Andet multimedie
bentjuul 3670
Konvertering af AutoCAD tegninger til ande~
Fra : Flemming Lauritsen

Dato : 20-09-01 14:30

Hej med jer !

Vi arbejde med 3 formater - "idw" - "dwg" i 3D - "dwg" almindelig autocad
tegning som alle tegninger ligger på i
dag.

FormScape ( et program der automatisk skal udskrive tegner til produktion )
kan bruge følgende filformat

..BIE, .BMP, .DIB, .FPX, .GIF, .ICB, .ICO, .IPTC, .JBG, .JPEG, .JPG,
..PBM, .PCD, .PCT, .PGM, .PIX, .PNG, .PNM, .PPM, .PSD, .RAS, .SGI, .TIF,
..TIM, .WPG.

Det vi lige mangler er et program, der i batch ( f.eks en hele mappe ) kan
konverter fra AutoCAD til et af disse formater - hvem kender lige
"programmet" det rigtig program må gerne koste noget !

På forhånd tak for hjælpen !

Flemming Lauritsen

Fra : Jesper Stevnhoved

Dato : 20-09-01 17:41

Hej Flemming

I mit arbejde som web designer og underviser, er jeg blevet konfronteret med
CAD-formaterne - ikke et format jeg ellers arbejder med.
Det har ofte undret mig, at eksvis arkitektfirmaer så at sige altid konverterer
disse filer til bitmaps til brug på www.

Dwg formatet er jo som Illustrator og også Flash (et standard webformat)
vektorgrafik.
Foruden alle de andre muligheder det ville give (interaktion - zoom o.s.v),
kunne der for alvor spares downloadtid ved visning af disse filer som vektorer
i stedet
for bitmaps.

Det der i den forbindelse (måske) er mest interessant for dig, er at dwg er
fuldt kompatibelt med Adobe Illustrator (kan åbnes og redigeres), hvorfra du
kan eksportere i de fleste af de formater du nævner.

Desuden har du så muligheden for at gemme som .eps (til tryk) eller .pdf til
anden distribution.

Med en action i Illustrator kommer du tæt på en batchfunktion, men selvfølgelig
ikke helt, hvis det drejer sig om hunderevis af filer.

Der kender andre måske et andet mere velegnet program

Hilsen Jesper
www.jspr.dk

--
Posted from dc2.co1-es.ip.cybercity.dk [212.242.13.86]

Fra : ]88[.::PunisherOlsen~

Dato : 21-09-01 14:20

Konventer til eps => Importer (place) i PS => Batch! ;)

--
..::PunisherOlsen::.

Fra : philip

Dato : 25-09-01 19:13

Men kan du styre målestoksforhold ved blot at åbne dwg formatet i
Illustrator? Det er ikke lykkedes mig?
Hvis man derimod fra Autocad printer til en Postscriptprinter, kan man
angive tegningsudsnit og målestoksforhold.

Philip