Andet multimedie
bentjuul 3670
Transparent
Fra : Thomas Jørgensen

Dato : 25-09-01 20:40

HEj NG

Ved ikke om det er den rette gruppe, men prøver ihvertfald.
Jeg har et logo, ren tekstlogo, som jeg har gemt som en jpg-fil.
Problemet er at der gemmes en hvid baggrund med, og det er
jeg ikke interesseret i. Vil bare have en transperant baggrund.
Ved i en metode eller et free/shareware prg. der kan klare dette.

MVH
Thomas

Fra : Finn Jensen

Dato : 25-09-01 20:34

"Thomas Jørgensen" <tjodense@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> jeg ikke interesseret i. Vil bare have en transperant baggrund.
> Ved i en metode eller et free/shareware prg. der kan klare dette.

Du skal gemme billedet som gif fil. I gamle dage var det gif89a.
Jeg ved ikke hvilken grafik program du bruger.

--
Venligst
Finn Jensen

Fra : Kasper Damkjær

Dato : 25-09-01 20:59

Thomas Jørgensen skrev i news:3bb0dbab$0$80714
> [...]

> jeg ikke interesseret i. Vil bare have en transperant baggrund.
> Ved i en metode eller et free/shareware prg. der kan klare dette.

Gem som .gif istedet. Gif kan laves transperant og er iøvrigt bedre egnet
til tekstlogoer end .jpg.

--
Kasper Damkjær - http://www.damkjaer.net

Outlook Express er _ikke_ en newsreader!
http://xnews.3dnews.net

Fra : ]88[.::PunisherOlsen~

Dato : 26-09-01 12:16

[snip]Gem som .gif istedet. Gif kan laves transperant og er iøvrigt bedre
egnet til tekstlogoer end .jpg.

Det kommer an på hvor mange farver logoet inkluderer.
Er logoet et clean typografisk logo skal der være vektorformat, men er det
et mere grafisk/"eye-candy" logo kan det betale sig at komprimere i jpg (GIF
=>Mange farver => :(

--
|___]88[___|
..::PunisherOlsen::.

Fra : Kasper Damkjær

Dato : 26-09-01 21:57

]88[.::PunisherOlsen::. skrev i
]news:3bb1b96a$0$4795$ba624c82@nntp01.dk.telia.net:

> [...]
> Er logoet et clean typografisk logo skal der være vektorformat, men er
> det et mere grafisk/"eye-candy" logo kan det betale sig at komprimere i

Hvilket vektorformat vil du bruge til hjemmesider?

Fra : ]88[.::PunisherOlsen~

Dato : 26-09-01 22:21

Umiddelbart flash...

Fra : ]88[.::PunisherOlsen~

Dato : 26-09-01 22:25

....ellers er der vel egentlig kun Shockwave tilbage

Fra : Thomas

Dato : 26-09-01 07:20

> [...]
> jeg ikke interesseret i. Vil bare have en transperant baggrund.
> Ved i en metode eller et free/shareware prg. der kan klare dette.

Et logo bør ikke ligge i jpg format (eller gif for den sags skyld...). Et
logo bør være lavet i vektorgrafik, så du kan skalere det uden tab.

Hvis du har det lavet det som vektorgrafik og gemt det i eps formatet, så
kan du placere billedet i dit layout program, og du vil ikke få en hvid
baggrund med.

--
MVH

Thomas
http://www.jogt.com - webcam og undervandsbilleder fra Rødehavet
http://users.cybercity.dk/~bkb3175/ - en dansk Flash tutorial

Fra : jopa

Dato : 26-09-01 09:37

"Thomas" skrev .
> Et logo bør ikke ligge i jpg format (eller gif for den sags skyld...). Et
> logo bør være lavet i vektorgrafik, så du kan skalere det uden tab.

Jo men kan han klare det med et sharewareprog som han efterlyser.

Selvfølgelig skal han lave det i gif hvilket du også selv gør

--
jopa
www.jp-web.dk

Fra : Thomas

Dato : 26-09-01 13:05

"jopa" <j@jp-web.dk> skrev i en meddelelse
> "Thomas" skrev .
> Selvfølgelig skal han lave det i gif hvilket du også selv gør

Jeg laver _altid_ logo'er i vektorformat, hvis jeg skal bruge et logo til
f.eks. siden på en lastbil, så er det eneste rigtige vektorformat. Hvis du
skal gøre det med en jpg fil, så vil den fylde adskillige MB og kvaliteten
vil ikke være så god, hvorimod vektorgrafik kan skaleres uden tab, så du kan
have en fil på 200 kb som du kan skalere op i 10 x 20 meter hvor grafikken
stadig vil stå knivskarpt.

Skal man bruge det til f.eks. internet er jeg enig i, at gif formatet er det
rigtige, men der bliver ikke skrevet noget om, hvad det skal bruges til, og
så vil jeg mene, at vektorgrafik er det eneste rigtige, da man så altid har
det optimale udgangspunkt.