Kældergulv.
Fra : G&H

Dato : 26-09-01 09:04

Jeg bor i en ældre villa, som i store træk et sat i stand, men vi mangler
dog stadigvæk kælderen.
Den er jeg nu startet på, og skal have fundet en løsning til, hvad jeg gør
ved betongulvet.
Der har ikke været egentlige fugtproblemer, men da jeg flytter nogen
papkasser opdager jeg at de var blevet mugne. Så der er altså en eller anden
grad af fugtighed, som jeg ikke opdager til hverdag.
Nu havde jeg tænkt mig bare at købe noget billigt laminatgulv, og smide det
på gulvet, med et lag pap og et lag tyndt flamingo ( 10 mm) i mellem. Men
det er nu ikke en løsning jeg tør bruge, for hvis en papkasse kan mugne, så
er jeg meget nervøs for at den løsning jeg havde tænkt mig, kan blive en
frygtelig gang "snask". Eller er det en ok løsning ? Og hvorfor ?
..
Jeg er ikke meget for at skulle hugge gulvet op, grave ud, rette af,
isolerer, og støbe nyt. Men jeg er klar over at det evt. kan blive
nødvendigt, hvis der ikke findes en anden løsning. Så hvis der er nogen der
har gode ideer så er de velkomne.

Mvh
TFH

Fra : Johan Myhre Andersen

Dato : 02-10-01 01:44

G&H wrote:

> [...]
> isolerer, og støbe nyt. Men jeg er klar over at det evt. kan blive
> nødvendigt, hvis der ikke findes en anden løsning. Så hvis der er nogen der

Du kunne lægge "knobbe-plast" (f.eks. Platon) som underlag. Det give et
lille luftrum ned til betonen, og der kan tilsluttes ventilation hertil,
for at fjerne fugten. Dessuden virker det fjedrende og skåner sikkert
knæene, hvis det er noget du skal stå og gå på i længere tid af gangen.
Hvis betonen er utæt og der er radon i undergrunden, løser Platon også
det problem. Mht. isolering, isolerer det sikkert lidt, men ikke som
flamingo. Jeg er ikke sikker på, at det er en god ide at lægge flamingo
direkte over Platon; så skal der nok et hårdt lag imellem, f.eks.
gips-undergulv.
Prøv at søge på Platon.

Men i øvrigt: hvor kommer fugten fra? Du kunne jo prøve at lægge
flamingo på et stykke med en avis under, og plastik over flamingoen som
dampspærre. Hvis avisen nu bliver fugtig må fugten komme nede fra. En
anden test er at lægge plastik og f.eks. en avis ovenpå. Hvis avisen nu
bliver fugtig, er det fugtighed fra luften der kondenserer mod det kolde
gulv.

Hvis fugten kommer fra luften skulle det ikke give problemer at lægge
flamingo + dampspærre + (under)gulv.

--Johan

Fra : Erna Andersen

Dato : 01-10-01 20:59

Hej

"G&H" <hendeham@worldonline.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
blive en
> frygtelig gang "snask". Eller er det en ok løsning ? Og hvorfor
?

Nej, jeg tror, du skal lade være med det.

Stil hellere papkasser på hylder, så luften kan cirkulere omkring
dem.
Sådan en kælder er forresten god til vinteropbevaring af
kartofler, blomsterløg, -knolde og fuchsier.

Hilsen Erna

Fra : g.lykke

Dato : 29-09-03 16:17

"G&H" skrev d. 26-09-01 09:04 dette indlæg :
> [...]
> isolerer, og støbe nyt. Men jeg er klar over at det evt. kan blive
> nødvendigt, hvis der ikke findes en anden løsning. Så hvis der er

Anvisningen findes i Byggekrams "Gør ord til handling", publikationer
nr 12,
side 30 - 33 . Det er her lavet med Icopal Special , en såkaldt
knop-folie,
Om det er effektivt kan jeg ikke sige noget om men jeg skal selv igang
med mit kældergulv, og regner med at benytte omhandlede metode
hilsen G. Lykke

http://www.kandu.dk/