WD40?
Fra : Tony Lorentzen

Dato : 24-09-01 14:42

Hej alle,

Ja jeg er måske dum - men hvad er WD40 egentligt? Såvidt jeg har kunnet læse
ud af folks indlæg er det noget universal "wonder"-middel til at smøre på
maskinen?

Og hvor kan jeg købe det?

I øvrigt vil jeg meget gerne have købt mig en momentnøgle, men hvor får jeg
fat i sådan en. Jeg har været i et par værktøjshandler som ikke havde nogen.
Jeg gider ikke at købe noget dyrt-silvan bras, så hvis der er nogen der
kender et godt mærke vil jeg være taknemmelig.

Tony
XJ600S

Fra : Brian aka Hekto

Dato : 24-09-01 14:51

Harald Nyborg, kunne være svaret på begge dele.

WD40 fås alle steder, var tidligere kendt som Raket-olie (Rocket Oil), og en
lang forklaring om moderne rumteknologi.

Momentnøgler kan købes hos HN, for ca. 150,-; men de er selvfølgelig ikke
nødvendigvis lige så nøjagtige som de dyre ....måske!?

/Brian

Fra : Gaarde

Dato : 24-09-01 14:59

Jeg har købt en momentnøgle hos Harald Nyborg til ca. 150,- og den fungerer
perfekt. Den er dog ikke beregnet til momenter under 5-10 Nm.

Mvh
Mogens

Fra : Nicolaj Christensen

Dato : 24-09-01 18:14

www.louis.de
har en gammeldags momentnøgle til DM 19,95.
Det er varenr 10003919. Den har de ikke i HN !

mvh
Nic

Fra : Kenneth

Dato : 24-09-01 20:03

http://www.wd40.com

> Såvidt jeg har kunnet læse ud af folks indlæg er det noget universal
"wonder"-middel til at >smøre på maskinen?

Korrekt, du kna bruge det til alt, børste tænder i , vaske olie af med osv.
....det er dog ikke alt som det er lige godt til:)

> Og hvor kan jeg købe det?

Byggemarkeder, servicestationer, MC forhandlere, brugsen, obs, bilka, harald
nyborg, osv

--
Venligst
Kenneth

Fra : Søren L Hansen

Dato : 24-09-01 22:05

"Tony Lorentzen" <tony@lorentzen.dk> skrev i en > Og hvor kan jeg købe det?

Altmuligt middel, med bl.a. som fremmeste egenskab at det er uhyre
vandfortrængede. WD40 står for Water Displacement, 40th attempt. Det var den
fyrretyvende blandig forskeren lavede der havde den bedste egenskab. Gad
egentlig vide om det var blevet ligeså populært hvis det havde været et af
de andre forsøg: WDsyvogtredive??
Kan købes mange steder i DK, kan typisk fås for ca. 100kr/l på spraydåserne.
På Cypern har de det overalt, og der er reklamer for det endnu flere steder.
Bl.a. har jeg nu en fin WD40 dørmåtte i mit værksted...

Fra : Armand

Dato : 25-09-01 00:04

Tony Lorentzen <tony@lorentzen.dk> skrev i en

> I øvrigt vil jeg meget gerne have købt mig en momentnøgle, men hvor
får
> jeg fat i sådan en.

Øh?
En fra Harald Nyborg skulle være "god nok". Det er væsentligere at alle
bolte bliver spændt ensartet, end at det lige akkurat bliver på
decimalen!
Derfor er en klik-nøgle også at foretrække fremfor en af dem med en
skive + viser!

I samme forbindelse: vær opmærksom på at få dig én der matcher dit
topnøglesæt (3/8" eller 1/2 " #!)

--
Armand.

Fra : Sand

Dato : 25-09-01 07:15

> [...]
> decimalen!
> Derfor er en klik-nøgle også at foretrække fremfor en af dem med en
Der er nemlig rigtig at ensartetheden er væsentlig, - men det er bl.a.
her forskellen mellem "HN-nøgler" og de "dyre" nøgler (eks. Gedore)
viser sig. Ved en kalibrering vil HN-nøglerne typisk vise meget større
afvigelser, tiltagende ved min/max-moment.
Men dermed ikke sagt, at det er bedre at undvære, og hvis man, som
mange, kun bruger den til at spænde alufælge på madkassen 1 gang om
året, er den da ideel.

Mvh. Sand

Fra : Biker Mike

Dato : 25-09-01 15:53

Det er vel ikke andet end en tynd pentrerende olie som så mange andre, nogle
fåes endda med teflon hvis man er til det.

--
Hilsen Michael

Fra : Mikkel Christensen

Dato : 25-09-01 15:17

Biker Mike <dko12134@vip.cybercity.dk> wrote in article
<9oq396$10p5$2@news.cybercity.dk>...
> Det er vel ikke andet end en tynd pentrerende olie som så mange andre,
nogle
> fåes endda med teflon hvis man er til det.

'ikke andet end...' tsktsktsk...

Fra WD40's glorværdige historie (som kan læses 'in full' på
http://www.wd40.com/AboutUs/our_history.html ), kan bla. læses:

"In 1953, a fledgling company called Rocket Chemical Company and its staff
of three set out to create a line of rust-prevention solvents and
degreasers for use in the aerospace industry, in a small lab in San Diego,
California.

It took them 40 attempts to get the water displacing formula worked out.
But they must have been really good, because the original secret formula
for WD-40—which stands for Water Displacement perfected on the 40th try—is
still in use today."

Det er sgudda kult...

--
Mikkel

Fra : Brian aka Hekto

Dato : 25-09-01 15:51

Da jeg sejlede torpedobåd (Vosper), i det tidligere glorværdige Kongelige
danske Søværn, blev WD40 brugt til at konservere turbinerne med.
Bådene var udstyret med 3 stk Rolls Royce Proteus gasturbiner.
Under sejlads 'slugte' de masser af saltvand. Efter endt sejlads blev de
vasket, ved at man simpelthen sprøjtede rent ferskvand ind i dem, for at
skylle saltet ud. Derefter blev de startet for at tørre, og idet man
slukkede dem, sprøjtede man et ordentligt skvæt WD40 ind i dem, for at
konservere dem, til næste sejlads.

Specielt den sidste del, vakte udelt begejstring hos lokalbefolkningen, da
det udviklede en del røg!

/Brian
'Livet begynder ved 45 knob!'