Hvilket værktøj til ventil justering af en~
Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 25-09-01 10:19

Hej D.F.M.

En bekendt har spurgt om jeg vil hjælpe med at stille ventiler på en Yamaha
XJ 600 S Diversion.

Så er spørgsmålene:
En diversion har "shims over bucket" ikke?
Hvilket værktøj skal bruges til at pille shimsne ud?

--
Mojn
Jens Bager Jensen

Fra : Palle Bugtrup

Dato : 25-09-01 21:49

Fra : Armand

Dato : 25-09-01 22:09

Palle Bugtrup <palle.b.motorcycles@mail.tele.dk> skrev i en
> Hello - test!

Ok, Palle - Den kom igennem!

Så skyd nu blot fra hoften med dine guldkorn!

--
Armand.

Fra : Jan Vagle

Dato : 27-09-01 22:30

Jens Jacob Bager Jensen wrote:

> [...]
>
> Så er spørgsmålene:
> En diversion har "shims over bucket" ikke?
> Hvilket værktøj skal bruges til at pille shimsne ud?

Kjøp en sånn lekepistol som har piler med sugepropp. Bruk pilen til å dra ut
"bucket"'en, shimsa ligger løst under.
Du må ha mikrometer i tillegg til bladføler(for å sjekke ventilklaring _før_
demontering av kamakslinger :) for å sjekke shimsa siden nummeret på de kan
være slidt vekk.
Shimsene korrigeres/byttes etter nummer f.eks. "280" er 0,28 mm tykk etc..

Håper det hjalp..

--
Jan Vagle

Fra : Armand

Dato : 27-09-01 23:42

Jan Vagle <bones@c2i.net> skrev i en news:3BB39A7A.F2A27856@c2i.net...

Ifald:
Jeg har oplevet at gevindene i topstykkets lejebukke, går til "rynke for
rynke" på de gamle ludtkølede Kawa'er.
Årsagen er at presset knastakslen fra ventilerne bliver for meget når
man under afskruning af lejebukkene nærmer sig gevindets slutning,
hvorved at bolten så at sige trækker den sidste "rynke" med hver gang
man afmonterer knastakslerne

Til imødekommelse af dete problem kan man investere i et antal lange
bolte uden "bryst" (d.v.s. at der er geveind på hele længden) og
udskifte lejeboltene én for en med disse påmonteret en løs møtrik til at
spænde lejebukken ned med når bolten er i bund.
Efter at alle bolte på én knastaksels lejebukke således er udskiftet,
kan man stille og roligt begynde at løsne alle møtrikkerne lidt af
gangen, og forudsat at boltene er købt lange nok (køb evt. gevind i
"metermål" og afskær efter behov) vil man kunne få knastakslen til at
ligge helt løst under lejebuk-overparterne, hvorefter boltene kan
udskrues uden risiko for topstykkets gevind og anvendes på den
overforliggende knastaksel.

Samme trick lønner sig til genmontagen - Ikke mindst hvis man står alene
med arbejdet!

--
Armand.

--