Suzuki GSX 400 F - omdrejninger
Fra : Peter Wodskou

Dato : 25-09-01 23:16

Hej!
Er der nogen i gruppen, der kan oplyse mig om, hvor mange rpm. en Suzuki GSX
400 F skal kunne levere i 6. gear? Mit speedometer viser håbløst for lidt;
men via politiets hastighedsmålere ( de gratis!!) ved jeg, at min mc kører
18,66km/t i 6. gear v/1.000 rpm. ( 56 km/t v. 3.000 rpm.) På lige vej ( i
udlandet?!) kan den trække 8.000 rpm svarende til 149,2 km/t hvilket er en
anelse lavere end den fabriksopgivne tophastighed på 170. Alt er stillet
efter bogen; formentlig er mine knastaksler under slidgrænsen.

Hilsen
Peter W

Fra : Søren Johansen

Dato : 26-09-01 11:09

"Peter Wodskou" skrev:
> Hej!
> Er der nogen i gruppen, der kan oplyse mig om, hvor mange rpm. en Suzuki
GSX
> 400 F skal kunne levere i 6. gear?

Det er meget svært at sige noget generelt om! Det afhænger jo bl.a. af
luftmodstanden (som ændrer sig med vinden, din størrelse, hvad bekædning du
har på osv.). Vægten har også lidt betydning, medmindre du har en meget lang
strækning at afprøve det på.

> Mit speedometer viser håbløst for lidt;
> men via politiets hastighedsmålere ( de gratis!!) ved jeg, at min mc kører
> 18,66km/t i 6. gear v/1.000 rpm. ( 56 km/t v. 3.000 rpm.)

Hvis du har en elektronisk omdr. tæller så er den sikkert præcis.
Hvis den er mekanisk (altså med kabel fra motoren) så er den sikkert ikke
præcis nok til at lave den slags udregninger!

> [...]
> anelse lavere end den fabriksopgivne tophastighed på 170. Alt er stillet
> efter bogen; formentlig er mine knastaksler under slidgrænsen.

Hvis det er meget vigtigt for dig at vide hvor hurtigt den kan køre, så kan
jeg anbefale at montere en cykel-computer.
Den kan endda logge den højest opnåede hastighed, og med et par justeringer
kan sådan en blive meget præcis.

mvh,
Søren
888

Fra : albert

Dato : 26-09-01 11:56

> Hvis du har en elektronisk omdr. tæller så er den sikkert præcis.
> Hvis den er mekanisk (altså med kabel fra motoren) så er den sikkert ikke
> præcis nok til at lave den slags udregninger!

Eksempel på dette:
Min CBR i 6. gear
80kmt = 3000 omdr = 26,7 km/t ved 1000
105kmt = 4000 omdr = 26,25 km/t ved 1000
110kmt= 4400 omdr = 25km/t ved 1000
170km/t = 7000 omdr = 24,3km/t ved 1000

Altså en ikke kronologisk omdrejningstæller.

En god matematiker kan sikkert regne sig frem til, at ved godt 2000km/t må
jeg jo stå stille, eftersom
forholdet bliver ved med at falde

mvh Albert

Fra : Armand

Dato : 26-09-01 16:38

albert <albert@albertsmc.dk> skrev i en

> [...]
> 110kmt= 4400 omdr = 25km/t ved 1000
> 170km/t = 7000 omdr = 24,3km/t ved 1000
> Altså en ikke kronologisk omdrejningstæller.

Øh?
"Linear" må ordet være!
Og så er der jo ingen der garanterer at det ikke er (std.-)speedometeret
der (også!) svinger :-/

> En god matematiker kan sikkert regne sig frem til, at ved godt
> 2000km/t må jeg jo stå stille, eftersom forholdet bliver ved med at
falde

Det er jo også lige Einsteins ord: Ved lysets hastighed vil tiden (=
omgivelserne) stå stille

--
Armand.

Fra : Peter J

Dato : 26-09-01 15:26

Peter Wodskou <wodskou@mail.dk> skrev i en
> [...]
> anelse lavere end den fabriksopgivne tophastighed på 170. Alt er stillet
> efter bogen; formentlig er mine knastaksler under slidgrænsen.

Har selv en GSX 400 F 82ér, men den har aldrig kunne køre ordentligt i 6.
gear.
Hvis jeg skulle køre stærkt var det altid i 5. gear - 6. gear blev kun brugt
som benzin-spare-gear ved motorvejs kørsel.
Da den gik bedst kunne den levere 160km/t i topfart og 140km/t med en
passager bagpå (ifølge speedometeret).
Du må da hjertens gerne købe den hvis du kunne bruge en ekstra GSXér.

Peter, som godt ved at køb og salg hører hjemme i en anden NG
GSX 400 F, som er på udkig efter en ny ejer.
CBR 1000, som er glad for sin nuværende ejer.

Fra : Armand

Dato : 26-09-01 16:42

> [...]
> er en anelse lavere end den fabriksopgivne tophastighed på 170. Alt er
> stillet efter bogen; formentlig er mine knastaksler under slidgrænsen.

Jeg kan fint huske samme skuffelse/ærgrelse omkring mine første tre
motorcykler:
Først med min 500'er kunne jeg med sikkerhed køre så hurtigt, som den
tidligere 3½'er var opgivet til - Meeen tidligt i ejerskabet begyndte
jeg at ærgre mig over at 500'eren så ikke holdt hvad dé blev lovet ,
hvilket jeg først opnåede med sikkerhed på den efterfølgende 7½'er - Som
igen ikke . . . . . .

Ofte er fabriksgearingen (ér det forøvrigt den du har på?) sat til at
den opgivne tophastighed svarer til max rpm. (redline) i højgear!
En hurtig omregning af de 170 indikerer at redline er ved 9.000 - Passer
det?
Men denne fart skal man ikke regne med at kunne opnå uden at dels
motoren har været trukket heeelt ud i næsthøjeste gear inden gearskifte,
og dels at alle forhold (vind, bakker o.lign.) er på din side.
Oftest vil den effektive tophastighed ligge omkring det omdrejningstal
der
matcher max drejningsmoment, og det passer sikkert godtnok med de 8.000
:-/

Eneste måde at vide om modellen kører hvad den skal/kan, er ved at have
en matchende model at køre op imod!
Og alligevel: Selv blandt helt nye modeller kan der være stor forskel på
hvor godt (hurtigt) den enkelte kører - Jeg kender til et eksempel med
to kammerater, der havde hver sin GSX 1100'er, hvor den ene aldrig kunne
andet end at hænge på i slipvinden: Der skulle en topstykke-tuning (á
"portning"!) til for at billedet blev vendt! Ergo: forskellen på de to
originale modeller var svarende til den halve effekt, som portningen gav
(=> det halve af "lige under 10 Hk" = ca. 4 HK!)

--
Armand.

Fra : Peter Wodskou

Dato : 26-09-01 22:39

Tak til alle! Det er den første 4 cylinderede maskine jeg har ejet;
tidligere har jeg kørt alt mellem himmel og jord (fra MZ til Laverda 750 SF
2) Jeg har nu taget konsekvensen, og købt en brugt motor med et sæt
knastaksler, der efter min mikrometerskrue er spritnye. Den gamle motor
havde trods alt kørt 82.000 km.og på bedste Suzuki-vis brugte 0,8 l. olie
pr. 1.000 km.
Peter W

Fra : Peter Wodskou

Dato : 26-09-01 23:06

Hov! Jeg glemte at oplyse, at den smider alle 41 muskelsvulmende hypper ved
10.500 rpm. Redline starter imidlertid allerede ved 10 k, og det er den
originale omdrejningstæller...