Vedligehold af fyrretræsbord
Fra : Morten Guldager

Dato : 23-09-01 11:16

Hejsa,

Jeg har sådan et billigt fyrretræsbord fra IKEA eller noget
i den stil.

Det var efterhånden blevet noget slidt, lakken var ihvertfald
ikke for køn.

Så den fjernede jeg med cellousefortynder og en skraber.
Så sleb jeg pladen så den var helt jævn.
Herefter vaskede jeg pladen med lunkent vand, mest for at
kontrolere om der stadig var lak rester.

Når sådan en ubekandlet plade bliver fugtig rejser træet sig
lidt, så inden den var helt gennemtør fik den lige endnu en
omgang med slibemaskinen.

Efter et par tage på loftet, der er vel omkring 50 grader når
solen skinner, antog jeg at den var helt tør.
Den fik lige endnu en slibetur med papir 240.

Her stod jeg så med den fineste plade man kan forestille sig.
(syntes jeg da ihvertfald)

Så jeg smurte 4 lag gulvlak på. Noget vandbaseret noget fra
Junkers, tror jeg nok. Det samme jeg bruger på gulvet.

Og da det så var tørret var min plade ikke spor glat længere.

ØV!

Når jeg lader fingerene glide over pladen kan jeg ganske tydeligt
mærke træets struktur. Så lakken gjorde altså et eller andet
ved træet.

Hvad gør jeg nu? Jeg ønsker mig et glat bord.

Jeg er godt klar over at hvis man sætter min timeløn til 25 kroner
så burde jeg bare smutte i IKEA efter et nyt bord. Men nu er det
altså blevet et principielt spørgsmål. Der er kun 2 mulige udgange:
A) bordet bliver glat.
B) bordet bliver savet til pindebrænde og brændt i haven, og vi
lærer at spise på gulvet.

/Morten

Fra : Rengøringsassistente~

Dato : 23-09-01 12:19

"Morten Guldager" <spamtrap@mogul.dk> skrev i en meddelelse

> Så jeg smurte 4 lag gulvlak på. Noget vandbaseret noget fra
> Junkers, tror jeg nok. Det samme jeg bruger på gulvet.

Fik du slebet mellem hvert lag?

> Jeg er godt klar over at hvis man sætter min timeløn til 25 kroner

Gør det selv folk bør ikke udregne timeløn, det kan man blive negativ af

--
mvh. Niels
http://steg.dk - http://www.musefaelde.dk

Fra : Morten Guldager

Dato : 23-09-01 13:51

On Sun, 23 Sep 2001 13:18:53 +0200, Rengøringsassistenten wrote:
>"Morten Guldager" <spamtrap@mogul.dk> skrev i en meddelelse

>Fik du slebet mellem hvert lag?

Jeps. Men jeg lod det ikke tøre i dagevis. Det stod indtil det føltes
tørt. Så fik det em omgang mere.

Jeg pønser på at se om jeg kan slibe det glat igen. Men lak og det hele.

Men det er jo lidt bøvlet at slibe noget der er lakeret. Nogen forslag?

/Morten

Fra : Bjerg & Olsen

Dato : 23-09-01 20:05

"Morten Guldager" <spamtrap@mogul.dk> skrev i en meddelelse news:slrn9qrmln.ato.spamtrap@guldager.uni.to...

> [...]
>
> Jeg pønser på at se om jeg kan slibe det glat igen. Men lak og det hele.
>
> Men det er jo lidt bøvlet at slibe noget der er lakeret. Nogen forslag?

Vandfortyndbar lak får træet til at rejse sig lidt, ganske som vand. Derfor
må man slibe godt ned efter de første gange indtil træet er mættet med lak.

Vandfortyndbar lak skal dog tørre godt før den er god at slibe i. Et udmærket
alternativ er at bruge en ziehklinge til at skrabe overfladen med, det kan
blive flottere end slibning. Ziehklingen skal være skarp for at opnå et godt
resultat.

Vi lakerer dog ikke vores fyrretræsborde, men giver dem en kraftig, kogende
opløsning af sæbespåner i vand der påføres med pensel. Overskydende
sæbe tørres af med en klud. Kun massivt træ tåler denne behandling.

To finerede fyrretræsbordplader har vi givet Junckers rustikolie, det der godt
ud, men jeg ved ikke hvordan det holder på fyr. Vi bruger det på køkkenbord-
plader af bøg hvor det holder 1/2-1 år før det skal have igen.

Venlig hilsen
Erik Olsen

Fra : Morten Guldager

Dato : 23-09-01 21:42

On Sun, 23 Sep 2001 21:05:02 +0200, Bjerg & Olsen wrote:
> [...]
>blive flottere end slibning. Ziehklingen skal være skarp for at opnå et godt

Hvad hulen er en ziehklinge?

Og hvis man skraber overfladen me denne klinge er det vel vigtigt at
gøre det på langs med træets årer, ikk?

/Morten

Fra : Bjerg & Olsen

Dato : 24-09-01 17:12

"Morten Guldager" <spamtrap@mogul.dk> skrev i en meddelelse news:slrn9qsi8u.ato.spamtrap@guldager.uni.to...

> Hvad hulen er en ziehklinge?
>
> Og hvis man skraber overfladen me denne klinge er det vel vigtigt at
> gøre det på langs med træets årer, ikk?

En ziehklinge (første led af tysk "ziehen", at trække) er et tyndt blad af hærdet
stål som slibes vinkelret på klingens overflade sådan at der fremkommer to
skær med 90 grader ægvinkel.

Den anvendes som en trækskraber, og trækkes i årernes retning eller lidt på
skrå (vel højst 20-30 grader) med æggen vinkelret på trækretningen.

Slibning bør foretages som håndslibning på en carborundumsten, ved maskin-
slibning sliber man for meget af, opnår ikke en retlinet æg, og risikerer at
ødelægge klingen da den let bliver for varm.

Ziehklinger kunne tidligere fås i mange faconer, her skal der naturligvis
anvendes en med ret skær og nogen bredde da formålet er at opnå en plan
flade. Jeg mener at jeg har set alm. ziehklinger i et byggemarked, men husker
ikke hvilket.

Venlig hilsen
Erik Olsen