aktier for begyndere
Fra : P.N.

Dato : 26-09-01 09:05

jeg ved ikke om der er nogen her på listen der kan forklare mig lidt om
aktier, en ting jeg aldrig har fattet er foreks:

hvorfor: går et firma fallit når deres aktier falder i værdi ?, er aktien
ikke et tilgodehavende bevis med en kurs der stiger og falder i takt med
firmaets omsætning. uanset hvor meget aktien falder skulle det vel ikke
påvirke firmaet
De har jo fået deres penge, da de udstedte aktien, er pointen den at de kan
tvinges til at indløse den ?.
det skulle vel ikke være noget problem hvis den er i bund. jeg ved ikke om
der er nogen der ved det.

MVH Poul Nielsen

Fra : Frithiof Jensen

Dato : 26-09-01 08:33

"P.N." wrote:

> jeg ved ikke om der er nogen her på listen der kan forklare mig lidt om
> aktier, en ting jeg aldrig har fattet er foreks:
>
> hvorfor: går et firma fallit når deres aktier falder i værdi ?,

Det er omvendt: Aktierne i et firma falder hvis firmaet er på vej til at
gå fallit (eller mere nøjagtigt, hvis der er flere sælgere end købere
til aktien).

> er aktien
> ikke et tilgodehavende bevis med en kurs der stiger og falder i takt med
> firmaets omsætning. uanset hvor meget aktien falder skulle det vel ikke
> påvirke firmaet

Jeps - det eneste er at det bliver dyrere for dem at låne penge fordi de
ikke kan få så meget hvis de skulle udstede nye aktier - men hvis det er
et fornuftigt foretagende behøver de det ikke og så er det ikke et
problem.

Det bliver selvfølgelig også billigere for andre at købe virksomheden
ved at erhverve mere end 50% af aktierne - nogen gange ser man ledelser,
der foretager opkøb af virksomhedens egne aktier for at forhindre et
opkøb.

Fra : Casper Lyngsø

Dato : 26-09-01 09:59

"Frithiof Jensen" <faj@ericssontelebit.com> wrote in message
> "P.N." wrote:
> ...nogen gange ser man ledelser,
> der foretager opkøb af virksomhedens egne aktier for at forhindre et
> opkøb.
<snippet>

Jeg går ud fra det er tilladt i DK? Det er ihvertfald først lige blevet
tilladt i US jvf. terrorangrebet og den slunkne økonomi.

Caz

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 27-09-01 23:45

On Wed, 26 Sep 2001 10:59:10 +0200,
Casper Lyngsø <lyngsoe@abk.auc.dk> wrote:

> [...]
>
> Jeg går ud fra det er tilladt i DK? Det er ihvertfald først lige blevet
> tilladt i US jvf. terrorangrebet og den slunkne økonomi.

Det er normalt i Danmark at generalforsamlingen hvert år tillader
en virksomhed at opkøbe op til 10% af aktiekapitalen. Denne tilladelse
fornyes hvert år på generalforsamlingen.

Fra : Bjarne Jensen

Dato : 30-09-01 21:26

hej

jeg kan anbefale dig at søge grundlæggende informationer eksempelvis på
www.aktiezoom.dk hvor der findes en aktieskole med 23 lektioner ...det er
gratis.

mvh
Bjarne Jensen