Forstår ikke en radisse
Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 25-09-01 22:28

Hej allesammen (må jeg hellere skrive, for jeg får brug for mange)!

Havde en del uheld med radisseavlen, bl.a. i drivhus. Jeg har udviklet
følgende teorier: at radisser tilsyneladende slet ikke kan lide drivhuse
andet end allerførst på sæsonen. Hvorfor? At de ikke må gødes. At de bliver
ædt af orm. At de ikke må plantes tæt. Kommentarer udbedes.

Der er også et par ubesvarede spørgsmål: kan de på helt samme måde dyrkes
hele sommeren? For mig at se var de tidlige de bedste, men det er måske blot
et spørgsmål om insektangrebene. Hvis det er korte dage og kolde nætter, der
passer dem, kan man så snyde dem ved at dyrke dem her i efteråret? Evt. i
drivhuset? Hvad er det der gør en radisse til en drivhusradisse, for dem har
jeg også prøvet?

Havde også salat i drivhuset uden held, er det blot et tilfælde eller er det
uegnet hertil?

Sidste spørgsmål: der har i flere omgange været snegleproblemer i drivhuset.
Er der en smart måde at bekæmpe dem på? Antalsmæssigt er der jo ikke mange,
men de opererer om natten, så de er svære at træffe på fersk gerning.

På forhånd tak til alle.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Vibeke Hansen

Dato : 26-09-01 00:10

> Hej allesammen (må jeg hellere skrive, for jeg får brug for mange)!
>
> Havde en del uheld med radisseavlen, bl.a. i drivhus.

Jeg har heller ikke radiser i drivhuset, andet end meget tidligt. De kan
ikke lide varmen tror jeg. Og på friland kræver de en masse vand for at
vokse hurtigt nok til at blive gode. Hvis de ikke får det, bliver de
angrebet af "udhulere ", hvad det så er.

> [...]
> drivhuset? Hvad er det der gør en radisse til en drivhusradisse, for dem

Vi har sået dem med passende mellemrum hele sommeren, og jeg mener at det er
det med vandet, der er afgørende.

> Havde også salat i drivhuset uden held, er det blot et tilfælde eller er
det
> uegnet hertil?
Jeg tror at salat befinder sig bedst som enkeltkltur for ikke at få det
for vådt når den får hoved, i hvert fald rådner de for mig i drivhuset, så
de henvises også til et liv i det fri. Hvor de kommer lige så tidligt hvis
de bliver forkultiveret.

> [...]
mange,
> men de opererer om natten, så de er svære at træffe på fersk gerning.

Sidste år var jeg så heldig at få 2 frøer på overvintring i drivhuset. Jeg
lod døren stå åben hele døgnet lige til frosten kom, og de gemte sig bag
ved nogle sten, som jeg bruger til solfangere. De blev derinde lige til
sidst i juli, og jeg har ikke haft problemer med andet end nogle myrer i
gangarealet. Så de bliver indviteret indenfor igen i år.

mvh
Vibeke

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 26-09-01 20:13

On Tue, 25 Sep 2001 23:28:29 +0200, "Preben Riis Sørensen"
<preben@esenet.dk> wrote:

>Havde også salat i drivhuset uden held, er det blot et tilfælde eller er det
>uegnet hertil?

Salat spirer ualmindeligt dårligt hvis der er over 20 grader. Salat
sået i haven i juli måned plejer også at spire dårligt. Det er i hvert
fald min erfaring.

> [...]
>Er der en smart måde at bekæmpe dem på? Antalsmæssigt er der jo ikke mange,
>men de opererer om natten, så de er svære at træffe på fersk gerning.

Der er blevet foreslået frøer. Selv har jeg masser af skubtudser, dog
kun unger, når sneglene er 2-3 gange så store som tudserne er det nok
kun æggene de æder.

Til gengæld er et drivhus sådan en tilpas størrelse til at sneglene
kan 'håndluges'. Jeg slås med dem hvert forår hvor de gemmer sig under
mine flamingokasser med nysåede planter. Hvis bare jeg hver dag i ca.
2 uger husker at løfte kasserne og fjerne sneglene for at give dem til
tilpas hårdt tramp med skoen, så plejer problemet at forsvinde. I
hvert fald så meget at mine småplanter kan være i fred. Glemmer jeg
det bare en enketl dag i denne bekæmpelsesperiode, så kan det med det
samme aflæses på antallet (eller manglen på antallet) af småplanter i
mine spirekasser.

http://www.gartneriet.dk