Vitaminer og mineraler
Fra : Mark Andreas Christe~

Dato : 22-09-01 22:44

Hej NG

Håber ikke at mit spørgsmål virker for... naivt.

Når jeg læser alle disse tråde om kostplaner, gode mad vaner osv. Så støder
jeg igen og igen på folk der siger at man skal spise varieret for, at få de
fornødne vitaminer og mineraler.

Mit spørgsmål lyder så: Kan man ikke bare tage en vitaminpille for at få den
mængde vitamin man skal have? og hvad angår mineraler, er der så ikke også
en smart pille til det?

På forhånd tak for svar.

Med venlig hilsen Mark Andreas Christensen

Fra : Anders Sewerin Johan~

Dato : 23-09-01 02:37

"Mark Andreas Christensen" <Machs-nospam-@email.dk> wrote in message
> Hej NG
>
> Håber ikke at mit spørgsmål virker for... naivt.

Det gør det ikke. Der er meget få dumme/naive spørgsmål :)

> [...]
den
> mængde vitamin man skal have? og hvad angår mineraler, er der så ikke også

Jo og jo. Tager du din vitaminpille hver dag, løber du ikke nogen risiko.
Det anbefales dog at du sørger for at få lidt fedt i maden med jævne
mellemrum, helst fra fed fisk, da optagelsen af visse vitaminer kræver at
din krop har disse fedtsyrer i sig. Spis f.eks. laks eller røget markrel en
gang eller to om ugen.

Årsagen til at diskussionen kommer op af og til er (tror jeg) at mange har
en idé om, at vitaminer og mineraler helst skal indtages gennem kosten og
ikke piller. Om det nu passer eller ej skal jeg ikke kunne sige, men "helst"
er i hvert fald noget andet end "kun". Mange kombinerer diæt med radikal
kostomlægning, f.eks. til vegetarkost eller vegansk, hvor den slags ting kan
blive mere nødvendige at tage stilling til.

> På forhånd tak for svar.

Velbekomme.

Med venlig hilsen
Anders S. Johansen

Fra : satanisort

Dato : 30-09-01 21:18

Hej.

Du støder på rådet om at spise varieret igen og igen, fordi det er et
korrekt råd, alle bør følge. Ja, rådet er godt nok lidt kliche-agtigt
for mange, og ofte bliver det også brugt meget løst desværre. At spise
varieret er jo ikke ensbetydende med, at man spiser sundt, for man kan
sagtens spise varieret i usunde fødevarer (eller fødevarer som er usunde
for en selv - evt. pga. sygdom mv.).

Du spørger om, hvorvidt man kan få den mængde vitaminer og mineraler man
skal have via kosttilskud.

Man kan ikke bare svare ja eller nej på dit spørgsmål, så mit svar er
følgende:

Kosttilskud i form af vitaminer og mineraler kan være et godt bidrag til
hverdagen, men de kan ikke erstatte en sund kost. Ej heller kan de gøre
op med en usund levevis. Jeg synes kosttilskud er både gode såfremt de
bruges med omtanke, men alt for mange putter bare i sig uden at tænke
over, hvad det reelt er. Det gælder både fødevarer, kosttilskud, medicin
mv.

Vitaminer og mineraler er noget, der stadig forskes meget i, og der er
mange uopklaret spørgsmål, og hvad man anså for at være optimalt for 40
år siden, har ændret sig med tiden. Billedet er sikkert også ændret om
nogle år, og der hersker stor uenig om, hvad der er optimalt.

Alle vil gerne lave og sælge det mest optimale kosttilskud, men sagen er
den, at hvad der er optimalt for A er mindre optimalt for B. Kvinder og
mænd har i øvrigt forskellige hov, ligeledes syge og raske, store og små
mv.

Og selv om man fandt ud af, hvad det optimale kosttilskud af vitaminer
og mineraler skulle indeholde, ville andre faktorer stadig spille en.
F.eks. hvor meget den enkelte optager af tilskuddet. Visse vitaminer og
mineraler hæmmer hinandens optagelse, andre fremmer, så det ville også
kræve 100 % kontrol med, hvad du spiser og drikker. Endvidere kan
sygdom, mave-tarm problemer mv. bevirke, at du optager mindre.

Så konklusionen på dette er, at kosttilskud bør, som ordet forlyder,
være TILSKUD, og kosten bør være grundstammen i fornuftig kost, da
varieret SUND kost indeholder mange andre elementer, kroppen har brug
for.

I øvrigt er det en jungle derude, og der findes et utal af firmaer, der
alle sælger produkter &#8221;som gavner dit helbred&#8221;&#8230;

Hilsen

Satanisort

http://www.kandu.dk/