Fakturering til Grønland...
Fra : J. A. Consult

Dato : 21-09-01 07:51

Håber der er en der kan hjælpe

Har lidt salg til f.eks. Grønland
Kan jeg fremsende faktura uden opkrævning af moms til Grønland, eller
hvordan skal jeg forholde mig ?
Er der andre ting jeg i den forbindelse skal være opmærksom på ?

Har kigget lidt hos Told&Skat, men er ikke blevet klogere. Udover at jeg kan
se jeg skal oprette et nyt SE-nummer for eksport delen af det salg til
udlandet jeg har.
Men er det nødvendigt ???

Venlig Hilsen

J. A. Consult - Jesper Andersson
j.a.consult@firma.tele.dk
Tlf. +45 6592 3410 Fax +45 6592 3450

Fra : Henny Olesen

Dato : 21-09-01 15:31

J. A. Consult skrev i meddelelsen
<3baae32d$0$51393$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>...
>Håber der er en der kan hjælpe
>
>Har lidt salg til f.eks. Grønland
>Kan jeg fremsende faktura uden opkrævning af moms til Grønland, eller

Rent momsmæssigt betragtes Grønland som 3. lande, dvs hverken EU eller EFTA.
Der skal altså ikke moms på. Modtager afkræves moms ved modtagelsen.

At der skulle kræves et ekstra SE nummer, har jeg aldrig hørt, og vi har
eksport til Grønland, Island, Norge, Finland , England m.fl.

Nico

Fra : Keld Lakshøj-Hansen

Dato : 21-09-01 16:46

> At der skulle kræves et ekstra SE nummer, har jeg aldrig hørt, og vi har
> eksport til Grønland, Island, Norge, Finland , England m.fl.

Man kan faktisk lave en såkald eksport del-registrering, hvor man laver en
eksport salgsafdeling til fx Grønland.

Eksport afdelingen køber så varerne der skal eksporteres af den
"indenlandske" afdeling, og sælger dem straks videre til fx Grønland.

Den indenlandske afdeling laver selvfølgelig en faktura til
eksportafdelingen med normal salgsmoms.

Eksportafdelingen laver en faktura til Grønland uden moms.

Den indenlanske afdeling afregner salgsmoms til Told&Skat efter normale
regler, til normale forfaldstider.

Eksportafdelingen kan så vælge at lave en købsmomsafregning med Told&Skat og
få en øjeblikkelig (i løbet af få dage efter købet) refusion af købsmomsen.
(Der kan vælges mellem forskellige modeller, fx Daglig eller månedlig
købsmomsafregning).

Herved skaffer man sig en likviditetsfordel, da man får tilbagebetalt
købsmomsen øjeblikkeligt og først skal afregne salgsmomsen senere.

Dette kan selvfølgelig bedst betale sig ved betydelige beløb, da der ligger
en smule benarbejde i de ekstra interne fakturaer og ekstra momsafregninger.

Fra : Erik G Christensen

Dato : 21-09-01 17:23

"Keld Lakshøj-Hansen" wrote:

> Man kan faktisk lave en såkald eksport del-registrering, hvor man laver en
> eksport salgsafdeling til fx Grønland.

Jeg anerkender din - jeres løsning, men gælder den også efter ændringen
i forbindelse med finansloven for 2001 ?

Og det er ikke fordi jeg har noget konkret, men jeg husker noget med
ændret tilbagebetaling af "importmoms", som jeg ikke aner hvad er

I denne sammenhæng

--
Regards Erik G Christensen
Adviser for danish farmers, economy

Fra : Henny Olesen

Dato : 21-09-01 19:12

>Og det er ikke fordi jeg har noget konkret, men jeg husker noget med
>ændret tilbagebetaling af "importmoms", som jeg ikke aner hvad er

> [...]

Mon du tænker på flg. ?

Indtil 1. april (vist nok) var det sådan, at når man importerede noget fra
f.eks. USA, blev der hver måned opkrævet importmoms. Den skulle betales med
det samme.
Samme beløb kunne man så lægge til købsmomsen, som man fik tilbage hvert
kvartal.
Hvis man derimod købte fra et EU-land, skulle man ikke bekymre sig om
momsen. Til gengæld skulle man lave en liste-angivelse, hvor man angav
beløb, land, og afsenderens moms-nummer.

Efter 1. april er det blevet sådan, at al import skal behandles som om det
var fra et EU-land, dvs at momsen lægges "oveni" købsmomsen.
Opkrævningen efter fortoldningen kommer stadigvæk, med specifikation af hvad
man har fortoldet, men girokortet er på 0 kroner

Nico