Stålorme
Fra : hans-kurt

Dato : 23-09-01 21:38

Hjælp
Vi har nogle små sorte stålormelignende væsner i carporten når det bliver
mørkt.
De er ca. 2-3 mm tykke og ca. 3 5 cm lange. Hvad værre er, de knaser når man
træder på dem. De komme muligvis op under fliserner og kun når det er blevet
mørkt.
Er der et godt råd til at få bugt med disse.
Hilsen
hans

Fra : Ulrik Smed

Dato : 23-09-01 22:42

In article <3bae45a3$1$236$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>,
hans-kurt <hans-kurt@post.tele.dk> wrote:
> [...]
> mørkt.
> Er der et godt råd til at få bugt med disse.

Hvis der er stålormeunger, så er de totalfredet!
Men hvis de er så små (går ud fra du mener 3.5 cm), og sorte, så
lyder det mere som om det er tusindben, de er ganske uskadelige
så vidt jeg ved. De har ikke øjne, vel?

--
Ulrik Smed, Denmark, Aarhus
e-mail: ulsm@post1.tele.dk

Fra : Michael Hougaard

Dato : 15-11-01 19:25

Hej

der er tale om skolopendre !!!
Jeg er skadedyrsbekæmper, så jeg er ikke i tvivl...
Anvend et udvandingsmiddel - i tvivl ??? Klik ind på www.chrisal.dk

mvh
m.hougaard / chrisal@chrisal.dk

--
Posted from [62.107.50.143]

Fra : Ulrik Smed

Dato : 15-11-01 20:29

In article
<f0cfeb5e550f904fe4bec8aec410bf6d.42690@mygate.mailgate.org>,
Michael Hougaard <chrisal@chrisal.dk> wrote:
> Hej

> der er tale om skolopendre !!!

De er da ikke runde (som stålorm) og sorte, nærmere flade og
lysebrune. Er det ikke mere sandsynligt at det er tusindben?

--
Ulrik Smed, Denmark, Aarhus
e-mail: ulsm@post1.tele.dk

Fra : Michael Hougaard

Dato : 15-11-01 21:11

Der er ingen dyr, der hedder tusindben !!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Det er en betegnelse for skolopendre !

--
Posted from [62.107.50.143]

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 15-11-01 23:04

On Thu, 15 Nov 2001 20:11:01 +0000 (UTC), "Michael Hougaard"
<chrisal@chrisal.dk> wrote:

>Der er ingen dyr, der hedder tusindben !!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Du fik dem her i overskud: !!!!!!!!!!!!!!!!!!

Der er da i højeste grad noget som hedder tusindben.

Den grønne bog af Frank Hejndorf (BogEN når man snakker plantesygdomme
og skadedyr): Tusindben, Diplopoda. Tusindben ses ofte i....

Politikens nudansk ordbog med etymologi, bind 2: Et leddyr hvis krop
er...

Skal jeg finde flere?

>Det er en betegnelse for skolopendre !

Politikens nudansk....

Skolopender: Et tusindben med kraftige giftkroge og en krop som er
opbygget af skiftevis korte og lange led; flere arter.

Og nu jeg er i gang så vil jeg da på det kraftigste anbefale at du
læser (og forstår) http://www.usenet.dk/netikette/ og især
http://www.usenet.dk/netikette/quote.html

http://www.gartneriet.dk

Fra : Bjerg & Olsen

Dato : 15-11-01 23:20

"Michael Hougaard" <chrisal@chrisal.dk> skrev i en meddelelse news:f0cfeb5e550f904fe4bec8aec410bf6d.42690@mygate.mailgate.org...

> der er tale om skolopendre !!!
> Jeg er skadedyrsbekæmper, så jeg er ikke i tvivl...
> Anvend et udvandingsmiddel - i tvivl ??? Klik ind på www.chrisal.dk

På din hjemmeside er der tilsyneladende ikke billeder af skolopendre.
Har du et direkte link til et?

Venlig hilsen
Erik Olsen