re:Classic
Fra : Spidsmus

Dato : 21-09-01 23:31

Hej John

Det var sku godt der ikke skete mere. Det er utroligt at de skide bilister
ikke bare kan stoppe ved hajtænderne man skulle tro deres bremser ikke
virkede det gør mig sindssyg rasende når jeg høre det ske gang på gang. Jeg
er selv blevet kørt ned og har været syg i snart 2 år.

Med venlig hilsen
A.Foslund

Fra : John Hewalo

Dato : 22-09-01 08:00

On Sat, 22 Sep 2001 00:30:47 +0200, "Spidsmus"
<Spidsmus@worldonline.dk> wrote:

>Hej John

Hej Spidsmus!

>Det var sku godt der ikke skete mere.

Er sq glad for livet, var _tæt_ på at miste det.

>Det er utroligt at de skide bilister
>ikke bare kan stoppe ved hajtænderne man skulle tro deres bremser ikke
>virkede

Bilister er jo traffikkanter, ligesom knallertkørere er!

> det gør mig sindssyg rasende når jeg høre det ske gang på gang.

Jeg bliver også sindsygt rasende, når jeg ser den opførsel nogle
knallertkørere udviser!
Nogle kører som var de _udødelige_!

Uden hjelm og køredragt er det livsfarligt.
Over for rødt er livsfarligt.
At køre med rygsæk er livsfarligt.
Børn på voldtunede knallerter er livsfarlige.

Men vi ser det igen, igen, igen, igen osv osv osv

Folk interesserer sig mere for hk og topfart, end for
trafikforståelse og køreteknik

> Jeg
>er selv blevet kørt ned og har været syg i snart 2 år.

Ked af at høre det.
Håber du kommer helt over det.

mvh
John

Fra : Claus Rolsted

Dato : 22-09-01 18:08

Ups, jeg kom først til at sende denne til Johns mail-adresse ved en fejl.
Sorry. John har efterfølgende besvaret nogen af tingene, men her kommer hele
indlægget til glæde og gavn for alle

"John Hewalo" <john.hewalo@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse

> At køre med rygsæk er livsfarligt.

Hej John,

Ja du var sgu heldig. Godt at du slap godt fra det med liv og lemmer i
behold! Sidste måned prøvede jeg selv at skvatte - det værste bagefter var
nærmest chokket, man får....

Jeg skal lige høre, hvad du nærmere mener med, at det er livsfarligt at køre
med rygsæk. Skal rygsækken ikke være _ret_ tung før der kan være fare for at
knække rygsøjlen??

Du skrev tidligere:

>Eneste mulighed er et forsøg på kontrastyring, og så håbe det bedste.
>Så jeg klemmer benene godt fast om maskinen, og knalder styret en
>på bærret!

og :

>Og uden kontrastyring var jeg kørt vinkelret ind i bilen, havde
>været smadret, det sagde politikvinden ihvertfald, og hun kører
>selv mc fortalte hun

Hvis kontrastyring i den grad kan være med til at forbedre ens
overlevelseschancer, er der så ikke nogen steder man kan 'lære' at
kontrastyre (uden at tage mc-kort)?? Så vidt jeg er informeret, er der da
vist ikke mulighed for at tage kursus eller komme på køreteknisk anlæg på
scooter - eller er der?
Nogen der kan forklare mere om hvordan kontrastyring grundlæggende fungerer
(udover at man skal 'slå' til styret, så man kører den modsatte vej)? Og
hvor skal man lægge sin krops vægt?

God bedring og held og lykke med forsikringen

Mvh Claus,
som netop i går fik sin Vespa ET2 tilbage fra værkstedet efter _2½ uges_
reparation af en afknækket kickstarterpedal, og som virkelig længedes efter
at komme ud på vejene igen. Nu fik jeg så i går aftes stjålet min jakke
(indeholdende begge mine tændingsnøgler) fra garderoben til en firmafest, så
jeg må stadig nøjes med at længes efter _vejen_. ØV!

Fra : RpR

Dato : 22-09-01 20:07

> Ja du var sgu heldig. Godt at du slap godt fra det med liv og lemmer i
> behold! Sidste måned prøvede jeg selv at skvatte - det værste bagefter var
> nærmest chokket, man får....

Komme nu an på hvor heldig man er.
Da jeg mødte en varevogn med 40km/t fløj jeg hen over fronten på bilen,
efterfulgt af scooteren.
Kunne ikke gå før om lørdagen, og det gjorde stadigvæk ubeskriveligt ondt at
bevæge sig.
Tog en hel måned inden jeg gik nogenlunde normalt igen.

--

- RpR
http://www.mopedgallery.com

Fra : Claus Rolsted

Dato : 23-09-01 11:28

"RpR" <rpr@mopedgallery.com> skrev i en meddelelse
> [...]
at
> bevæge sig.
> Tog en hel måned inden jeg gik nogenlunde normalt igen.

Puha, du var heldig - godt der ikke skete mere.....

Mvh Claus

Fra : John Hewalo

Dato : 23-09-01 08:12

On Sat, 22 Sep 2001 19:07:53 +0200, "Claus Rolsted"
<rolsted@worldonline.dk> wrote:

>Jeg skal lige høre, hvad du nærmere mener med, at det er livsfarligt at køre
>med rygsæk. Skal rygsækken ikke være _ret_ tung før der kan være fare for at
>knække rygsøjlen??

Det tror jeg ikke den skal.
Et par bøger og en madpakke skulle være nok.
Men er da ikke ekspert på området.

Politikvinden fortalte mig at nogle børn havde brækket ryggen ved
styrt på cykel, kun med en lille rygsæk på.

/klip/

>Hvis kontrastyring i den grad kan være med til at forbedre ens
>overlevelseschancer, er der så ikke nogen steder man kan 'lære' at
>kontrastyre (uden at tage mc-kort)??

Måske det var en ide, hvis vi var nogle stykker som slog os
sammen?
Kunne jo kontakte en kørelærer og få et kursus.
Burde da være muligt at betale sig fra det..

> Så vidt jeg er informeret, er der da
>vist ikke mulighed for at tage kursus eller komme på køreteknisk anlæg på
>scooter - eller er der?

Nogle kørelærere har vist deres egen kravlegård?

>Nogen der kan forklare mere om hvordan kontrastyring grundlæggende fungerer
>(udover at man skal 'slå' til styret, så man kører den modsatte vej)? Og
>hvor skal man lægge sin krops vægt?

Det grundlæggende er følgende.

1:
Man bruger ikke styret til at styre med, ihvertfald i meget
ubetydelig grad.

2:
Man styrer ved at læne sig til den side man vil dreje til.

3:
Drejer man styret til højre, vil maskinen læne til venstre.
Når maskinen læner til venstre drejer man til venstre.
Derved drejer man altså _kontra_ det man umiddelbart skulle tro.

4:
Det er _små_ bevægelser at styret som skal til, ellers........

Lad os tage et eksempel:
Man kommer kørende forbi en parkeret bil.
Døren smækkes op og man er ved at køre ind i den.
I panik drejer man _hårdt_ til venste, forsøger at undvige.
Maskinen læner derved til _højre_ med det resultat at man drejer
til _højre_ og smadrer ind i døren.

Har nævnt det før, men vil lige gentage at jeg på sin vis er
bange for at skrive om teknikken her.
Tror jo at nogle børn kunne finde på at _øve_ teknikken og derved
komme til skade, det er nemlig _farligt, hvis man ikke behersker
det!

Enkelte, som allerede mener de godt nok kører stærkt, men at de
kører _godt_, kunne jo også få den ide, at de er verdensmestre,
hvis de behersker kontrastyring.
Intet er mere forkert!

Jeg vil bruge lidt af Søndagen på at finde nogle link til sider
som beskriver kontrastyring og køreteknik generelt, vil så bringe
dem her.

mvh
John

Fra : Claus Rolsted

Dato : 23-09-01 11:32

"John Hewalo" skrev i en meddelelse

> Måske det var en ide, hvis vi var nogle stykker som slog os
> sammen?
> Kunne jo kontakte en kørelærer og få et kursus.
> Burde da være muligt at betale sig fra det..

Ja, det var måske en meget interessant idé. Hvad siger I andre?? Er det
noget som I kunne være interesseret i??
Jo flere vi er, jo bedre pris kan vi sikkert få forhandlet...... Og så er
det selvfølgelig også sjovere, hvis vi var nogle stykker.

-[ klip noget grundlæggende om kontrastyring ]-

> Jeg vil bruge lidt af Søndagen på at finde nogle link til sider
> som beskriver kontrastyring og køreteknik generelt, vil så bringe
> dem her.

Mange tak - ser frem til det......
Mvh
Claus

Fra : John Hewalo

Dato : 25-09-01 06:25

On Sun, 23 Sep 2001 12:32:22 +0200, "Claus Rolsted"

æv, fik ikke tid til det.
Er sq heller ikke rigtig frisk endnu, stadig øm i hele skroget.

Men søg selv på ordet "kontrastyring", ihvertfald på
www.alltheweb.com giver det nogle resultater.

Får taksator på vraget i dag Tirsdag, vil fortælle erstatningens
størrelse, når jeg kender den.

mvh

John

Fra : RpR

Dato : 23-09-01 14:11

> Måske det var en ide, hvis vi var nogle stykker som slog os
> sammen?
> Kunne jo kontakte en kørelærer og få et kursus.
> Burde da være muligt at betale sig fra det..

Jeg ved man kan i tyskland, så det burde vel også være muligt her.

> [...]
>
> 4:
> Det er _små_ bevægelser at styret som skal til, ellers........

Lyder som noget jeg har prøvet, dog kun på banen med en 70cc Vespa Zip.
Men hvis man øver det, så gør man det mere eller mindre ubevist tilsidst.
Enig, man kan godt skvatte og få lidt skrammer hvis man øver sig, men gør
det på et åbent område, en parkerings plads hvor parkering ikke er tilladt i
det tidsrum eller lign, og så ved meget lav hastighed, 30 - 40km/t. Hvis man
skvatter og har hjelm på kommer man ret godt fra det. En gammel rusten
knallert ville selvfølgelig være at foretrække =)

> Enkelte, som allerede mener de godt nok kører stærkt, men at de
> kører _godt_, kunne jo også få den ide, at de er verdensmestre,
> hvis de behersker kontrastyring.
> Intet er mere forkert!

Synes da selv jeg er ret hård til at køre på de 2-hjulede, men har da fundet
ud af at der findes folk på banen der er "lidt" mere tough end mig =)
Men jeg ville da aldrig kaste mig ud i noget som jeg helt klart kan se at
jeg ikke ville kunne mestre.