Radeon vivo uden blæser?
Fra : Jan René

Dato : 20-09-01 15:18

Er det forsvarligt at afmontere blæseren sådan som jeg har gjort eller
er det nødvendigt at bruge en eller anden (i så fald mindre støjende)
blæser.
Køleprofilen bliver så varm, at jeg kun kan røre den i ca et sekund ad
gangen.
Er der nogen der har erfaringer jeg kan bruge?
Jamse

Fra : Tom K.

Dato : 20-09-01 19:45

Kan man evt. gøre dette på et Geforce 2 PRO?

Fra : Jan René

Dato : 21-09-01 03:01

Jeg har hørt nogle gøre det med succes på almindelig Gforce, men pro
versionen bliver nok varmere. Det tør jeg simpelthen ikke svare på.
Mvh
Jan René

Fra : Rasmus A. Nielsen.

Dato : 20-09-01 21:31

"Jan René" <jrsimon@adr.dk> skrev:
> Er det forsvarligt at afmontere blæseren sådan
> som jeg har gjort eller er det nødvendigt at bruge
> en eller anden (i så fald mindre støjende) blæser.

Jeg vil ikke mene at det er smart at køre uden blæser, når den bliver så
varm som du skriver den gør.
Jeg har med megen held monteret denne køler på mit ATI Radeon kort:
http://www.studiedata.dk/product.asp?product=62&page=1
Det hele medfølger og den kan sagtens køle mit Radeon kort v. 7 Volt.

Her kan du se hvordan man gør: http://www.rage3d.com/radeon/cooling/

--
Venlig hilsen: Rasmus.
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Fra : Jan René

Dato : 21-09-01 03:00

Fy for pokker Rasmus, Global Win. Jeg har alle (Papst) blæsere til at
køre 7 volt og er meget ked af, at skulle bruge GB. Min køleprofil er
limet på mit Radeon ser det ud til. Kan den blot tages af med rå magt?
Kunne jeg ikke bare reducere volt til den gamle radeon blæser fremfor ny
blæser?
I øvrigt har jeg benyttet pc'en hele dagen, med en enkelt times spil
indlagt. Der har ikke været nogen form for afvigelse i forhold til
normalen. Jeg tror måske jeg lige ser tiden an.
Mange tak for rådet.
Jan René

Fra : Rasmus A. Nielsen.

Dato : 21-09-01 23:47

"Jan René" <jrsimon@adr.dk> skrev:

> Fy for pokker Rasmus, Global Win.

Samme tanker fløj igennem mit hovede første gang jeg hørte om den. ;)

> Jeg har alle (Papst) blæsere til at køre 7 volt og er
> meget ked af, at skulle bruge GB.

Du vil blive MEGET positivt overasket, det gjode jeg i vertfald!
Ikke engang ved 12 volt larmer den!
Jeg købte for en sikkerhedsskyls en 40 mm Papst blæser.... magen til
støjende lorte blæser skal man lede længe efter!!
Papst er kun støjsvag fordi de kører ved lavere rpm = mindre airflow!

> Min køleprofil er limet på mit Radeon ser det ud til.
> Kan den blot tages af med rå magt?

Der skal ikke ret meget 'vold' til, vrik forsigtigt køleprofilet af med en
skruetrækker - det er faktisk ret Leth!

> Kunne jeg ikke bare reducere volt til den gamle radeon
> blæser fremfor ny blæser?

Det er en skod blæser / køleprofil som sider på ATI kortene, de kan sikkert
kun liiiige holde GPU'en til strækkelig kølig.
ATI blæseren kører originalt kun ved 5 volt!

> I øvrigt har jeg benyttet pc'en hele dagen, med en enkelt times spil
> indlagt. Der har ikke været nogen form for afvigelse i forhold til
> normalen. Jeg tror måske jeg lige ser tiden an.

Derfor skal GPU'en vel alligevel køles !?

--
Rasmus.

Fra : Jan René

Dato : 21-09-01 23:12

Tak for dine gode tips, jeg følger dit råd og køber en GW.
Mht at se tiden an, der mente jeg, at såfremt der ikke opstår "sjove"
fænomener i grafikken, så kunne jeg måske forvente, at grafikkortet
kunne klare sig med passiv køling.
MVH

Fra : Rasmus A. Nielsen.

Dato : 22-09-01 00:30

> [...]

> ikke opstår "sjove" fænomener i grafikken, så kunne
> jeg måske forvente, at grafikkortet kunne klare sig

Jeg kørte da også mit Radeonkort uden blæser i et stykke tid uden problemer.
Jeg brugte da heller ikke kortet til spil, kun DVD og TV.
Men har man et Radeon kort, så er man vel også bare en lille smule gamer ?
;)=

--
Venlig hilsen: Rasmus.