? om "Cut size" i Xnews.
Fra : Madsen

Dato : 24-09-01 02:25

Hej,

Lad os sige jeg gerne vil sende nogle binære filer til en newsserver
hvor grænsen på hver enkelt fil er 200 kb, hvad skal jeg så stille
Cut-sizes til? Hvorfor blive den opgivet i lines og ikke bytes eller
kilobytes f.eks? Spørger jeg dumt nu? :}

Hvis jeg stiller "Post attachments" til "Separately" vil Xnews så
sende så indlæggene ligger i samme tråd, eller er jeg nødt til at
sende et indlæg først som jeg så svarer med den binære fil vedhæftet,
for at holde filerne i samme tråd? Jeg synes ikke jeg fatter ret
meget af det der står i manualen desværre, og hvorfor har vi egentlig
ikke en binær testgruppe på usenet, eller er det bare mig der har
overset den?

--
Mvh Madsen
Remove "who" in e-mail.

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 24-09-01 03:49

24 Sep 2001 01:24:36 GMT, skrev Madsen <madsens@whomail.dk>:

>Lad os sige jeg gerne vil sende nogle binære filer til en newsserver
>hvor grænsen på hver enkelt fil er 200 kb, hvad skal jeg så stille
>Cut-sizes til?

Regn med, at TDCs newsserver har en begrænsning på 3500 linjer
pr. indlæg.

>Hvorfor blive den opgivet i lines og ikke bytes eller
>kilobytes f.eks? Spørger jeg dumt nu? :}

Øhh - Agentbrugere har aldrig kendt til andet end linjer.

Iøvrigt kan du også få din tidl. newskæreste OE til at vise
størrelsen af et indlæg i linjer.
--
med venlig hilsen
Knud

Fra : Madsen

Dato : 24-09-01 17:21

Knud Gert Ellentoft skrev:

> Regn med, at TDCs newsserver har en begrænsning på 3500 linjer
> pr. indlæg.

Ok. Så vil jeg stille den til det.

> Øhh - Agentbrugere har aldrig kendt til andet end linjer.

Derfor synes jeg stadigvæk det er åndsvagt at opgive det i linier
IMHO.

> Iøvrigt kan du også få din tidl. newskæreste OE til at vise
> størrelsen af et indlæg i linjer.

Det er stadig min "newskæreste."
Jeg var ikke klar over at OE også kunne vise det i linier, men OE kan
jo mange ting, så hvorfor ikke også dette. ;)

Takker for svar.

--
Mvh Madsen
Remove "who" in e-mail.

Fra : Madsen

Dato : 24-09-01 21:43

Knud Gert Ellentoft skrev:

> Regn med, at TDCs newsserver har en begrænsning på 3500 linjer
> pr. indlæg.

Hvordan regner du ud hvor mange linier der skal til for at skabe et
vist antal Kb. ?

Det fatter jeg ikke rigtigt.

--
Mvh Madsen
Remove "who" in e-mail.

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 25-09-01 00:33

24 Sep 2001 20:42:31 GMT, skrev Madsen <madsens@whomail.dk>:

>Hvordan regner du ud hvor mange linier der skal til for at skabe et
>vist antal Kb. ?

Det er heller ikke lige til at regne ud, da antallet af linjer
ikke altid svarer præcist et bestemt antal byte (men sådan ca.).

Så lad os sige erfaring fra hentede indlæg, sammenliging af
filstørrelse sammenholdt med linjeantallet.

Men det kan godt være, at 3500 linjer er lige i underkanten.

Jeg prøvede at sammenligne med nogle filer á 500 KB, de fylder
generelt omkring 11.400 linjer, det skulle så give omkring 4.500
linjer at gøre godt med, for at få dem ned på 200 KB.

TDC skulle ganske vidst tillade 256 KB, men så er der vidst noget
med overhead og alt det der.

Og jeg har selv sat den til 3.500 for at være på den sikre side,
da jeg ikke vil risikere en afvisning efter at have brugt tid (og
penge) på at poste hele eller noget af et indlæg.

Men du er jo så heldig at have fået adsl (hvad, jeg ikke kan), så
kan du jo evt. prøve dig frem i news:tele.test.binaer.flaf eller

Fra : Madsen

Dato : 25-09-01 01:04

"Knud Gert Ellentoft" <knudgert@mail.tele.dk> skrev:

> Jeg prøvede at sammenligne med nogle filer á 500 KB, de fylder
> generelt omkring 11.400 linjer, det skulle så give omkring 4.500
> linjer at gøre godt med, for at få dem ned på 200 KB.

Det ser jo egentlig meget logisk ud nu når man kigger på ovenstående.

> TDC skulle ganske vidst tillade 256 KB, men så er der vidst noget
> med overhead og alt det der.

Ja, hug en hæl og klip en tå. ;)

> Og jeg har selv sat den til 3.500 for at være på den sikre side,
> da jeg ikke vil risikere en afvisning efter at have brugt tid (og
> penge) på at poste hele eller noget af et indlæg.

Det forstår jeg godt. Det er mindre end en uge siden jeg kørte med
ISDN og minuttakst og jeg føler med dig, men så lang tid kan der vel
heller ikke gå før der er ADSL eller bedre i nærheden af dig?
Jeg har ventet lææææænnnngggggggeeeeeeee på det her i byen,
men nu skete det endelig.

> Men du er jo så heldig at have fået adsl (hvad, jeg ikke kan), så
> kan du jo evt. prøve dig frem i news:tele.test.binaer.flaf eller

Nå det var det de grupper hed. Dem havde jeg overset i går da jeg
ledte.

--
Mvh. Madsen
Remove "who" in e-mail.

Fra : Rudi Stegen

Dato : 25-09-01 01:37

Hej Madsen, du skrev i dk.edb.internet.software.mail+news:

> Jeg har ventet lææææænnnngggggggeeeeeeee på det her i byen,
> men nu skete det endelig.

Da priserne tog det frie fald i maj 2000 kunne jeg vælge mellem TDC,
CC og World Online, der alle meldte grønt lys på Århus C

Dette her er naturligvis kun skrevet for at drille

--
Hygge fra Århus - Rudi
Som i luftlinje bor under 1 km fra arc

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 25-09-01 01:42

Tue, 25 Sep 2001 00:36:34 GMT, skrev Rudi Stegen
<rudis_spamfilter.001@stegen.dk>:

>Dette her er naturligvis kun skrevet for at drille

Men du behøver ikke gøre det i stereo.

Fra : Rudi Stegen

Dato : 25-09-01 03:41

Hej Knud Gert Ellentoft, du skrev i
dk.edb.internet.software.mail+news:

> Men du behøver ikke gøre det i stereo.

Du må have været rap! Jeg havde sdavet forkert i den første, og
slettede den ganske vist noget senere end min "max 5 sekunder"s
tommelfingerregel (der gik vel ½-1 minut) pga. det sære tidspunkt på
døgnet.

--
Hygge fra Århus - Rudi
Kender du det at være stagetræt kl. 16, snuppe en lur

Fra : Madsen

Dato : 25-09-01 04:08

Rudi Stegen skrev:

> Da priserne tog det frie fald i maj 2000 kunne jeg vælge mellem
> TDC, CC og World Online, der alle meldte grønt lys på Århus C

30 km. væk direkte mod Viborg har vi jo så ventet i evigheder, men
det er jo også i området af hvor kragerne aldrig når ud pga. støvet
i øjnene.

> Dette her er naturligvis kun skrevet for at drille

Ja og led som du er, så skal det oven i købet gøres to gange i rap ;)

--
Mvh Madsen
Remove "who" in e-mail.

Fra : Rudi Stegen

Dato : 25-09-01 06:29

Hej Madsen, du skrev i dk.edb.internet.software.mail+news:

> 30 km. væk direkte mod Viborg har vi jo så ventet i evigheder

Hammel?

> men det er jo også i området af hvor kragerne aldrig når ud pga.
> støvet i øjnene.

Og dog, næppe Hammel, da den ikke er *så* lille. Det må være Fårvang
eller deromkring. Men det er da vist mere end 30 km fra Århus (?)

> Ja og led som du er, så skal det oven i købet gøres to gange i rap
> ;)

Begynder du nu også

--
Hygge fra Århus - Rudi

Fra : Madsen

Dato : 26-09-01 02:14

"Rudi Stegen" <rudis_spamfilter.001@stegen.dk> skrev:

> Hammel?

Tæt på.

> Og dog, næppe Hammel, da den ikke er *så* lille. Det må være Fårvang
> eller deromkring. Men det er da vist mere end 30 km fra Århus (?)

Right on.
Sidste år kørte jeg hver dag ind til Søren Frichs Vej i Åbyhøj og her var
der nøjagtig 33 km. ind til. Der er jo så nok lidt længere ind til midtbyen
(uden at jeg dog ved den eksakte afstand derind, men mon ikke det er i
nærheden af de 35-36 km.) På Viborgvej ud for Fårvang står der 33 km.
til Århus, så vidt jeg husker.

> Begynder du nu også

Du fik ikke den ene slettet hurtigt nok og jeg skulle jo lige give igen. ;)

--
Mvh. Madsen
Remove "who" in e-mail.

Fra : Rudi Stegen

Dato : 26-09-01 07:38

> Right on.
> Sidste år kørte jeg hver dag ind til Søren Frichs Vej i Åbyhøj og
> her var der nøjagtig 33 km. ind til.

Det er en _lang_ tur hver dag ... Især melllem Hammel og Århus, hvor
man skal køre slalom for ca. hver anden km pga. de dér praktiske
fartbegrænsere. (Misforstå mig ret: Jeg er helhjetet tilhænger af
noget, der kan dysse bilisters hang til at presse for hårdt med højre
fod. Men slagsen på Viborgvej synes mig snarere trafikfarlige

--
Hygge fra Århus - Rudi

Fra : Madsen

Dato : 26-09-01 15:24

Rudi Stegen skrev:

> [...]
> tilhænger af noget, der kan dysse bilisters hang til at presse
> for hårdt med højre fod. Men slagsen på Viborgvej synes mig

Kunne ikke være mere enig og jeg har bandlyst vejændringen på
Viborgvej lige siden de gik i gang. Ikke fordi de vil sænke
hastigheden på Viborgvej, men måden de har valgt at gøre det på.
Det eneste der er kommet ud af det er sure borgere i de byer hvor
svingene er blevet lavet, fordi hverdagen nu pludselig er blevet
præget af evindelige opbremsninger, gearskifte og endda voldsomme
uheld. De snakker faktisk allerede om at lave det om i Svenstrup.

Jeg har aldrig oplevet så meget trafik på Viborgvej på vejen fra
Fajstrup til Svenstrup siden de sving er blevet lavet.
Svingbaner lavet i brosten som allerede er pløjet op pga. trafikken
så bilen er ved at blive rystet fra hinanen når man kører op på dem
og jeg kan lige forestille mig den næste hårde vinter hvor sneploven
skal igennem de sving. Så kan kommunefolkene rigtig komme i gang
med at ligge brosten påny når der bliver tøvejr igen.
Jeg ved ikke hvem der har udtænkt de svingbaner, men vedkommende
har haft hovedet under armen efter min mening, eller også har
personen aldrig fået taget et kørekort.

Det mest latterlige er, at der hvor der gennem tiden er blevet slået
flest mennesker ihjel, ikke er blevet foretaget en eneste ændring på
hverken oversigtsforhold eller afmærkningen og det drejer sig om
Anbæk-krydset og der hvor Viborgvej svinger ud for Duelunds plante-
skole imellem Svenstrup og Fårvang, for ikke at tale om de to
udkørsler fra Fårvang til Viborgvej, hvor oversigtsforholdene nærmest
er direkte farlige. Specielt den udkørsel nærmest Århus som er den
jeg benytter mest. Her tager man faktisk en chance hver eneste dag,
fordi man ikke kan se om der kommer biler fra Viborgsiden af. Der er
sket mange uheld på den konto gennem tiden men sådan noget betyder
ikke noget. Nej lad os i stedet bruge nogle millioner på at lave
nogle sving længere ind mod Århus, så folk kan slå sig ihjel der
også.

Nå, men det så var lige lidt lokalt surmuleri. ;)

--
Mvh Madsen
Remove "who" in e-mail.

Fra : Rudi Stegen

Dato : 27-09-01 08:40

Hej Madsen, du skrev i dk.edb.internet.software.mail+news:

> Nå, men det så var lige lidt lokalt surmuleri. ;)

Men du har ret

--
Hygge fra Århus - Rudi

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 25-09-01 01:38

Tue, 25 Sep 2001 02:03:40 +0200, skrev "Madsen"
<madsens@whomail.dk>:

>Det er mindre end en uge siden jeg kørte med
>ISDN og minuttakst og jeg føler med dig, men så lang tid kan der vel
>heller ikke gå før der er ADSL eller bedre i nærheden af dig?

Vi har haft adsl på centralen i ½ års tid, men de siger,
telefonledningerne i området, hvor jeg bor er for dårlige til at
de vil garantere en ordentlig forbindelse og derfor vil de ikke
levere.

Afstanden fra centralen er ellers kun 2.6 km, så det burde kunne
klare en 512 eller 256 i det mindste.

Men jeg fik en spammail fra TDC i sidste, hvor de skrev nu de
levere på centralen (med afstandsforbehold) og at de vil
kvalificere ledningen ved bestilling (hvad det så end er).

Men jeg skal ringe og forespørge en af dagene.

Fra : Madsen

Dato : 25-09-01 04:08

Knud Gert Ellentoft skrev:

> Afstanden fra centralen er ellers kun 2.6 km, så det burde kunne
> klare en 512 eller 256 i det mindste.

Ja, det burde jo lige kunne gå an.

"Min" central ligger 200 meter længere nede i byen, på en vej som
ligger parallelt med den jeg bor på, så for en gang skyld var jeg
heldig.

> Men jeg fik en spammail fra TDC i sidste, hvor de skrev nu de
> levere på centralen (med afstandsforbehold) og at de vil
> kvalificere ledningen ved bestilling (hvad det så end er).

Jeg har også fået 2 breve inden for den sidste uge som nævner at jeg
nu kan få ADSL på centralen. De har ikke fattet endnu at jeg allerede
har fået det, men det tyder jo så på at centralen er gjort klar for
ganske få uger siden og som det ser ud lige nu, er jeg nok næsten den
eneste med ADSL i denne lorteby, så det kører faktisk ekstremt godt
mht. hastigheden. (Det siger jeg naturligvis blot for at irritere. ;)

--
Mvh Madsen
Remove "who" in e-mail.

Fra : Madsen

Dato : 25-09-01 04:08

Knud Gert Ellentoft skrev:

> [...]
> linjer at gøre godt med, for at få dem ned på 200 KB.
> TDC skulle ganske vidst tillade 256 KB, men så er der vidst noget

Jeg har så siden sidst prøvet at sende nogle binære filer med Xnews.
Hvis jeg vælger 3900 linier bliver det tilsyneladende delt op i
stumper på 237 KB. Hvis jeg går op på 3950 får jeg 240 KB. og går jeg
op på 3960 bliver de afvist af TDC's server fordi de er for store pr.
stk.

> Men du er jo så heldig at have fået adsl (hvad, jeg ikke kan), så
> kan du jo evt. prøve dig frem i news:tele.test.binaer.flaf eller

news:tele.test.binaer.flaf kan jeg ikke finde på news.inet.tele.dk
Jeg ser news:tele.test, news:tele.test.nospam og news:tele.test.oe5.
alt.binaries.test var der dog.

--
Mvh Madsen
Remove "who" in e-mail.

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 25-09-01 04:37

25 Sep 2001 03:07:57 GMT, skrev Madsen <madsens@whomail.dk>:

>news:tele.test.binaer.flaf kan jeg ikke finde på news.inet.tele.dk

næh - den er åbentbart nedlagt igen, men så fik jeg da opfrisket
min gruppeliste.

Men de accepterer vist test i news:tele.internet.binaer, den,
news:alt.binaries.test er en rodet gruppe, at finde rundt i.

Fra : Madsen

Dato : 26-09-01 02:14

"Knud Gert Ellentoft" <knudgert@mail.tele.dk> skrev:

> Men de accepterer vist test i news:tele.internet.binaer, den,
> news:alt.binaries.test er en rodet gruppe, at finde rundt i.

Ja, rodet må man nok have lov at sige.

--
Mvh. Madsen
Remove "who" in e-mail.

Fra : Henrik K Hansen

Dato : 25-09-01 11:40

Madsen, du skrev:

> Hvordan regner du ud hvor mange linier der skal til for at
> skabe et vist antal Kb. ?
>
> Det fatter jeg ikke rigtigt.

Fordi det står der hvor man sætter det op i Agenten.
--
Henrik

Fra : Madsen

Dato : 26-09-01 02:14

"Henrik K Hansen" <bqd070p8bu9yrq001@sneakemail.com> skrev:

> Fordi det står der hvor man sætter det op i Agenten.

Okay. :)

--
Mvh. Madsen
Remove "who" in e-mail.

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 26-09-01 02:43

Wed, 26 Sep 2001 03:14:24 +0200, skrev "Madsen"
<madsens@whomail.dk>:

>Okay. :)

Man kan bare ikke stole helt på den, så jeg foretrak, at kigge på
nogle hentede indlæg, det er lidt nemmere.