/ Forside / Interesser / Hus og have / Hus og have / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Hus og have
#NavnPoint
Nordsted1 30351
3773 24011
pbp_et 20871
dova 19847
ans 15297
stig54 12614
vagnr 12599
transor 11828
katekismus 10999
10  trimare46 9702
Nyt æbletræ
Fra : per


Dato : 23-09-01 21:12

Min kone vil have et æbletræ, men kan de fås som selvbestøvende?

Hvad skal man vælge hvis man skal have dem søde.?

Er der spec typer som ikke bliver så høje?
hvornår er sidste chance for at plante


/Per Hansen

icq 8212837

 
 
Mads Lie Jensen (23-09-2001)
Kommentar
Fra : Mads Lie Jensen


Dato : 23-09-01 22:05

On Sun, 23 Sep 2001 22:12:25 +0200, per <phbyg@privat.dk> wrote:

>Min kone vil have et æbletræ, men kan de fås som selvbestøvende?

Nej, der skal altid en anden sort til. Naboens plejer at være godt
nok, æbler er der altid inden for overskuelig afstand.

>Hvad skal man vælge hvis man skal have dem søde.?

Jeg kan godt lige Discovery.

>Er der spec typer som ikke bliver så høje?

Ja, f.eks. discovery. Rød ananas og Ingrid Marie er heller ikke
voldsomt store.
Desuden kan man være heldig at få æbler på deciderede dværgstammer, så
bliver de slet ikke spor store. Men de koster lidt mere og er ikke
helt så nemme at finde.

> hvornår er sidste chance for at plante

Når frosten binder jorden. Men jo før jo bedre.

--
Mads Lie Jensen - mads@gartneriet.dk - ICQ #25478403
http://www.gartneriet.dk

Directory Opus - nu også til windows - http://www.gpsoft.com.au

per (24-09-2001)
Kommentar
Fra : per


Dato : 24-09-01 17:56

On Sun, 23 Sep 2001 23:04:33 +0200, Mads Lie Jensen
<mads@gartneriet.dk> wrote:

>On Sun, 23 Sep 2001 22:12:25 +0200, per <phbyg@privat.dk> wrote:
>
>>Min kone vil have et æbletræ, men kan de fås som selvbestøvende?
>
>Nej, der skal altid en anden sort til. Naboens plejer at være godt
>nok, æbler er der altid inden for overskuelig afstand.
>

Hvad så med pæretræ? klare friss?





/Per Hansen

icq 8212837

Mads Lie Jensen (24-09-2001)
Kommentar
Fra : Mads Lie Jensen


Dato : 24-09-01 18:01

On Mon, 24 Sep 2001 18:56:05 +0200, per <phbyg@privat.dk> wrote:

>>Nej, der skal altid en anden sort til. Naboens plejer at være godt
>>nok, æbler er der altid inden for overskuelig afstand.
>
>Hvad så med pæretræ? klare friss?

Der findes heller ingen selvbestøvende pærer. Og med pærer kan man
ikke bare regne med at der er en bestøver i nogle af naboernes haver,
som man kan med æbler.

Blommer og kirsebær fås i selvbestøvende udgaver.

--
Mads Lie Jensen - mads@gartneriet.dk - ICQ #25478403
http://www.gartneriet.dk

Directory Opus - nu også til windows - http://www.gpsoft.com.au

per (24-09-2001)
Kommentar
Fra : per


Dato : 24-09-01 18:34

On Mon, 24 Sep 2001 19:01:16 +0200, Mads Lie Jensen
<mads@gartneriet.dk> wrote:

>On Mon, 24 Sep 2001 18:56:05 +0200, per <phbyg@privat.dk> wrote:
>
>>>Nej, der skal altid en anden sort til. Naboens plejer at være godt


>Der findes heller ingen selvbestøvende pærer. Og med pærer kan man
>ikke bare regne med at der er en bestøver i nogle af naboernes haver,
>som man kan med æbler.


Nu bliver jeg nysgerig.

hvad er grunden til at de ikke findes som selvbestøvende?



/Per Hansen

icq 8212837

Preben Riis Sørensen (24-09-2001)
Kommentar
Fra : Preben Riis Sørensen


Dato : 24-09-01 19:43


> Nu bliver jeg nysgerig.
> hvad er grunden til at de ikke findes som selvbestøvende?
> /Per Hansen

Sig mig engang, har du ikke haft den med bierne og blomsterne i skolen? Og
tænk hvis kvinder var sådan....
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen
preben@esenet.dk





Mads Lie Jensen (24-09-2001)
Kommentar
Fra : Mads Lie Jensen


Dato : 24-09-01 21:41

On Mon, 24 Sep 2001 20:42:31 +0200, "Preben Riis Sørensen"
<preben@esenet.dk> wrote:

(Preben, jeg beklager at den røg afsted til dig via email første
gang.)

>
>> Nu bliver jeg nysgerig.
>> hvad er grunden til at de ikke findes som selvbestøvende?
>
>Sig mig engang, har du ikke haft den med bierne og blomsterne i skolen? Og
>tænk hvis kvinder var sådan....

Selv om de er selvbestøvende så skal der altså stadigvæk både blomster
og bier til. Selvbestøvende betyder i denne sammenhæng at hanblomster
kan bestøve hunblomster på samme træ. På de fleste frugttræer skal
bestøvningen ske mellem hunblomster på et træ og hanblomster fra et
andet.

(Så vidt jeg lige ved, for nu i vi ude i noget tørt biologi som ikke
lige er hvad jeg ved mest om. Af samme grund tør jeg ikke komme med en
forklaring på hvorfor pærer/æbler ikke findes som selvbestøvende)

> Og
>tænk hvis kvinder var sådan....

Sådan at der kun kunne komme noget ud af det hvis de blev bedægget af
noget fra en anden husstand?

--
Mads Lie Jensen - mads@gartneriet.dk - ICQ #25478403
http://www.gartneriet.dk

Directory Opus - nu også til windows - http://www.gpsoft.com.au

per (24-09-2001)
Kommentar
Fra : per


Dato : 24-09-01 21:44

On Mon, 24 Sep 2001 20:42:31 +0200, "Preben Riis Sørensen"
<preben@esenet.dk> wrote:

>
>> Nu bliver jeg nysgerig.
>> hvad er grunden til at de ikke findes som selvbestøvende?
>> /Per Hansen
>
>Sig mig engang, har du ikke haft den med bierne og blomsterne i skolen? Og
>tænk hvis kvinder var sådan....

Du skal ikke svare med et spørgesmål.


/Per Hansen

icq 8212837

Preben Riis Sørensen (24-09-2001)
Kommentar
Fra : Preben Riis Sørensen


Dato : 24-09-01 21:55

> >> Nu bliver jeg nysgerig.
> >> hvad er grunden til at de ikke findes som selvbestøvende?
> >> /Per Hansen
> >
> >Sig mig engang, har du ikke haft den med bierne og blomsterne i skolen?
Og
> >tænk hvis kvinder var sådan....
>
> Du skal ikke svare med et spørgesmål.
>
>
> /Per Hansen


Det var altså bare en joke
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen
preben@esenet.dk



per (25-09-2001)
Kommentar
Fra : per


Dato : 25-09-01 06:04

On Mon, 24 Sep 2001 22:54:35 +0200, "Preben Riis Sørensen"
<preben@esenet.dk> wrote:

>Det var altså bare en joke
Ok husk smiley, så bliver det ikke misforstået.




/Per Hansen

icq 8212837

Emil (24-09-2001)
Kommentar
Fra : Emil


Dato : 24-09-01 21:35

On Sun, 23 Sep 2001 22:12:25 +0200, per wrote:

>Min kone vil have et æbletræ, men kan de fås som selvbestøvende?
>Hvad skal man vælge hvis man skal have dem søde.?

Helge, fra radioens haveudsende, anbefaler følgende:
Filippa, Discovery, Red free og Aroma.

Han går dog mere efter den gode smag, end efter sødmen.


m.v.h. Emil


Stefan Lund (29-09-2001)
Kommentar
Fra : Stefan Lund


Dato : 29-09-01 16:05

> Min kone vil have et æbletræ, men kan de fås som selvbestøvende?

Hej Per
"Familietræer" fås bla. på planteskoler. jeg købte et i maj måned for 300
kr, med 3 forskellige slags æbler på. De skulle så være i stand til at
bestøve hinanden, og kræver derfor ikke andre æbletræer i nærheden.

Jeg sidder netop nu og kigger på de første 6 æbler, så der virker endda....

Træerne findes også med pærer.

Stefan



per (30-09-2001)
Kommentar
Fra : per


Dato : 30-09-01 12:36

On Sat, 29 Sep 2001 17:05:01 +0200, "Stefan Lund" <sl@danskeinvest.dk>
wrote:


>Hej Per
>"Familietræer" fås bla. på planteskoler. jeg købte et i maj måned for 300
>kr, med 3 forskellige slags æbler på. De skulle så være i stand til at
>bestøve hinanden, og kræver derfor ikke andre æbletræer i nærheden.


Tak for info. jeg vil købe i lø'bet af ugen.
/Per Hansen

icq 8212837

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177514
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408618
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste