OS 10.1 opdatering
Fra : Thomas von Hassel

Dato : 26-09-01 13:46

Ny har på bla. mediamac læst at opdateringen kan hentes i forretningerne
på mandag.... gælder det også fredgaard ? ..og kan den fulde 10.0 også
købes der ?
(der er langt fra herning til den nærmeste appleshop)

/thomas

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 26-09-01 15:47

In article <1f0cjmq.1log2xg89kwsgN%thomas@vermoe.dk>,
Thomas von Hassel wrote:

> Ny har på bla. mediamac læst at opdateringen kan hentes i
> forretningerne på mandag.... gælder det også fredgaard ?

Det burde det i hverfald. Fredgaard har har jo langet en del mac'ere
over disken med præinstallret/medfølgende OSX, og er således
forhandlere af produktet på lige fod med Officeline m.fl.

> ..og kan den fulde 10.0 også købes der ? (der er langt fra herning
> til den nærmeste appleshop)

Pas.

-j

--
Uwaga!
Skoddede min sidste smøg d. 26.07.01.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 26-09-01 19:50

Janus Sandsgaard <janus@netcetera.dk> wrote:

> [...]
> over disken med præinstallret/medfølgende OSX, og er således
> forhandlere af produktet på lige fod med Officeline m.fl.

jammen så må jeg vel gå ind i løvens hule ;) , men ok... fredgaard står
højere i min bog en merlin ;)

/thomas

Fra : tom dissing

Dato : 26-09-01 19:09

10.1 kommer først den 1. November... På DK
Men ellers er det korrekt at 10.1 kommer ( US/ENG) den 1.
Og jep det er muligt at opgradere fra ex 10.0.. Jeg hørte også noget med at
det senere bliver muligt at opgradere fra 9.21 !?
Tom

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 26-09-01 20:00

tom dissing <tom@mir.dk> wrote:

> [...]
> Og jep det er muligt at opgradere fra ex 10.0.. Jeg hørte også noget med at
> det senere bliver muligt at opgradere fra 9.21 !?

Jeg er sku ligeglad med om den er på dansk eller ej. faktisk har man den
fordel ved køre IE system at mange opdateringer m.m. først kommer på IE,
derefter på dansk, som f.eks. med iTunes 1.1...

/thomas

Fra : Jens Lykkebo

Dato : 26-09-01 22:25

On 26/09/01 20:59, in article 1f0d0kf.1ckr30510e0jswN%t@garbage.dk, "Thomas
von Hassel" <t@garbage.dk> wrote:

> [...]
> fordel ved køre IE system at mange opdateringer m.m. først kommer på IE,
> derefter på dansk, som f.eks. med iTunes 1.1...

Man kan bestille opdateringen v.h.a. denne side

http://www.apple.com/dk/macosx/uptodate/

Hilsen Jens.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 26-09-01 22:31

Jens Lykkebo <Lykkebo@privat.dk> wrote:

> Man kan bestille opdateringen v.h.a. denne side
>
> http://www.apple.com/dk/macosx/uptodate/
>
> Hilsen Jens.

ja formedelst x antal kr. Så kan jeg jo ligesågodt køre til Fyn og
besøge OfficeLine :)

/thomas

--
Some stupid statement ;)

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 26-09-01 22:49

> [...]

> fordel ved køre IE system at mange opdateringer m.m. først kommer på IE,
> derefter på dansk, som f.eks. med iTunes 1.1...

Enig! Jeg overvejer også at snuppe en eng. osx. Faktisk stillede jeg
spørgsmålet om "tidsrammen for den danske version af osx" til Apple DK
på MacParty01. Jeg henviste til opdateringer af iMovie og Airport
software som endnu ikke er på linie med resten af verdenen. (Faktisk
oplevede jeg at modtage en airportbase med software version 1.3 (nyeste)
som jeg forgæves har forsøgt at hente på nettet. Dvs. opdateringen
fandtes, men den var blot ikke frigivet på nettet!!??) Apple DK sagde,
at de var lige så frustreret som brugerne og at det var Apple USA der
sørgede for at softwaren blev oversat af et dansk firma, som Apple DK
slet ikke havde kontakt med.

Tja, hvad ku' man sige til det?

Problemet er bare at dansk software er et must hvis Mac'en skal nå ud
til førstegangskøberne af computere. For os nørder er det hip som hap,
men vi er vel alle interesseret i et stort antal Mac brugere! Dvs. at vi
bør vel støtte danske oversættelser når de er tilgængelige. I modsat
fald får vi, som vi har set med Office pakken, kun tilbudt software på
engelsk.

.... så hvis jeg har toldmodighed og hvis datoen der er meldt ud omkring
frigivelsen af den danske version af osx er til at stole på, så satser
jeg på at min skal være på dansk.

/Martin

Fra : Anders

Dato : 26-09-01 23:13

Martin Bredthauer skrev (ang. danske versioner af software):

> Apple DK sagde,
> at de var lige så frustreret som brugerne og at det var Apple USA der
> sørgede for at softwaren blev oversat af et dansk firma, som Apple DK
> slet ikke havde kontakt med.

Nu hvor Apple er blevet så glad for Open Source-tankegangen, kunne man jo
snildt blandt danske mac-brugere lave et netværk, som gjorde arbejdet for
dem. En hurtigtarbejdende junta, som dobbelttjekkede hinanden skulle nok
kunne gøre det på en weekend.

Fra : Peter Gersmann

Dato : 27-09-01 03:47

In article <B7D81F87.EA9C%ajkmine@boxershortsmac.com>, Anders
<ajkmine@boxershortsmac.com> wrote:

> [...]
> dem. En hurtigtarbejdende junta, som dobbelttjekkede hinanden skulle nok

Hvis du starter med hjælpefilerne, så skal vi andre nok klare menuerne i
Finder.

//Peter Gersmann

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 27-09-01 17:43

Peter Gersmann <moof@mail.tele.dk> wrote:

> Hvis du starter med hjælpefilerne, så skal vi andre nok klare menuerne i
> Finder.
>
> //Peter Gersmann

Er det så let at rette i ? ..os' i X ? ..jeg har hørt en lille fugl
synge om at at det meste lå som XML er det rigtigt ?

/thomas
--
Some stupid statement ;)

Fra : Peter Gersmann

Dato : 27-09-01 18:17

In article <1f0dtf9.1jtbdsrcvnkxyN%t@garbage.dk>, t@garbage.dk (Thomas
von Hassel) wrote:

> Er det så let at rette i ? ..os' i X ? ..jeg har hørt en lille fugl
> synge om at at det meste lå som XML er det rigtigt ?

Det er et forbandet stort arbejde som er totalt undervurderet.
Den danske oversættelse kan jo ikke for alvor komme igang før den
amerikanske udvikling er afsluttet. Læg dertil at hvis ti oversættelser
skal kompileres og verificeres, så er dansk nok ikke lige den udgave,
som står til at få mest opmærksomhed.

Alt i alt - de danske oversættere er AFAIK uden skyld.

//Peter

Fra : Anders

Dato : 27-09-01 19:02

Peter Gersmann skrev:

> Hvis du starter med hjælpefilerne, så skal vi andre nok klare menuerne i
> Finder.

Det meste er vel allerede skrevet, så det er vel kun de opdateringer, som er
sket fra 10.0.3 til 10.1

Fra : Peter Gersmann

Dato : 27-09-01 19:15

In article <B7D93645.ECCF%ajkmine@boxershortsmac.com>, Anders

> Det meste er vel allerede skrevet, så det er vel kun de opdateringer, som
> er sket fra 10.0.3 til 10.1

Hvad jeg forstod på oversætterne er det stort set sq1. Mac OS X 10.1
opdateringen er for dem næsten et nyt system.

//Peter

Fra : J.C. Voss

Dato : 27-09-01 08:43

> [...]

> dem. En hurtigtarbejdende junta, som dobbelttjekkede hinanden skulle nok

Jeg vil gerne melde mig under fanerne. Hvornår begynder vi? Hvem skal vi
kontakte? Hvem henter pizza?

--
//Jonas @ 11°, 56° | Hellere styr på lortet - |
<http://geografi.hjem.wanadoo.dk> | end lort på styret... |

Fra : Henrik Münster

Dato : 27-09-01 21:19

Thomas von Hassel <t@garbage.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:1f0d0kf.1ckr30510e0jswN%t@garbage.dk...

> Jeg er sku ligeglad med om den er på dansk eller ej. faktisk har man den
> fordel ved køre IE system at mange opdateringer m.m. først kommer på IE,
> derefter på dansk, som f.eks. med iTunes 1.1...

Jeg troede, at en af fordelene ved Mac OS X er, at sproget ligger i nogle
"ekstra" filer. Der var endda rygter om, at f.eks. dansk version kunne fås
ved blot at downloade nogle sprogfiler og så installere dem på en engelsk
version. Det var derfor mit indtryk, at det ikke længere var nødvendigt at
installere opdateringer i samme sprog som systemet, men det passer måske
ikke?
Henrik Münster
Centralsygehuset i Esbjerg/Varde

Fra : Michael Florentin Ni~

Dato : 27-09-01 22:12

In article <3bb38803$0$7280$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>,
"Henrik Münster" <henrik@muenster.dk> wrote:

> [...]
> installere opdateringer i samme sprog som systemet, men det passer måske

Jo, det er rigtigt, at sprogfiler (som regel) ligger som selvstændige
filer, men der er så hulens mange af dem! Et andet potentielt problem
er at det måske ikke blot er teksten i programmerne, der skal
oversættes, men også navne på fx "magiske" mapper (som Applications),
hvilket kan have global betydning. Hvordan MacOS X egentlig klarer den
slags i virkeligheden, ved jeg ski ikke...

-mf

PS. En ting, der undrer mig: Hvorfor kan jeg ikke putte dansk i listen
over foretrukne sprogversioner, så jeg fx kan checke Renés oversættelse
af OmniWeb ud?

--
-mf = Michael Florentin Nielsen = florent@post3.tele.dk

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 29-09-01 00:13

Michael Florentin Nielsen <florent@post3.tele.dk> wrote:

> [...]
> hvilket kan have global betydning. Hvordan MacOS X egentlig klarer den
> slags i virkeligheden, ved jeg ski ikke...

Hvis det er lavet ordentligt, så er det "bare" at oversætte det hele,
men hvis Apple's programmører har rodet i det og bruger enkeltoversatte
ord i forskellige sætninger, så kan det godt blive noget rod på alt
andet end et engelsk system. Det har OmniGroup bl.a. gjort et par steder
i OmniWeb.

> PS. En ting, der undrer mig: Hvorfor kan jeg ikke putte dansk i listen
> over foretrukne sprogversioner, så jeg fx kan checke Renés oversættelse
> af OmniWeb ud?

I Terminal skriver du følgende:

defaults write NSGlobalDomain AppleLanguages -array Danish English

Hvis du vil have flere sprog i din liste i "International"
kontrolpanelet, skal de skrives efter "English" (altså "Danish English
Deutch" osv.). Dansk vil nu figurere i toppen af listen, men hvis du
ændrer på listen fra kontrolpanelet vil dansk forsvinde igen.

Jeg mener forresten seriøst tilbagemeldinger på oversættelsen af
OmniWeb. Er er slet ingen der bruger OS X og OmniWeb?

--
René

Fra : Michael Tysk-Anderse~

Dato : 29-09-01 16:27

René Frej Nielsen <rfn@altavista.net> wrote:

> [...]
> ord i forskellige sætninger, så kan det godt blive noget rod på alt
> andet end et engelsk system. Det har OmniGroup bl.a. gjort et par steder

Er hide/show toolbar i browser menuen et eksempel på dette eller er det
en del af systemet? Har ikke dansk i min Mac OS X!

> I Terminal skriver du følgende:
>
> defaults write NSGlobalDomain AppleLanguages -array Danish English

I Mac OS X 10.1 er dette ikke nødvendigt!

> [...]
>
> Jeg mener forresten seriøst tilbagemeldinger på oversættelsen af
> OmniWeb. Er er slet ingen der bruger OS X og OmniWeb?

Jo det gør jeg skam og jeg glæder mig over at du bruger ordet skrift i
stedet for font!

Hvad med hjælpe systemet og start siden, skal de også oversættes?
--
Mvh Michael Tysk-Andersen

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 29-09-01 18:32

> Er hide/show toolbar i browser menuen et eksempel på dette eller er det
> en del af systemet? Har ikke dansk i min Mac OS X!

Lige netop dette er en del af systemet. Det samme gælder flere ting inde
i "boksen" hvor man ændrer på sin værktøjspalette. På en dansk OS X ser
det helt fint ud, men hvis man som jeg kører med en IE, vil enkelte ord
og sætninger blive vist på engelsk.

> I Mac OS X 10.1 er dette ikke nødvendigt!

Hvad gør man der?

> Jo det gør jeg skam og jeg glæder mig over at du bruger ordet skrift i
> stedet for font!

Det hedder det jo på dansk... Det var lidt svært at lave oversættelsen,
da jeg selv er bruger af IE systemer og IE programmer. Jeg hader at
vente på oversættelser af opdateringer, men jeg synes dem der vil have
et dansk system og programmer, skal have chancen for det.

Normalt siger jeg altid selv font, fil, bookmark osv.

> Hvad med hjælpe systemet og start siden, skal de også oversættes?

Der er en anden gut, som skulle lave dette, men jeg har ikke hørt fra
ham i rigtigt lang tid, så måske jeg lige skulle maile ham. Det kan ikke
vare lang tid før vi ser endnu en opdatering af OmniWeb, og her ville
det da være rart med en komplet oversættelse.

Hvis nogen finder fejl i den danske oversættelse, vil jeg meget gerne
vide det. Jeg har selv opdaget et par smuttere, så jeg skal alligevel
ind og pille.

--
René

Fra : Jan Oksfeldt Jonasen

Dato : 30-09-01 18:30

> [...]
> installere opdateringer i samme sprog som systemet, men det passer måske

Rent oversættelsesmæssigt vil OS X (ligesom ERS) stadig have problemer
med linielængder. En dialog kan komme til at se ret morsom ud, når
tekstlinier er for lange til at være i den.

--
Mvh/re Jan Jonasen
jonasen (at) it (dot) dk

If I wanted culture, I'd eat yogurt.

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 30-09-01 23:06

Jan Oksfeldt Jonasen <jonasenREMOVE@THISit.dk> wrote:

> Rent oversættelsesmæssigt vil OS X (ligesom ERS) stadig have problemer
> med linielængder. En dialog kan komme til at se ret morsom ud, når
> tekstlinier er for lange til at være i den.

Det kommer jo lidt an på, hvordan man griber oversættelsen an. Hvis man
oversætter boks for boks, ja så skulle der jo ikke gerne være noget
problem, men hvis man oversætter vha. et program, der hiver tekststrenge
ud af filerne, så er der måske problemer.

Apple har lavet et program, som hedder AppleGlot3, som skulle være
rigtigt godt til oversættelser, men jeg endnu ikke fået kigget på det.
Lad os håbe, at det er så smart, at det advarer hvis man laver for lange
tekster, for typisk fylder en dansk oversættelser mere end den
oprindelige engelske.

--
René

Fra : Peter Gersmann

Dato : 27-09-01 03:45

In article <B7D7E65A.8E78%tom@mir.dk>, tom dissing <tom@mir.dk> wrote:

> [...]
> at
> det senere bliver muligt at opgradere fra 9.21 !?

2 faste datoer for levering af produkter og en påstand med 99,6 pct.
usandsynlighed. Argh!

//Peter Gersmann

Fra : Christian Flintrup

Dato : 27-09-01 15:50

Peter Gersmann <moof@mail.tele.dk> wrote:

> 2 faste datoer for levering af produkter og en påstand med 99,6 pct.
> usandsynlighed. Argh!

99,6 er procenttallet for tilfredse Macintosh-brugere, hvis jeg husker
rigtigt.

(hvorfor skriver jeg sådan noget? :)

--
Christian

Fra : Peter Gersmann

Dato : 27-09-01 18:20

In article <1f0ek26.1y32xci1i9sowN%ic@osxhacks.com>, ic@osxhacks.com
(Christian Flintrup) wrote:

> 99,6 er procenttallet for tilfredse Macintosh-brugere, hvis jeg husker
> rigtigt.

Yep, og kampagnen var udviklet i Danmark

//Peter

Fra : Mikkel Pagh

Dato : 26-09-01 23:35

..og kan den fulde 10.0 også
> købes der ?

Jeg har set OSX (10.0) til salg i Fredgaard ved Nørreport Station i København.
Så mon ikke også de har det i de andre Fredgaard-forretninger.

/Mikkel

--
Posted from voyager.rhk.dk [130.226.169.201]

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 27-09-01 17:43

Mikkel Pagh <mpagh@imv.au.dk> wrote:

> ..og kan den fulde 10.0 også
>
> Jeg har set OSX (10.0) til salg i Fredgaard ved Nørreport Station i København.
> Så mon ikke også de har det i de andre Fredgaard-forretninger.
>
> /Mikkel

ak, suk, klage, alt sker sku efterhånden i københavn ..geez

/thomas
--
Some stupid statement ;)

Fra : Michael Florentin Ni~

Dato : 27-09-01 11:04

In article <1f0cjmq.1log2xg89kwsgN%thomas@vermoe.dk>,
thomas@vermoe.dk (Thomas von Hassel) wrote:

> Ny har på bla. mediamac læst at opdateringen kan hentes i forretningerne
> på mandag.... [snip]

Apropos opdatering. Så vidt jeg har hørt følger dev. CD'en, som jeg går
ud fra også er blevet opdateret, ikke med hvis man henter sin 10.1
opdatering i butikken. Det er jo i bund og grund frygteligt ærgeligt,
da der er rigtig mange gode ting på dev. CD'en. På den anden side
mangler den også en del for at blive rigtig god - især dokumentation!
Er der nogen der ved, om indholdet af dev. CD'en bliver lagt ud til
download - jeg vil nødigt betale 160kr og vente n uger for noget jeg kan
hente gratis.

-mf

--
-mf = Michael Florentin Nielsen = florent@post3.tele.dk

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 27-09-01 11:51

> [...]

> Er der nogen der ved, om indholdet af dev. CD'en bliver lagt ud til
> download - jeg vil nødigt betale 160kr og vente n uger for noget jeg kan

registre dig som developer (der findes et gratis abonnement), så skulle
den kunne downloades - det kan den nuværende i al fald.

--
Venlig hilsen Morten Reippuert Knudsen... nu på krykker

<icq:131382336>

Fra : Michael Tysk-Anderse~

Dato : 27-09-01 15:31

> registre dig som developer (der findes et gratis abonnement), så skulle
> den kunne downloades - det kan den nuværende i al fald.

Håber at det er bliver en mulighed, selvom det bliver i omegnen af 190
MB. For jeg kan nemlig ikke opgradere da jeg ikke har købt ny Mac, men
kun Mac OS X til min aldrende G3. Jeg regner med at jeg skal have den
gratis opgradering der kommer på mandag og finde udviklerværktøjerne på
anden måde!
--
Mvh Michael Tysk-Andersen

Fra : Michael Florentin Ni~

Dato : 27-09-01 17:51

Doh! Det er jeg jo i forvejen - man kan nærmest ingenting på Apples
developer sider, hvis man ikke registrerer sig. Jeg glemmer (gider
ikke) bare at læse ADC nyhedsbrevet.

Jammen så ser det ud til at jeg skal ned og glo (i endnu længere tid end
jeg plejer) i Officeline på mandag...

In article <1f0eiwd.1kbkqenhcnrumN%mta@mac.com>,
mta@mac.com (Michael Tysk-Andersen) wrote:

> [...]
> kun Mac OS X til min aldrende G3. Jeg regner med at jeg skal have den
> gratis opgradering der kommer på mandag og finde udviklerværktøjerne på

Hvis jeg ikke tager meget fejl, kan du stadig få opdateringen+developer
CD'en tilsendt selvom du har købt MacOS X selvstændigt (det har jeg selv
gjort på trods af, at jeg egentlig kunne havet fået en gratis opdatering
til iBook'en). Find du frejdigt din proof of purchase i MacOS X
papæsken!

-mf

--
-mf = Michael Florentin Nielsen = florent@post3.tele.dk