Til Armand m.fl. Booster port
Fra : Orla Pedersen

Dato : 24-09-01 20:36

Så dukkede det endelig op fra glemslen, selvfølgelig har "vinduet" i totakts
stempler et formål. Følgende er "sakset" fra en artikel i The Classic
MotorCycle maj 1994, i et interview med Walter Kaaden:

The development that finally ensured international success for MZ's racers
was the introduction of the third transfer port. "Before the war DKW and
Zündapp had this third port, so I built such a port into the MZ racing
engine," says Kaaden. "With the third port we could direct the gases through
the piston and the third port, which was good for piston cooling." And,
Kaaden was delighted to discover, it produced more power.

Altså, køling af stemplet

mvh
Orla

Fra : Morten Dybdal

Dato : 24-09-01 21:10

Orla Pedersen wrote:

> [...]
>the piston and the third port, which was good for piston cooling." And,
>Kaaden was delighted to discover, it produced more power.

Og mere power.

--
Morten Dybdal

Fra : Orla Pedersen

Dato : 24-09-01 22:06

Morten Dybdal skrev i meddelelsen <3BAF930C.5090600@dm-data.dk>...

>Og mere power.

Ja nu fremgår det ikke af ovenstående, men det Kaaden ville undgå var
"piston seizures"

"at higher revs the piston distorted. MZ's third transfer port helped to
prevent distortion, as did the rear facing exhaust pipes."

Power var ikke lige deres problem på det tidspunkt.

mvh
Orla

Fra : Morten Dybdal

Dato : 25-09-01 00:33

Orla Pedersen wrote:

> [...]
>prevent distortion, as did the rear facing exhaust pipes."
>
>Power var ikke lige deres problem på det tidspunkt.

Det spørgsmål du besvarede, handlede jo ikke om hvad der var udviklernes
hensigt, men hvorfor det (senere) blev brugt.

--
Morten Dybdal

Fra : Orla Pedersen

Dato : 25-09-01 21:42

Morten Dybdal skrev i meddelelsen <3BAFC2A8.20605@dm-data.dk>...

>Det spørgsmål du besvarede, handlede jo ikke om hvad der var udviklernes
>hensigt, men hvorfor det (senere) blev brugt.

Ja nu kan vi jo ikke spørge Kaaden længere, men hovedproblemet var at
gennemføre et løb, hvad Kaaden viste om den tredie port fra hans tid ved
DKW, bliver ikke omtalt.

Om det var effekt man gik efter da porten blev "genopdaget" sammen med REED
ventiler, eller om det bare var et nødvendigt onde, for at få REED ventilen
til at virke, kan jeg godt føle mig lidt usikker på.

mvh
Orla

Fra : Armand

Dato : 25-09-01 00:07

Orla Pedersen <o.pedersen.torsted@post.tele.dk> skrev i en
> Så dukkede det endelig op fra glemslen, selvfølgelig har "vinduet" i
> totakts stempler et formål. Følgende er "sakset" fra en artikel
> Altså, køling af stemplet

Fedest!

--
Armand.

Fra : RpR

Dato : 25-09-01 14:50

> [...]
> the piston and the third port, which was good for piston cooling." And,
> Kaaden was delighted to discover, it produced more power.

Kommer helt bestemt an på hvordan portningen i cylinderen er lavet.
Booster porten ser man kun brugt på stempelstyrede 2-taktere, hvilket
MZ'eren jo vist nok er?

De ruder (typisk 2), der sidder på 2-taktere idag har (så vist jeg kan se)
kun det formål ikke at blokere for gasblandingen når stemplet er i bund og
gassen skal presses gennem den bagerste kanal.
På de rigtigt hårdt tunede maskiner undlader de helt porten og korter i
stedet stemplet af så det ikke kan dække for porten, her er holdbarhed jo
relativt ligemeget, bare den klarer sig gennem et løb.

Men det er helt rigtigt at det også køler stemplet, så er der jo ikke
"booster" over det

--

- RpR
http://www.mopedgallery.com

Fra : Orla Pedersen

Dato : 25-09-01 21:26

RpR skrev i meddelelsen <3bb08b81$0$80735$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>...

>Kommer helt bestemt an på hvordan portningen i cylinderen er lavet.
>Booster porten ser man kun brugt på stempelstyrede 2-taktere, hvilket
>MZ'eren jo vist nok er?

MZ's racere havde drejeventil indsugning ! En ide Kaaden "lånte" af Daniel
Zimmermann.

Fra : Armand

Dato : 25-09-01 22:12

> RpR skrev i meddelelsen
<3bb08b81$0$80735$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>...

> MZ's racere havde drejeventil indsugning ! En ide Kaaden "lånte" af
> Daniel Zimmermann.

Og så er vi tilbage i emnet:
Er boosterporten da ikke kun brugbar ved indsygning direkte i krumtappen

drejeventil eller reed-ventiler)?

Ved stempelstyring, skulle jeg mene at der ikke også er plads til
boost-kanalen, ligesom at bagsiden af stemplet ikke vil kunne styre
nogetsomhelst p.g.a. porten i stemplet! :-/

--
Armand.

Fra : RpR

Dato : 26-09-01 06:06

> [...]
> boost-kanalen, ligesom at bagsiden af stemplet ikke vil kunne styre
> nogetsomhelst p.g.a. porten i stemplet! :-/

Booster porten(e) behøves ikke sidde lige på midten af stemplet. Ved de
stempelstyrede sidder de typisk lidt forskudt og i toppen og har deres egne
skyllekanaler i cylinderen. Typisk ikke "rigtige" kanaler men bare nogle
udfræsninger.

Ved drejeventils og membranstyrede motorer med membranen i krumtaphuset er
der ikke den store ide i at bruge en ekstra port i ryggen af stemplet, da
der typisk vil være en port i ryggen af cylinderen der går fra krumtaphuset
til forbrændingskammeret. Giver både mindre turbolens og den kan generelt
laves lidt større end det andet princip.
Men bevares, jeg har da set 2-taktere der har haft begge dele brugt!
En halvstor kanal i ryggen af cylinderen til kammeret og så 2 booster
kanalen ved siden af fra stemplet.

Men det er nu engang ikke noget der er særligt meget brugt på andet end de
stempelstyrede vil jeg mene.
De højt ydende 2-taktere med membran jeg har haft æren til at pille i har
ihvertfald ikke haft nogen huller i stemplet.

Fra : Orla Pedersen

Dato : 26-09-01 21:13

Armand skrev i meddelelsen <9oqrrg$2nhq$2@news.cybercity.dk>...

> [...]

>boost-kanalen, ligesom at bagsiden af stemplet ikke vil kunne styre
>nogetsomhelst p.g.a. porten i stemplet! :-/

Exact, dog havde jeg som knægt æren af at ødelægge en Victoria 125 cc Bifix,
der var indsugningen delt i et Y, og vinduet og den tredie kanal, placeret
mellem indsugningsbenene, Og den var i særdeleshed ikke "pumpet"

I øvrigt synes jeg reed ventilen tog det spændende af R5'eren ved skiftet
til RD 350

mvh
Orla

Fra : Armand

Dato : 26-09-01 22:53

> I øvrigt synes jeg reed ventilen tog det spændende af R5'eren ved
> skiftet til RD 350

Og sådan blev det sidenhen også ved overgangen til YPVS

--
Armand.

Fra : Orla Pedersen

Dato : 27-09-01 22:23

Armand skrev i meddelelsen <9otils$1ebo$5@news.cybercity.dk>...

>Orla Pedersen <o.pedersen.torsted@post.tele.dk> skrev i en

>Og sådan blev det sidenhen også ved overgangen til YPVS

Suk ! Og nu "ødelægger" de firetakterne med variable åbningstider på
ventilerne.

Og jeg har engang takket pænt nej til at købe en BSA DB 34 Clubman motor
til en latterlig lav pris mere suk !

mvh
Orla

Fra : RpR

Dato : 28-09-01 06:09

> Suk ! Og nu "ødelægger" de firetakterne med variable åbningstider på
> ventilerne.

Hmm, hvordan virker det?

Fra : Orla Pedersen

Dato : 28-09-01 20:23

RpR skrev i meddelelsen <3bb405f7$0$7259$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>...

>Hmm, hvordan virker det?

Se det ved jeg ikke, men jeg har hørt noget om dobbelte, flytbare vippearme,
anyone ??

mvh
Orla

Fra : Armand

Dato : 29-09-01 00:16

> Se det ved jeg ikke, men jeg har hørt noget om dobbelte, flytbare
> vippearme, anyone ??

Jeg har tidligere nævnt et Honda-princip med langsdelte dobbelte
vippearme hvor trædefladen sad alene på den ene del, og den anden kunne
kobles fra v.h.a. en stift der bevægedes af hydraulisk tryk.
Men det aktuelle system, hvorom jeg kun har tildraget mig et kort blik i
en artikels billedmateriale, har ikke vippearme; men fungerer istedet
ved at et mellemstykke imellem knastfølgeren og ventilstammen kan
forskydes (ligeledes v.h.a. hydraulik!) hvorved løftehøjden omend ikke
ophæves, så begrænses stærkt!

--
Armand.

Fra : RpR

Dato : 29-09-01 14:12

> [...]
> ved at et mellemstykke imellem knastfølgeren og ventilstammen kan
> forskydes (ligeledes v.h.a. hydraulik!) hvorved løftehøjden omend ikke

Lyder som noget der er dyrt at reparere når det går i stykker ;)

Fra : Morten Dybdal

Dato : 26-09-01 00:07

RpR wrote:

>Kommer helt bestemt an på hvordan portningen i cylinderen er lavet.
>Booster porten ser man kun brugt på stempelstyrede 2-taktere, hvilket
>MZ'eren jo vist nok er?

Yamaha FS1 har indsugning i krumtaphuset, og porte i stempelet.
(undtagen i DK)

--
Morten Dybdal

Fra : RpR

Dato : 26-09-01 06:09

> Yamaha FS1 har indsugning i krumtaphuset, og porte i stempelet.
> (undtagen i DK)

Har den nu heller ikke i Holland, Belgien, Tyskland osv tror i det hele
taget ikke den har det som standard. Jeg har aldrig set eller hørt om det.
Men mange af de billige reservedele ville det da ikke undre mig en meter om
ikke der var blevet fræst huller i.
FS-1'erens motor er som standard jo heller ikke just en hårdt pumpet sag,
derfor stadigvæk 2 stempelringe og huller i stemplet så gassen lettere kan
komme op over stemplet.

Fra : Morten Dybdal

Dato : 26-09-01 16:42

RpR wrote:

> [...]
>derfor stadigvæk 2 stempelringe og huller i stemplet så gassen lettere kan

Du har ret, jeg har nu fundet ud af at hullerne i stemplet skyldes at de
stempler man køber i tyskland også bruges til RD50, som jo er stempelstyret.

--
Morten Dybdal

Fra : RpR

Dato : 26-09-01 17:04

> Du har ret, jeg har nu fundet ud af at hullerne i stemplet skyldes at de
> stempler man køber i tyskland også bruges til RD50, som jo er
stempelstyret.

Ja, stemplerne passer over i hinanden uden problemer, havde et RD 50 stempel
fra Polini i min FS-1 da den gik bedst =)

Fra : Armand

Dato : 26-09-01 16:43

Morten Dybdal <morten@dm-data.dk> skrev i en

> Yamaha FS1 har indsugning i krumtaphuset, og porte i stempelet.
> (undtagen i DK)

Øh?
Den første FS'ere havde drejeventil - Er det ikke den du husker?

Uden ellers at vide andet om FS'eren, er Reed-ventiler ind i den bageste
skyllekanal blevet såvel Yamaha's varemærke, som det generelle design på
markedets (Reed monterede) totaggere idag.
Så er det ikke også således at FS'eren er udlagt?

--
Armand.

Fra : RpR

Dato : 26-09-01 22:23

> Øh?
> Den første FS'ere havde drejeventil - Er det ikke den du husker?

Nix.

> [...]
> markedets (Reed monterede) totaggere idag.
> Så er det ikke også således at FS'eren er udlagt?

Nej, der sidder membran indsugning (reed om man vil) i siden af
krumtaphuset, samme sted som drejeventilen.

Fra : Morten Dybdal

Dato : 26-09-01 23:38

RpR wrote:

>Nix.

>Nej, der sidder membran indsugning (reed om man vil) i siden af
>krumtaphuset, samme sted som drejeventilen.

Et princip de desværre ikke videreførte i de større gademaskiner, men
dog på GP modellerne. (altså indsugning i krumtaphuset)

--
Morten Dybdal

Fra : RpR

Dato : 27-09-01 00:38

> Et princip de desværre ikke videreførte i de større gademaskiner, men
> dog på GP modellerne. (altså indsugning i krumtaphuset)

Hm, næsten alle 2-taktere der sælges idag har da membranindsugning i
krumtaphuset?

Fra : Morten Dybdal

Dato : 27-09-01 05:06

RpR wrote:

>Hm, næsten alle 2-taktere der sælges idag har da membranindsugning i
>krumtaphuset?

Jeg definerer "større" som min. 250ccm.

--
Morten Dybdal

Fra : RpR

Dato : 27-09-01 06:00

> Jeg definerer "større" som min. 250ccm.

Det tætteste jeg har været til at rode i en 250cc 2-takter har været en KTM
som en kammerat engang havde købt i stedet for en knallert. Kan love for
strisserne fik travlt

Den blev købt lettere adskildt, dog ikke så meget så vi skulle rode i
indsugningen osv. Kan ærligt talt ikke huske om den havde membran i
motorblokken eller om den sad i ryggen af cylinderen.