Netværksspørgsmål
Fra : Michael Petersen

Dato : 25-09-01 15:19

Lige nogle enkle spørgsmål på et enkelt problem:

Jeg vil gerne lave et lille netværk mellem min bærbare og min iMac og
samtidig skal begge kobles på min Stofaforbindelse.

Jeg går udfra at jeg skal slutte en hub eller en switch på kabelmodemet og
derefter sætte de to maskiner på hub/switchen. Er det rigtig - og hvad er
forskellen på en hub og en switch iøvrigt?

Dernæst lige et tillægsspørgsmål: Det ethernetkabel jeg bruger mellem de to
maskiner virker ikke mellem maskinerne og kabelmodemet ligesom kablet der så
virker mellem modemet og maskinerne ikke virker som netværkskabel mellem de
to maskiner. Hvad er det nu lige der er forskellen på kablerne og mere
vigtigt - hvad hedder hvad hvis jeg skal ud at købe lidt ind til mit
mini-netværk.

Mvh, Michael Petersen

Fra : Jesper

Dato : 25-09-01 16:08

Ja spørgsmålet er nemt, men svaret...

1. Du har brug for en hub - en switch er vist til større netværk og er
bedre til at fordele båndbredde ? Ret mig gerne.

2. Der er to slags netkabler; straight og cross. Mellem de to maskiner
bruger du et cross og det mellem maskinerne og kabelmodemmet er et
straight. Til en hub skal du bruge straight-kabler. Jeg har selv
stofanet og hub og bruger kun straightkabler.

3. Du skal bruge en router, hvis du vil have begge maskiner på nettet på
en gang. En sw-router som f.eks. Surfdoubler er et forslag, men der
plejer at komme mange andre gode forslag her.

Fra : Martin Bech

Dato : 25-09-01 17:51

In article <B7D65ED8.4B6A%michael@cybersites.dk>, Michael Petersen
<michael@cybersites.dk> wrote:

> Lige nogle enkle spørgsmål på et enkelt problem:
>
> Jeg vil gerne lave et lille netværk mellem min bærbare og min iMac og
> samtidig skal begge kobles på min Stofaforbindelse.

Den bedste løsning er at købe en router. Fra StofaNet har du kun en
IP-adresse, og den får routeren. Du kobler dine maskiner til routeren
(køb en med indbygget hub ell. switch og derfor flere stik). Dine
maskiner får nogle lokale IP-adresser, men de optræder udadtil med
routerens adresse. Man kan derfor ikke udefra se, hvormange maskiner der
deler stofanet-adressen. Desuden er der ofte nogle firewallfunktioner
indbygget i routeren.

Jeg har en U.S.Robotics Broadband Router (ca. 1700 kr.) og det spiller
vældigt. Også let at konfigerere via en browser.

Held og lykke.

Hilsen Martin Bech

Fra : Lars Kristensen

Dato : 25-09-01 18:47

Den 25/09/01 16:18 skrev Michael Petersen,michael@cybersites.dk

> hvad er
> forskellen på en hub og en switch iøvrigt?

En hub fordeler trafikken mellem dine maskiner.
Når du har et netværk og der er flere opkald maskinerne imellem bliver
kapaciteten fordelt dvs. at afhængig af trafikmængden på dit netværk kan du
risikere at have et meget lille hul mellem 2 givne maskiner.

En switch giver "altid direkte" forbindelse mellem 2 maskiner, således at
der er direkte kontakt mellem den opkaldende maskine og den maskine der
bliver kaldt.

Hub'er er til små netværk eller netværk hvor der ikke overføres store
datamængder.

Omvendt er switche til store netværk og netværk hvor der overføres store
datamængder eksempelvis billedfiler.

Mvh
lars