Jeg skal købe min første MC......jubii....~
Fra : Trace

Dato : 23-09-01 16:44

Hej NG

Så fik jeg endelig taget "pappet". Så er spørgsmålet bare, hvilken MC er en
god begynder cykel? Jeg har tænkt mig at spendere ca. 50,000. Tænkte lidt i
retning af noget brugt CBR eller lign. (er det helt skævt?) Jeg er ikke til
off road & chopper, så det snævrer det jo lidt ind.

Håber på lidt vise ord!

Michael

Fra : Henrik Nielsen - Rap~

Dato : 23-09-01 17:43

Tillykke med pappet.

CBR600 har ry for at være bundsolid. For ikke længe siden har der været en
brugttest i en af de danske blade, tror det var i "Alt om Motorcykler". Der
blev den rost til skyerne. Men om du kan finde en til 50kkr og som samtidig
er i god stand, er jeg ikke klar over.

Held og lykke med "jagten".

--
Mvh.
Henrik

Fjern x i mailadr. ved svar på mail.

Fra : Peter J

Dato : 23-09-01 18:13

Henrik Nielsen - RaptorMC.dk <xng@post.cybercity.dk> skrev i en
> [...]
Der
> blev den rost til skyerne. Men om du kan finde en til 50kkr og som

Det kunne være du kunne finde en af de første modeller, til 50k kr, men
motoren har ikke så mange HK som de lidt nyere.

Peter
CBR 1000

Fra : Armand

Dato : 23-09-01 20:39

Peter J <Peter_Laila@Get2net.dk> skrev i en

> Det kunne være du kunne finde en af de første modeller, til 50k kr,
> men motoren har ikke så mange HK som de lidt nyere.

- - - Og ikke er dækket ind under "bundsoliditets-benævnelsen"! :-/

--
Armand.

Fra : Peter J

Dato : 24-09-01 18:08

Armand <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> skrev i en

> Peter J <Peter_Laila@Get2net.dk> skrev i en

> - - - Og ikke er dækket ind under "bundsoliditets-benævnelsen"! :-/
>
> --
> Armand.

Nemlig
Godt Armand, jeg havde i farten glemt at de første årgange ikke har/kan (af
entydige årsager) høstet af erfaringerne med de tidligere årgange.

MVH
Peter
CBR 1000

Fra : Henrik Kjeldsen

Dato : 23-09-01 21:38

Din 1. mc. prøv evt med en suzuki gs 550, prisen er ca. 55-60 kkr

Trace <trace@bloms.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3bae0369$0$223$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

Fra : Armand

Dato : 24-09-01 00:31

Henrik Kjeldsen <hkmk@mail.stofanet.dk> skrev i en
> Din 1. mc. prøv evt med en suzuki gs 550, prisen er ca. 55-60 kkr

GS 550(!) kostede højest et par og tredive tusinde da den senest solgtes
engang midt i 80'erne. så 55-60.000,- er nok lige i overkanten

--
Armand.

Fra : Michael K.S.

Dato : 23-09-01 22:00

On Sun, 23 Sep 2001 17:44:16 +0200, "Trace" <trace@bloms.dk> wrote:

>Så fik jeg endelig taget "pappet".

Tillykke med det.

> Så er spørgsmålet bare, hvilken MC er en
>god begynder cykel? Jeg har tænkt mig at spendere ca. 50,000. Tænkte lidt i
>retning af noget brugt CBR eller lign. (er det helt skævt?)

Her kommer så lige en _mening_.

Forhåbentlig ikke en CBR600,dels kan du ikke få andet end en
tudsegammel F1'er til den pris og dels er en CBR600 aldeles ikke en
god begyndercykel,start med noget mindre,en nyere 500 med 40-50 heste
eller noget i den stil....man skal kravle før man kan gå.Sikkert ikke
lige det du har lyst til at høre,men det _er_ altså godt lige at vænne
sig til de farer der er i trafikken på noget lidt mindre og få respekt
for tingene.

-M

Fra : Peter J

Dato : 24-09-01 18:10

Michael K.S. <MichaelKS@image.dk> skrev i en

> [...]
> lige det du har lyst til at høre,men det _er_ altså godt lige at vænne
> sig til de farer der er i trafikken på noget lidt mindre og få respekt

Kunne ikke være mere enig

Peter,
med en GSX 400 F 42hk som startcykel,
og nu med en CBR 1000 135hk.

Fra : Tony Lorentzen

Dato : 23-09-01 23:28

Ja eller en XJ600. Ikke specielt "sjov" at køre på - men har masser af km i
sig, nem at manøvrere rundt med og ikke overdrevet dyr i reservedele.

Tony

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 24-09-01 07:55

> Så fik jeg endelig taget "pappet".
> Tænkte lidt i retning af noget brugt CBR eller lign.

Hej Michael

Det minder mig om udtrykket. Jeg har lige lært at flyve. Jeg vil have en
F16.

Jeg vil klart anbefale dig at begynde på en let, mindre kraftig cykel.
Vægten, muligheden for at nå jorden sikkert med begge ben og en motor der
ikke tager magten fra dig er yderst vigtige parameter for, hvor hurtigt man
bliver fortrolig med en cykel som begynder. Du lærer ikke at køre godt ved
at købe en dyr cykel. Du bliver heller ikke en dygtigere chauffør ved at
køre på en dyr cykel. Det giver tusinde gange mere respekt at være en dygtig
chauffør end at eje en dyr cykel. At købe en 100hk model som den første
giver dig igen fordele i indlæringshastigheden, faktisk kan det gøre dig til
en ringere chauffør, da du kommer til at læne dig op ad de mange heste din
cykel har, istedet for at bruge svinghastighed og dygtighed til at køre
stærkt. Køb en rimeligt prissat sportslig model og deltag i banedage,
kørekurser og ture med erfarne kørere ud på de små lege hvor du kan suge
informationer til dig. Jeg er bange for at mange der køber en mange hestes
cykel som den første, ikke finder udfordringerne i svingene og
nedbremsningerne, men bare kører fra biler på striben og kører 250km/t på
motorvejen. Rigtig gode sportscykler på 600cc og større er lækre men de
koster generelt over 80.000. De er ikke så tilgivende som de begyndercykler
jeg har nævnt hvis du laver fejl. En god sports cykel kan gøre næsten alt
hvad du beder den om. F.eks. giver du for meget gas trækker den bare, der er
ikke så meget "elastik" i gassen (fra du giver gas, til hastigheden opnås).
Det er næsten for nemt at lave hjulspind ved start i kryds på våde dage. Da
jeg tænkte på at købe cykel ville jeg være sikker på den havde kræfter nok
og ville ikke have en GS 500 E da den kun havde 50 HK. Jeg vil lige slå fast
med det samme 50 HK er MEGET.

Der er god økonomi i at købe en ca. 1-2 år gammel cykel der har kørt
ca.10000 - 20000 Km. Hvis du køber en sådan cykel er du rimelig sikker på
der ikke ligger nogle skjulte udgifter på den. Det der koster ved en MC er
forsikringen. Du behøver ikke være bange for at købe en cykel der er et par
år gammel. Mange køber en lille kværn og så skifter til noget større
hurtigt, uden den gamle fejler noget overhovedet. Følgende cykler oplagte
gode begyndercykler CB 500, GS 500 E, GSF 600 Bandit og XJ 600 Diversion.
Mine personlige favoritter er GS 500 E og Bandit. Køber man en 10-15 år
gammel cykel kan man gøre en god handel, men man kan blive snydt så
forfærdeligt hvis man ikke er (over) forsigtig. Især ved den første cykel
kan man let løbe sur i denne fede hobby ved at købe noget gammel lort.

Hvis det skal være noget nyere sportsligt med kåbe i 50.000kr klassen er
udvalget ikke stort. Jeg vil anbefale følgende i 40-60.000 klassen:

Kawasaki GPZ 500 S fra '94 og frem med 17" hjul for og bag. Et godt
sportsligt begynder valg
Yamaha FZR 600 US
En nyere 400cc import model. f.eks NC30, CBR 400, ZXR 400, GSXR 400

Husk at gemme penge til god udrustning. Det er der ofte tilbud på i
efteråeret. Skal du til tyskland i sommer så kig ind forbi www.louis.de
http://www.polo-motorrad.de/ eller http://www.hein-gericke.de/ Her kan du
få en god komplet udrustning for 5-6000Kr

Og så lige det sidste. Meld dig ind i en klub nu! Her er alt den erfaring og
hjælp du kan drømme om og en masse flinke fyre til at køre ture sammen med.

--
Mojn
Jens Bager Jensen

Fra : Mikkel Christensen

Dato : 24-09-01 08:08

Jens Jacob Bager Jensen <bager@vkr.dk> wrote in article
<9omld1$p12$1@eising.k-net.dk>...

> Jeg vil lige slå fast
> med det samme 50 HK er MEGET.

Mjae, i denne situation er jeg enig. Den 'motorcykel' jeg kører ræs på har
da kun 30Hk og den kan da sagtens både få adrenalinen til at flyde samt
smide mig af (ofte...).

Så hvis det er ren fun-factor vi regner på er der så meget andet end lige
HK der skal medtages i regnestykket (selvom HK absolut også indgår i
ligningen...)

Min bad boy MZ har da vist iøvrigt også omkring 30HK - den er til gengæld
ikke ret sjov at køre på

--
Mikkel
AF1 - #54

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 24-09-01 08:39

> Mjae, i denne situation er jeg enig. Den 'motorcykel' jeg kører ræs på har
> da kun 30Hk og den kan da sagtens både få adrenalinen til at flyde samt
> smide mig af (ofte...).

Jeg kender en begynder der udtalte: "Jeg vil ikke have en 1200 bandit, den
er for svag" (98hk). Damn, det er da noget af det mest brutale man kan købe
for 75.000kr brugt! Nå men jeg kender godt fornemmelsen af at sidde med MC
revyen og kigge modeller. Lige pludselig bliver man fortryllet og kan ikke
klare sig med mindre end 150hk, max 175kg og et "drop dead" udseeende.
Sandheden er jo, som du også er inde på Mikkel, at der er mange ting der
udgør hvor kraftig en cykel virker. Jeg har kørt kort på en Aprilia RS 125,
og selv jeg er 196 og stor, synes jeg den er hyle-morsom at køre på. KÆMPE
Grin factor og en fed lille motor. Min tidligere XJ 600 lavede ca 55hk på
baghjulet, men rystede, larmede og vibrede så man følte det som om rumfærgen
lettede. Hvis man lige filtrerede "støjen" fra, trak den nu egentlig ikke
særligt voldsomt. Nå, men nu har jeg en velkørende CBR 600 F2, Den trækker
hårdt men civiliseret. Den føles "tammere" end den er, fordi den trækker på
en pæn kontrollerbar måde.

Fra : Trace

Dato : 26-09-01 12:42

Tusind tak for de mange kvalificerede svar, i har givet mig stof til
eftertanke.

MVH - Michael