Fjernet 3 satellitter
Fra : Bo

Dato : 20-09-01 12:35

På min GPS Garmin eTrex Vista hvor der normalt vises 12 satellitnumre, vises nu kun 9 satellitnumre !
Således må det antages at USA-Militær har flyttet 3 satellitter væk fra en 45° position over Danmark
Hvorhen kan jeg ikke se ?

vh
bo

Fra : Desilva

Dato : 20-09-01 12:49

Man flytter altså ikke på gps sateliterne... De skal blive i deres bane for
at være noget værd.
Du tænker nok på spionsateliter, som man flytter lidt rundt på.

Fra : jk

Dato : 20-09-01 12:59

Der er godtnok kun 2 "forsvundne" på min Garmin !

Og hvadend man kan 'flytte' dem eller ej, så ved jeg at man kan ændre deres
'bane' . . . .!

Hvis man skal lede, skal man nok kigge nede omkring Afganistan ! (tror
jeg)

_/) d-22
jesper k

Fra : Sonny Toft

Dato : 20-09-01 15:14

Noget af det samme skete under Kuwait ( desert storm ).

Her opdagede de fiskere pludseligt at deres GPS anlæg's opløsning blev
væsentligt forbedret.

Mvh

Sonny - R6

Fra : jk

Dato : 20-09-01 15:21

Desværre (må man vist sige), forholder det sig sådan at, målsøgningen (gPs)
bliver væsentlig forbedret i krigs situationer !

nu ve' jeg ikke lige hvor 'Upræcise' Gps'en er i fredstid , mener det er
10-100 mtr.
men i krigstid skulle præcisionen være helt nede på 0-10mtr.

så skulle der være nogle fritids(dykkere)/sejlere, så er det nu i skal
opfriske jeres vrag positioner

Peace !

_/) d-22
jesper k

Fra : Søren L Hansen

Dato : 20-09-01 18:42

"jk" <jesperk@post4.tele.dk> skrev i en meddelelse > nu ve' jeg ikke lige
> [...]
> men i krigstid skulle præcisionen være helt nede på 0-10mtr.
>
> så skulle der være nogle fritids(dykkere)/sejlere, så er det nu i skal

Scramblingen blev fjern et i maj måned sidste år.

Fra : Anders Rostgaard Bys~

Dato : 20-09-01 20:08

>Desværre (må man vist sige), forholder det sig sådan at, målsøgningen (gPs)
>bliver væsentlig forbedret i krigs situationer !

Under Big Mistake '91 var sagen vist den at der ikke var nok af de fede
gps-receivere til at nå hele vejen rundt til alle enheder så man valgte
at bruge civile dimser og slukke for S/A scramblingen.

Nutildags kan d'herrer slukke og tænde for signalet hvorsomhelst når det
passer dem så der er ingen SA for tiden hvilket giver en præcision på
omkr 10m - og ofte lidt bedre.

Mvh Anders
CB500

--
...one should make his decisions within | Anders Rostgaard Bystrup
the space of seven breaths... "If dis- | M.Sc., Computer Science

Fra : Søren L Hansen

Dato : 20-09-01 22:24

"Anders Rostgaard Bystrup" <bysse@diku.dk> skrev i
> Nutildags kan d'herrer slukke og tænde for signalet hvorsomhelst når det
> passer dem så der er ingen SA for tiden hvilket giver en præcision på
> omkr 10m - og ofte lidt bedre.
>
> Mvh Anders
Og stadig kan vi alle modtage signalerne for lige præcis ingen penge. Om
nøjagtigheden så er 100 eller 10 meter, det er stadig en rimelig pris.

S.

Fra : Mikkel Knudsen

Dato : 21-09-01 19:45

"Sonny Toft" <sot@eci.dk> wrote in message
> Noget af det samme skete under Kuwait ( desert storm ).
>
> Her opdagede de fiskere pludseligt at deres GPS anlæg's opløsning blev
> [...]

Hey halløj NG...

Jeg spurgte lige min bror, der underviser i brug af GPS på DTU om hvorfor de
måske er forsvundet.

Han mener bestemt ikke de er forsvundet, og ej heller er flyttet...

Under golfkrigen var GPS systemet slet ikke udbygget, og det system der er
bygget til maksimalt 30 sattelitter (gundet hvor mange baner der er til
rådighed) bestod under krigen kun af omkring 15-16 sattelitter, hvor der i
dag er 29 i luften. Netop derfor flyttede man banerne for at få bedre
dækning af mellemøsten.

Hvor disse satelitter står er ligemeget - de er ikke geostaionære, og det er
'almindelig' geometriske beregninger mellem vinklerne til de forskellige
sattelitter der bestemer positionen. Med det nuværende antal satelitter vil
den 'ekstra ekstrem præcision' (som ikke har noget med præcision at gøre)
ville være unødvendig, da det eneste sted den måske liiige kommer til at
hjælpe ikke er på nøjagtigheden, men modtageres evne til at finde en
sattelit inde blandt høje bygninger, skove og lignende.

Brændstofforbrug og beregniger af nye baner vil derfor ikke fordre at man
skulle ændre banen. Desuden ligger der GPS sattelitter på lager, hvor det
sikkert vil være billigere at sende en ny op i stedet for at ændre baner.

Mikkel
TDR-125 wannabe mudderraket...

Fra : Mikkel Knudsen

Dato : 21-09-01 19:50

"Mikkel Knudsen" <mikkel.knudsen@[SPAM-nej tak]vip.cybercity.dk> wrote in
message news:9og1r6$6qu$3@news.cybercity.dk...

> [...]
> sikkert vil være billigere at sende en ny op i stedet for at ændre baner.

Rettelse: systemet var bygget til 24, men består i dag af 29

Fra : Armand

Dato : 21-09-01 23:56

Sonny Toft <sot@eci.dk> skrev i en
> Noget af det samme skete under Kuwait ( desert storm ).
>
> Her opdagede de fiskere pludseligt at deres GPS anlæg's opløsning blev
> væsentligt forbedret.

Sjovt :-/

Jeg ville tro at en forbedring af opløsningen istedet ville blive
scramblet,
således at den onde fjende ikke fik samme fordele som GI'erne !?

--
Armand.

Fra : Mikkel Knudsen

Dato : 22-09-01 04:10

> [...]
> scramblet,
> således at den onde fjende ikke fik samme fordele som GI'erne !?

Nu bevæger jeg mig lige ud på lidt dybt vand, da jeg ikke helt fangede
forklaringen fra bror om hvordan det virkede...

Det man så at sige 'scrambler' er egentlig ikke en scrambling, men en
forskydning af en tidskode, der bliver brugt til at beregningen af
sattelittens position. Det vil sige at axis kan have adgang til det
'scramblede' signal, men står alies med en modtager, som er bekendt med
udgangspunktet for denne forskydning, kan signalet gå lige så klart
igennem...

smart ik'?

Mikkel

Fra : Armand

Dato : 22-09-01 10:17

Mikkel Knudsen <mikkel.knudsen@[SPAM-nej tak]vip.cybercity.dk> skrev i
en news:9ogvdl$1dop$1@news.cybercity.dk...

> [...]
> 'scramblede' signal, men står alies med en modtager, som er bekendt
> med udgangspunktet for denne forskydning, kan signalet gå lige så

Øh?

"axis" (forøvrigt en fin neutral benævnelse!) vil ende et vilkårligt
sted i geografien p.g.a. fejl-beregningerne af det "forkerte" signal;
imens "allies" (der jo kender detaljerne i det nye signal) stadig vil
opnå korrekte lokalitets-beregninger!

Men det var måske også det du forsøgte at få på skærmen?

Min forestilling derom var noget med at opløsningen blev øget til et
ubrugeligt niveau.

--
Armand.

Fra : Mikkel Knudsen

Dato : 22-09-01 14:04

> [...]
>
> Men det var måske også det du forsøgte at få på skærmen?
>
> Min forestilling derom var noget med at opløsningen blev øget til et

Begynder så småt at fortryde at jeg ikke fulgte mere med i
danskundervisningen i skolen

Men jo - det var præcis det jeg prøvede at grifle ned

Forskydningen i tidskoden gør at man (afhæng af forskydningsgraden) får et
ubrugeligt resultat. Før denne forskydning blev fjernet, kunne man få en
større præcison ved at bruge fase/differentielGPS måling (måling i forhold
til en 'kendt' sted) eller korrektionssignaler fra et spotFM bånd der
udsendes sammen med de normale FMsigaler.

Mikkel - der vist lige skal have fat i bror igen inden han roder sig på dybt
vand...

Fra : Jens Jessen

Dato : 20-09-01 15:35

De rammer Kabul i aften.

Fra : Janus

Dato : 20-09-01 17:30

> De rammer Kabul i aften.

LOL!!!

Janus

Fra : Brian aka Hekto

Dato : 20-09-01 15:50

Det kan have noget at gøre med forberedelser til at give Osama bin Laden een
på nyseren!!!
Dels kan de være blevet lukket for 'offentlig adgang', dels kan de nu køre
med en anden kodning.

Det bliver spændende at se HVORFOR!!!!

/Brian

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 20-09-01 15:59

"Brian aka Hekto" <bs@hekto.dk> wrote in message

KLIP

> Det bliver spændende at se HVORFOR!!!!

Jeg ville nu ikke lige vælge ordet spændende; men ordet uhyggeligt.

Kigge man på CNN netop nu, er der helt sikkert noget meget alvorligt i
anmarch indenfor de næste 24 timer.

mvh
Bjørn

Fra : Per Emborg

Dato : 20-09-01 16:57

GPS. Var noget der blev udviklet til krigstid
Undskyld men i er sku lidt forkert på den nøgagtigheden består i den daglige
S. A .kode som U.S. kan justere som de vil og under krigstid bliver den
gjort meget unøjagtig så fjenden ikke kan bruge den , og det er nok derfor
at de har slukket for dem
Det var først her på sommeren at de faktisk slukkede for S.A. Koden

--
Per Emborg
kvikkerten@mail.dk

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 20-09-01 18:10

"Per Emborg" <kvikkerten@mail.dk> wrote in message
> [...]
> at de har slukket for dem
> Det var først her på sommeren at de faktisk slukkede for S.A. Koden

Jamen Per - det gør desværre ikke situationen hyggeligere.

På toppen af det, maner de "økonomiske vismænd" i både US og UK til ro, både
for investorer samt spekulanter. Disse personer vil normalt udnytte en
krigshandling.

mvh
Bjørn

Fra : Per Emborg

Dato : 20-09-01 21:26

Nej det er SKU grimt det her , men de vil nok ikke have at de skal bruge
deres system

--
Per Emborg
kvikkerten@mail.dk

Fra : en

Dato : 23-09-01 08:09

..

Fra : Ole Pagh

Dato : 21-09-01 14:17

> [...]
vises nu kun 9 satellitnumre !
> Således må det antages at USA-Militær har flyttet 3 satellitter væk fra en

Til dem der gerne både vil virkeligt i dybden med GPS (NAVSTAR) og /eller
have letforståelige beskrivelser, kan jeg varmt anbefale følgende
hjemmeside, der i øvrigt er propfuld af links til sider med GPS viden.
Den er godt nok meget 'US fikseret' men formler, sattelit almanakker etc er
world wide dækkende

http://www.cnde.iastate.edu/gps.html

mvh Ole Pagh
'SKJOLDUNGEN', pd 26
Jyllinge

Fra : ole

Dato : 21-09-01 15:58

Se, for at tage lidt af dramatikken af det her, så er det således at en GPS
modtager har en såkaldt almanak i sig.
Denne fortæller blandt andet hvilke satellitter der er inden for rækkevidde.
Hvis almanakken er ny, så ved GPS´en hvilke sat. den skal kikke efter når
den tændes, alså en varm start.
Er almanakken gammel, skal den først downloade en ny, koldstart.
På et givent tidspunkt et bestemt sted, vil der altid være mindst 3 sat. til
stede, og det ved GPS´en, den vil da skrive i display hvor mange der er
mulighed for at få fat i.
Så hvis der kun står 5, så har den været nede og kikke i kalenderen og har
fundet ud af, at der kun er 5 stk til rådighed, i øvrigt meget sjældent.
I morges var der kl 9 kun 7 stk til rådighed, de andre var et andet sted.
Her til aften var der 12 stk.
Keine herseri, det var ikke krig. Bare lidt færre denne gang.
Hilsen
Ole
Wolfstein-mc

Fra : Kim Malmqvist

Dato : 27-09-01 20:26

On Fri, 21 Sep 2001 16:57:58 +0200, "ole" <om@ifom.dk> wrote:

> [...]
>Her til aften var der 12 stk.
>Keine herseri, det var ikke krig. Bare lidt færre denne gang.

1. GPS systemet er opdelt i en militær del og en civil del (samme
satelitter).
Den civile del sender på en frekvens lige under 1600MHz og den
militære del en anelse under den civile. Således kan SA godt være
slået til uden at det har indflydelse på den militære del (I det
militære system kender man selvfølgelig tidforskydningen i signalet.

2. Antallet af synlige satelitter svinger da satelitterne ikke er
stationære. Banerne og antallet af satelitter gør at der bør være
minimum 4 satelitter synlige hele tiden.

(Jeg har selv opserveret en satellit med nummer 32 (Garmin 12),
GPS-systemet er aktivt med 24 satelitter (3 baner med 8 sats i hver) +
2 reserver i hver bane (?)).

Venligst Kim Malmqvist
malmqvist@email.dk