K1200RS - håndtering / letkørthed ?!
Fra : Carsten

Dato : 25-09-01 10:39

Jeg leder efter en afløser til min CBR 600 F2 og har i nogle år været lidt
lun på en K1200RS (jeg er til 70% touring og 30% race). Jeg er dog lidt
bekymret for de næsten 300kg sådan en svend vejer. Jeg er ikke fandens stor
(ca. 172 cm og 73kg) og kunne godt formode, at håndtering af en K1200RS
måske var lidt nemmere med ca. 20cm længere ben.

Er der nogen K1200RS-ejere, der kan be- eller afkræfte mine bange anelser ?
Er den nem at "tabe" ved lyskryds etc. ?

Carsten

Fra : Kasper

Dato : 25-09-01 12:14

"Carsten" skrev d. 25-09-01 10:39 dette indlæg :
> [...]
>
> Er der nogen K1200RS-ejere, der kan be- eller afkræfte mine bange
anelser ?
> Er den nem at "tabe" ved lyskryds etc. ?

Hej Carsten,

Mine erfaringer med en K 1200 RS stammer fra en prøvetur på ca. 30 min.
Jeg kører ellers på en Blackbird og er 193cm/100kg. Cyklen er ganske
vist stor og tung, men den føles ganske let at køre med, det er først
ved helt lave hastigheder, at man mærker vægten. Afslappet og
komfortabel siddeposition.

Der er dog ikke ret meget race over cyklen, der skal du nok finde dig
noget lettere.

Prøv dog at kontakte din forhandler, de plejer at være til at tale med -
der er nok en prøvecykel et eller andet sted i landet....

Kasper
Super Blackbird

http://www.kandu.dk/

Fra : albert

Dato : 25-09-01 15:07

"Carsten" <carjak@wanadoo.dk> wrote in message
> [...]
?
> Er den nem at "tabe" ved lyskryds etc. ?

Kan også kun give dig erfaringer fra ca. 70 mins prøvekørsel :
Til dagligt kører jeg CBR1000 og i forhold til den (244kg), synes
jeg absolut ikke at K1200'eren føles tungere at håndtere.
Den er meget letkørt og fuldstændig fri for vibrationer.

Kort fortalt : Dette er den ENESTE cykel der vil være en
værdig afløser for min CBR, da den har alt det jeg sætter pris
på ved min CBR, blot mere :
Overlegen bundtræk
Afslappet kørestilling
Stor nok til at to kan sidde godt - og længe
Sporty nok til at klare enhver overhaling el.l. til UG

Derudover : ABS, Kardan, Paralever (BMWs AntiDive)

Dog gør prisskiltet, at jeg næppe skifter forløbig (om nogensinde...)

mvh Albert

Fra : Armand

Dato : 25-09-01 18:22

albert <albert@albertsmc.dk> skrev i en

> [...]
> på ved min CBR, blot mere :
> Dog gør prisskiltet, at jeg næppe skifter forløbig (om nogensinde...)

Er der ikke noget med at BMW-import tilbyder en fornuftig forsikring,
hvorved der kan spares mange penge til at kanalisere over på afbedragene
:-/

--
Armand.

Fra : albert

Dato : 26-09-01 06:15

> Er der ikke noget med at BMW-import tilbyder en fornuftig forsikring,
> hvorved der kan spares mange penge til at kanalisere over på afbedragene
> :-/

Joe, igennem Alm brand. Jeg mener at kasko er omkring 4000 årligt. Eneste
krav er, at du er 30 år. Derimod er der IKKE krav om ancinitet !!!

Jeg er selv elite, og betaler ikke så meget mere for CBRen, så det er ikke
det store der kan flyttes, men ellers helt klart en god tanke

DOG kan man se på brugtpriserne på BMW (og dermed værditabet). Her
vinder de en hel del over japserne...

mvh Albert

Fra : Armand

Dato : 26-09-01 16:08

> [...]
ikke
> det store der kan flyttes, men ellers helt klart en god tanke

Blot surt at man ikke gider de "pølser"

> DOG kan man se på brugtpriserne på BMW (og dermed værditabet). Her
> vinder de en hel del over japserne...

Èr det et faktum, eller blot noget opspind som BMW forhandlere, og
derfor ejere bilder sig ind??
Jeg kender flere der har forsøgt at sælge deres BMW i årevis, hvilket
indikerer at den pris de mente rigtig har været for høj :-/

--
Armand.

Fra : Daniel Nielsen

Dato : 27-09-01 11:34

jeg ser at danske BMWer er MEGET dyre end i udlandet.....
jeg vil tro at BMWer her hjemme er ved at falde i pris (PGA de lettere
import regler (jeg siger ikke de er lette, blot lettere))
jeg tror at det lave værditab forekommer i lande som Tyskland (der koster en
BMW ikke meget mere end en japser...og holder prisen i længere tid end en
japser)
så her hjemme vil jeg ikke bruge det ringe værdi tab som argument for at
købe (osse jo mere vi kommer med i EU jo billigere bliver det at købe sin
BMW i Tyskland)

Daniel
Armand <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:9otf5h$1897$1@news.cybercity.dk...

Fra : Rolf Skovløkke

Dato : 26-09-01 00:14

>Er der nogen K1200RS-ejere, der kan be- eller afkræfte mine bange anelser ?
>Er den nem at "tabe" ved lyskryds etc. ?
>
>Carsten

Jeg har haft K1200RS til prøvekørsel i flere dage for et par år siden, og
den kunne stort set det samme som min Suzuki GSX1100FJ, og de største
forskelle var nogenlunde således:

Lidt bedre bremser
Bedre bundtræk i 4-5 gear
Bedre køreegenskaber i kurver og under opbremsninger
Mulighed for indstilling af sædehøjde
Lidt bedre kort lys

og modsat fandt jeg, at:
ABS nedsatte bremseevnen lidt rigeligt
Benzinøkonomien var ikke bedre
Prisen var for høj
Kåben dækkede ikke nok (læs: hænderne i regnvejr)og kunne ikke indstilles
efter hastigheden (læs: kun en indstilling og alt andet passer ikke til
overkrop/hoved).

Men eller en OK cykel, som nok kan mere end de fleste piloter herhjemme, men
som sagt forekommer prisen at være lidt for høj i forhold til andre
touringcykler.

mvh
Rolf Skovløkke

Fra : Henrik Nielsen - Rap~

Dato : 26-09-01 09:37

Nu skriver du 30% race. Jeg har aldrig prøvet en BMW, men er tror ikke du
kan forene den vægt og kardantrækket med race. Så mit gæt er 100% touring.

--
Mvh.
Henrik

Fjern x i mailadr. ved svar på mail

Fra : Carsten

Dato : 26-09-01 13:18

Jeg vil nu ikke kalde 130HK, 0-100 km/t på <4 sek., tophas. 255 km/t
for en ren touring maskine. For mig er det en sports-tourer !

Carsten

Fra : Henrik Nielsen - Rap~

Dato : 26-09-01 14:57

Nu ved jeg ikke hvor stor kardanreaktionen er på en BMW, men er der ikke
mulighed for at den vil være skyld i en udskridning, hvis du tager et sving
med knæet i asfalten
Det kræver vel en rolig højrehånd

Måske andre er eksperter på det område ?

Måske definere vi race forskelligt !?!

--
Mvh.
Henrik (som selv kører sportstouring MC)

Fra : origo@earthling.net

Dato : 26-09-01 15:23

> Nu ved jeg ikke hvor stor kardanreaktionen er på en BMW, men er der ikke
> mulighed for at den vil være skyld i en udskridning, hvis du tager et
sving
> med knæet i asfalten
Hvorfor det? Hvis du kjører med kneet i asfalten, er sykkelen -alt annet
lige - mere oppreist.
Kjører man så pass hurtig at kneet nærmest automatisk sleper i bakken, bør
man ha en rolig hpnd på gassen uansett

JS

Fra : Henrik Nielsen - Rap~

Dato : 26-09-01 16:54

Ja, ja, det jeg mener er, at jo længere du lægger MC'en ned i sving, jo mere
bliver kritisk bliver det med kardanreaktionen.

Men jeg startede også med at skrive at jeg aldrig har prøvet en BMW, så ved
ikke hvor stort et problem det reelt er. Men de få jeg har prøvet, synes jeg
det har været markant (Yamaha).

--
Mvh.
Henrik

Fra : origo@earthling.net

Dato : 26-09-01 17:55

> Ja, ja, det jeg mener er, at jo længere du lægger MC'en ned i sving, jo
mere
> bliver kritisk bliver det med kardanreaktionen.
Jeg forstod godt hva du mente )

JS

Fra : Henrik Nielsen - Rap~

Dato : 26-09-01 18:15

Med mindre du har lange knæ

Fra : Armand

Dato : 26-09-01 22:47

<origo@earthling.net> skrev i en news:9ot18b$p2p$1@sunsite.dk...

> "Henrik Nielsen - RaptorMC.dk" <xng@post.cybercity.dk> wrote in
> message news:9osu44$2b1$1@sunsite.dk...

> Jeg forstod godt hva du mente )

Jeg tror slet ikke at selve kardanreaktionen er hæmmende omkring
bagdækkets grip i underlaget :-/
Der kan være det fænomæn at affjedringen bliver "afstivet" og dækket
derved ikke bliver "holdt til" i optimal omfang; men eftersom at gassen
stort set altid er på under race-conditions, er bagfjedringen velsagtens
så meget desto blødere afstemt på en kardan-racer :-/
Ellers drejer kardan-reaktion vel nærmest om den ændrede styregeometri
ved løftet af bagenden!

For BMW-R modellernes race-evne drejer snakken ligeså meget om det
"side-moment" som den langsliggende krumtap incl. koblings-svinghjulet
medfører, og som i given kurve (højre?) ville trække modellen ned imod
asfalten ved for hård acceleration.
For de hårdeste BMW-kørere kompenseredes denne efffekt ved at man i
modsatte kurver kunne accelerere så meget hårdere og udnytte maskinens
"egen-oprejsning"

MV Agusta brugte ikke andet end kardan på deres store firetaktere, og
det gav dem tilsyneladende ikke særligt indhug i det (efter 70'er
standard) sportslige :-/

--
Armand.

Fra : Mads Lund

Dato : 26-09-01 17:08

> Jeg vil nu ikke kalde 130HK, 0-100 km/t på <4 sek., tophas. 255 km/t
> for en ren touring maskine. For mig er det en sports-tourer !

Hvilket passer meget godt sammen med min RT maskine som også er bygget for
at være en sports tourer (eller sprint Tourer som kawa ynder at kalde den).

Og skal det være rigtig sprot tourer så hedder specifikationerne 180HK,
0-100 på <3sek top has. >300 kmt pure Kassel tool

Mads Lund
Ninja9RT

Fra : origo@earthling.net

Dato : 26-09-01 17:55

"Mads Lund" <Mads@XtremeBikes.dk> wrote in message
> Og skal det være rigtig sprot tourer så hedder specifikationerne 180HK,
> 0-100 på <3sek top has. >300 kmt pure Kassel tool
Men - der må man jo kun køre 120

JS

Fra : Mads Lund

Dato : 27-09-01 07:25

> Men - der må man jo kun køre 120

Shit, nu minder du mig om den bøde jeg fik sidste år, på netop det stykke
flinke folk de tyske strømere.

Men det er lidt urimeligt man ikke må køre stærkere på den ræserbane de har
bygget der.

Mads Lund
Ninja9RT

Fra : Armand

Dato : 27-09-01 16:54

Mads Lund <Mads@XtremeBikes.dk> skrev i en
newszs7.12342$lk7.192403@news.get2net.dk...
> [...]
stykke
> Men det er lidt urimeligt man ikke må køre stærkere på den ræserbane

Mnjaeh :-/

Hastigheden på trafikken i højre bane, og ikke mindst på de der
pludselig bryder ud i midtersporet derfra, medfører jo en rimelig høj
"relativ hastighed", hvilket sikkert er hovedårsagen til fartgrænsen :-/

--
Armand.

Fra : Armand

Dato : 26-09-01 16:09

Carsten <carjak@wanadoo.dk> skrev i en
> Jeg vil nu ikke kalde 130HK, 0-100 km/t på <4 sek., tophas. 255 km/t
> for en ren touring maskine. For mig er det en sports-tourer !

"Sports" er da ikke kun noget med topfart og acceleration :-|

--
Armand.

Fra : Carsten

Dato : 27-09-01 07:27

Nej nej, der er f.eks. også tennis, badminton, fodbold, etc.
Der er accellerationen heller ikke særlig høj, men alligevel
er det sports(grene)

Carsten
CBR 600 F2

"Armand" <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> wrote in
message news:9otf5o$1897$2@news.cybercity.dk...

Fra : Jens U

Dato : 26-09-01 23:17

Henrik Nielsen - RaptorMC.dk skrev...
>Nu skriver du 30% race. Jeg har aldrig prøvet en BMW, men er tror ikke du
>kan forene den vægt og kardantrækket med race. Så mit gæt er 100% touring.

Ja, et gæt bliver det

Prøv det og meld tilbage, der bliver sikker en demonstration af BMW's program til foråret.

Så kan det være at dit 100% gæt måske bliver 70% prøvet.

--
Hilsen Jens, HONDA Revere
E-mail: reveredk@studmc.dkX >>>>(do not auto-reply)<<<< Fjern/Remove X

Fra : Carsten Eilersen

Dato : 26-09-01 15:43

Hej navnebroder,

Se evt. disse to sites, hvor der er masser af div. info at hente:

http://www.ziplink.net/~vsalemme/k12/k12.htm
http://www.micapeak.com/reg/bikes/K12RS

Mvh.
Carsten Eilersen
K1200RS (Kæmpe1200RigtigSnavset) )

Fra : Jens U

Dato : 26-09-01 23:19

Carsten skrev...
> [...]
>
>Er der nogen K1200RS-ejere, der kan be- eller afkræfte mine bange anelser ?
>Er den nem at "tabe" ved lyskryds etc. ?

Hej Carsten

Er ikke K1200RS ejer.

Jeg fik lov til at prøve en K1200RS i foråret,
da BMW havde nogle modeller til at cirkulere mellem forhandlerne.

Selv med små snoede veje omkring Holstebro og store lige stræk,
må jeg sige at forventningerne blev indfriet.
Jeg kunne næsten ikke få hjelmen af for det store smil,
som jeg stadig havde på ved tilbagekomsten efter turen.

Mit hurtige indtryk var at køre touring ville jeg ikke have noget imod,
snoede veje syntes jeg ikke at vægten var et problem,
den tog sving med en god køre karakteristik, men for en der komme fra en kæde cykel
er der nok lidt tilvending.
Jeg har selv kørt HONDA kardan cykel siden 1995, så måske havde jeg en fordel der.

Havde jeg pengene så havde jeg nok svigte HONDA's 11 år gamle V2 power for BMW år 01.

Jeg er selv 1680 mm høj og vejer 98000 gram.

Enhver mc vælter hvis man mister balancen i et kryds,
dog vil man sikkert rede de modeller som man tager på i stedt for at sætte sig på.
Don't drink and drive, så tror jeg du skal være meget uheldig hvis du taber den,
årsagen til at folk taber deres mc er vel også fordi de ikke kender den nok,
et spørgsmål om rutine i den sidste ende.

Prøvede også en R1150RT, det er kun et touring lokum, blev meget skuffet over motor gang
og at der var BMW's nye bremse system på modellen, gjorde ikke det store indtryk.
BMW påstår at der er bemærkelse forbedringer i forhold til det gamle system.
Måske er jeg nok ikke til BMW's bokser serie

Og et lille sidespring:
Prøvede også afløseren til min egen HONDA NT 650 Deauville
foruden bedre bremser (doble skiver) kunne jeg ikke mærke forskel på min 11 år gamle
og denne 2000 model, måske lidt mere sløv fordi vægten er blevet forøget uden ydelsen er fulgt med.

Måske skulle man foreslå HONDA at lave en NVTR 1000 Deauville,
NT650 med en VTR1000 motor.