Plexiglas®
Fra : Jørgen Grandt

Dato : 23-09-01 00:51

Hej:

Jeg skal skære et stykke plexiglas i stykker, dvs. midt over.
Det er cirka 5 mm tykt, og jeg har i sinde at bruge en nedstryger
med en klinge som jeg før har brugt til bl.a. vandrør af jern og
kobber. Er den mon brugbar?

Og er der noget med at det er lettere at save i, hvis man først
smører noget olie eller er det opvaskemiddel ud over glasset?

Eller hvordan gør man - uden at møget splintrer og flækker og
knækker og projektet går i kage?

--
Hilsen: Jørgen / http://www.grandt-aarhus.dk
Berømte Sidste Ord IV:

Fra : Finn

Dato : 23-09-01 06:51

"Jørgen Grandt" <VeryUnstable@OnCable.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Hilsen: Jørgen / http://www.grandt-aarhus.dk
> Berømte Sidste Ord IV:
> "Men vi kan vel snakke om det, ikke. Nå, det mener du ik...."

Hej Jørgen

Gaflet fra Leths side:
At skære plexiglas:

Med den rigtige klinge til rundsaven kan du selv skære plexiglas over.

Hvad skal du bruge
· Rundsav
· Klinge med så fine tænder som muligt
· Tusch
· Træliste
· Skruetvinger

Sådan gør du
1. Lav en streg på plexiglasset dér, hvor du vil skære glasset over
2. Sæt en liste på, så den flugter med stregen
3. Spænd fast med et par skruetvinger
4. Montér klingen med de fine tænder på rundsaven
5. Skær efter liste og streg på glasset.

Jo langsommere du skærer jo bedre blive resultatet Husk: Du skal lade
folien, der sidder på plexiglasset, blive siddende, indtil du er helt færdig
med arbejdet

Fra : Jørgen Grandt

Dato : 23-09-01 10:13

Finn forklarede:

> Med den rigtige klinge til rundsaven kan du selv skære plexiglas over.

[klip]

Aha! Okay. Tak.

Men når der nu ikke længere er folie eller plasticfilm på pladen? Den med
at bruge olie eller opvaskemiddel har ikke noget på sig?

Og rundsaven betyder vel at man ikke bør forsøge sig med en håndholdt
kaninpik/elstiksav?

--
Hilsen: Jørgen / www.grandt-aarhus.dk
Berømte Sidste Ord XXVII:

Fra : Bjerg & Olsen

Dato : 23-09-01 10:18

> [...]
>
> Og er der noget med at det er lettere at save i, hvis man først
> smører noget olie eller er det opvaskemiddel ud over glasset?

Plexiglas, Acryl eller polymethylmetacrylat (PMMA) kan skæres
med alm. fintandet sav. Man kan også bruge rundsav eller stiksav.

Det vigtigste er at emnet under savningen ikke bliver for varmt, for
så smelter materialet (som er en termoplast). Det undgår man ved at:

1. bruge en skarp klinge
2. bruge en klinge med tilstrækkelig udlægning eller frigang
3. bruge lav skærehastighed
4. bruge et kølemiddel

Kølemiddel er normalt ikke nødvendigt og kan være noget værre
griseri.

Hvilken sav du vælger, afhænger også af emnernes størrelse og
snittets længde. Er det et langt snit, kan du ikke bruge en nedstryger.
Under alle omstændigheder ville jeg bruge en ny klinge, har den
været brugt til metal er den allerede sløvet.

Venlig hilsen
Erik Olsen

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 23-09-01 10:58

> [...]
> Under alle omstændigheder ville jeg bruge en ny klinge, har den
> været brugt til metal er den allerede sløvet.

Altsammen korrekt, men for at det ikke skal misforstås med lav
skærehastighed, så drejer det sig om hvor hurtigt man skubber pladen gennem
saven. Saven derimod, må have så høj hastighed som muligt.
Jeg ville tage en ny fukssvans, lægge pladen så snittet sker langs en god
lige kant, evt. spænde en lægte ovenpå, save med lette strøg med pause
imellem hvert strøg. Flad vinkel, ikke lodret. Det er ofte ved opstrøget
saven griber i, grundet smeltet materiale, og så laver man lige netop en
revne i pladen. Dækfilmen tjener det ene formål at man ikke ridser under
forarbejdning og transport.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Bjerg & Olsen

Dato : 23-09-01 19:32

"Preben Riis Sørensen" <preben@esenet.dk> skrev i en meddelelse news:3badb48c$0$82050$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

> Altsammen korrekt, men for at det ikke skal misforstås med lav
> skærehastighed, så drejer det sig om hvor hurtigt man skubber pladen gennem
> saven. Saven derimod, må have så høj hastighed som muligt.

Nej, skærehastigheden er skærets hastighed i forhold til materialet. Hvis skæret
er skarpt og udlægning eller frigang tilstrækkelig, kan man godt køre med høj
skærehastighed. Men hvis skæret ikke er skarpt, må man mindske skærehastig-
heden for at mindske varmeudviklingen.

Den hastighed emnet fremføres med, kaldes tilspændingshastigheden. Det bør
være lav når der skal opnås et fint snit. Tilspændingshastigheden afhænger dog
også af skærehastigheden, ved høj skærehastighed kan man ofte arbejde med
højere tilspændingshastighed.

Tandhøjde og -afstand har også betydning for hvor stor tilspændingshastigheden
kan være. Ved fine tænder fyldes tandmellemrummene hurtigt op med spåner, og
tilspændingshastigheden må derfor være lavere.

Venlig hilsen
Erik Olsen

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 23-09-01 22:39

> [...]
og
> tilspændingshastigheden må derfor være lavere.

Grundet kludder med NHG kom min meddelelse to gange, beklager.

Vi er enige, Erik.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 23-09-01 22:40

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 23-09-01 11:08

Fra : Michael_Sørensen

Dato : 24-09-01 19:59

båndsaven elle rundsaven skal ikke være fintandet. Den skal være grov. Ved
fine tænder udvikles der meget varme og Plexi smelter lige ved snittet.
mvh MIC