse, så skal maskinen stadig stå
til at modtage IP-adressen via DHCP. Det er sådan BredBånd er
konstrueret. Jeg kan se, at en anden her i gruppen kan få det til at
virke, selv om han angiver en fast IP-adresse, men selv han har
problemer til tider og det skyldes at den metode ikke understøttes af
TDC.

Nu da du får en fast IP-adresse, vil du kun kunne have en maskine på
nettet af gangen. Hvis du har flere maskiner, kan det let give
problemer, da du skal frigive din DHCP lease (altså frigive IP-adressen)
på den ene maskine, før end en anden maskine kan komme på nettet. Ellers
skal du vente indtil DHCP leasen udløber. Eneste mulighed er at købe en
router, men det koster og gør din netværksopsætning mere kompleks.

--
René

Morten Reippuert Knu~ (26-09-2001)
Kommentar
Fra : Morten Reippuert Knu~


Dato : 26-09-01 22:41

Jesper Haaber Gylling <jesper@gylling.net> wrote:

> Gælder det også under 9.1 ?

9.x har ikkke DHCP problemet med at _alt_ går i stå, når DHCP leasen
skal genforhandles - så det skulle ikke være nødvendigt.

--
Venlig hilsen Morten Reippuert Knudsen... nu på krykker

<icq:131382336>

Jon Bendtsen (26-09-2001)
Kommentar
Fra : Jon Bendtsen


Dato : 26-09-01 18:45

> Hvordan tester man RAM?

hvis det nu var x86, saa ville jeg sige
memtest86, men det her er jo mac.


> Det kom efter jeg havde fået installeret er XLR8 kort, så jeg spurgte
> firmaet om de havde hørt om den slags drillerier.
> De mente det var et RAM-problem. Og jeg købte faktisk noget RAM samtidig
> med kortet. Det var NoName RAM el. lign. Jeg sprang ud i det efter et
> råd her gruppen gående ud på, at enten så virker RAM eller også gør det
> ikke.

nja, det er ikke helt sandt, det kan give fejl som du ikke
opdager. Men hvis din ram er ramt af saadan en fejl, og din
software ligger i den ram, saa burde den crashe, ikke bare
staa og vente i xx sekunder.


> 2) Hvordan checker jeg om mine ramklodser er en blanding 60ns og 70ns?
> Er der en software der fortælle det??

du kan vel saette alt din ram til 70ns, for at se om det virker.



ion++

--

Netiketten anbefaler at svar skrives nedenunder den text der svares på.
http://usenet.dk/netikette/quote.html

J.C. Voss (27-09-2001)
Kommentar
Fra : J.C. Voss


Dato : 27-09-01 18:22

Jon Bendtsen <bendtsen@ask.diku.dk> wrote:

> du kan vel saette alt din ram til 70ns, for at se om det virker.

Hvordan ændrer man ns-indstillingerne på RAM? Jeg troede ikke det kunne
ændres.

--
//Jonas @ 11°, 56° | Hellere styr på lortet - |
<http://geografi.hjem.wanadoo.dk> | end lort på styret... |
<http://verture.subnet.dk/>

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177518
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408647
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste