Selvmord
Fra : Live4Him

Dato : 24-09-01 16:26

Er selvmord en synd, og på hvilken måde kan evangeliet og det kristne
budskab bruges til at forebygge selvmord ?

jørgen.

Fra : Borge Rahbech Jensen

Dato : 25-09-01 08:05

d. 24/09/01 17:25 skrev Live4Him på brothers_bisp@hotmail.com i artiklen
3baf50c5$0$265$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk:

> Er selvmord en synd, og på hvilken måde kan evangeliet og det kristne
> budskab bruges til at forebygge selvmord ?

Jeg tror egentlig ikke, selvmord er en synd, med mindre det kommer ind under
forbuddet mod at slå ihjel.

Dermed ved jeg heller ikke, hvordan evangeliet og det kristne budskab kan
(og skal) bruges til at forebygge selvmord. Det afhænger nemlig af
situationen, da det er baggrunden for ønsket om selvmord, der bør fokuseres
på fremfor selve selvmordet.

Personligt tror jeg, det er budskabet om tilgivelse og næstekærlighed, der
skal bruges afhængig af situationen. Jesus snakkede jo meget om at tilgive,
og ligesom vi skal tilgive vores næste, skal vi vel også tilgive os selv.
Næstekærlighed kan handle om dem, der bliver kede af det, hvis
selvmordskandiaten dør, selvom det ville være endnu bedre, hvis vedkommende
kunne bibringes en følelse af, vedkommende er elsket.

Med venlig hilsen

Børge Rahbech Jensen

Fra : J.Vestergaard

Dato : 25-09-01 09:03

> Er selvmord en synd, og på hvilken måde kan evangeliet og det kristne
> budskab bruges til at forebygge selvmord ?
>
> jørgen.

Dit spørgsmål er meget alvorligt! Her er et alvorligt svar:

1. Kor 3:16 Ved I ikke, at I er Guds tempel, og at Guds ånd bor i jer? v17
Hvis nogen ødelægger Guds tempel, skal Gud ødelægge ham. For Guds tempel er
helligt, og det tempel er I.

Lad os glæde os over den nåde Gud viser os, ved at vi får lov at være tempel
for Hans hellige Ånd, og må troen derpå hjælpe os i prøvelses stunder!

Venlig hilsen

Jørgen Vestergaard

Fra : Live4Him

Dato : 25-09-01 10:58

"J.Vestergaard" <jrvester@post12.tele.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
v17
> Hvis nogen ødelægger Guds tempel, skal Gud ødelægge ham. For Guds tempel
~~~~~~~~~~~~~~
Jeg mener det er kirken Paulus taler om her, og ikke den enkelte kristne.
Han taler imod dem som fører vranglære og derved ødelægger kirken (Guds
tempel) .

jørgen.

Fra : Borge Rahbech Jensen

Dato : 25-09-01 12:15

d. 25/09/01 11:58 skrev Live4Him på brothers_bisp@hotmail.com i artiklen
3bb0553e$0$253$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk:

> Jeg mener det er kirken Paulus taler om her, og ikke den enkelte kristne.
> Han taler imod dem som fører vranglære og derved ødelægger kirken (Guds
> tempel) .

Det virker meget rimeligt. Jesus sammenligner i øvrigt ofte menigheden med
netop et legeme, hvor hvert enkelt medlem sammenlignes med legemesdele med
hver sin funktion og kendetegn.

I øvrigt tror jeg ikke, det altid vil være til nogen hjælp i forhold til
selvmord at omtale menneskets krop som Guds tempel. Når man først er kommet
så langt ud, at man seriøst overvejer selvmord, har man sikkert meget svært
ved at betragte sig selv som værdig til at være Guds tempel. Det kan enten
skyldes, at man ikke føler sig elsket af hverken Gud eller mennesker, eller
man synes, man har alt for mange fejl til at blive frelst og endnu mere være
Guds tempel. Dermed kan formaninger som den foreslåede nemt bekræfte
selvmordskandidaten i, at vedkommende ikke er værdig til at leve mere.

Med venlig hilsen

Børge Rahbech Jensen

Fra : Willy Brochs

Dato : 25-09-01 23:11

"J.Vestergaard" <jrvester@post12.tele.dk> skrev i melding

> [...]
tempel
> for Hans hellige Ånd, og må troen derpå hjælpe os i prøvelses stunder!

Hva har dette skriftstedet med evangeliet å gjøre?
Willy

Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 25-09-01 14:37

"Live4Him" <brothers_bisp@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Er selvmord en synd, og på hvilken måde kan evangeliet og det kristne
> budskab bruges til at forebygge selvmord ?
>
> jørgen.

Der er vist et par eksempler på bibelske selvmord, heriblandt Kong Sauls død
for eget sværd og Judas, der hængte sig selv. Ingen af disse to personer
synes at være synderligt sympatisk beskrevet, og det synes da også at
understøtte den negative personskildring at disse to og være en slags
"morale" at det kun er sådanne skidte personer, der begår selvmord.

Men grundlæggende er det vel tabu, ud fra tanken om at livet er Guds gave?

Jeg forstår sagtens selv at folk begår selvmord, jeg synes bare det er synd
for dem at tage så drastisk en beslutning i en situation, som man oftest kan
komme ud af.

Og det er jo især de efterlevende pårørende, jeg har ondt af, fordi de
rammes af hårde skyldkomplekser.

Men igen, man må eet eller andet sted respektere individets egen ultimative
ret til at vælge, om det overhovedet VIL leve. Også selv om det er tragisk,
men (religiøs) fordømmelse gør absolut ikke en hård situation lettere.

Man kan måske også tænke lidt på de kristne martyrer, eller endda
korsridderne der vel nærmest var en slags selvmordere, idet de håbede på den
sikre vej til Paradis, ved at "ofre" sig, men det var vel principielt en
form for selvdestruktiv opførsel, hvor man nærmest HÅBEDE på at dø - blot
for andres hånd?
Kan det ikke sammenlignes med et selvmord, blot begået ud fra "snedigere"
motiver og ved "snedigere" metoder?

--
KH
Anders

Fra : Marina Norling Jørge~

Dato : 27-09-01 06:28

Anders Peter Johnsen <anderspj@post8.tele.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3bb08809$0$51402$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

> "Live4Him" <brothers_bisp@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Og det er jo især de efterlevende pårørende, jeg har ondt af, fordi de
> rammes af hårde skyldkomplekser.

Her rammer selvmord særdeles hårdt - er der først en person i en familie,
der har begået selvmord, sker det ofte at flere følger efter.

Der forskes faktisk i selvmord her i landet, og hovedkonklusionen er at
selvmord har bedst af at være tabu. Jeg har hørt om om en TV udsendelse om
unges selvmord, som blev sendt i Norsk lokalfjernsyn - og at resultatet blev
at pludselig steg selvmordsforsøgende drastisk i sendeområdet.

Selvfølgelig er det synd for den som begår selvmord - men for omgivelsernes
skyld, må man holde fast i at selvmord altid er meget forkert.

Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 27-09-01 16:08

"Marina Norling Jørgensen" <marina-n@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Her rammer selvmord særdeles hårdt - er der først en person i en familie,
> der har begået selvmord, sker det ofte at flere følger efter.

Det kan være. Men i teorien kunne det jo netop være at folk blev afskrækket
fra at udsætte (de samme?) pårørende for endnu mere skyldfølelse.

> Der forskes faktisk i selvmord her i landet

Selvfølgelig gør der det.

, og hovedkonklusionen er at
> selvmord har bedst af at være tabu.

Det er eddermageme løgn!

Jeg synes dèt er en syg holdning, for det er kun med til at underbygge
"ofrenes" (de pårørendes) skyldfølelse. Fortrængning leder kun til alskens
uhyggelige psykiske bivirkninger.

Jeg har lige begravet en bekendt, der lagde sig foran et tog, og det var
utroligt smukt at opleve en begravelse, hvor præsten OVERHOVEDET ikke
hverken hoverede ud fra et krysteragtigt "kristent" synspunkt eller undlod
at tale om dødsårsagen. Tværtimod kom ALT frem, inklusive nogle ret intime
detaljer om knægtens sexliv, som han selv havde skrevet i sit selvmordsbrev.
Og det var en renselse for os alle at kunne sidde sammen og græde til
Metallica's "Nothing Else Matters", som blev spillet i Kirken, med alle de
smertelige følelser, som præsten som en anden god terapeut fik frem i os -
og samtidig dulmet - ved een af de bedste prædikener, jeg nogensinde har
hørt.

> Jeg har hørt om om en TV udsendelse om
> unges selvmord, som blev sendt i Norsk lokalfjernsyn - og at resultatet
blev
> at pludselig steg selvmordsforsøgende drastisk i sendeområdet.

Jo, men det må sgu' da ikke forhindre folk i at tale om selvmord for at
behandle deres egen smerte og tab, hva`?

> Selvfølgelig er det synd for den som begår selvmord - men for
omgivelsernes
> skyld, må man holde fast i at selvmord altid er meget forkert.

"Altid" og "meget"?

Du er ALT for sort-hvid og kategorisk.

Tag nu f.eks. aktiv dødshjælp: Er en person, som er fuldstændig opgivet af
lægevidenskaben i en terminal fase af en dødelig sygdom (f.eks. AIDS eller
cancer), et "slet menneske", fordi vedkommende ikke ønsker at udsætte
hverken sig selv eller sine pårørende for en lang, smertefuld dødskamp?

Eller den person, som slet ingen pårørende har, og som bare ikke ønsker at
leve?

Selvfølgelig skal man prøve at hjælpe vedkommende, men man MÅ som sagt også
respektere denne ultimative menneskeret. For det mener jeg at selvmord er.
Jeg skal lige have undersøgt hvad FN siger om dèn sag

Anders Peter Johnsen

Fra : Marina Norling Jørge~

Dato : 27-09-01 18:51

Anders Peter Johnsen <anderspj@post8.tele.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3bb34085$0$267$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> [...]
>
> Jeg synes dèt er en syg holdning, for det er kun med til at underbygge
> "ofrenes" (de pårørendes) skyldfølelse. Fortrængning leder kun til alskens

Jeg har refereret et interview jeg har hørt med en selvmordsforsker - en
norsk kvinde kaldt Uno Bille Brage (hæng mig ikke op på stavemåden) Det
handlede ikke om hvorvidt selvmord skulle forbydes (det tror jeg ikke var
kvindens holdning) eller om selvmord er en menneskeret.

Spørgsmålet var slet og ret - hvordan begrænser vi antallet af selvmord? Og
konklusionen var også klar - at det er vigtigt at forhindre, at der går mode
i selvmord. Rigtigt mange unge overvejer selvmord - uden dog at bringe
planerne til virkelighed. En uheldig TV udsendelse eller en popstjernes
selvmord kan gøre, at de handler anderledes.

At holde omtalen af unges selvmord væk fra medierne mener jeg ikke, er det
samme som at forhindre de berørte i at bearbejde deres sorg.

At begrænse antallet af selvmord generelt er en ting - hvad man gør i den
aktuelle situation efter et ungt menneskes selvmord er en anden. Det lød som
en meget smuk gudstjeneste og jeg forstår godt at den berørte dig. Begik en
af mine veninder selvmord, ville jeg heller ikke bryde mig om, at andre
udenforstående bebrejdede hende. Har du opfattet mit indlæg som sådant, kan
jeg godt forstå dig - og siger undskyld.

Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 28-09-01 00:09

> [...]
kan
> jeg godt forstå dig - og siger undskyld.

Undskyldning modtaget!

Og jeg skal da med det samme undskylde, hvis jeg blev lidt hård i tonen, men
jeg troede bare at du ville dreje selvmordsbegrebet tilbage til det dunkle
tabu-område, som det endelig er kommet ud af...

Jeg kan mærke på dig at du taler ud fra en strikt kristen og næstekærlig
synsvinkel, og derindenfor kan jeg da kun give dig ret i at selvmord ER en
grim ting at udsætte sine pårørende for. Problemet er bare at folk som begår
selvmord, i een eller anden grad er så desperate, at de har opgivet håbet...

Jeg har jo bare den konsekvente mening at ting kun bliver værre af at "blive
dysset ned".

Ærligt talt er det jo faktisk forsvindende få selvmord, der har fulgt i
kølvandet på de store "celebrity suicides".

Jeg kan f.eks. huske Kurt Cobains (argh! Nu igen i kristen sammenhæng!)
berømte selvmord, og jo, der var vist een enkelt fan, der fulgte i hans
fodspor og mente sig inspireret til selvmord. Men resten af fanskaren syntes
faktisk at være rørende enige om at det var utroligt åndssvagt gjort af en
mand, som både havde kone, barn og masser af fans på verdensplan.

Det er nok een af de bedste "ubevidste" kampagner, der nogensinde har været
ført IMOD selvmord, når man ser fan'senes ellers utroligt rationelle måde at
bearbejde problematikken på. Konklusionen var, at det var noget l*** at begå
selvmord, så dette må siges at være en utrolig god måde at kunne vende en
tragedie til noget positivt på.

Jeg tror trods alt at dette kan bruges som bevis på, at selvmord ikke bare
lige danner en modebølge, sådan som den kære nordmand m/k mener.

Så derfor ved jeg ikke helt, hvor vedkommende har denne opfattelse fra?
Eller hvad den bygger på?

Der er desværre netop indenfor Kristendommen en langt værre trend i
bogstaveligt talt at følge Jesu eksempel ved at blive martyr i een eller
anden grad...

Også indenfor forskellige nyreligiøse bevægelser, "kristne" eller ej, er
selvmordet en oplagt mulighed.

Og denne "religiøse" trend er beviseligt farligere end diverse poppede
modestrømninger i nutidens sækulariserede samfund, hvis du forstår hvad jeg
mener...

Anders Peter Johnsen

Fra : Willy Brochs

Dato : 25-09-01 23:10

"Live4Him" <brothers_bisp@hotmail.com> skrev i melding
> Er selvmord en synd, og på hvilken måde kan evangeliet og det kristne
> budskab bruges til at forebygge selvmord ?
>
> jørgen.

Synd er noe man gjør mot andre. Jeg synes vi har en tendens til feil
forståelse av hva synd er.
Evangeliet er det aller beste middel for å forebygge selvmord, fordi
evangeliet inneholder alt et menneske behøver for å finne mening og glede.
Problemet er at så mange kristne ennå ikke har forstått hva evangeliet
egentlig er. Evangeliet er ikke en lære slik mange tror. Det er sannheten om
Guds nådige vesen, og budskapet om syndstilgivelse for alle som synes de
kommer til kort.
Willy

Fra : Kevin Edelvang

Dato : 26-09-01 13:53

Willy Brochs <wbrochs@online.no> skrev:

> Synd er noe man gjør mot andre.

Nej, nu må du altså lige... Synd er, hvad vi forbryder mod himlen... Ikke mod
hverandre.

--
De bedste hilsner
Kevin Edelvang

"Praeterea censeo ecclesiam populi esse delendam"

Fra : Willy Brochs

Dato : 26-09-01 20:00

"Kevin Edelvang" <barok@mail.dk> skrev i melding

> [...]
> De bedste hilsner
> Kevin Edelvang
>
> "Praeterea censeo ecclesiam populi esse delendam"

Les disse versene under ettertanke:

Matt 25:41-45
41 Så skal han si til dem på venstre side: Gå bort fra meg, dere som er
forbannet, til den evige ild, som er beredt for djevelen og hans engler.
42 For jeg var sulten, og dere gav meg ikke mat. Jeg var tørst, og dere gav
meg ikke å drikke.
43 Jeg var fremmed, og dere tok ikke imot meg. Jeg var naken, og dere
kledde meg ikke. Jeg var syk og i fengsel, og dere så ikke til meg.
44 Da skal de svare ham, også de, og si: Herre, når så vi deg sulten eller
tørst eller fremmed eller naken eller syk eller i fengsel, og tjente deg
ikke?
45 Da skal han svare dem og si: Sannelig sier jeg dere: Det dere ikke
gjorde mot én av disse minste, det har dere heller ikke gjort mot meg.

Hva er den bibelske definisjonen på synd, om ikke dette: Synden er at de kke
tror på meg?
Willy

Fra : Ukendt

Dato : 27-09-01 11:22

"Live4Him" <brothers_bisp@hotmail.com> skrev, Mon, 24 Sep 2001
17:25:32 +0200:

>Er selvmord en synd, og på hvilken måde kan evangeliet og det kristne
>budskab bruges til at forebygge selvmord ?

Først når man opgiver håbet om, at en sygdomsånd kan drives ud,
er slaget for alvor tabt... Det samme gælder aktiv dødshjælp:
Klodset og utidig indgriben med ugunstige konsekvenser for
sjælens videre færd.

Jeg tror såmænd gerne, Jesus havde ønsket sig en anden
og mere human henrettelsesmetode. Men han vidste jo,
hvad han gik ind til!

Og hvem er det, der ihjelslår, om ikke til syvende og sidst
lidelsernes ophav, dødsrigets herre?