Nybegynder
Fra : Colberg

Dato : 20-09-01 21:12

I mit lille simple program skal brugeren indtaste nogle tal, som jeg så
bruger i nogle beregninger.
Indtaster brugeren bogstaver kommer der bare en "runtime error"-besked.
Denne vil jeg gerne have skiftet ud med en lidt mere brugervenlig
dialogbox.....men hvordan gør jeg...? Jeg kan simpelthen ikke få
hovedprogrammet til at finde den har "fejl"-dialog-form.....

Som Subjectet antyder er jeg spritny i det her, så ikke alt for "langhårede"
svar......helst.

På forhånd tak

Mikkel

Fra : Harald Staff

Dato : 20-09-01 21:32

Hei Mikkel

Det nemmeste og brukervennligste er å påse at der ikke kan tastes annet enn
tall i textboxen. Prøv dette i form-modulen:

Private Sub text1_keydown(KeyCode As Integer, Shift As Integer)
If KeyCode = vbKeyBack Or KeyCode = vbKeyDelete Then Text1.Text = ""
End Sub

Private Sub text1_KeyPress(KeyAscii As Integer)
Select Case KeyAscii
Case 44 'komma OK
Case 48 To 57 'decimaler ok
Case Else 'tegn eller bokstaver;
KeyAscii = 0 'forkast
End Select
End Sub

Tenk ALDRI på å bruke modale dialogbokser i situasjoner der brukeren utfører
keyboars-arbeid. Det medfører bortkastede tastetrykk og irritasjon.

Du skal heller ikke bruke text i matematik. En tekstbox returnerer tekst, i
beregninger bruker du
Val(Text1.text)*Val(Text2.text)

.... og før dette skal du erstatte komma med punktum.

HTH. Beste hilsen Harald

Colberg <Colberg@tk.k-net.dk> skrev i news:9odihm$kpr$1@eising.k-net.dk...

Fra : Bjarke Walling Peter~

Dato : 24-09-01 18:20

Harald Staff skrev:
> ... og før dette skal du erstatte komma med punktum.

Man kunne også i stedet for Case 44 skrive:

Case 44, 46
KeyAscii = 46

- Bjarke Walling Petersen

Fra : Tomas Christiansen

Dato : 25-09-01 20:12

Bjarke Walling Petersen skrev:
> Man kunne også i stedet for Case 44 skrive:
>
> Case 44, 46
> KeyAscii = 46

Eller man kunne skrive:

Select Case Chr(KeyAscii)
Case ",": KeyAscii = Asc(".")
Case ".", "0" To "9" 'OK
Case Else: KeyAscii = 0
End Select

Så skal man ikke rende rundt og huske på dumme ASCII-koder!

-------
Tomas

Fra : Bjarke Walling Peter~

Dato : 25-09-01 21:12

Tomas Christiansen skrev:
> Eller man kunne skrive:
>
> Select Case Chr(KeyAscii)
> Case ",": KeyAscii = Asc(".")
> Case ".", "0" To "9" 'OK
> Case Else: KeyAscii = 0
> End Select
>
> Så skal man ikke rende rundt og huske på dumme ASCII-koder!

Det er da meget sjovere at huske ascii-koder...

- Bjarke Walling Petersen

Fra : Tomas Christiansen

Dato : 26-09-01 21:27

Bjarke Walling Petersen skrev:
> Det er da meget sjovere at huske ascii-koder...

Jeg kan da også huske nogle EBCDIC koder, hvis det skulle være
(10 år med en mainframe er ikke sådan at glemme)

-------
Tomas

Fra : Harald Staff

Dato : 28-09-01 23:10

"Bjarke Walling Petersen" <bwp@bwp.dk> wrote in message

> Man kunne også i stedet for Case 44 skrive:
>
> Case 44, 46
> KeyAscii = 46

Jo det kan man selvfølgelig. Men jeg garanterer at man verken blir rik eller
populær. Fordi:

Du skal (nærmest alltid) forutsette en middelaldrende, totalt
computer-uinterressert bruker hvis jobb er å taste inn 99,50. Om din
fortreffelige applikasjon ikke aksepterer komma (=viser det komma du taster
inn) , så vil vedkommende forstå at det er umulig å taste inn 99,50, og det
er faenmeg det eneste han trenger applikasjonen til.

Et mindre brukervennlig system, kun for at en "performance-orienteret"
programmerer vil unngå en "replace" -den bruker sikkert 90 milliard-dels
sekunder, måske mer.