Anbefaling af bog om blomster
Fra : RacingBabe

Dato : 21-09-01 10:26

Hej!

Er der nogen der kan anbefale en bog om blomster.?

Det skal være med billeder af blomsterne og alm. info om hver (Højde, tid
for blomstring og tid for såning).

/ Jeanne

Fra : basse

Dato : 23-09-01 19:01

Hejsa !

Der er mange gode havebøger, men hvis ikke du kræver, at den skal indeholde
meget specielle planter kan jeg anbefale en bog, der hedder 'Blomsterhaven'.
Den er skrevet af Bernd Hertle, Peter Kiermeier og Marion Nickig og udgivet
af Gyldendal. Den indeholder en god beskrivelse af de mest almindelige
planter både et-årige, stauder, løg og knolde. Derudover indeholder den også
lidt om dyrkning af blomster i det hele taget.

Med venlig hilsen

Rebekka

Fra : H. Olesen

Dato : 23-09-01 20:18

On Sun, 23 Sep 2001 20:00:30 +0200, "basse" <garp@get2net.dk> wrote:

>Hejsa !
(snip)

Hej Rebekka,

Der er mange der ikke kan se dit indlæg, fordi du starter dit svar med
Sv., det bliver simpelthen filtreret fra på mange nyhedsservere.

Jeg vil derfor opfordre dig til at poste indlægget igen, begyndende
med Re.

Hvordan du får det ændret i OE kan du se på denne side
http://kommunalbastards.org/oe/

--
mange havehilsener
Helle

Fra : RacingBabe

Dato : 24-09-01 13:01

> Hej Rebekka,
>
> Der er mange der ikke kan se dit indlæg, fordi du starter dit svar med
> Sv., det bliver simpelthen filtreret fra på mange nyhedsservere.
---------------
Blandt andet mig

/ Jeanne

Fra : H. Olesen

Dato : 24-09-01 14:18

On Mon, 24 Sep 2001 14:01:26 +0200, "RacingBabe" <jeanne@fjorback.dk>
wrote:

>---------------
>Blandt andet mig

Mens vi venter på at Rebekka poster sit indlæg igen, kan jeg da lige
nævne de to primære bøger jeg bruger, når det handler om blomster.

Den ene er 'Lademanns Blomsteratlas' (fra 1973)
Jeg tvivler på at den er i handelen mere, jeg måtte selv lede efter
den i antikvariater, og det lykkedes mig da også at finde den i et
antikvariat i Fiolstræde, hvor jeg gav 75 kr for den.

Den er måske ikke så detaljeret som du ønsker og der mangler sikkert
en masse nye sorter (da den jo er fra '73) men jeg synes den er et
rigtigt godt udgangspunkt med farvebilleder af hver enkelt plante og
en beskrivelse af planten. Såtidspunkt er ikke det der er lagt mest
vægt på, men under en hel del af planterne er der dog oplysning om
formering.

Den måde jeg mest har brugt bogen på, er når jeg har set en plante i
en have og ikke har kunnet få navnet, så er jeg gået hjem og har
kigget billeder og i 9 ud af 10 tilfælde har jeg fundet den i bogen.

Den anden jeg bruger er "Europas planter og dyr - en naturhåndbog i
farver". Heri er der farvelagte stregtegninger af hovedsagligt
vildtvoksende planter (og insekter og fisk og mus mm) og bogen er min
bibel når jeg forsøger at finde ud af hvad det er for noget ukrudt jeg
har i haven.

Sidstnævnte bog er en bogklubsbog fra Union udgivet af Lademann i
1968. Du kan finde den på næsten ethvert loppemarked til en ti'er.