Gode råd omkring Suzuki GSX-R 400
Fra : Ole Sørensen

Dato : 21-09-01 10:55

Jeg er blevet anbefalet en Suzuki GSX-R 400 (Importmodel, den med
upside-down forgaffel & forbedret motor (har jeg hørt!)) af en kammerat! -Er
der nogen der kender denne maskine & har ris/ros tilovers for den ??

Er 60.000,- ikke meget for en 400 fra ´92 - jeg mener...en tilsvarende
CBR600 koster jo ikke meget mere! - Er den pengene værd ??

Et Billede af dyret findes her:
http://www.dme-motor.dk/motorcykler.htm#

Mvh /Ole

Fra : Henrik Nielsen - Rap~

Dato : 21-09-01 11:17

Hvis du har råd til CBR, så køb den. En af de ting der holder prisen oppe på
400ccm, er forsikring.

Men det afhænger jo selvfølgelig af smag og behag. Og hvad du skal bruge den
til.

--
Mvh.
Henrik

Fjern x i mailadr. ved svar på mail

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 21-09-01 12:00

> [...]
>
> Er 60.000,- ikke meget for en 400 fra ´92 - jeg mener...en tilsvarende
> CBR600 koster jo ikke meget mere! - Er den pengene værd ??

Hej Ole

Jeg kører selv CBR 600 F2, men har prøvet en GSXR400RR et par gange. Hvad
man skal vælge er op til dig.

En CBR er rost til skyerne mange gange, men hvis vi taler om en CBR til
60.000kr, kan man være uheldig at købe et gammelt lig. Selv velkonsturede
modeller kan slides op. Se hvad jeg skrev om min CBR på www.dmcn.dk

En GSX-R 400 er en lille sjov meget maskine. Den laver respektable kræfter
af en 400, men man skal lede efter dem og kan ikke bare "dreje hanen". Den
er lavet til hurtig kørsel på små snoede veje, og bruger man den til det,
sammen men en banedag ind i mellem, får man masser af MC for pengene. Den
ligner "en million" og er fornuftig set med forsikringsøjne. Desuden er den
nem at nå jorden på hvis man ikke har alt for lange ben. Den er dog dyr pr.
kilometer p.g.a. korte service-intervaller og dårlig benzinøkonomi. Den er
ikke behagelig at servicere selv p.g.a. den kompakte form og manglen på en
service manual af en slags. Forskellen på importmotoren er bl.a. at den har
shims hvor den importerede har stilleskruer til ventiljustering. Shims er
bedst.

Hvis du er søndags-sognevejsraceren på 1.70 er en GSX-R 400 lige modellen
for dig. Hvis du i stedet kører mere blandet og flere kilometer vil du blive
gladere for en 600 CBR eller FZR i 60.000kr klassen.

Køber du en GSX-R 400, så forlang at få opgivet følgende skiftligt:
Hvilken olie skal du bruge.
Hvilken dæk tyk skal du køre med?
Hvilken størrelse dæk er den std. monteret med og hvilket hastighedsmærke
Hvilken type tændrør skal du bruge?
Hvor meget olie og hvilken type skal der i gaffelbenene
Hvad er ventil spillerummene ind og ud.

Her er nogle service intervaller du kan bruge som retningsline. Få din
forhandler til at gå listen igennem for fejl og mangler.

Service intervaller for en GSX-R 400

Hver køretur.
Kontroller kæden er smurt (olierede sorte ruller)
Hvis der er store temperatursvingninger så kontroller dæktryk (husk altid at
kontrollere med kolde dæk!)

Hver 1000Km eller før en lang tur
Dæktryk
Kontroller olie
Kontroller kølevæske
Kontroller kæde justering
Kontroller bremseklodser

Hver 5000Km
Skift olie og filter 10W40 fuldsyntetisk og originalt filter.
Synkroniser karburatorer
Rens luftfilter
Kontroller tændrør
Kontroller bremsevæske
Smør central og sidestøtteben, alle kabler, greb, pedaler o.s.v.
Tøm svømmehusene

12000Km eller en gang om året
Skift tændrør
Stil ventiler

24000Km eller hvert andet år
Smør bagsvinger og linkslejer
Smør og juster kronrørslejer
Smør motorbolte
Skift bremsevæske
Skift forgaffelolie
Skift kølervæske
Skil kaliberne ad og rens dem og smør dem indvendigt med bremsepasta

--
Mojn
Jens Bager Jensen

Fra : madcat

Dato : 21-09-01 14:31

"Jens Jacob Bager Jensen" <bager@vkr.dk>
Den er dog dyr pr.
> kilometer p.g.a. korte service-intervaller og dårlig benzinøkonomi.

Dårlig benzinøkonomi?? Hvor har du det fra? Min GSX-R 400 kører normalt
18-20 km/l ved blandet kørsel og 13 km/l på bane.

Den er
> ikke behagelig at servicere selv p.g.a. den kompakte form og manglen på en
> service manual af en slags.

Det betyder så også, at den formentlig er ret dyr at få serviceret på
værksted, fordi det tager længere tid at skille skidtet ad.

> Smør central og sidestøtteben, alle kabler, greb, pedaler o.s.v.

Centralstøtteben på en GSX-R 400?

> 12000Km eller en gang om året
> Skift tændrør
> Stil ventiler

Ventiler skal justeres for hver 6000 km.

Susanne

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 21-09-01 17:08

> Dårlig benzinøkonomi?? Hvor har du det fra? Min GSX-R 400 kører normalt
> 18-20 km/l ved blandet kørsel og 13 km/l på bane.

> Ventiler skal justeres for hver 6000 km.

Hej Susanne. Ude ved kæresten igen?

Jeg har en test fra Bike hvor den bruger minimum 50%mere benzin end NC30-35
og CBR 400. Artiklen har du selv givet mig.

Det er rigtigt at din GSX-R har en ventilserviceinterval på 6000km, men den
har også stilleskruer, som burde have meget kortere interval end shims
justering. Derfor gættede jeg på at ventilserviceinterval på 12.000km burde
passe. Jeg skrev også at forhandleren lige skulle kigge listen igennem. Så
er jeg dækket ind

Fra : madcat

Dato : 21-09-01 18:53

"Jens Jacob Bager Jensen" <bager@vkr.dk> skrev
> Jeg har en test fra Bike hvor den bruger minimum 50%mere benzin end
NC30-35
> og CBR 400. Artiklen har du selv givet mig.

Det må være Performance Bike, du mener så, og hvis der virkelig står det,
vil jeg vove at betvivle de oplysninger, eller også må de Honda'er ha' en
ekstrem god benzinøkonomi

Derfor gættede jeg på at ventilserviceinterval på 12.000km burde
> passe.

Sådan noget ville jeg nok passe lidt på med at gætte på. (Så vidt jeg
husker, har XJ'erne også ret korte serviceintervaller.) På den anden side
var der kun to ventiler, der sku' justeres på min GSX-R sidste gang.

Susanne

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 22-09-01 17:02

> Det må være Performance Bike, du mener så, og hvis der virkelig står det,
> vil jeg vove at betvivle de oplysninger, eller også må de Honda'er ha' en
> ekstrem god benzinøkonomi

Jeps. Det var perfomance bike december 1994.
VFR 400 20,5km/L
RVF400 18km/L
CBR400 18,5km/L
GSX-R400 15,5km/L
De fik dog GSX-R'ern ned på 7km/l. De andre kunne presses ned på omkring
12km/L

> Sådan noget ville jeg nok passe lidt på med at gætte på. (Så vidt jeg
> husker, har XJ'erne også ret korte serviceintervaller.) På den anden side
> var der kun to ventiler, der sku' justeres på min GSX-R sidste gang.

D.v.s. to ventiler ude af tur på kun 6000km. Så passer intervallerne på din
GK73'er jo fint. Du kan dog ikke forvente at de er lige så korte på en
shim-justeret motor. XJeren som har shims har et ventilserviceinterval på
12.000km.

Fra : Armand

Dato : 21-09-01 23:38

madcat <madcat@c.dk> skrev i en

> "Jens Jacob Bager Jensen" <bager@vkr.dk>

> Centralstøtteben på en GSX-R 400?

Hov!
Endnu et argument imod 400/4'erne generelt !

--
Armand.

Fra : Brian Sørensen

Dato : 21-09-01 12:32

Hej Ole,
Jeg har selv købt en GSX-R400 (importmodel) '93 for en måneds tid siden. Det
er min første MC, og jeg synes at den kører fint. Jeg byttede med en bil
(Civic 1,6iVT) og har derfor givet omkring 60K for den. Den havde kun kørt
4500 Km. og har stadigvæk orig. dæk og kæde.
Jeg har stadigvæk ikke erfaring nok til at køre den ordentligt i svingene.
Synes at den er lidt urolig, men det er jo nok bare mig, der er en kylling.
Held og lykke med dyret.

Se billede http://www.cray.dk/io?10008608

Venlig hilsen
Brian Sørensen
Som måske har sin 400 til salg, for at få noget lidt større....

Fra : Hieu Nhu Huynh

Dato : 21-09-01 12:55

Hej Ole

Jeg har selv en fra '91 og har snart kørt på den i 3 år. Har haft megen
fornøjelse af den og har ikke haft nogen mekaniske problemer. Køremæssigt er
den sjov og let at tumle. Den kan varmt anbefales som begyndercykel.
I mit første sæson var jeg en tur til København fra Aalborg, hvilket var ret
hårdt da jeg ikke havde egnet MC-tasker til den (havde en stor rygsæk på
ryggen - kan ikke anbefales over længere turer). Det er vist svært at få
fastmonterede tasker til den pga. de meget skrå potter (man kan vistnok få
nogle smid-over tasker til dyret).

Jeg kører stadig på den, men lurer efter noget større (RF 600R eller 900)

Fra : John Hewalo

Dato : 21-09-01 19:10

On Fri, 21 Sep 2001 13:54:38 +0200, "Hieu Nhu Huynh"
<hieu_nhu_huynh@hotmail.com> wrote:

>I mit første sæson var jeg en tur til København fra Aalborg, hvilket var ret
>hårdt da jeg ikke havde egnet MC-tasker til den (havde en stor rygsæk på
>ryggen - kan ikke anbefales over længere turer).

Det kan _ikke_ anbefales at køre med rygsæk!
Er faktisk p*ssefarligt. Stor risiko for at brække ryggen ved
styrt.

mvh

John

Fra : Armand

Dato : 22-09-01 00:12

Hieu Nhu Huynh <hieu_nhu_huynh@hotmail.com> skrev i en

> .................(havde en stor rygsæk på ryggen - kan ikke anbefales
> over længere turer).

Bagage hører til på modellen og IKKE på kroppen !!!!!!!

--
Armand.

Fra : Armand

Dato : 22-09-01 00:11

> [...]
>
> Jeg har stadigvæk ikke erfaring nok til at køre den ordentligt i
> svingene. Synes at den er lidt urolig, men det er jo nok bare mig, der

Kylling er måske så meget sagt :-/
Lidt dynamisk køreteknik er nok snarere løsningen:
Styringen/retnings-stabiliteten ændrer sig under træk/påløb, hvorfor man
bør holde fast gas på igennem en given kurve og ikke nøle. Læst imellem
linierne: Vent med at trække modellen igennem en kurve ved gasgivning,
indtil du kan overskue hele strækningen!

Man kan forøvrigt udnytte samme forskellighed ved et forkert sporvalg:
Derved at modellen typisk vil trække indad i kurven ved en nedgasning,
hhv. trække udaf ved gasgivning, kan man justere sporet igennem en kurve
uden decideret at styre!

--
Armand.

Fra : madcat

Dato : 21-09-01 14:50

> [...]
kammerat! -Er
> der nogen der kender denne maskine & har ris/ros tilovers for den ??

Jeg har det sidste års tid kørt på en GSX-R 400 fra 1991, der blev officielt
importeret af Reinhardt, dvs den sort/røde med monosæde.

Ud fra billedet har jeg lidt svært ved at se, om den model, du har kig på,
har samme type bagsvinger som min, men hvis den har det, skal du være
opmærksom på, om der er revner i den.

Endvidere er motoren ikke lige den mest slidstærke, end ikke i sin egen
klasse. Ganske vist er det ikke helt samme motor som på den model, jeg ejer,
men forbered dig på, at den højst sandsynligt skal renoveres ved 35-40.000
km. Hvis du kigger efter, vil du se, at mange GSX-R 400 til salg i fx Den
Blå Avis har fået renoveret motoren, og det er ikke billigt.
Suzuki-reservedele er generelt ret dyre, og fordi GSX-R 400 er en
forholdsvis sjælden model, er det svært at finde brugte eller uoriginale
dele til den både i DK og udlandet. På det punkt vil fx en CBR 600 efter min
mening være at foretrække (men det har jeg aldrig sagt .

Selv om modellen har upside down forgaffel, har den så vidt jeg husker ikke
helt så mange justeringsmuligheder som den model, der blev officielt
importeret, der har konventionel forgaffel, men det har også størst
betydning ved banekørsel. Endvidere mangler den frihøjde ved banekørsel.

For mit vedkommende er det ikke noget problem at køre langt på en GSX-R 400
(jeg er 173 cm høj), men det er begrænset, hvor meget bagage man kan have
med, og kører man med tanktaske, får man en masse vind lige i hovedet,
hvilket kan være ret anstrengende.

> Er 60.000,- ikke meget for en 400 fra ´92 - jeg mener...en tilsvarende
> CBR600 koster jo ikke meget mere! - Er den pengene værd ??

Jeg synes, det er dyrt. Er du oppe i det prisleje for en 400, vil jeg
foreslå dig også at overveje andre 400'ere som fx VFR 400, hvis det altså
skal være en 400.

Susanne

Fra : Michael K.S.

Dato : 21-09-01 15:27

On Fri, 21 Sep 2001 15:49:50 +0200, "madcat" <madcat@c.dk> wrote:

>Jeg synes, det er dyrt. Er du oppe i det prisleje for en 400, vil jeg
>foreslå dig også at overveje andre 400'ere som fx VFR 400, hvis det altså
>skal være en 400.

He-he,jeg kunne ikke være mere enig.

Netop VFR400'eren er relativ udbredt i UK og der anset som den bedste
i klassen (med mulig undtagelse af den eksotiske RVF400)

Der er en brugttest af den i nyeste nr. af BIKE (UK) hvori det
indledningsvis hedder :

"Will i like it?

Yes,it doesn't matter who you are or what sort of bike you ride,you
can't fail to be impressed by the NC30.It's quite simply the best
sportsbike bulit under 600cc,with the possible exception of the
Aprilia RS250 .... "

Og så "raver" de ellers videre....

Er man klar til at give 60 kkr for en 400,bør man i det mindste prøve
en NC30 først.

-M

Fra : Armand

Dato : 21-09-01 23:20

Ole Sørensen <whocares@e-mail.dk> skrev i en

> Er 60.000,- ikke meget for en 400 fra ´92 - jeg mener...en tilsvarende
> CBR600 koster jo ikke meget mere! - Er den pengene værd ??

Tjaeh :-/
Jeg er ganske enig i denne anskuelse!
Det eneste argument der kan være for 400'eren må være
forsikringspræmien!?

På den anden side så må en typisk CBR 600 F2'er være et mere sikkert køb
hvad angår soliditet!

Og så er der lige det med at det er de færreste supersports-400'ere der
er oprindeligt danskt importeret (= reservedels problem :-/ )

--
Armand.

Fra : S.G

Dato : 23-09-01 20:59

Jeg har selv for nylig skiftet til en suzuki RF400
Jeg havde øjnene på en gsxr400 osse, men med mine 192 synes jeg sq at jeg
sidder lidt for trngt.
RF400 har samme fysiske mål osv som RF600´eren, og der er pæn stor forskel
på den og gsxr.
Anyway det jeg ville frem tl var, jeg synes sq det er for mange penge at
smide 60.000 i en 400ccm
jeg gav selv 45.000 for en rf400 fra 93, med 20.000km (garanterede) på
bagen.
Jeg mindes at have set en del gsxr på mc-basen (www.mc-basen.dk) var faktisk
tæt på at kigge på en der kun kostede 37.000,- men igen var det min
størrelse der sagde nej.
Men kig dig lidt omkring, du burde sagtens kunen finde en gsxr400 til
omkring de 40.000
Held og lykke med det