Imprægnering af mc-dragt
Fra : Hieu Nhu Huynh

Dato : 21-09-01 12:43

Hej NG

Jeg har købt jakke (Frank Thomas Aqua) og bukser (Shoei Sport Performance),
som begge er fremstillet af goretex.

Jeg har købt imprægneringsmidlet "Imprenex", som i følge forhandleren skulle
være specielt egnet til Rukka-dragter. Før imprægnering skal tøjet vaskes
(uden skyllemiddel). Ved imprægnering skal tøjes vaskes ved 40° (uden
forvask og skyllemiddel) og derefter skal det varmetørres i et varmeskab,
tørretumbling eller strygning ved svag varme.
Problemet er bare at det købte tøj ifølge vaskeanvisningerne hverken må
maskinsvaskes eller tørres vha. de nævnte muligheder. Er der nogen som har
erfaringer med hvad man ellers skal gøre eller skal man satse på at imprenex
virker alligevel? (udstyret koster trods alt omkring to gange SU)

Jeg har ringet rundt til forskellige forhandlere og er ikke blevet ret meget
klogere (de er ret usikker på hvad man skal gøre)

Fra : Mikkel Christensen

Dato : 21-09-01 12:58

Hieu Nhu Huynh <hieu_nhu_huynh@hotmail.com> wrote in article
<9of8se$457$1@sunsite.dk>...
> Jeg har købt jakke (Frank Thomas Aqua) og bukser (Shoei Sport
Performance),
> som begge er fremstillet af goretex.
>
> Jeg har købt imprægneringsmidlet "Imprenex...

Øeh?!? Er Goretex membranen der ikke netop til at holde vandet ude?

Derfor er det vel ikke nødvendigt at imprægnere tøjet?
Det har ihvertfald aldrig været nødvendigt (for vandtætheden ihvertfald) at
imprægnere min IXS jakke, der også indeholder en eller anden Goretexklon.

--
Mikkel

Fra : Birger Poulsen

Dato : 21-09-01 14:08

Mikkel Christensen wrote:

> [...]
> imprægnere min IXS jakke, der også indeholder en eller anden Goretexklon.

Frank Thomas Aqua betyder netop at man bliver drivvåd (egne erfaringer)
Rygter siger at man uden videre får Frank Thomas Aqua udstyr byttet hvis
det ikke er tæt.
Mon ikke de har et problem?

Birger

Fra : Mikkel Christensen

Dato : 21-09-01 14:32

Birger Poulsen <b.poulsen@mail1.stofanet.dk> wrote in article
<3BAB3BA4.ACE83A42@mail1.stofanet.dk>...

> Frank Thomas Aqua betyder netop at man bliver drivvåd (egne erfaringer)

GRILL!

Jeg vil så benytte lejligheden til at udtale min tilfredshed med min IXS
Desmo (?) touring jakke. Selv på 3. år er den stadig vandtæt. Derimod
lugter den en smule...

Jeg er ihvertfald glad for at jeg valgte den og ikke Das Leder i dag...

--
Mikkel

Fra : Per Pedersen

Dato : 21-09-01 14:58

"Mikkel Christensen" <micx@rrnordx.dk> wrote in message
> [...]
>
> Øeh?!? Er Goretex membranen der ikke netop til at holde vandet ude?
>
> Derfor er det vel ikke nødvendigt at imprægnere tøjet?
Næh, Mikkel, men det er rart at man lige kan ryste vandet af dragten som en
våd hund inden man går ind i sit hjem og sviner det hele til. Hvis ikke man
imprægnere dragten trækker vandet ind i yderstoffet og så er den lang tid om
at blive u-klam igen. Hvis ikke man imprægnerer og ryster sit tøj for det
værste vand inden man går ind i sit hjem bør man, i mit tilfælde, beholde
ørepropperne i

Med Våd Hilsen
Per Pedersen... som i dag fik sat 7 cm ekstra kåbeglas på GS´eren og 2
masonitplader ( Stavekontrol!!! ) på styrtbøjlerne foran fødderne.... Og
varmen i håndtagene virker glimragende))

Fra : Søren L Hansen

Dato : 21-09-01 19:26

"Per Pedersen" <per_p@wanadoo.dk> skrev i en > Hvis ikke man imprægnerer og
ryster sit tøj for det
værste vand inden man går ind i sit hjem bør man, i mit tilfælde, beholde
> ørepropperne i

GRILL

S.

Fra : Kasper

Dato : 21-09-01 13:16

"Hieu Nhu Huynh" skrev d. 21-09-01 12:43 dette indlæg :
> [...]

meget
> klogere (de er ret usikker på hvad man skal gøre)

Imprægneringsmidler bruges alene til at genetablere
fabriksimprægneringen. Lad være med at vaske dit tøj, før det virkelig
trænger, det har det afgjort bedst af.

Så snart du har vasket det (med sæbe) for første gang, mister du noget
af den vandafvisningsevne som er meget vigtig for komforten.
Imprægneringsmidlet betyder ikke noget (direkte) for vandtætheden, det
får bare materialet til at virke vandafvisende, så åndbarheden bevares i
regnvejr. Så snart tøjet er gennemblødt/vådt på ydersiden, blokeres
membranen, og tøjet bliver ligeså "behageligt" at have på, som alm.
ikke-åndende regntøj - du vil så blive våd af kondens, og ikke af
regnen.

Det er ikke nødvendigt at imprægnere dit tøj "de første års tid"
(medmindre du som sagt vasker det med sæbe forinden) - jo mindre du
vasker dit tøj, jo bedre for komforten.

Det skal dog siges, at jeg selv alene anvender læderdragt på motorcykel,
og har fået mine erfaringer med "alm." gore-tex beklædning.

Kasper
Super Blackbird

http://www.kandu.dk/

Fra : Ulf Gustavsen

Dato : 21-09-01 18:36

"Hieu Nhu Huynh" <hieu_nhu_huynh@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Hej NG
>
> Jeg har købt jakke (Frank Thomas Aqua) og bukser (Shoei Sport
Performance),
> som begge er fremstillet af goretex.

Det kunne måske være en god ide, at forhøre sig i specialforretninger såsom
Spejdersport, Friluftsland etc. Find eventuelt deres hjemmesider og kontakt
dem den vej.

Man kan få en shampoo der er beregnet til Gore-tex. Den efterlader ikke
noget i membranenes "huller" og tøjet bevarer derved sin åndbarhed.
Du kan sikkert også få råd om imprægnering.

Venlig Hilsen
Ulf Gustavsen
- der endnu ikke har motorcykel
men glæder sig til han får en!!!!

Fra : Søren L Hansen

Dato : 21-09-01 19:25

> Jeg har ringet rundt til forskellige forhandlere og er ikke blevet ret
meget
> klogere (de er ret usikker på hvad man skal gøre)

Der er noget der hedder Nikvax, det laves bl.a. til membranindholdende tøj,
som GOretex, finetex og de andre tex-er. For at membranen skal virke
optimalt skal yderstoffet helst være ret tæt også, da membranen virker bedst
når den er tør. Når den er våd lukkes hullerne, og det virker som en
gammeldags tæt rgnjakke, og man bliver våd af kondens.
Nikvax virker ret godt, og fås f.eks. i jagtbutikker, frilufts osv.

S.

Fra : Uffe Overgaard Koch

Dato : 22-09-01 05:43

Hieu Nhu Huynh wrote:
> Jeg har ringet rundt til forskellige forhandlere og er ikke blevet ret
> meget klogere (de er ret usikker på hvad man skal gøre)
Kæresten har lige købt en portion til hendes køretøj, af mærket
Villmark-Syntex hos Spejder-Sport i Aalborg.
Jeg har lige impregneret min 2 år gamle IXS dragt (som jeg med skam må
indrømme jeg har maskinvasket med sæbe), med den udgående model
impregnering fra Spejder-Sport, den virker oxo fedt.
--
/uffe
gsf600