Paradokser i Koranen.
Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 21-09-01 15:22

Jeg ville virkelig håbe at der eventuelt skulle være (passive) muslimer i
Gruppen, som kunne besvare følgende spørgsmål, jeg har overvejet vedrørende
Islams holdning til Kristendommen:

1) Hvorfor dette sygelige had til kristne og jøder?

Hvordan pokker kan man på een gang understrege sammenhørigheden med den
samme Gud og i ramme alvor mene at "jøder og kristne er de værste
mennesker?" og kalde disse "vantro"? Vi har vel, ifølge Koranen, netop den
samme Gud til Fader?

Okay, vi har ikke selv som kristne været for flinke ved jøderne, men jeg
mener ikke at der i Ny Testamente ligefrem er agitationer til hellig krig
imod disse? Eller slibrige beskrivelser af hvorledes, man skal skære halsen
over på dem fra øre til øre...

Denne militans kan vel næppe passe med Guds Ti Bud, som Moses viderebragte
til Israelerne?

Især budet om ikke at måtte ihjelslå/myrde?

2) Jesu stilling:

Hvordan forklares det at Jesus som KONSTANT benævnes "Marias søn" og ikke
"Josefs søn" i et stærkt patriarkalsk samfund?

Jo, fordi hele Mariæ Bebudelse ved Ærkeenglen Gabriel i Koranen faktisk er
identisk med Lukasevangeliets beretning.
Det understreges også i Koranen at Jesus er Messias og at det er Allah, der
ved Sin Ånd gør Maria gravid.

Er det ikke et temmeligt godt argument for STADIG som kristen at mene at
Jesus er Guds Søn, når endda Allah i Koranen netop således vedkender sig
Jesus som sin søn?

Men så hedder det samtidig et sted at Allah er den ufødte/uskabte (eng: He
is not begotten, nor begets Hes), og at Han således heller ikke
"føder"/skaber.

Okay, det første kan HAN jo ikke i sagens natur, når der er tale om en
maskulin Guddom, det grove arbejde får han jo Maria til, men på den anden
side kan Han jo netop i høj grad skabe, da han er Skaberen selv. Hvordan
hænger dette sammen med Skabelsesberetningen i Jødedomen, som Islam hævder
at bygge på, og hvorledes bortforklarer muslimer så Jesu som Guds (Allahs)
søn, som helt klart ifølge selveste Koranen er undfanget ved Helligånden?
Hvem pokker er SÅ far til Jesus, når det tydeligvis ikke er Josef?

Og angående Jesu stilling som Messias: Hvilken type er det?

Jesus blev jo tydeligvis aldrig verdslig konge i sit ret korte jordeliv FØR
korsfæstelsen. Det er at af de problemer, vi kristne jo selv bryder hovedet
med.

Så hvis Han således skal være Messias, må Han jo netop udfylde een af de
andre Messiaroller. Men er Koranens Jesusbeskrivelse netop ikke bygget på
"Messias Jesus" i stedet for at være en verdslig herskertype er en
guddommelig, himmelsk skikkelse, som, ligesom i Kristendommen, skal komme
igen ved Verdensdommen, for at dømme levende og døde?

Det er da næppe en rolle, der tilskrives "almindelige" profeter?

Hvori består Koranens utilfredshed med Kristendommen så?

I dogmet om absolut monteisme, vel sagtens?

At vi ikke blindt underkaster os Muhammeds budskab om Allah, men holder os
til Jesu Evangelie, da vi som kristne mener, at Han er langt nærmere Gud i
kraft af familieralation, end mennesket og profeten Muhammed?

Men man kan da med god grund som kristen, og endda også med Koranen i
ryggen, mene at Jesus er Guds Søn?
Men bare ikke at Han er fuldt ud sidestillet med Gud.

3) Er det ikke temmelig anakronistisk at Jesu disciple et sted i Koranen
udtaler: "Vi er muslimer", med mindre der generelt menes "troende" med ordet
"muslim"?

Jeg vil eventuelt gerne have nogle skriftsteder, da jeg har downloadet
Koranen på engelsk fra www.islamasoft.com, og jeg således selv kan
kontrollere.

Anders Peter Johnsen

Fra : Peter B. Juul

Dato : 21-09-01 15:56

"Anders Peter Johnsen" <anderspj@post8.tele.dk> writes:

> Jeg ville virkelig håbe at der eventuelt skulle være (passive) muslimer i
> Gruppen,

Ikke, at jeg tror du vil have meget held med det, men dk.livssyn er et
væsentligt bedre sted at kigge efter muslimer.

--
Peter B. Juul, o.-.o "I am a Bear of Very Little Brain,
The RockBear. ((^)) and long words Bother me."

Fra : Erik

Dato : 21-09-01 16:55

"Peter B. Juul" <pbj1@enzym.rnd.uni-c.dk> skrev i en meddelelse

> Ikke, at jeg tror du vil have meget held med det, men dk.livssyn er et
> væsentligt bedre sted at kigge efter muslimer.

Jeg mener at have læst nogle indlæg der er mere Muslinskrettet end
kristen.

Erik

Når USA´s terrokrig er færdige, har de Allah med hjem i en CocaCola
flaske.

Fra : Peter B. Juul

Dato : 21-09-01 17:33

"Erik" <erik-larsen@get2net.dk> writes:

> Jeg mener at have læst nogle indlæg der er mere Muslinskrettet end
> kristen.

Bare du selv ved hvad dine idiotiske kommentarer går ud på...

--
Peter B. Juul, o.-.o "Har nogen lagt mærke til, hvordan de tre Back to the
The RockBear. ((^)) future-film hænger sammen? Det er helt vildt sejt, og

Fra : Erik

Dato : 22-09-01 12:08

> Bare du selv ved hvad dine idiotiske kommentarer går ud på...

Det ved jeg da, for nogle af indlægene har jeg selv skrevet.

Erik

Når USA´s terrokrig er færdige, tager de Allah med hjem i en CocaCola
flaske.

Fra : Borge Rahbech Jensen

Dato : 22-09-01 12:36

d. 22/09/01 13:07 skrev Erik på erik-larsen@get2net.dk i artiklen
OD_q7.8367$lk7.148997@news.get2net.dk:

> Når USA´s terrokrig er færdige, tager de Allah med hjem i en CocaCola
> flaske.

Jeg tror mere, det bliver i en CocaCola-dåse. Det er vist dem, der sælges
flest af globalt.

Med venlig hilsen

Børge Rahbech Jensen

Fra : Live4Him

Dato : 21-09-01 18:03

"Erik" <erik-larsen@get2net.dk> skrev i en meddelelse

> Når USA´s terrokrig er færdige, har de Allah med hjem i en CocaCola
> flaske.
~~~~~~~~~~~~
Ja, sikkert !

jørgen.

Fra : MartiN

Dato : 21-09-01 20:39

On Fri, 21 Sep 2001 16:21, "Anders Peter Johnsen" wrote:

> [...]
>og i ramme alvor mene at "jøder og kristne er de værste mennesker?"
>og kalde disse "vantro"? Vi har vel, ifølge Koranen, netop den

Israels tolv stammer havde også samme faderlige ophav.
Jakobs tale til sine sønner (1.Mos.49) giver ikke ligefrem indtryk
af en homogen flok med udpræget evne til at forliges...

Du påviser ganske mange modsigelser i Muhammeds lære.
Det kan umiddelbart se ud til at være ment som en opfordring til
slægtsfejde, blodhævn og evindelige skænderier.

Men selv i gruppen af disciple, som Jesus omgav sig med, var der
tid efter anden vantro reaktioner på spil. Hvilket kulminerede i den
udåd, som Judas af de lovkyndige lod sig forlede til...

>Jesus blev jo tydeligvis aldrig verdslig konge i sit ret korte jordeliv FØR
>korsfæstelsen. Det er at af de problemer, vi kristne jo selv bryder hovedet
>med.

Var dèt ellers meningen? Så er der noget, vi har misforstået!
Snak om syge hjerner...

> [...]
>Koranen i ryggen, mene at Jesus er Guds Søn?
>Men bare ikke at Han er fuldt ud sidestillet med Gud.

Sidestillet nok; men vel ikke ligestillet!

>Er det ikke temmelig anakronistisk at Jesu disciple et sted i Koranen
>udtaler: "Vi er muslimer", med mindre der generelt menes "troende"
>med ordet "muslim"?

(Anakronisme: Tidsregingsfejl, red.) Jo, så afgjort.
Men hvad er dèt for en oversættelse?..

Ikke fordi, det huer mig. Men i oldnordisk mytologi sker der det
afsindige, at ' muspelsønnerne ' fra ildjætten Surts rige gør deres
entré på valpladsen henimod tiden for verdens undergang.

--

Mvh, pmn.

Fra : Marina Norling Jørge~

Dato : 22-09-01 09:05

Onsdag d. 12 september var der en stor artikel i Informationen om den
nystiftede forening "Forum for kristne muslimer" (du finder sikkert avisen
på dit lokale bibliotek)
Formand AC Sherin Khankan stud. mag ved Kbh Universitet
Næstformand Henrik Plaschke cand. polit og lektor ved Ålborg Universitet.
Måske kan du hente nærmere informationer ved kronik@information.dk.

Det kunne være spændende med en offentlig debat med de to herrer - prøv om
de har lyst til at diskutere inde på livssyn.

Anders Peter Johnsen <anderspj@post8.tele.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3bab4d7f$0$82156$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

Fra : MartiN

Dato : 22-09-01 14:21

On Sat, 22 Sep 2001 10:04, "Marina Norling Jørgensen wrote:

>"Onsdag d. 12 september var der en stor artikel i Informationen om den
> nystiftede forening "Forum for kristne muslimer"...klip...

Kristne muslimer -ikke muslimske kristne... Det lyder uanset
interessant. Du har formodentlig artiklen liggende... Hvad med et
uddrag eller to?

>Det kunne være spændende med en offentlig debat med de to herrer -
> prøv om de har lyst til at diskutere inde på livssyn."

Hvor meget offentlighed man med rette kan tillægge dk.livssyn er vel
noget lignende som et pokerspil. Men lad nu det være...

Måske synes du, jeg har ' været nok efter dig.'
Og det kan hænde, der var tale om en forglemmelse:
Men 80 af de linier du brugte på den ovenfor citerede meddelelse var
vel nærmest overflødige... Det kommer der af at svare før citatet!

Jeg siger ikke fordi du er ene om at eksellere i sådan uskik...
Blot må det genopfriskes af og til.
Begrundelsen er -udover tidligere fremførte (d. 16.09.): Bredbåndets
kapacitet er trods alt begrænset.

Ok, jeg har det selv lidt svært med begrænsningens kunst.
Nu træffer det sig blot således, at jeg har en del mere tid for
øjeblikket end mange andre, til at grunde over spørgsmål
som dette: "Hvad vil det sige at kende Gud?"

Og det bliver man givetvis ikke færdig med på denne side...
Men for at gjøre en sløjfe på historien om ørnen vil jeg her
forelægge dig et par eksempler, det første viderebragt af en
antropolog, der stod i lære hos indianske seere:

"Bevidstheden (-s ophav) er en umådelig, sort og hvid ørn."
-Hvilket imidlertid er et billedlig udtryk -for:
"Kraften, der ligesom en magnet fanger jernfilspåner, i
dødsøjeblikket indfanger vor opmærksomhed -og som i
regelen sønderdeler og fortærer vort aftjente forstandslegeme"...

Senere tilføjes det: "Vigtigst er ikke selve synet, men hvad
seeren stiller op dermed." ("Ilden Indefra," s. 44**)

"Der blev da givet kvinden den store ørns to vinger for at hun skulle
flyve ud i ørkenen til et sted, hvor der sørges for hende (en rum
tid), borte fra slangen." (Johs.Åb. 12,14.)

Ja, det var kun på to måder at formidle vort
kendskab til den store ånd, som har os i sin hule hånd...

** Indeholder iøvrigt et kapitel ved navn 'smålige tyranner,'
som er førsteklasses læsning -men ganske vist ikke just
førsteklasses pensum. Den kristne grundholdning er efter
mit skøn heri beskrevet -dog på en ikke-kristelig måde.
Hvilket iblandt fremkalder allergiske reaktioner hos
de selvbestaltede profeter.

Fra : Marina Norling Jørge~

Dato : 23-09-01 11:57

MartiN <paw@hotmail.com> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3bac79c6.1771327@News.tele.dk...

> Kristne muslimer -ikke muslimske kristne... Det lyder uanset
> interessant. Du har formodentlig artiklen liggende... Hvad med et
> uddrag eller to?
> JA - jeg citerer (evt slåfejl er mine egne)
"Kritiske og selvstændigt tænkende verdslige muslimer er under pres fra
flere sider. På den ene side skal de uafladeligt forsvare sig mod danske
debattører, der har travlt med at påpege, at islam er uforenelig med
verdslige og demokratiske principper osv. osv., og på den anden side kommer
de tit ud for ganske tilsvarende sysnpunkter fra muslimsk hold: ..... En
uskøn og uhellig alliance mellem danske kritikere og konservative
islamister, der står sammen om en konservativ tolkning af islam."

> [...]
> Men 80 af de linier du brugte på den ovenfor citerede meddelelse var
> vel nærmest overflødige... Det kommer der af at svare før citatet!

Jeg vil forsøge at forbedre mig - men lige i dette tilfælde er jeg
tilbøjelig til at tilskrive det arvesynden, og tro, at du kæmper forgæves.

> [...]
> øjeblikket end mange andre, til at grunde over spørgsmål
> som dette: "Hvad vil det sige at kende Gud?"

Tid er ikke just det jeg har mest af. Udover mit fuldtidsjob er jeg
skoleleder for LOF her i kommunen. Og så er der forresten også spejderne.
Men jeg vil gerne bruge lidt tid på emnet.

> [...]
> forelægge dig et par eksempler, det første viderebragt af en
> antropolog, der stod i lære hos indianske seere:

Jeg er født i '66 og som du måske har lært i historie, var Amerika i gang
med noget "revovler diplomati" i Vietnam omkring den tid. Jeg tror, ørnen
stammer fra indianerne, men er kommet til mig gennem den amerikanske hær,
hvor den i noget karikeret form sikkert har optrådt i de danske aviser. Børn
samler jo alverdens indtryk til sig og sætter dem sammen på nye måder.
Derfor har jeg også holdt fjernsynet lukket i dagene omkring d. 11 sept. Min
egen søn skal ikke skræmmes.

Alligevel synes jeg også det giver god mening at forbinde Gud med en ørn. I
salmerne nævnes det at blive båret på ørnevinger og blive ung igen som
ørnen. Når jeg mærker Guds livsånde i mig, får jeg også lyst til at bæres i
vinden - højt over skyerne og havet.

Fra : Borge Rahbech Jensen

Dato : 22-09-01 11:57

d. 21/09/01 16:21 skrev Anders Peter Johnsen på anderspj@post8.tele.dk i
artiklen 3bab4d7f$0$82156$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk:

> [...]
> samme Gud og i ramme alvor mene at "jøder og kristne er de værste
> mennesker?" og kalde disse "vantro"? Vi har vel, ifølge Koranen, netop den

Jeg er ikke muslim men kristen. Alligevel vil jeg forsøge at give et
kvalificeret gæt på svar på de første spørgsmål, så godt jeg nu kan.

Først tror jeg, det er vigtigt at skelne mellem de to holdninger til vi
kristne, som du anfører. Muslimer kalder formodentlig vi kristne for vantro
med samme ret, som vi vil kalde dem vantro. Islam og Kristendommen er to
forskellige religioner, hvor den øverste gud hedder henholdsvis Allah og
Jahve, og de øverste profeter er henholdsvis Jesus og Muhammed.

Desværre mener jeg, de har god grund til at mene, jøder og kristne er de
værste mennesker. Hadet til jøderne skyldes sikkert Israels fremfærd overfor
palæstinenserne og de nye bosættelser i de besatte områder, som svarer til
Kinas bosætning af kinesere i Tibet. Hadet til vi kristne skyldes desværre,
at vi kalder os kristne og samtidig langt fra viser et kristent sindelag.
Tværtimod synes vi oftest groft sagt at tilbede gud Mammon, idet vi lader
økonomisk vækst og social status være langt vigtigere end menneskeliv.
Historien viser talrige eksempler på den holdning, som også kommer til
udtryk i den måde, vi vestlige lande behandler andre kulturer på, samtidig
med vi kalder os kristne. For nogle hundreder år siden praktiserede vi da
også omvendelse til kristendommen på en noget ukristen måde: Bliv kristen
eller bliv dræbt. Jeg mener ikke, Jesus formanede sine disciple at gå ud og
gøre alle folkeslag kristne med våbenmagt...

> Især budet om ikke at måtte ihjelslå/myrde?

Hvem slår mon flest ihjel - kristne eller muslimer?

Med venlig hilsen

Børge Rahbech Jensen

Fra : Kevin Edelvang

Dato : 22-09-01 16:21

Borge Rahbech Jensen <brahbech@post8.tele.dk> skrev:

> Islam og Kristendommen er to forskellige religioner, hvor den øverste
> gud hedder henholdsvis Allah og Jahve,

Hvad betyder Allah? Gud f.eks.? Forskelligheden i vores guddsyn ligger ikke i,
hvad vi kalder Gud/gud, men hvilke egenskaber (måske dårligt ord), vi tillægger
ham.

> og de øverste profeter er henholdsvis Jesus og Muhammed.

Jesus er ikke en profet. Ikke ifølge kristne i hvert fald.

> Hvem slår mon flest ihjel - kristne eller muslimer?

Historisk eller i dag? Jeg tror helt ærligt, svaret under alle omstændigheder
ville være muslimer. Men at kristne skulle være engle er vist en ønskedrøm, der
ikke har meget med virkeligheden at gøre.

Fra : Borge Rahbech Jensen

Dato : 22-09-01 19:56

d. 22/09/01 17:20 skrev Kevin Edelvang på barok@mail.dk i artiklen
9oia8r$40h$1@sunsite.dk:

> Hvad betyder Allah? Gud f.eks.? Forskelligheden i vores guddsyn ligger ikke i,
> hvad vi kalder Gud/gud, men hvilke egenskaber (måske dårligt ord), vi
> tillægger ham.

Hmm. Jeg synes ellers mest, det er vore Guds og profeters navne samt vore
hellige skrifter, vi plejer at smide i hovedet på hinanden sammen med
budskabet om, at der kun findes én Gud. Det gælder nok især for kristne og
muslimer, som synes at give deres respektive Gud de samme egenskaber.

> Jesus er ikke en profet. Ikke ifølge kristne i hvert fald.

Han var også en profet, selvom vi betragter ham som mere end det. Muslimerne
betragter ham kun som en lille profet.

> Historisk eller i dag? Jeg tror helt ærligt, svaret under alle omstændigheder
> ville være muslimer.

Det tror jeg så ikke. Det trækker kraftigt op i statistikken, at det er
kristne, som udkæmper muslimernes krige, når der skal bruges virkeligt tunge
våben. Dertil kommer, at de fleste drab i hvert fald i den vestlige verden
stadig udføres af mennesker, der kalder sig kristne, og endnu værre bliver
det, hvis vi tæller de tilfælde med, hvor kristne landes lovgivning lader
folk dø af sult eller stress som følge af øget pres fra myndigheders side
mod f.eks. misbrugere og arbejdsledige (nej, jeg tænker ikke på danske
arbejdsledige).

Med venlig hilsen

Børge Rahbech Jensen