Jeg har brug for et råd.
Fra : Alexander Ørstrøm

Dato : 25-09-01 22:47

Jeg overvejer at indgå en byttehandel med en gut der har en gammel GS 450
fra '81 liggende adskilt. (Jeg undrer mig lidt over årstallet, da jeg ikke
mener de lavede den i '81, men i '80 og fra '83...)

Mine spørgsmål er så:

Er det urealistisk at få en så gammel maskine til at køre ordentligt? Jeg
har ikke nogen mekanisk ekspertise, så jeg vil gerne slippe for så mange
reparationer/vedligeholdelse som muligt.

Hvor meget er en adskilt GS 450 fra '81 værd?

Hvor meget vil det koste at få en til at samle den?

Og til sidst, må en med småt kørekort køre sådan en? (evt neddrosling)

Jeg ved god det er en stor mundfuld, men jeg vil virkelig værdsætte al den
hjælp jeg kan få. Og prisen på den her er MEGET billigere end den dejlige
nye CB 500...

På forhånd mange tak for hjælpen.

Alexander Ørstrøm

Fra : Asger Steffensen

Dato : 26-09-01 17:26

"Alexander Ørstrøm" <alexander.oerstroem@musician.net> wrote in message
> Jeg overvejer at indgå en byttehandel med en gut der har en gammel GS 450
> fra '81 liggende adskilt. (Jeg undrer mig lidt over årstallet, da jeg ikke
> mener de lavede den i '81, men i '80 og fra '83...)
Spørgsmålet er snarere hvilke år de blev importeret...

> [...]
> har ikke nogen mekanisk ekspertise, så jeg vil gerne slippe for så mange
> reparationer/vedligeholdelse som muligt.
Nej det er ikke urealistisk at få en gammel maskine til at køre ordentligt.
Men det er urealistisk hvis du ikke kan skrue selv (medmindre du har penge
nok!) Hvis du vil undgå reperationer og vedligehold er denne maskine _ikke_
svaret!

> Hvor meget er en adskilt GS 450 fra '81 værd?
Personligt ville jeg ikke gi' over 3 kkr. Afhængigt af hvad der menes med
adskilt.

> Hvor meget vil det koste at få en til at samle den?
That depends. Alt mellem 5 og 20 kkr er realistisk. Afhængigt af hvad der
menes med adskilt og hvor mange dele der skal fornys undervejs.

> Og til sidst, må en med småt kørekort køre sådan en? (evt neddrosling)
Nej, den har 43 hk. Det kan næppe svare sig at drosle den.

> Jeg ved god det er en stor mundfuld, men jeg vil virkelig værdsætte al den
> hjælp jeg kan få. Og prisen på den her er MEGET billigere end den dejlige
> nye CB 500...
Har du overvejet en brugt GS500E? Et godt alternativ, og billigere.

Mvh.
Asger
ZX-10

Fra : Armand

Dato : 26-09-01 16:37

Alexander Ørstrøm <alexander.oerstroem@musician.net> skrev i en
> Jeg overvejer at indgå en byttehandel med en gut der har en gammel GS
> 450 fra '81 liggende adskilt.
> Mine spørgsmål er så:
> Hvor meget er en adskilt GS 450 fra '81 værd?

Tjaeh :-/

Mit(!) bud bliver en blanding af de modeller jeg har oplevet solgt med
motorskade til ca. 1/3 af brugtprislejet og min egen 900'er Ninja, som
jeg solgte uden at den kunne starte til omkring ½ pris - En hurtig
omregning deraf siger ca. 40%.
Og hvad er brugtprislejet? Næppe over 20.000,- kr, hvorved den bør være
helt nede i 8.000,-kr. !
Men det indebærer så at det kun er et spørgsmål om at samle sagerne,
d.v.s. at alle(!) stumper er tilstede og brugbare - Hvilket de
sandsynligvis ikke er, eftersom at der jo må have været en grund til
adskillesen tidligere .-/

> [...]
> mange reparationer/vedligeholdelse som muligt.
> Hvor meget vil det koste at få en til at samle den?

Disse to sørgsmål hænger bestemt sammen:
1) Man kan godt få samlet modellen til et brugbart leje; men det kræver
først og fremmest et godt overblik over tilstedeværelsen af løsdelene
og/eller absolut tillid til sælger =
2) Hvis du ikke er i stand til selv at vedligeholde skidtet, vil du
heller ikke kunne samle sagerne, og at betale en mekaniker for det er
uoverskueligt dyrt.
Jeg har netop fornyligt hørt om en ejer af en CX500 der skulle have
skiftet knastaksel + renoveret topstykker: 18.000,- kr. var tilbuddet
fra hans værksted, så regn blot med at de første 10.000,- hurtigt kan
blive en realitet i mekaniker-regning

> Og til sidst, må en med småt kørekort køre sådan en? (evt neddrosling)

Hvis den bliver neddroslet (check op ved fa. Buchbjerg (søg på
navnet)!), må du jo godt; men det bliver mindst 1½ tusind kr. oveni
regnestykket at købe et droslingskit!

> Jeg ved god det er en stor mundfuld, men jeg vil virkelig værdsætte al
> den hjælp jeg kan få. Og prisen på den her er MEGET billigere end den
> dejlige nye CB 500...

Hvilket den så også skal være!

--
Armand.

Fra : Alexander Ørstrøm

Dato : 27-09-01 02:49

Tak skal i have gutter.

Jeg har indset at den ikke er det rigtige til mig, desuden har jeg absolut
ingen tillid til sælgeren, så jeg må vente lidt.

Igen mange tak for de detaljerede svar, det har virkelig hjulpet.

Alexander

P.S.: Ja Asger, jeg har faktisk næsten bestemt mig for en brugt GS 500
(medmindre der dukker en billig velholdt GSX-R 250 op

Fra : Jens Myrup Pedersen

Dato : 26-09-01 22:23

Hej Alexander.

For næsten 2 år siden købte jeg min første MC - en forskruet 2takter som
Armand allerede på forhånd advarede mig imod. Min plan var (før købet) at
jeg ville have en sjov MC i et par år, indtil jeg blev færdig med at læse.
Jeg har sammenlagt kørt under 500 km. på den - for tiden og pengene er langt
hen ad vejen gået til reparationer og reservedele. Til gengæld er jeg
efterhånden ved at have en rimelig god cykel - tror og håber jeg.

Jeg købte cyklen samlet, men har haft den skilt stort set helt ad. Og selv
om min viden om motorer var tæt på 0 før jeg fik den, synes jeg nu selv jeg
er rimeligt godt med - efter at have fået meget hjælp her i gruppen, på
diverse websites og af min uundværlige Haynes manual.

Selv om jeg formentlig blev snydt da jeg købte cyklen har jeg ikke fortrudt
købet - jeg har lært en masse, som jeg forhåbentlig kan bruge når jeg får
råd til en større cykel. Og jeg har i alt fald fået et _personligt_ forhold
til min MC (som formentlig aldrig bliver solgt fordi den er meget mindre
værd end jeg har postet i den).

Når den cykel du har kigget på er adskilt er der såmænd nok en grund til
det - og der er nok også en grund til at gutten der har cyklen ikke har
samlet den igen (selv om dette ville give en væsentligt højere pris). På den
ene side kan du være heldig at den "bare" skal samles - men du kan også være
uheldig og stå med en masse udgifter til reservedele. Hvis du ikke har mod
på at støvsuge DK for brugte reservedele skal du være opmærksom på at
reservedele er vanvittigt dyre, og det samme gælder værktøj hvis du ikke har
det i forvejen. Du risikerer også at du i forbindelse med samlingen skal
bruge specialværktøj som det ikke kan betale sig at købe - men så koster det
altså i værkstedstimer.

Til gengæld vil jeg sige at hvis man selv har samlet sin MC, og har gjort
det ordentligt og omhyggeligt, så har man noget, der ofte vil være bedre end
en købt brugt. Og man får en god fortrolighed med hvad forskellige symptomer
betyder.

Men jeg tror du bliver nødt til at gøre op med dig selv om du vil have en
billig motorcykel eller du vil have et restaurationsprojekt. Hvis det er det
sidste, så er det måske ikke helt tosset (forudsat at den er billig nok!),
men hvis du vil have en billig motorcykel får du garanteret mere ud af at
finde noget der er samlet - selv om den måske er lidt mindre.

Håber at du - eller andre - kan bruge mit svar til noget.

Mvh

Jens
(RD350 YPVS)

Fra : Nicolai Hanssing

Dato : 27-09-01 07:09

Nu, har jeg jo så en GS450 der kører på sidste vers....

Men jeg kunne måske være interesseret i papkassen, kan du ikke lige
formidle kontakt.

Mvh.
   Nicolai Hanssing
   Lyngby