Begynder Q - Funktioner...?!?
Fra : Søren Aaholm Møller

Dato : 20-09-01 12:56

Hejsa

Det er ikke lang tid siden jeg startede med at programmere i Delphi - men
det går faktisk hurtigt fremad (Juhuu)... Men noget jeg ikk eforstår - jeg
har lige spurgt ang. TrimLeft() og sådan nogle kommandoer - og der blev
nævnt et eksempel :

"Copy('Skolecykel',5,1)='e'

function Copy(S: string; Index, Count: Integer): string;"

function Copy(,,,blablala) <-- hvordan fungere sådan noget? Hvordan bruges
det - og er det noget man burde kunne bygge op selv, eller hvordan? Er lidt
på herrens mark =)

// Søren

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 20-09-01 13:17

Hej Søren

Copy er én af de indbyggede funktioner. Du behøver bare skrive copy et
vilkårligt sted i editoren og trykke på F1. Så skulle du gerne få relevant
hjælp op.

Hvad er det du er i tvivl om?

Hilsen
Uffe

Fra : Søren Aaholm Møller

Dato : 20-09-01 14:48

> Copy er én af de indbyggede funktioner. Du behøver bare skrive copy et
> vilkårligt sted i editoren og trykke på F1. Så skulle du gerne få relevant
> hjælp op.
>
> Hvad er det du er i tvivl om?

De der 'function' halløjsaer

function Copy(S: string; Index, Count: Integer): string;

Er det noget som også skal skrives ind - elle rhvordan og hvorledes?

// Søren

Fra : Thomas Rose

Dato : 20-09-01 17:17

Hej Søren,

> De der 'function' halløjsaer
>
> function Copy(S: string; Index, Count: Integer): string;
>
> Er det noget som også skal skrives ind - elle rhvordan og hvorledes?

Nej... den linie du har skrevet er hovedet på definitionen af den pågældende
funktion... dvs. den angiver, hvordan funktionen er defineret. Når du skal
bruge funktionen i din kode, skal du blot bruge navnet (altså "Copy") sammen
med de argumenter, som funktionen kræver. Copy-funktionen skal altså bruge 3
argumenter, hhv. en streng og to heltal.

Prøv evt. at kigge i Delphi's hjælp efter "function" og "procedure"...
selvom man ikke kan finde alt i hjælpen, er den ofte et rigtigt godt sted at
starte.

Cheers,
Thomas

Fra : R. A. Larsen

Dato : 20-09-01 18:33

"Søren Aaholm Møller" <swdata@image.dk> wrote:

> De der 'function' halløjsaer
>
> function Copy(S: string; Index, Count: Integer): string;
>
> Er det noget som også skal skrives ind - elle rhvordan og hvorledes?

Nej. Det bruges til at vise hvordan funktionen er defineret. Hvis du havde
klikket på _Example_, ville du have set, hvordan funktionen skal bruges.

Det er absolut ikke ment nedsættende, men jeg vil anbefale dig at få fat på
en begynderbog til Pascal, da:
1. Pascal er forløberen til Delphi/Object Pascal, og
2. det lyder som om, du ikke har fat i den grundlæggende viden om Pascal.

Der findes mange gode bøger om Pascal. På biblioteket står de under fagbøger
(nummeret er 19.6532). Hvis du vil også kunne bruge eksemplerne fra bøgerne
direkte (Delphi er egentlig beregnet til at programmere til Windows, og det
giver nogle problemer), vil jeg anbefale dig at hente en ældre version af
Turbo Pascal på http://community.borland.com/. SVJH kan du der finde Turbo
Pascal, version 5.5.

MVH, René
--