/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Omregistrering af brugt EU45 til MC?
Fra : alwresuihalert


Dato : 25-09-01 15:32

Hvis jeg skriver 10000 i Anders Majlands "Afgift på bil og mc"-program, står
der at afgiften for MC i alt er 3150.

Kan jeg indregistrere en brugt 45-knallert til 10000 kr. brugt, som en MC
for så lidt som ca. 3000 kr.? Det er Told & Skat der skal vurdere værdien,
ikke?

Det ville være rart at lovligt kunne køre ligeså hurtigt som bilerne. Gælder
20% reglen også, ligesom med biler? Et 75ccm kit med en fordobling af
kræfterne ville passe bedre. Man skal selvfølgelig have MC kort og betale
forsikring. Forsikring skulle endda være en fordel hvis man vil opspare
aniciennitet.



 
 
RpR (26-09-2001)
Kommentar
Fra : RpR


Dato : 26-09-01 06:17

> Hvis jeg skriver 10000 i Anders Majlands "Afgift på bil og mc"-program,
står
> der at afgiften for MC i alt er 3150.
>
> Kan jeg indregistrere en brugt 45-knallert til 10000 kr. brugt, som en MC
> for så lidt som ca. 3000 kr.? Det er Told & Skat der skal vurdere værdien,
> ikke?
>
> Det ville være rart at lovligt kunne køre ligeså hurtigt som bilerne.
Gælder
> 20% reglen også, ligesom med biler? Et 75ccm kit med en fordobling af
> kræfterne ville passe bedre. Man skal selvfølgelig have MC kort og betale
> forsikring. Forsikring skulle endda være en fordel hvis man vil opspare
> aniciennitet.

Da den nok skal ha' en helt ny typegodkendelse ville det vel næsten være en
ide i at grovtune den præcis så meget som stel og bremser tillader og så
registrere den, så burde der ikke være problemer med 20% reglen.
Kender en der fik det gjort med sin Kreidler van deer Veen fra '73.
Iøvrigt en overlækker maskine =)
Billeder kan ses her:
http://www.mopedgallery.hpg.ig.com.br/images/Galleriet/Kreidler3.jpg
Min gamle FS-1 holder i baggrunden, ikke fordi den havde en ærlig chance mod
Kreidleren

--

- RpR
Moped Gallery.com - The World's biggest!
http://www.mopedgallery.com
FTP at rpr.darktech.org (PASV and Proxys won't work)
ICQ: 19284098
"4 hjul og 4 takt er 4 for mange"
--



Anders Majland \(Rep~ (26-09-2001)
Kommentar
Fra : Anders Majland \(Rep~


Dato : 26-09-01 08:11

> Hvis jeg skriver 10000 i Anders Majlands "Afgift på bil og mc"-program,
står
> der at afgiften for MC i alt er 3150.

Mit program kan kun regne på nye maskiner da afgiften på en brugt afhænger
af en vurdering hos Told&Skat.

> Kan jeg indregistrere en brugt 45-knallert til 10000 kr. brugt, som en MC
> for så lidt som ca. 3000 kr.? Det er Told & Skat der skal vurdere værdien,
> ikke?

Det skal du ikke regne med. Afgiften på enbrugt er typisk 2/3 af
handelsprisen. En ny SR125 koster 25kkr så hvis vi regner med at en "let
brugt er nede" i 15-20kkr så vil afgiften sikkert ligge stadig være over
10kkr. (En SR125 taget som eksempel på noget der "ligner")

Dernæst er der problemet med om knallerten overhovedet kan godkendes som
motorcykel. Et lille problem kan også være om den har position og
nær/fjernlys. Hvis der på modellen kun er en typegodkendelse som knallert
skal du ikke regne med det....

Forslag: sælg "knallerten" og køb en "motorcykel" som f.eks en Peugeot
Speedfight 100 eller Aprilia SR125. De koster begge 25kkr nye og du burde
kunne finde en brugt under 20kkr. En brugt Leonardo burde du også kunne
finde til omkring 20kkr

Og en SR125 et et godt udgangspunkt for lidt tuning (hvis "knallert" genet
skal plejes. Jeg har prøvet en med et big-bore kit (172ccm). Den trækker
som af en elastik til over 110 og har sikkert en topfart omkring 130-140. Så
er den godt nok også tunet noget mere end 20% (sikkert over 100%) men der
sidder stadig det originale motornummer ....

--
/Anders Majland Valby, Denmark
/Aprila Leonardo 150 98', 35kkm
http://clubs.yahoo.com/clubs/aprilialeonardo
http://go.to/Aprilialeonardo



alwresuihalert (26-09-2001)
Kommentar
Fra : alwresuihalert


Dato : 26-09-01 19:46

snip
> Det skal du ikke regne med. Afgiften på enbrugt er typisk 2/3 af
> handelsprisen. En ny SR125 koster 25kkr så hvis vi regner med at en "let
> brugt er nede" i 15-20kkr så vil afgiften sikkert ligge stadig være over
> 10kkr. (En SR125 taget som eksempel på noget der "ligner")
>
> Dernæst er der problemet med om knallerten overhovedet kan godkendes som
> motorcykel. Et lille problem kan også være om den har position og
> nær/fjernlys. Hvis der på modellen kun er en typegodkendelse som knallert
> skal du ikke regne med det....

Den jeg overvejer er en Aprilia RS50. Jeg på nuværende tidspunkt ikke andet
2-hjulet køretøj end min trædecykel. Jeg har prøvet en RS50 og det var
sjovt. Det der, økonomisk, tiltaler mig er, at man til lidt over 10000 kr.
kan få sådan et sjovt legetøj og transportmiddel. En bil til samme pris
ville være mindst 15-20 år ældre med dertilhørende høje omkostninger, koste
mere i forsikring osv. Det ville dog kun være om sommeren jeg ville bruge
den.

Hvis det kostede det samme, ville jeg hellere have en Fiat Uno el., så jeg
kan være uafhængig af DSB & HT.

> Forslag: sælg "knallerten" og køb en "motorcykel" som f.eks en Peugeot
> Speedfight 100 eller Aprilia SR125. De koster begge 25kkr nye og du burde
> kunne finde en brugt under 20kkr. En brugt Leonardo burde du også kunne
> finde til omkring 20kkr

En scooter tiltaler mig ikke rigtig på samme måde.

Hvis du bytter om på S og R, så koster en brugt RS125 30000 kr.+

En ny koster hele 60.000! For en forvokset knallert, man vist må køre som 16
årig i Sverige... Det er ligeså meget som en lille ny bil før
misundelsesafgifter.

Hvis ikke det var for den klamme socialistiske regering...

> Og en SR125 et et godt udgangspunkt for lidt tuning (hvis "knallert" genet
> skal plejes. Jeg har prøvet en med et big-bore kit (172ccm). Den
trækker
> som af en elastik til over 110 og har sikkert en topfart omkring 130-140.

> er den godt nok også tunet noget mere end 20% (sikkert over 100%) men der
> sidder stadig det originale motornummer ....

Et komplet 75ccm kit til RS50 skulle også give over 100% effektforøgelse.




RpR (27-09-2001)
Kommentar
Fra : RpR


Dato : 27-09-01 00:45

> Den jeg overvejer er en Aprilia RS50.

Slet ikke ringe, lyset er bare rigtigt elendigt og affjedringen for blød.
Ellers pæn maskine.
Købte selv en Derbi GPR 50R da den er billigere, yder mere som standard, har
hjelmboks i stedet for tank (tanken sidder så under sædet)

Linker lige til billeder af min egen:
http://www.mopedgallery.hpg.ig.com.br/mine_knallerter.htm

> Et komplet 75ccm kit til RS50 skulle også give over 100% effektforøgelse.

Faktisk ikke helt i skoven. Fra 5.5hk til lidt over 10hk på baghjulet.

--

- RpR
Moped Gallery.com - The World's biggest!
http://www.mopedgallery.com
FTP at rpr.darktech.org (PASV and Proxys won't work)
ICQ: 19284098
"4 hjul og 4 takt er 4 for mange"
--



alwresuihalert (27-09-2001)
Kommentar
Fra : alwresuihalert


Dato : 27-09-01 12:54

snip
> > Den jeg overvejer er en Aprilia RS50.
>
> Slet ikke ringe, lyset er bare rigtigt elendigt og affjedringen for blød.
> Ellers pæn maskine.
> Købte selv en Derbi GPR 50R da den er billigere, yder mere som standard,
har
> hjelmboks i stedet for tank (tanken sidder så under sædet)

Er det ikke den gamle '98 model? På den nye (1999) model er lyset da OK,
ikke? Det med hjelmboksen på Derbi'en er smart. Har du prøvet den nye
Aprilia model?

> Linker lige til billeder af min egen:
> http://www.mopedgallery.hpg.ig.com.br/mine_knallerter.htm

Jeg kan ikke lide malingen i standard - dem jeg har set på WWW er med sølv
og farvet blandet på en 80'er "lyn-agtig" måde. Har du ikke malet din?

Men jeg har for nyligt set en næsten hel rød model i virkeligheden - den var
rimelig pæn.

> > Et komplet 75ccm kit til RS50 skulle også give over 100%
effektforøgelse.
>
> Faktisk ikke helt i skoven. Fra 5.5hk til lidt over 10hk på baghjulet.

Det skulle være lidt over 12 hk.



RpR (27-09-2001)
Kommentar
Fra : RpR


Dato : 27-09-01 14:24

> Er det ikke den gamle '98 model? På den nye (1999) model er lyset da OK,
> ikke? Det med hjelmboksen på Derbi'en er smart. Har du prøvet den nye
> Aprilia model?

Har faktisk kun prøvet en 2000'er og så en helt ny 2001'er, lyset er efter
min mening uforsvarligt at køre over 60km/t med. Folk kan sikkert godt se
dig 300m væk, men du ser ikke 100m frem.

> Jeg kan ikke lide malingen i standard - dem jeg har set på WWW er med sølv
> og farvet blandet på en 80'er "lyn-agtig" måde. Har du ikke malet din?

Jo, kåben var oprindelig sølvfarvet med en masse sik sak lyn på, men blev
omlakket da ejeren før mig var skvattet i et sving = grimme og dybe ridser.
Synes meget bedre om min som den er nu =)

Her er lige nogle links til en jeg kenders GPR:
http://home1.stofanet.dk/buzz-lightbeer/gpr/

> Men jeg har for nyligt set en næsten hel rød model i virkeligheden - den
var
> rimelig pæn.

Har nok været en Cagiva Mito 50 du har set, 100% magen til Derbi'en bortset
fra navnet og lakeringen. dvs, de er ikke lakerede, det er blot indfarvet
plastik, og bliver desværre meget mat og lys i det efterhånden. Den er
ellers rigtig flot lige fra fabrikken af.

> > Faktisk ikke helt i skoven. Fra 5.5hk til lidt over 10hk på baghjulet.
>
> Det skulle være lidt over 12 hk.

Ved dette års Scooter Træf på Als var der en RS 50'er fra 2001 med, og den
havde lidt over 10hk på baghjulet og havde et 75cc Polini cylinderkit
monteret, men på vejen kunne den faktisk næsten følge med GPR'en, da RS'en
vejer en del mindre.

--

- RpR
Moped Gallery.com - The World's biggest!
http://www.mopedgallery.com
FTP at rpr.darktech.org (PASV and Proxys won't work)
ICQ: 19284098
"4 hjul og 4 takt er 4 for mange"
--



alwresuihalert (27-09-2001)
Kommentar
Fra : alwresuihalert


Dato : 27-09-01 15:07


"RpR" <rpr@mopedgallery.com> wrote in message
news:3bb32856$0$235$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> > Er det ikke den gamle '98 model? På den nye (1999) model er lyset da OK,
> > ikke? Det med hjelmboksen på Derbi'en er smart. Har du prøvet den nye
> > Aprilia model?
>
> Har faktisk kun prøvet en 2000'er og så en helt ny 2001'er, lyset er efter
> min mening uforsvarligt at køre over 60km/t med. Folk kan sikkert godt se
> dig 300m væk, men du ser ikke 100m frem.

OK. Lygterne på Derbi'en ser gode ud.

> > Jeg kan ikke lide malingen i standard - dem jeg har set på WWW er med
sølv
> > og farvet blandet på en 80'er "lyn-agtig" måde. Har du ikke malet din?
>
> Jo, kåben var oprindelig sølvfarvet med en masse sik sak lyn på, men blev
> omlakket da ejeren før mig var skvattet i et sving = grimme og dybe
ridser.
> Synes meget bedre om min som den er nu =)
>
> Her er lige nogle links til en jeg kenders GPR:
> http://home1.stofanet.dk/buzz-lightbeer/gpr/
>
> > Men jeg har for nyligt set en næsten hel rød model i virkeligheden - den
> var
> > rimelig pæn.
>
> Har nok været en Cagiva Mito 50 du har set, 100% magen til Derbi'en
bortset
> fra navnet og lakeringen. dvs, de er ikke lakerede, det er blot indfarvet
> plastik, og bliver desværre meget mat og lys i det efterhånden. Den er
> ellers rigtig flot lige fra fabrikken af.

Jeg synes jeg kan huske at der stod Derbi på den.

> > > Faktisk ikke helt i skoven. Fra 5.5hk til lidt over 10hk på baghjulet.
> >
> > Det skulle være lidt over 12 hk.
>
> Ved dette års Scooter Træf på Als var der en RS 50'er fra 2001 med, og den
> havde lidt over 10hk på baghjulet og havde et 75cc Polini cylinderkit
> monteret, men på vejen kunne den faktisk næsten følge med GPR'en, da RS'en
> vejer en del mindre.

Man kan også få et 75ccm kit der giver over 12 hk. Der er en 24mm tror jeg
karburator, arrow udstødning oa. med.
Hvad vejer derbi'en? Hvad er det der gør Derbi'en hurtigere, er det ikke
primært karburatoren der er _meget_ lille på Aprilia'en?

Er optrækket en del bedre på Derbien end Aprilia'en i standard uden
restriktioner?

Hvordan er Derbi'en fartspærret? Er det ikke noget med at det kun er
elektronisk? Er det nemt/billigt at fikse (hvis man nu fx vil køre på et
privat afspærret område...)



RpR (27-09-2001)
Kommentar
Fra : RpR


Dato : 27-09-01 19:49

> OK. Lygterne på Derbi'en ser gode ud.

Er de skam også, 100m klarer fjernlyset fint.

> Man kan også få et 75ccm kit der giver over 12 hk. Der er en 24mm tror jeg
> karburator, arrow udstødning oa. med.
> Hvad vejer derbi'en? Hvad er det der gør Derbi'en hurtigere, er det ikke
> primært karburatoren der er _meget_ lille på Aprilia'en?

Derbi'en vejer 100kg tørvægt.
Portningen på Derbi'en er lidt mere "spids" i det end RS'eren. Og så sidder
der 17,5mm karburator på fra starten af.

> Er optrækket en del bedre på Derbien end Aprilia'en i standard uden
> restriktioner?

Tjah, forskellen er de ca. 5.5hk en RS 50 har og så 7hk som GPR 50R har, kan
alligevel mærkes.

> Hvordan er Derbi'en fartspærret? Er det ikke noget med at det kun er
> elektronisk? Er det nemt/billigt at fikse (hvis man nu fx vil køre på et
> privat afspærret område...)

Der sidder en tragt ved 2. svejsning af udstødningen, skal skæres op og
svejses sammen igen, så kan den også trække 5. og 6. gear

--

- RpR
Moped Gallery.com - The World's biggest!
http://www.mopedgallery.com
FTP at rpr.darktech.org (PASV and Proxys won't work)
ICQ: 19284098
"4 hjul og 4 takt er 4 for mange"
--



alwresuihalert (28-09-2001)
Kommentar
Fra : alwresuihalert


Dato : 28-09-01 14:21

snip
> Derbi'en vejer 100kg tørvægt.
> Portningen på Derbi'en er lidt mere "spids" i det end RS'eren. Og så
sidder
> der 17,5mm karburator på fra starten af.
>
> > Er optrækket en del bedre på Derbien end Aprilia'en i standard uden
> > restriktioner?
>
> Tjah, forskellen er de ca. 5.5hk en RS 50 har og så 7hk som GPR 50R har,
kan
> alligevel mærkes.

GPR50R, GPR50, Cagiva MITO 50 er det samme, ikke? Der er ikke flere
modeller, vel? Den eneste rigtige variation er farven osv., ikke?

> > Hvordan er Derbi'en fartspærret? Er det ikke noget med at det kun er
> > elektronisk? Er det nemt/billigt at fikse (hvis man nu fx vil køre på et
> > privat afspærret område...)
>
> Der sidder en tragt ved 2. svejsning af udstødningen, skal skæres op og
> svejses sammen igen, så kan den også trække 5. og 6. gear

OK, tak for info. Jeg tror jeg vil gå efter en MITO50/GPR i stedet for en
Aprilia.

Den røde Derbi GPR jeg så, tror jeg har været denne:
http://www.derbi.co.uk/gpr_race.jpg



RpR (28-09-2001)
Kommentar
Fra : RpR


Dato : 28-09-01 14:52

> GPR50R, GPR50, Cagiva MITO 50 er det samme, ikke? Der er ikke flere
> modeller, vel? Den eneste rigtige variation er farven osv., ikke?

Yup, GPR 50 (uden R) er den gamle model fra før '98, forskellen ligger i
bremserne og stellet, det er noget mere kraftigt på R'eren.

> OK, tak for info. Jeg tror jeg vil gå efter en MITO50/GPR i stedet for en
> Aprilia.

Var også mit valg =)
Eneste ulempe GPR'en har over RS'en er sædet. Man sidder noget bedre på
RS'en.

> Den røde Derbi GPR jeg så, tror jeg har været denne:
> http://www.derbi.co.uk/gpr_race.jpg

Bane replicaen =)

--

- RpR
Moped Gallery.com - The World's biggest!
http://www.mopedgallery.com
FTP at rpr.darktech.org (PASV and Proxys won't work)
ICQ: 19284098
"4 hjul og 4 takt er 4 for mange"
--



alwresuihalert (29-09-2001)
Kommentar
Fra : alwresuihalert


Dato : 29-09-01 14:33

snip
> > GPR50R, GPR50, Cagiva MITO 50 er det samme, ikke? Der er ikke flere
> > modeller, vel? Den eneste rigtige variation er farven osv., ikke?
>
> Yup, GPR 50 (uden R) er den gamle model fra før '98, forskellen ligger i
> bremserne og stellet, det er noget mere kraftigt på R'eren.

Er cagiva holdt op med at lave deres MITO 50? På dem hedder de vist ikke R -
men ellers må man vel bare se det på årstallet.

> > OK, tak for info. Jeg tror jeg vil gå efter en MITO50/GPR i stedet for
en
> > Aprilia.
>
> Var også mit valg =)
> Eneste ulempe GPR'en har over RS'en er sædet. Man sidder noget bedre på
> RS'en.

Jeg synes generelt at kvaliteten på Aprilia'en var rimelig god. Jeg håber at
GPR/MITO'en kan hamle op med den.

En ting jeg undrede mig over: Hvorfor er din nummerplade bøjet? Må man det?



origo@earthling.net (29-09-2001)
Kommentar
Fra : origo@earthling.net


Dato : 29-09-01 15:03


"alwresuihalert" <liasueyrfhalsiujkerh@kjshedfksj.com> wrote in message
news:9p4ihi$ili$1@sunsite.dk...

> Yup, GPR 50 (uden R) er den gamle model...
snip...

> En ting jeg undrede mig over: Hvorfor er din nummerplade bøjet?

LOL


JS



RpR (29-09-2001)
Kommentar
Fra : RpR


Dato : 29-09-01 16:21

> Er cagiva holdt op med at lave deres MITO 50? På dem hedder de vist ikke
R -
> men ellers må man vel bare se det på årstallet.

Tror stadigvæk den laves.

> Jeg synes generelt at kvaliteten på Aprilia'en var rimelig god. Jeg håber
at
> GPR/MITO'en kan hamle op med den.

Jeg klager ikke =)
Affjedringen er noget mere sporty på GPR'en end på RS'en, i like that =)

> En ting jeg undrede mig over: Hvorfor er din nummerplade bøjet? Må man
det?

Nix, må man ikke =)
Den sidder også normalt nu, det var ejeren før mig der havde gjort det, nok
for at policen ikke skulle kunne aflæse pladen.
Han har sikkert troet han var vældig smart, men nok ikke tænkt så langt som
til at politiet nok skal komme efter ham, bare fordi den er bukket.
Kører man pænt og følger den skiltede hastighed gider de ikke så meget som
at kigge skævt til dig.
Selv MC strisserne lader dig være i fred, har da hilset på en betjent 1 gang
indtil videre

--

- RpR
Moped Gallery.com - The World's biggest!
http://www.mopedgallery.com
FTP at rpr.darktech.org (PASV and Proxys won't work)
ICQ: 19284098
"4 hjul og 4 takt er 4 for mange"
--



Lasse Lundberg (27-09-2001)
Kommentar
Fra : Lasse Lundberg


Dato : 27-09-01 10:10


"alwresuihalert" <liasueyrfhalsiujkerh@kjshedfksj.com> wrote in message
news:9ot7pl$eeq$1@sunsite.dk...
> Hvis du bytter om på S og R, så koster en brugt RS125 30000 kr.+
>
> En ny koster hele 60.000! For en forvokset knallert, man vist må køre som
16
> årig i Sverige... Det er ligeså meget som en lille ny bil før
> misundelsesafgifter.

naah det er nemt at finde flere der vil sælge for ca 25kkr, og med sådan et
køb får du en knallert det kan køre 170 km/t i standart trim, og ikke er
presset 100% ved motorvejs kørsel. plus bililg at forsikre.....og skide sjov
på landevej ....kan endda køre med 2 personer, ikke sjovt men den kan.

Lasse
CBR1000f & Karin & RS125




Armand (26-09-2001)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 26-09-01 16:34


Anders Majland (Replace DOT with . in address for reply by email)
<AndersDOTMajland@jyde.dk> skrev i en news:9orv10$5c4$1@sunsite.dk...
>
> Forslag: sælg "knallerten" og køb en "motorcykel" som f.eks en
> Peugeot Speedfight 100 eller Aprilia SR125. De koster begge 25kkr nye
og
> du burde kunne finde en brugt under 20kkr. En brugt Leonardo burde du
> også kunne finde til omkring 20kkr

Hørt!
Generelt er 45'ere for dyre i forhold til de mindste scootere på
mc-plade - Tænk på at de er helt(!) afgiftsfrie, hvor mc-typens pris til
sammenligning indeholder en beskatning på mindst halvdelen
Derved vil det være spild først at købe en 45'er "for dyrt", for
derefter også at svare afgift af den!

Forøvrigt har jeg set flere brugte Adly 100'ere til salg for langt under
10.000, og uanset hvilken kvalitet Adly'en indeholder eller ej, så er
den i holdbarhed og kørsel et fint match til en given pumpet 45'er!

> Og en SR125 et et godt udgangspunkt for lidt tuning (hvis "knallert"
> genet skal plejes.

Jeg har hørt om netop en Adly 100'er der blot ved en planing +
effektpotte, kom til at gå forrygende - (holdbarheden taget i ed)

--
Armand.





Neser (26-09-2001)
Kommentar
Fra : Neser


Dato : 26-09-01 22:15

>
> Jeg har hørt om netop en Adly 100'er der blot ved en planing +
> effektpotte, kom til at gå forrygende - (holdbarheden taget i ed)
>
Jeps.. dog kan en mindre modificeret Adly Jet 50 nemt følge med/køre fra en
Adly Jet 100, dog med 2-3 gange så mange omdrejninger...

Har haft begge dele (eller nærmere eftermonterede en 100 ccm'er istedet for
50 ccm'eren..)

Men hva' jeg fik fra forhandleren var der ikke noget at gøre, men kunne
simpelthen ikke tune en 100'er, dog fik jeg det stik modsatte at vide fra et
scooter-tunings-firma, dog gik tuningen også meget ud over holdbarheden, da
krumtappen efter sigende ikke skulle være mere holdbar end én fra en 50'er..

- Neser
Neser@neser.dk



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177523
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408678
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste