Ankiblok
Fra : hans-kurt

Dato : 21-09-01 17:15

Jeg er interesseret i at få et godt råd vedr. udførelse af et
nyt hul i skorstenen til aftrækket fra en ny brændeovn.
Det nye hul skal være Ø 150 mm og skal jo gå helt ind til
hullet i Ankiblokken.
Hilsen
hans-kurt

Fra : Anette & Torkild

Dato : 21-09-01 21:03

Hej Hans Kurt
<Jeg er interesseret i at få et godt råd vedr. udførelse af et
<nyt hul i skorstenen til aftrækket fra en ny brændeovn.
<Det nye hul skal være Ø 150 mm og skal jo gå helt ind til
<hullet i Ankiblokken

Jeg skal ikke fortælle dig hvordan du skal gøre det, men jeg kan fortælle
hvorledes jeg selv gjorde det.

Først skal du have fat i et indmuringsrør/flange, der passer til aftræksrør
m Ø 150 mm.

Først så stillede jeg brændeovnen, hvor den skulle stå, dernæst tilpassede
jeg aftræksrøret i højden. Denne højde afsatte jeg på skorstenen med en
lille blyantstreg. dernæst fandt jeg ved lidt måling frem og tilbage til
centrum af hullet i skorstenen(vores rør skulle skråt ind i åbningen) satte
en streg i centrum. målte 8 cm ned fra den første streg (indmuringsrøret var
160 mm).

I det kryds der fremkom tegnede jeg en cirkel med radius på 80 mm.

Dernæst borede jeg med et langt murbor langs inderkanten af stregen én hel
masse huller hele vejen rundt og med en fladmejsel slog jeg på mellemrummene
mellem hullerne. Så kunne jeg med forsigtighed tage kernen ud.

Dernæst satte jeg indmuringsrøret ind i hullet. fyldte mellemrummet godt op
med fliseklæber - ja det er ikke et krav at det skal være ildfast mørtel -
ligesom jeg kunne lave en glat overgang mellem flangen og hullet i
skorstenen.

så satte jeg noget husholdningsfilm rundt om røgrøret monterede dette på
brændeovnen og ind i indmuringsrøret og satte en enkelt omgang af brændsnor
i mellemrummet, hvorfor nu det - jo så var jeg sikker på at indmuringsrøret
sad præcis hvor det skulle. og selv om indmuringsrøret skulle vrikkes lidt
så blev røgrøret ikke beskidt pga husholdningsfilmen

Hele seancen tog ca 1 time og dagen efter var der fuldt blus i ovnen - ja
selvfølgelig efter af husholdningsfilmen var taget af.

Håber det var inspiration til dit projekt

Torkild

Fra : H. Olesen

Dato : 22-09-01 17:33

On Fri, 21 Sep 2001 22:03:07 +0200, "Anette & Torkild"
<tormor@get2net.dk> wrote:

[snip]
>Håber det var inspiration til dit projekt
>
>Torkild

Hej Torkild,

Der er mange der ikke kan se dit indlæg, fordi du starter dit svar med
Sv., det bliver simpelthen filtreret fra på mange nyhedsservere.

Jeg vil derfor opfordre dig til at poste indlægget igen, begyndende
med Re.

Hvordan du får det ændret i OE kan du se på denne side
http://kommunalbastards.org/oe/

--
mange havehilsener
Helle

Fra : Anette & Torkild

Dato : 22-09-01 20:45

<Hej Torkild,

[...]

<mange havehilsener
<Helle

Hej Helle

Jamen det prøver jeg så, det er ikke sådan når man ikke er velbevandret udi
nyhedsgrupper.

Torkild

Fra : H. Olesen

Dato : 22-09-01 23:09

On Sat, 22 Sep 2001 21:44:37 +0200, "Anette & Torkild"
<tormor@get2net.dk> wrote:

>Jamen det prøver jeg så,

Superduper, du har fået det rettet nu, så det er som det skal være

>det er ikke sådan når man ikke er velbevandret udi
>nyhedsgrupper.

Det var jeg heller ikke engang, men nu er jeg news-freak. Bruger langt
mere tid på nyhedsgrupper end på www.

Jeg vil iøvrigt på det varmeste anbefale http://www.usenet.dk hvor der
er en masse gode ting at få at vide og lære om news.