FYI: Parkering i København
Fra : Tony Lorentzen

Dato : 24-09-01 09:54

Nedenstående modtog jeg som svar på reglerne vedr. motorcykelparkering i
København. Jeg forhørte mig specifikt om reglerne for parkering i bås samt
på fortorvet.

Tony

Fra : boe

Dato : 24-09-01 10:17

"Tony Lorentzen" <tony@lorentzen.dk> wrote in message

Jamen vi tager da gerne en tur til med Parkering København

Tidligere har samme fortræffelige myndighed svaret følgende til samme
spørgsmål:

"Tak for din mail
en mortorcykel skal ikke benytte billet, den må holde på fortorvet, hvis der
kan komme en tvillingebarnevogn forbi, i p-båse skal der være minimum 2
maskiner i en bås.
Med venlig hilsen
Peter Dam
Parkering·København"

Denne fortolkning modsiges, som din kilde siger, ganske rigtigt af
http://www.kbhpol.dk/p-regler.htm, hvor der står følgende:

"Stk. 3. I parkeringsbåse beregnet til biler må ikke henstilles tohjulede
motorcykler. "

Din kilde vil derfor sikkert påstå, at når det står i Politiets
bekendtgørelse, så er det den regel, som gælder.
MEN - i samme bekendtgørelse står også dette:

"§ 4.
Det er forbudt at parkere - helt eller delvis - på *fortov*, cykelsti,
gangsti, helleanlæg, rabat el. lign., medmindre det ved afmærkning på stedet
er tilkendegivet, at parkering kan finde sted."

Det har din kilde jo netop givet lov til - og han skriver intet om
afmærkninger eller andre forbehold!!
Mit spørgsmål er så, hvordan din kilde kan give lov til at fravige
bekendtgørelsen m.h.t. parkering på fortov, hvis min kilde ikke kan give lov
til at fravige bekendtgørelsen m.h.t. parkering i båse??

Måske skulle du spørge Tomas Høiby om han kunne prøve at blive enig med
Peter Dam (de kommer trods alt fra samme "firma") - alternativt kan du måske
spørge, hvem af de to, som er højst rangeret. Og måske kunne han også
forklare, hvordan vi andre skulle kunne gennemskue reglerne, når de ikke
engang kan finde ud af det internt i P-København (ikke at jeg havde
forventet konsensus fra den side - det ville jo gøre det for nemt for de
sagesløse trafikanter, og dermed ville indtægterne falde!!)

Bo, VF1000F

Fra : Tony Lorentzen

Dato : 24-09-01 12:00

Ja jeg vidste netop godt at flere andre har fået andre indikationer fra
Parkering København. Jeg skriver tilbage til Thomas Højbye ) Gnæg gnæg -
så får vi at se hvordan han vil bortforklare den.

Tony

Fra : boe

Dato : 24-09-01 10:33

"Tony Lorentzen" <tony@lorentzen.dk> wrote in message

I øvrigt har trafikministeriet også været indblandet:

Trafikministeriet har modtaget Deres henvendelse vedrørende parkering af
motorcykler.
Hertil kan ministeriet oplyse, at politiet med hjemmel i færdselslovens §
92, stk. 1, og med samtykke fra vejbestyrelsen eller, for så vidt angår
private veje, vedkommende kommunale myndighed kan træffe færdselsmæssige
bestemmelser, som indvirker på vejes udnyttelse eller indretning. Der kan
blandt andet træffes bestemmelse om parkering og standsning. Efter
bestemmelsens stk. 7 kan disse foranstaltninger, såfremt de ikke er
begrænset til en bestemt vejstrækning, offentliggøres i en lokal
bekendtgørelse i stedet for ved afmærkning eller håndhævelse af politiet på
stedet.
I København har politidirektøren med hjemmel heri og med samtykke fra
Københavns Kommune udsendt en parkeringsbekendtgørelse. § 1, stk. 3, i denne
bekendtgørelse lyder således: "I parkeringsbåse beregnet til biler må ikke
henstilles tohjulede motorcykler. Biler må ikke henstilles på pladser, der
er afmærket til motorcykler".
Om § 92, stk. 6, (nu stk. 7) fremgår det af den kommenterede færdselslov, at
der under folketingsbehandlingen blev fremsat forslag om helt at ophæve
adgangen til at anvende lokale bekendtgørelser i stedet for afmærkning.
Et flertal i retsudvalget accepterede dog adgangen med de begrænsninger, der
fremgår af bestemmelsen, men lagde i betænkningen over lovforslaget vægt på,
at det ved den fortsatte praktisering af sådanne ordninger iagttages, at
førstegangsovertrædelser begået af ikke lokalt boende alene påtales i form
af en advarsel (meddelt af politiet.)
Det er selvfølgelig en forudsætning, at sådanne personer ikke har kendskab
til den ordning, der er fastsat ved en lokal bekendtgørelse.

Med venlig hilsen
Louise Heilberg

Ovenstående (næstsidste afsnit) betyder, at man ikke kan få en bøde første
gang man overtræder en regel, hvis den regel man overtræder KUN fremgår af
en lokal bekendtgørelse og hvis man ikke bor i området. Det er bla.
tilfældet med reglen om at man ikke må parkere i bil-båse - den regel
fremgår af en lokal bekendtgørelse. I stedet skal man have en advarsel som
SKAL gives af politiet. Hvor mange gange er det sket, tror du? NUL GANGE er
mit gæt.

Bo, VF1000F

Fra : SmaRTrxxv

Dato : 24-09-01 19:28

"Tony Lorentzen" <tony@lorentzen.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

Er der så ok, hvis der er tre eller flere ?
(dette er ikke ment som en joke)

Og afmærket til biler ?! Hvordan skal den forståes ?!
Er alle afmærkede P-båse uden anden mærkning (handicap, MC etc.), at
betragte som "afmærkede til biler" ?

Thore Jensen

Fra : Armand

Dato : 24-09-01 23:55

SmaRTrxxv <smartrxxv@hotmail.com> skrev i en

> "Tony Lorentzen" <tony@lorentzen.dk> skrev i en meddelelse
> Er der så ok, hvis der er tre eller flere ?
> (dette er ikke ment som en joke)

Der har været nævnt, at der jo ikke behøver at være garanti for at alle
tre (to) forlader båsen samtidig - Hvorved der vil kunne stå én enkelt
mc efterladt når næste hold af de grønne nørder kommer forbi

--
Armand.

Fra : SmaRTrxxv

Dato : 25-09-01 05:30

> Der har været nævnt, at der jo ikke behøver at være garanti for at alle
> tre (to) forlader båsen samtidig - Hvorved der vil kunne stå én enkelt
> mc efterladt når næste hold af de grønne nørder kommer forbi

Sandt, men det er jo ligesom ikke det jeg spurgte om. Hvis man fx. ofte
kører sammen med sin klub er det jo ikke noget priblem.....

Thore Jensen

Fra : origo@earthling.net

Dato : 25-09-01 09:19

"SmaRTrxxv" <smartrxxv@hotmail.com> wrote in message
> Sandt, men det er jo ligesom ikke det jeg spurgte om. Hvis man fx. ofte
> kører sammen med sin klub er det jo ikke noget priblem.....
Hvordan skulle parkeringsvaktene vite hvem som kjører sammen, og hvem som
ikke gjør? Hvis man har uttalt at parkering i bil bås ikke er tillatt, men
parkering på fortauet er, hva er så problemet?

JS

Fra : SmaRTrxxv

Dato : 25-09-01 16:19

<origo@earthling.net> skrev i en meddelelse news:9opelt$pvr$1@sunsite.dk...

> Hvordan skulle parkeringsvaktene vite hvem som kjører sammen, og hvem som
> ikke gjør? Hvis man har uttalt at parkering i bil bås ikke er tillatt, men
> parkering på fortauet er, hva er så problemet?

Det behøver de heller ikke, hvis du læser hele tråden drejer spørgsmålet sig
om hvorvidt det er lovligt at anvende en P-bås hvis der er mere end to
MC'er.

SmaRTrxxv

Fra : Armand

Dato : 25-09-01 18:07

> [...]
ofte
> kører sammen med sin klub er det jo ikke noget priblem.....

Jo!
P.g.a.alle de dumme undskyldninger om at ens kammerater er kørt forinden
som de grønne skal høre på :-/

--
Armand.

Fra : John Thomsen

Dato : 01-10-01 23:18

On Tue, 25 Sep 2001 00:54:57 +0200, "Armand"
<armand@mcSTREGchaufførerne.dk> wrote:

>mc efterladt når næste hold af de grønne nørder kommer forbi

Parkomaner, hedder de vist....?

Fra : Tony Lorentzen

Dato : 26-09-01 10:33

Hej alle,

Jeg ville bare lige informere jer om at jeg stadig ikke har modtaget noget
svar fra Parkering i København. De har nok travlt med et internt slagsmål.
Haha.

Jeg vender tilbage når de giver lyd fra sig.

Tony