Fliser rundt om huset - hvor bredt?
Fra : Anders Jacobsen

Dato : 25-09-01 17:10

Hej,

Vi skal lave en flise gang hele vejen rundt om vores hus, hvor bred skal den
være? Vi regner med ca. 30 cm. søsten fra muren og ud, og herefter fliser,
hvor bredet er det så normalt at lave gangen?

Anders

Fra : Astrid nielsen

Dato : 25-09-01 21:47

Det kommer vel an på, hvilken form for færdsel, der skal kunne passere ad
gangen. Er den kun til gå-ben, eller skal der kunne køre en
plæneklippertraktor ....

Min kommentar går mere på planen om søsten rundt langs husmuren. Sådan nogle
har jeg engang delt matrikelnummer med, og det var et slidsomt bekendtskab.
Så har man virkelig gjort det besværligt at bekæmpe det ukrudt, der
uvægerligt kommer. Der er kun klør fem eller gift, der kan bruges, såeeee
overvej det måske en ekstra gang.

Venlig hilsen
Astrid Vest

Anders Jacobsen <NOSPAMaj@mailme.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3bb0ac45$0$7250$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 26-09-01 20:06

On Tue, 25 Sep 2001 22:47:13 +0200, "Astrid nielsen"
<astrid.vest@get2net.dk> wrote:

>Det kommer vel an på, hvilken form for færdsel, der skal kunne passere ad
>gangen. Er den kun til gå-ben, eller skal der kunne køre en
>plæneklippertraktor ....

Jeg ville helst ikke gå efter noget mindre end en meter... 80 cm kan
til nød gå siden der nu er disse søsten inde langs huset. Var stien
klods op ad huset så var 80 cm ikke nok.

>Min kommentar går mere på planen om søsten rundt langs husmuren. Sådan nogle
>har jeg engang delt matrikelnummer med, og det var et slidsomt bekendtskab.

Jeg var på besøg hos en ældre herre i sommers. Han havde sådan nogle
søsten. Men det var ikke bare en tilfældig dynge som var lagt der,
næh, han betroede mig at de var håndsorterede, hver og en, så de alle
var brogede, der var ingen rent sorte og ingen rent hvide. Og hver
vinter blev de dækket ned under plastik så der ikek kom skidt i. De
skulle jo være pæne og rene næste forår. Sidste vinter var de dog ikke
alle blevet dækket, han havde haft dårligt ben.
Manden er over 80 år...

>Så har man virkelig gjort det besværligt at bekæmpe det ukrudt, der
>uvægerligt kommer. Der er kun klør fem eller gift, der kan bruges, såeeee
>overvej det måske en ekstra gang.

Eller en gasbrænder.

http://www.gartneriet.dk

Fra : Niels P Sønderskov

Dato : 26-09-01 00:29

"Anders Jacobsen" <NOSPAMaj@mailme.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
fliser,
> hvor bredet er det så normalt at lave gangen?

Det kommer an på parkens størrelse. Er det Versailles eller en
kolonihave?

En person kan nemt færdes rundt om et normalparcelhus på en enkelt
flisebredde à 50 cm.

Niels

Fra : Stefan Lund

Dato : 29-09-01 15:58

> [...]
> være? Vi regner med ca. 30 cm. søsten fra muren og ud, og herefter fliser,
> hvor bredet er det så normalt at lave gangen?

Prøv at tænke praktisk. Skal du fx. inden for en overskuelig fremtid kunne
komme rundt med en barnevogn, eller skal bedstemor kunne komme på besøg med
gangstativet? Disse ting kræver forholdsvis meget plads, og jeg ville skyde
på knap en meters penge - ud over de 30 cm.

SL

Fra : Ole Kristiansen

Dato : 04-11-01 17:24

Ud over barnevognen, så tænk lige på plæneklipperen.....