Jalapenôs og Chili Con Carne.
Fra : Peter Larsen

Dato : 22-09-01 09:31

Hej Alle.

Er der nogen der ved om man kan få friske Jalapenôs i Kbh's området ?

Jeg har prøvet at lede efter en opskrift på Chili Con Carne med både
chokolade og hele terninger af oksekød i, altså ikke hakket oksekød som
alle de opskrifter jeg har kunnet finde indeholder er der nogen der har den
helt "rigtige" .

Mvh Peter

Fra : Peter Westh

Dato : 22-09-01 13:52

"Peter Larsen" <prl@privat.dk> skrev i en meddelelse
> Hej Alle.
>
> Er der nogen der ved om man kan få friske Jalapenôs i Kbh's området ?

Jeg mener, de har haft dem nogle gange hos grønthandleren på Værnedamsvej.

MVH

Peter

Fra : Augustenborg

Dato : 23-09-01 01:08

Hej - her er en opskrift på Chili con carne med hele kødstykker - men uden
chokolade - men det kan man jo selv forsøge at tilsætte
mvh
poul

Chili con carne med reelt kød.

4 personer

Ingredienser:

700 gr. magert reelt oksekød

6-8 milde chilipeber (fx. New Mexico)

2 skalotteløg

1 mellemstor porre

3 fed hvidløg

1 buket friske koriander

100 gr. Hvide bønner

1/2 tsk. kommensfrø

1 dl majsolie

1/2 liter vand

salt

Klargøringen:

Sæt de hvide bønner i blød natten over. Pil løg og hvidløg og rens og skyl

porren. Fjern kerner, stilk og hvider fra chilipeberne under masser af

rindende vand. Skær kødet i tern på 1 cm og krydder med salt og kommensfrø.

Skyl korianderbladene og gem stilkene.

Fremstillingen:

Hæld vandet fra bønnerne, kom nyt vand på og kog dem i 10 minutter. Løg,

hvidløg, porre og chilipeberne skæres i fine tern og sauteres i halvdelen af

olien sammen med korianderstilkene, vand påhældes og grønsagssauteen koges i

10 minutter, blendes og sigtes til sauce. Varm resten af olien op i en

tykbundet gryde og sauter kødet heri, lad det småstege i 10 minutter og

påhæld saucen fra grønsagerne. Retten simrer under låg sammen med de

forkogte hvide bønner til kødet er mørt. Bliver saucen for koncentreret

under tilberedningen, påhældes der vand. Retten tilsmages med salt og

serveres med brød eller ris.

http://www.augustenborgsopskriftsamling.dk

Fra : Henrik

Dato : 23-09-01 12:39

I nedenstående recept nævnes "kommen" som ingrediens....hvis jeg ikke tager
meget fejl, må der være tale om en oversættelses-bøf eller justering til et
almindeligere udbud af krydderier, da jeg mener at det rigtige krydderi
skulle være spidskommen, der har en ganske anden smag......

.....eller er det mig der tager fejl?

Mvh
Henrik.

Fra : Kåre Weng Madsen

Dato : 23-09-01 13:07

"Henrik" skrev i en meddelelse

> [...]
> almindeligere udbud af krydderier, da jeg mener at det rigtige krydderi
> skulle være spidskommen, der har en ganske anden smag......

Nej det er helt rigtigt. Det er en af de absolut vigtigste ingredienser i
Chili con Carne - Spidskommen. Jeg plejer at bruge det stødt - om hele frø
eller stødt er bedst ved jeg ikke. Fejen ligger måske i, at spidskommen
hedder "cumin" på engelsk.

Kåre

Fra : Ukendt

Dato : 23-09-01 20:14

Jeg har ofte set den højtagtede kok Chili-john bruge syltede jalalapenoer
til sin con carne, men husk at høvle øl og kaffe i for at opnå den rigtige
skurvognssmag.

Sem Sem på Israels Plads ved Grønttorvet dåsejalapenoer, der i smag og
fyrighed langt overgår den gængse fra supermarkedet.

vh/Torben

Fra : Kvan

Dato : 25-09-01 10:38

"Peter Larsen" <prl@privat.dk> writes:

> [...]
> chokolade og hele terninger af oksekød i, altså ikke hakket oksekød
> som alle de opskrifter jeg har kunnet finde indeholder er der nogen

Det er nok fordi du leder efter chili con carne. Den ret du taler om
hedder bare "chili". Min grundlæggende opskrift er:

Bland mel med cayenne el. chilipulver, paprika, salt, sort og hvid
peber, stødt spidskommen og oregano. Brun kødet i olie (alternativt
kan du svitse noget bacon først og bruge baconfedtet) sammen med løg
og hvidløg. Når kødet er brunet tilsættes tomatpure, væske (øl
og/eller kaffe), et par laurbærblade, chilier og noget
kogechokolade. Simrer så længe som muligt. Serveres over ris.

Som chilier anvender jeg typisk jalapeños eller serraños, evt. med et
par chipotler hvis jeg vil have den mere røget, eller noget habañero
hvis den skal være stærk.

- Kvan.