Kæde spray
Fra : Kim Hansen

Dato : 20-09-01 15:44

Hej

Hvilken kædespray bruger i?
Og hvorfor?

Jeg bruger selv Bell ray´s den hvide, men syntes ikke at den
holder ret længe, ca. 200 km.
Det gode ved den er at den ikke sviner.

Er der nogen der bruger en der holder længere og som ikke
sviner?

M.v.h.
Kim Hansen
GSX 1100 EF
Fyn

Fra : Martin Sørensen

Dato : 20-09-01 15:50

> Hvilken kædespray bruger i?
> Og hvorfor?

Jeg bruger 'Silkolene Pro-Chain'. Den er også lavet til o-rings kæder (som
jeg har). Det var den som forhandleren anbefalte..

> Jeg bruger selv Bell ray´s den hvide, men syntes ikke at den
> holder ret længe, ca. 200 km.
> Det gode ved den er at den ikke sviner.

Den her sviner heller ikke. Hvor lang tid den holder ved jeg ikke helt, men
jeg plejer gerne at smøre ca. for hver 300km, og der ser kæden slet ikke ud
som om den trænger. Den kunne sikkert køre noget længere, men hellere give
kæden lidt for meget end for lidt.

signing off.. Martin Sørensen

Fra : Jon Larsen

Dato : 20-09-01 16:50

Kim Hansen <ksh@webnet.dk> skrev i en
> [...]
> holder ret længe, ca. 200 km.
> Det gode ved den er at den ikke sviner.
>
> Er der nogen der bruger en der holder længere og som ikke

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

Jeg tror ikke der findes en kædespray der ikke sviner... derimod er der stor
forskel på hvor lang tid de sidder på kæden !!!
Bruger noget der hedder Rock Oil ( købte det hos Slagelse MC-center og har
ikke set det andre steder ), som jeg synes sidder rigtig længe fast, men det
sviner altså lige så meget som alle andre mærker.....

MVH.
Jon Larsen.
Gixx'er 250 ( Med velsmurt kæde )

Fra : Claus Rittig

Dato : 20-09-01 16:39

"Jon Larsen" <Jon.Larsen@image.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg tror ikke der findes en kædespray der ikke sviner... derimod er der
stor
> forskel på hvor lang tid de sidder på kæden !!!

Jo, jeg bruger Molykote Kædefedt fra Bleva (ved Støvring) til omkring 70 kr.
pr dåse ved køb af en kasse ad gangen. Den sviner ikke, og kæden efterlades
rimeligt tør. Kanon produkt. Ved ikke lige hvor længe det holder, den slags
er svært at tjekke med mit kørselsmønster.

Rittig

Fra : Søren L Hansen

Dato : 20-09-01 18:47

"Claus Rittig" <ClausRittig@Hotmail.Com> skrev i en > Jo, jeg bruger
Molykote Kædefedt fra Bleva (ved Støvring) til omkring 70 kr.

Som nu hedder PTI Nord, fredensgade 96860685
Også god leverandør af kuglelejer...

S.

Fra : Lars Bisgaard

Dato : 20-09-01 19:50

> [...]
slags
> er svært at tjekke med mit kørselsmønster.

øhh... har du et mønster ???

sådan som jeg har læst dine indlæg igennem de sidste par år så er der vist
ikke meget mønster i din kørsel :)))

Lars Bisgaard

Honda CBR 600
Suzuki TS 185

Fra : Christian

Dato : 20-09-01 20:54

Jeg bruger Motul, rimelig ok efter min mening...
Og Husk: Hellere have kortere interval mellem smøring og så brug mindre
mængde...
Tip: prøv at presse saften fra et rå løg udover kæden, det giver bedre
vedhæftningsevne for smørelsen..

Christian

Lars Bisgaard <lcb@_NOSPAM_worldonline.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:cTqq7.1297$t8.70255@news010.worldonline.dk...

Fra : mobworld

Dato : 20-09-01 22:43

Christian" <christian@trojborgvej.dk> wrote:

>Tip: prøv at presse saften fra et rå løg udover kæden, det giver bedre
>vedhæftningsevne for smørelsen..

kan man så også komme det på dækkene ?

Kan man få løgfedt på spray ?? evt. i tube ??

/morten

Fra : RpR

Dato : 20-09-01 23:11

> kan man så også komme det på dækkene ?
>
> Kan man få løgfedt på spray ?? evt. i tube ??

Du ska' jo ik' ha' smørrelse på dækkene bagefter

--

- RpR
http://www.mopedgallery.com

Fra : Christian

Dato : 21-09-01 06:27

Der tager du fejl... Smørelse på dækkene kan i visse tilfælde give mulighed
for maximal nedlægning af maskinen, løgsaft kan i dette tilfælde som en
slags harepiks.
Jeg ved at flere af de store racingteams i øjeblikket arbejder på at udvikle
nogle smøremidler baseret på diverse grøntsager - heriblandt løg.
Forhåbentlig kan vi så se disse i handlen senere, til glæde for os
almindeligt dødelige....

Christian

RpR <rpr@mopedgallery.com> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3baa6970$0$82122$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

Fra : Søren L Hansen

Dato : 21-09-01 08:39

Christian <christian@trojborgvej.dk> wrote in article
<3baad0fa$0$269$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>...
> Der tager du fejl... Smørelse på dækkene kan i visse tilfælde give
mulighed
> for maximal nedlægning af maskinen, løgsaft kan i dette tilfælde som en
> slags harepiks.

Hmm, stakkels hare

--
Søren

Fra : Brian aka Hekto

Dato : 21-09-01 09:08

ROFLPMP!

Fra : Mads Stetter

Dato : 21-09-01 10:40

"Søren L Hansen" <lindholt@REMOVETHISperson.dk> skrev i en meddelelse

> Christian <christian@trojborgvej.dk> wrote in article
> [...]

LOL i lange baner.....

--
MVH Mads Stetter
Yamaha DT125R

Fra : Christian

Dato : 21-09-01 16:18

Forstår ikke helt latteren??

Christian

Mads Stetter <stetzo@worldonline.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:bVDq7.1248$sE.47770@news000.worldonline.dk...

Fra : Søren L Hansen

Dato : 21-09-01 19:14

"Christian" <christian@trojborgvej.dk> skrev i en meddelelse
> Forstår ikke helt latteren??
>
> Christian

OK, den er også spidsfindig. Det staves jo harpiks, du fik et "e" for meget
med, og så læste jeg forplantningsorganet på en Lepus Capensis, på dansk:
hare.

Ikke?

Søren

Fra : Jon Larsen

Dato : 21-09-01 17:03

> Jeg ved at flere af de store racingteams i øjeblikket arbejder på at
udvikle
> nogle smøremidler baseret på diverse grøntsager - heriblandt løg.
xxxxxxxxxxxxxxx

Jeg har lige opdaget at jeg har 4 bundter broccoli tilovers... Hvad kan jeg
bruge dem til ????
Om ikke andet .. lyder det da sjovt

--
MVH.
Jon Larsen

Fra : John Thomsen

Dato : 01-10-01 23:18

On Fri, 21 Sep 2001 17:03:11 +0100, "Jon Larsen" <Jon.Larsen@image.dk>
wrote:

>Jeg har lige opdaget at jeg har 4 bundter broccoli tilovers... Hvad kan jeg
>bruge dem til ????

Sikkert kun til brok....

over vejret, politikerne, hastighedsbegrænsningerne og slige småting
hvis vi ta'r terminerne med, så er der lige en ting til hver brocc....

Venligst
John

Fra : John Thomsen

Dato : 01-10-01 23:18

On Fri, 21 Sep 2001 07:26:31 +0200, "Christian"
> [...]

>nogle smøremidler baseret på diverse grøntsager - heriblandt løg.
>Forhåbentlig kan vi så se disse i handlen senere, til glæde for os

Det minder mig om noget.....

Mine unger har gennem nogle år været sportsdansere.
Ofte foregår turneringer på voksede gulve, tit af parket.

Dansesko er forsålede med ru-spalt, altså råt ruskind, som hurtigt
optager evt. løst gulvvoks og derefter bliver for glatte til at stå
rigtigt fast.

Tricket var så, at man købte en cola og hældte ud i en underkop, hvori
danseskoene - altså kun sålen under fodballen - kunne dyppes
umiddelbart før man sku' på gulvet..... Det gav den rette balance
mellem at kunne glide og så stå fast, når det gjaldt......

Iøvrigt kan jeg huske en gang at have set noget spray, som navnlig
bilister kunne gøre brug af på dækkene, så de stod bedre fast på
navnlig is..... Det skulle gi' en klæbende effekt li'som harpiks på
håndbolde....

Men så'n er der så meget.....

Venligst
John

Fra : Armand

Dato : 21-09-01 22:23

> Tip: prøv at presse saften fra et rå løg udover kæden, det giver bedre
> vedhæftningsevne for smørelsen..

- - -Men udsætter en tør kædes indre (mellem ruller og "bøsning", der
ikke er O-rings beskyttet) for den vandholdige, og måske ligefrem
ætsende, saft. Og dette umiddelbart inden at man påfører kædefedtet for
at beskytte den imod slige sager

Aprospos til strengen:
DMC's FAQ har også en snak om kædesmøring !
Link:
www.dmc-org.dk

--
Armand-

Fra : Claus Rittig

Dato : 21-09-01 15:59

"Lars Bisgaard" <lcb@_NOSPAM_worldonline.dk> skrev i en meddelelse

> øhh... har du et mønster ???
> sådan som jeg har læst dine indlæg igennem de sidste par år så er der vist
> ikke meget mønster i din kørsel :)))

Nåh, måske ikke, men der er ihvertfald mønster i mine dæk, så!

Rittig
(som er i grusgaven igen på søndag)

Fra : John Thomsen

Dato : 01-10-01 23:18

On Fri, 21 Sep 2001 16:58:34 +0200, "Claus Rittig"
<ClausRittig@Hotmail.Com> wrote:

>"Lars Bisgaard" <lcb@_NOSPAM_worldonline.dk> skrev i en meddelelse

>Nåh, måske ikke, men der er ihvertfald mønster i mine dæk, så!

Mønster på dækkene, det troede en af mine venner også en gang han
havde, da vi var taget til Sverige ved vintertide på at køre
rally-prøver. Der var nogle "All-Weather"....

Mens vi holdt ved indskrivningen til en af de første prøver, gik et
par svenskere med store pelshuer forbi, og man hørte den ene sige:
"Nej, har du sett, en som åker me' ägyptiske snö-dekk!"

(Husk det skal udtales med blødt g i ägyptiske, nærmest som
äjyptiske).

Venligst
John

Fra : Henrik Nielsen - Rap~

Dato : 20-09-01 21:02

Den bedst spray jeg har haft er fra Bel Ray. Det er en meget "tyk" skum når
det kommer ud af dåsen. Den har jeg haft i mange år og kan sikkert ikke
købes mere. Når jeg tager på ferie plejer jeg at købe nogle små dåser. I år
faldt valget på en teflonspray som skulle være et vidunder middel som smøre
godt og ikke sviner. Det sidste er måske rigtig, men smøre kunne det i hvert
fald ikke. Jeg smurte for hver ca. 200 km, kørte ca. 200 km i regn og
fugtigt vejr, jeg brugte en hel dåse på 1600 km og alligevel var min kæde
ræve rød. Så meget at ruststøv havde sat sig på stel, fælg og dæk, den så
pludselig 10 år ældre ud. Så jeg måtte fluks ud og købe noget andet. Jeg
fandt noget fra Motul, som egentlig er ok, men synes ikke at dåsen holder
længe.

--
Mvh.
Henrik

Fjern x i mailadr. ved svar på mail.

Fra : Armand

Dato : 21-09-01 23:58

Henrik Nielsen - RaptorMC.dk <xng@post.cybercity.dk> skrev i en

> [...]
min
> kæde ræve rød. Så meget at ruststøv havde sat sig på stel, fælg og

Er vel egentlig også kun en petroleumstynd olie (hvis ikke ligefrem
noget
flygtigt fortynder-lign?), med indhold af teflon støv/kugler :-/
Som du har erfaret, har motorcykelkæden både behov for smøring, såvel
som konservering!

--
Armand.

Fra : Henrik Nielsen - Rap~

Dato : 22-09-01 08:29

Det er i hvert fald sidst gang jeg køber teflon. Jeg var jo aldrig kommet
til Sydfrankrig hvis jeg skulle af og smøre oftere. Nu skal det lige siges
at min kæde ikke var helt ny længere, men havde af flere fået vurderet
kædens levetid til yderligere 6-10kkm. På den skala jeg har på bagsvingeren,
som angiver slid på kæden, var jeg ca. midt i det grønne felt (og der havde
den faktisk været siden den var ny). Efter 1600 km, rykkede jeg direkte ind
i det røde felt, som betyder man skal skifte kæde nu. Så det kan pludselig
gå hurtigt.

--
Mvh.
Henrik

Fra : Morten Christensen

Dato : 20-09-01 21:46

"Kim Hansen" <ksh@webnet.dk> wrote in message
> Hej
>
> Hvilken kædespray bruger i?
> Og hvorfor?

Jeg bruger også selv Bellray's hvide.
Og jeg er desværre ikke særlig tilfreds med den.
Det mindste optræk til fugt i luften, og kæden er blank :-/

Næh, jeg skal tilbage til Motul's, det ved jeg holder noget mere
(Eller også sku' jeg se efter at få skiftet til den scott-oiler :)

--
Have a good ride :)

Morten, Københavnstrup
GSX600F '91

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 21-09-01 23:15

> Jeg bruger også selv Bellray's hvide.
> Og jeg er desværre ikke særlig tilfreds med den.
> Morten, Københavnstrup

Jeg bruger BMW og det er jeg godt tilfreds med
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Morten Christensen

Dato : 23-09-01 23:25

"Preben Riis Sørensen" <preben@esenet.dk> wrote in message

> Jeg bruger BMW og det er jeg godt tilfreds med

Er det ikke også bl.a BMW-ejere, der bliver citeret for:

"Kæde? Er det ikke et slagvåben?"

--
Have a good ride :)

Morten, Københavnstrup
GSX600F '91

Fra : John Thomsen

Dato : 01-10-01 23:18

On Mon, 24 Sep 2001 00:24:55 +0200, "Morten Christensen"
<mhc@gsx600f.dk> wrote:

>Er det ikke også bl.a BMW-ejere, der bliver citeret for:
>
>"Kæde? Er det ikke et slagvåben?"

Det er vist kun et slag-ord fra ham dér Kardan-Aksel
der er blevet kron-raget med et spidshjul

Fra : Dennis Hellan Peders~

Dato : 29-09-01 13:51

"Kim Hansen" <ksh@webnet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> holder ret længe, ca. 200 km.
> Det gode ved den er at den ikke sviner.
>
> Er der nogen der bruger en der holder længere og som ikke

Fandt lige denne artikel

8<--------------------------------------------------------------------------
-------
"Keramisk" kædespray!

Af: Peter Rahbek 13-09-2001

Fabrikanter og marketingfolk bag de fleste mc-kædesprays lover næsten altid
guld og grønne skove:
Effektiv smøring over flere hundrede kilometer, slås der på når man i
butikken må slippe nær ved 100 kr. for sådan en aerosoldåse. Ligeså loves
enorm vedhæftningsevne (så smøremidlet ikke drypper af), ringe klæbrighed
(over for støv, sand og snavs) samt nem rengøring af cyklen. Når den nu
alligevel skal vaskes af for vejskidt.
Desværre holder løfterne ikke altid ved praktisk brug. Man bør i reglen både
smøre og rengøre kæden langt oftere end der reklameres med. Og meget ofte må
man ty til ret aggressive midler for at få kæden, kædeskærmen, svingarmen,
fælgen og omgivelserne rene igen.
Det mærkelige er, at selv om mange motorcyklister kategorisk sværger til
enten meget tyndtflydende eller voksholdige og ekstra langtidsklæbrige
smøremidler, så er der fortsat lige så mange meninger om kædesprays, som der
er om den danske skatte og afgiftspolitik. Hvad der er bedst kan ingen
afgøre 100 procent!
Vi på redaktionen har ufortrødent testet endnu en kædespray af slagsen, der
ledsages af gyldne løfter. Men schweiziske Ceracoat Ceramic fører sig
heldigvis ret stilfærdigt frem. Det eneste som virkeligt stikker i øjnene
er, at denne sprayolie indeholder "keramik" og som følge deraf bliver kæden
grå-hvid når man smører den.
Ceracoat Ceramic bør som alle andre smørermidler påføres en ren, varmkørt
kæde og skal så helst nå at dampe ordentligt af, før man kører med den.
Først da opnås den optimale vedhæftningsevne.
Blandt de gode egenskaber ved Ceracoat Ceramic er, at den er ganske
tyndtflydende ved påsprøjtning hvorved den fordeler sig godt. Overskydende
smøremiddel er også nemt at tørre af med papir eller en klud - formentlig
fordi indholdet af klæbrige voks-additiver er beskedent.
Vi ved ikke hvad "keramikken" i denne spray består af, men Ceracoat Ceramic
smører både særdeles effektivt og ganske længe i praksis. Vi har kørt hele
dage fra morgen til aften uden at kæden er kørt helt tør. Og fordi
spraymidlet er hvidt i starten og selvklart bliver sort og smudset med
tiden, så får man hurtigt en ret god fornemmelse af, hvornår tiden er inde
til rensning og fornyet smøring.
Trods sin gode vedhæftningsevne er Ceracoat Ceramic lettere at vaske af end
adskille andre "langtidsklæbrige" smøremidler. I det lys virker prisen på
89,50 kr. for en 400 milliliter dåse helt på sin plads. Importen står Holtug
MC for: http://www.holtugmc.dk/

------

Det kunne jo værre at det skulle prøves , indtil at man fik købt og monteret
en Scottoiler

--
Hilsen
Dennis Pedersen