Babylon-paradokset fortsat:
Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 26-09-01 00:30

....Og her kunne vi måske komme ind på det VIRKELIGE paradoks:

Hvad om det infernalske Babylon faktisk ER den samme kvinde, som i sidste
ende bliver "Jesu Brud", eller "Det Ny Jerusalem"?

Tanken er faktisk nærliggende set ud fra den berømte situation i
Johannesevangeliets kap. 8.

Også i Gamle Testamente bander Jahve - gennem profeterne - ofte Jerusalem
LANGT væk, for til sidst at vise "Hende" Sin Nåde og tage "Hende" til Sig
igen?

Jeg kan ikke lade være med at tænke på Åbenbarigens ord om det Himmelske
Jerusalem: "...Og der blev givet Hende en NY klædning..." - Jamen, er "hun"
så blevet hejst nøgen ned fra Himmelen?

Jeg tror nok det vil være på dette område, at man kan finde den mest
kreative - og ikke destruktive - udlægning af Åbenbaringen...Og det ville
nok passe bedre med Jesu nådige Væsen...

Anders Peter Johnsen

Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 26-09-01 15:29

"Anders Peter Johnsen" <anderspj@post8.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> LANGT væk, for til sidst at vise "Hende" Sin Nåde og tage "Hende" til Sig

F.eks. er der Hoseas, som i protest over Israels forhold til Jahve ligefrem
ægter en prostituereret for at illustrere hele situationen.
Der er også Ezekiel, som i kapitel 16 synes at være inde på samme tankegang.

Der er sikkert flere, jeg skal bare lige finde dem...