Mailserver på min ADLS ?? hvilke er let at
Fra : Bent Nielsen

Dato : 25-09-01 15:50

Jeg har fået lavet DNS til min statiske IP og lavet det MX vedrørende
TDC., så nu mangler jeg at få en maisever op at stå.
Bruger ftpd fra OS2 og web/2 til websever.

Jeg vil helst bruge den Inetpowerserver også kaldet IPS til OS/2
/NT/2000, men den har jeg ikke fået styr på. men jeg skulle gerne have
en som kan modtage mail og sende mail fra lokalt 192.168.1.XX og så
videre igennem routere. Der behøves ikke at kunne sendes fra andre end
lan siden.

Kan jeg bruge den som er i OS2 og hvordan sætter man den op??

Bent Nielsen

Fra : Bent Nielsen

Dato : 25-09-01 15:57

Bent Nielsen skrev:

> [...]
> en som kan modtage mail og sende mail fra lokalt 192.168.1.XX og så
> videre igennem routere. Der behøves ikke at kunne sendes fra andre end
Det må også godt være en jave hvis det er lettere

Fra : Mads Orbesen Troest

Dato : 25-09-01 17:48

On Tue, 25 Sep 2001 14:50:00, Bent Nielsen <postmaster@x2000.dk>
wrote:

> Kan jeg bruge den som er i OS2 og hvordan sætter man den op??

Du kan godt bruge "sendmail", men den er en djævel; tung rent
ressourcemæssigt, og ikke just let at konfigurere...

Jeg kan klart anbefale Peter Moylands (ham med FtpServer) "Weasel",
der er en kombineret SMTP/POP server. Den er meget low-impact, let at
konfigurere. Den har kørt i produktion hos mig i længere tid uden
problemer.

... /\/\\ads Orbesen Troest <mads@troest.NEVERMORE.dk>

(Please remove NEVERMORE from address when replying via email...)

Fra : Peter Jespersen

Dato : 25-09-01 21:12

On 25 Sep 2001 16:47:45 GMT, Mads Orbesen Troest wrote:

> [...]
>der er en kombineret SMTP/POP server. Den er meget low-impact, let at
>konfigurere. Den har kørt i produktion hos mig i længere tid uden

Den er jeg med på....Weasel er ret pålidelig og så nem at sætte
op at det er løgn....OS/2 Ezine har en lille artikel om det :
http://www.os2ezine.com/20010116/weasel.html

Live long and prosper...
Peter Jespersen, Member of Team OS/2 Denmark
flywheel@worldonline.dk
http://www.worldonline.dk/~flywheel/
Growing old is mandatory; growing up is optional.

Fra : Peter Jespersen

Dato : 27-09-01 22:22

On Tue, 25 Sep 2001 20:12:27 +0200 (CDT), Peter Jespersen wrote:

En anden mulighed er selvfølgelig Inet.MailTM Internet Mail
Server 1.3 fra Hethmon Brothers...igen ufattelig nem at sætte
op.

*-~ <--Tribble after sex

Fra : John Faurholt

Dato : 28-09-01 05:46

On Thu, 27 Sep 2001 19:21:47, "Peter Jespersen" <flywheel@worldonline.dk> wrote:

> En anden mulighed er selvfølgelig Inet.MailTM Internet Mail
> Server 1.3 fra Hethmon Brothers...igen ufattelig nem at sætte
> op.

Endnu en mulighed, ZxMail Der bliver jævnligt ann. updateringer via VOICE
News.

mvh John

Fra : Thomas Lersey

Dato : 26-09-01 13:53

Mads Orbesen Troest wrote:

> [...]
> der er en kombineret SMTP/POP server. Den er meget low-impact, let at
> konfigurere. Den har kørt i produktion hos mig i længere tid uden

Her har Weasel også stået i kælderen og klaret familens mail gennem
længere tid.
Jeg har netop udvidet min installation med webmail2,
http://www.michelinakis.gr/Dimitris/webmail/doc. Webmail2 er et cgi job
som sammen med en webserver giver en meget enkel browser adgang til ens
mail server.

/Thomas

Fra : Bent Nielsen

Dato : 06-10-01 13:12

Mads Orbesen Troest skrev:

> [...]
> der er en kombineret SMTP/POP server. Den er meget low-impact, let at
> konfigurere. Den har kørt i produktion hos mig i længere tid uden

Er det ok hvis jeg bruger= POP login authenticates SMTP for 3 minutes

Er der andre en de bruger som er sat op der så kan bruge denne
mailsever??

Hilsen

Bent

Fra : Allan

Dato : 07-10-01 23:40

On Sat, 6 Oct 2001 12:12:21 UTC, Bent Nielsen <postmaster@x2000.dk> wrote:

> Er det ok hvis jeg bruger= POP login authenticates SMTP for 3 minutes
>
> Er der andre en de bruger som er sat op der så kan bruge denne
> mailsever??

Det kommer lidt an på, hvad du mener.
Weasel indeholder 2 servere - en POP3 server og en SMTP server.
POP3 serveren kan indlysende kun bruges af de brugere, der har en konto,
da man jo ikke kan hente post, hvis man ikke ahr en konto.

SMTP serveren derimod, er den kritiske del. Dem der normalt har lov til
at benytte denne (som relay ud i verden), er de hosts, der er angivet på
siden "Trusted" (enten IP# eller domain-navne). Det er her, du skal være
sikker på, at du ikke giver tilladelse til andre ude i verden (open relay).

POP berfore SMTP er kun nødvendigt, hvis du ønsker at nogen skal
kunne benytte din SMTP-service, og de ikke befinder sig indenfor dit
eget netværk, og de ikke har fast IP.

Tiden må være en smagssag mellem dig og din bruger - men den skal
jo stå i forhold til, hvor længe han har den pågældende IP.

--
Allan.

It is better to close your mouth, and look like a fool,
than to open it, and remove all doubt.