Coppolas efternavn
Fra : Søren Olsen

Dato : 23-09-01 17:25

Hvordan udtales Francis Ford Coppolas efternavn

Søren O

Fra : Nikolaj Borg

Dato : 23-09-01 18:20

"Søren Olsen" <asta@tjekket.dk> wrote in message
> Hvordan udtales Francis Ford Coppolas efternavn

Det plejer vist at blive udtalt Kop-O-La, men jeg skal ikke udelukke, at det
er udtryk for en dansk psykose. Det er jo sket før :)

/Nikolaj

Fra : Søren Olsen

Dato : 23-09-01 18:52

Nikolaj Borg wrote:

> Det plejer vist at blive udtalt Kop-O-La, men jeg skal ikke udelukke, at det
> er udtryk for en dansk psykose. Det er jo sket før :)

Men hvor ligger trykket?
Jeg har hørt (mener jeg) flg udtalt på amerikansk

ko'påu-la

.... med tryk på anden stavelse.

Søren O

Fra : Nikolaj Borg

Dato : 23-09-01 19:24

> Men hvor ligger trykket?
> Jeg har hørt (mener jeg) flg udtalt på amerikansk
>
> ko'påu-la
>
> ... med tryk på anden stavelse.

Hmmm, den var lidt sværere. Kan vi ikke lægge tryk både på første og anden
stavelse?

Måske er dette lettere for sprognørderne at svare på?

/Nikolaj

Fra : Peter Bjerre Rosa

Dato : 23-09-01 19:29

Nikolaj Borg skrev:

> Hmmm, den var lidt sværere. Kan vi ikke lægge tryk både på første
> og anden stavelse?

Nej, den dur ikke. Der kan kun være ét (kraftigt) tryk i ordet.

> Måske er dette lettere for sprognørderne at svare på?

Det tror jeg ikke. Kun manden selv kan vide, præcis hvordan hans navn
udtales. Tag den klassiske med Ole 'Bogart' Michelsen og Anne Dorthe
Michelsen, hvis efternavne staves ens, men udtales forskelligt.

Jeg selv har altid sagt ['Coppola] med tryk på første stavelse.

--
Mvh. Peter
http://www.filmsvar.dk - online filmbrevkasse

Fra : Peter Brandt Nielsen

Dato : 23-09-01 21:53

"Peter Bjerre Rosa" <Peter.rosa@mobilixnet.dk>

> Nej, den dur ikke. Der kan kun være ét (kraftigt) tryk i ordet.

Måske mente han blot, at vi kan vælge at lægge trykket på
enten første eller anden stavelse?

> Jeg selv har altid sagt ['Coppola] med tryk på første stavelse.

Ditto, og jeg tænker at det må jeg jo have et sted fra.

--
Peter Brandt Nielsen
http://brandtnielsen.adr.dk

Fra : Nikolaj Borg

Dato : 23-09-01 22:53

"Peter Brandt Nielsen" <brandt@etklikherfra.dk> wrote in message

> Måske mente han blot, at vi kan vælge at lægge trykket på
> enten første eller anden stavelse?

Tjah, jeg mente egentlig en gylden middelvej, men hælder også mest til at
lægge (mest) tryk på første stavelse.

/Nikolaj

Fra : *DrømmeFyren*

Dato : 25-09-01 10:56

"Peter Bjerre Rosa" <Peter.rosa@mobilixnet.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> udtales. Tag den klassiske med Ole 'Bogart' Michelsen og Anne Dorthe
> Michelsen, hvis efternavne staves ens, men udtales forskelligt.

Og ENDNU mere underligt... Ole og Trine... Far og Datter... Forskellig
udtale af efternavn.. *LOOOOL*

Fra : Jens Thomsen

Dato : 25-09-01 11:13

"*DrømmeFyren*" <VarmeSoeges@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Og ENDNU mere underligt... Ole og Trine... Far og Datter... Forskellig
> udtale af efternavn.. *LOOOOL*

SVJH er det Trines lille forsøg på at distancere sig fra farmand. Hun nævnte
det i et interview på tv engang.

MVH
Jens

Fra : *DrømmeFyren*

Dato : 25-09-01 13:54

"Jens Thomsen" <jens@groenjord.dk> skrev i en meddelelse

> "*DrømmeFyren*" <VarmeSoeges@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> SVJH er det Trines lille forsøg på at distancere sig fra farmand. Hun
nævnte
> det i et interview på tv engang.

Uanset grunden, så viser det bare at selv folk der er i familie ikke kan
udtale deres navn på samme måde..

Hmm.. Kommer lige i tanke om at min farbrors familie udtaler U'et i vores
efternavn som et Å... Må vist lige lære at feje for egen dør først.. *LOL*