Den apostolske Trosbekendelse
Fra : Vigil

Dato : 23-09-01 12:38

Hej gruppe, jeg søger Den apostolske Trosbekendelse, sådan som den bekendes
i Den Danske Folkekirke. Er nogen i besiddelse af den fulde ordlyd? Og hvor
kan den evt. findes? Og hvor stammer den evt. fra??

Hilsen Vigil

Fra : Børge Højlund Jensen~

Dato : 23-09-01 12:47

"Vigil" <vvg@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
hvor
> kan den evt. findes? Og hvor stammer den evt. fra??

Vi tror på Gud Fader, den Almægtige,
himlens og jordens skaber.
Vi tror på Jesus Kristus, hans enbårne Søn, vor Herre,
som er undfanget ved Helligånden, født af Jomfru Maria,
pint under Pontius Pilatus, korsfæstet, død og begravet,
nedfaret til dødsriget,
på tredje dag opstanden fra de døde,
opfaret til himmels,
siddende ved Gud Faders, den Almægtiges, højre hånd,
hvorfra han skal komme at dømme levende og døde.
Vi tror på Helligånden, den hellige, almindelige kirke,
de helliges samfund, syndernes forladelse,
kødets opstandelse og det evige liv.

Jeg ved desværre ikke så meget om den men prøv at se omkring

http://www.folkekirken.dk/

--
Med Kærlig hilsen fra Børge Højlund Jensen i Viborg.
se ind på http://www.nydheder.subnet.dk/ og se www.oplevjesus.dk

Fra : Carsten P Nielsen

Dato : 23-09-01 16:55

"Børge Højlund Jensen fra Viborg" <bhj@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> "Vigil" <vvg@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse
> Den apostolske Trosbekendelse

begynder faktisk med forsagelsen: Vi forsager djævelen og alle hans
gerninger og alt hans væsen. Bagefter kommer det vi tror på:

Med venlig hilsen
Guldborg

Fra : Rasmus Underbjerg Pi~

Dato : 23-09-01 16:58

"Carsten P Nielsen" <cpn@post3.tele.dk> mælte sligt:

>begynder faktisk med forsagelsen: Vi forsager djævelen og alle hans
>gerninger og alt hans væsen. Bagefter kommer det vi tror på:

Nej, hvis vi skal være helt korrekte, som kommer forsagelsen før
trosbekendelsen, der netop indledes med "Vi tror på Gud Fader" osv.

Venlig hilsen,
Rasmus Underbjerg Pinnerup
--
Pluto Neptune Uranus Saturn Jupiter Mars Earth Venus Mercury Sun
. o o o O . . . . /\

Fra : Erik

Dato : 23-09-01 19:01

"Rasmus Underbjerg Pinnerup" <hobbes@post1.tele.dk> skrev i en meddelelse
> "Carsten P Nielsen" <cpn@post3.tele.dk> mælte sligt:

> Nej, hvis vi skal være helt korrekte, som kommer forsagelsen før
> trosbekendelsen, der netop indledes med "Vi tror på Gud Fader" osv.

Rasmus har ret,

Erik

Fra : Børge Højlund Jensen~

Dato : 23-09-01 21:08

Fra : Erik

Dato : 23-09-01 23:30

> [...]

for sent igen, jeg var inde med
http://www.folkekirken.dk/Tro/Bekend/Default.htm
allerrede før kl. 1500

Erik

Fra : Erik

Dato : 23-09-01 13:46

Fra : Borge Rahbech Jensen

Dato : 23-09-01 16:34

d. 23/09/01 13:38 skrev Vigil på vvg@mail.tele.dk i artiklen
9okhn2$j2f$1@sunsite.dk:

> Hej gruppe, jeg søger Den apostolske Trosbekendelse, sådan som den bekendes
> i Den Danske Folkekirke. Er nogen i besiddelse af den fulde ordlyd? Og hvor
> kan den evt. findes? Og hvor stammer den evt. fra??

Jeg kan se, du har fået nogle links til internettet.

Derudover findes den i den tekst- og bønnebog, som i hvert fald tidligere
var en del af folkekirkens almindelige salmebog. I min salmebog, som jeg
fik, da jeg blev konfirmeret for ca. 25 år siden, er den nævnt som et udsnit
af "Luthers lille Katekismus".

Med venlig hilsen

Børge Rahbech Jensen

Fra : Vigil