Det ny Jerusalem - en stor by
Fra : Live4Him

Dato : 20-09-01 10:49

Byen er firkantet med ens længde og bredde. Med målestokken målte englen
byen til tolv tusind stadier; længden og bredden og højden er ens. v17 Og
den målte dens mur til ét hundrede og fireogfyrre alen efter menneskenes
mål, som også er englenes. Åb 21,16-17

Hvor meget er 12000 stadier, og er det murens tykkelse der menes i vers 17
med 144 alen?

jørgen.

Fra : Borge Rahbech Jensen

Dato : 20-09-01 11:28

d. 20/09/01 11:49 skrev Live4Him på brothers_bisp@hotmail.com i artiklen
3ba9bbaa$0$82150$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk:

> Hvor meget er 12000 stadier,

Et stadie er 192 m. iflg. ordforklaringen i min Bibel. Dermed bliver 12000
stadier = 2304000 m. eller 2304 km.

Med venlig hilsen

Børge Rahbech Jensen

Fra : Andreas Falck

Dato : 20-09-01 13:08

"Live4Him" <brothers_bisp@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> Åb 21,16-17
>
> Hvor meget er 12000 stadier, og er det murens tykkelse der

Ja, der står at byens bredde, længde og højde er den samme.

En stadie er 192 meter, og en alen er 46 cm. Det vil sige at byen er
2304 km lang, 2304 km bred og 2304 km høj, og målet på muren formoder
jeg må være dens tykkelse, som vil være 66,25 meter. Alt i alt en mega
stor by.

"Det evige Evangelium" - http://www.sda-net.dk/
Læs om Syndfloden: http://hjem.get2net.dk/AFA1441/side-015.htm
Josef i Egypten: http://hjem.get2net.dk/AFA1441/side-079.htm

Fra : Anne-Marie Prange Ma~

Dato : 21-09-01 09:17

"Andreas Falck" <Andreas.Falck@sda-net.dk> skrev i en meddelelse
> "Live4Him" <brothers_bisp@hotmail.com> skrev i en meddelelse
.. Alt i alt en mega
> stor by.

Ja jeg vil helt sikkert foretrække at bo uden for byen på et lille
landsted hvor både hest og hunde vil trives bedre ..

Godweekendhils til alle i gruppen fra Ami

Fra : Borge Rahbech Jensen

Dato : 21-09-01 10:12

d. 21/09/01 10:17 skrev Anne-Marie Prange Madsen på woopie@mail1.stofanet.dk
i artiklen 3baafa67$0$4794$ba624c82@nntp01.dk.telia.net:

> Ja jeg vil helt sikkert foretrække at bo uden for byen på et lille
> landsted hvor både hest og hunde vil trives bedre ..

Det afhænger vel af, hvordan man definerer begrebet "by". Tidligere var det
vel blot et område, der var omkranset af en såkaldt bymur, og nærmest
svarede til det, vi vil kalde en nationalstat nu.

Med venlig hilsen

Børge Rahbech Jensen

Fra : Rasmus Underbjerg Pi~

Dato : 21-09-01 16:08

Borge Rahbech Jensen <brahbech@post8.tele.dk> mælte sligt:

>Det afhænger vel af, hvordan man definerer begrebet "by". Tidligere var det
>vel blot et område, der var omkranset af en såkaldt bymur, og nærmest
>svarede til det, vi vil kalde en nationalstat nu.

I antik tid havde man bystatsformen, hvor en "civitas" eller "polis"
bestod af en by, der var omkranset af en bymur, samt denne bys opland,
dvs. de omkringliggende marker, græsgange og lign., hvor byens
befolkning arbejdede om dagen.

Den *by*, som Andreas skitserer, har et areal ti gange så stort som hele
Frankrig.... og så er den som sagt oveni 2.304 kilometer høj - 260 gange
så høj som Mount Everest eller 5500 gange så højt som World Trade
Center. Det er dæleme noget af en terning.... spørgsmålet er så, om byen
så er inddelt i lag og dermed lukket oventil eller det blot er muren,
der når disse svimlende højder. Det vil i hvert fald blive grumme svært
at se noget ud over muren.
Antager vi, at det alene er muren, der har denne højde, og det således
faktisk er til at se himmel, når man kigger opad, da vil muren, hvis
tykkelse godt nok er fantastiske 66¼ meter, være 34.777 gange så høj som
den er bred. Mindre guddommelige ingeniører kunne tænkes at have
problemer med en mur, der i højde-bredde-forhold svarer til et stykke
hvidt papir af normal tykkelse, men men med en længde på fem gang fem
meter.

Venlig hilsen,
Rasmus Underbjerg Pinnerup
--
"I morgen skal jeg forelæse om Noas drukkenskab. Derfor vil jeg i aften
drikke så meget, at jeg kan tale af egen erfaring om dette onde."

Fra : tsrk55

Dato : 21-09-01 20:18

"Rasmus Underbjerg Pinnerup" skrev d. 21-09-01 16:08 dette indlæg :
> [...]

aften
> drikke så meget, at jeg kan tale af egen erfaring om dette onde."

Gade vide om han konsekvent afprøvede hele "synderegistret" på sig selv
og sine omgivelser inden han prædikede derom?

mvh Tom S R Klausen

http://www.kandu.dk/

Fra : Mr. D

Dato : 21-09-01 18:07

Rasmus Underbjerg Pinnerup <hobbes@post1.tele.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:rphmqtc99ohg81qtfic40ntefr0hnbn51f@4ax.com...
> [...]
> problemer med en mur, der i højde-bredde-forhold svarer til et stykke
> hvidt papir af normal tykkelse, men men med en længde på fem gang fem

Spørgsmålet er her, om vi har den "UFO" som Børge og andre har
efterlyst. At det er en kube mener vel mange, og heri lægges forbilledet
i Tabernaklets allerhelligstes fuldkomne kubeform, men jeg har også set
den afbilledet som en pyramide. Det vil stadig tilsvare højde- længde-
og breddemålede i Åbenbaringen.

Mr. D

Simon Griis

Fra : Borge Rahbech Jensen

Dato : 22-09-01 11:57

d. 21/09/01 19:07 skrev Mr. D på s-griis@post5.tele.dk i artiklen
3bab9562$0$252$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk:

> Spørgsmålet er her, om vi har den "UFO" som Børge og andre har
> efterlyst.

Efter min mening: Tja.

Med den beskrivelse forestiller jeg mig mest, den udgør "taget" ved at hænge
de nævnte 2304 km. oppe. Der vil nemlig være praktiske problemer med at
bygge mure at den højde. Derudover tror jeg, grundarealet kan angive det
største område, det er muligt at overskue og forsvare effektivt mod indre
fjender med de "flyvende objekter", der er til rådighed, og de skitserede
mure har den nødvendige størrelse til at beskytte byen, eller hvad det nu
er, mod trusler udefra.

Hvis jeg må være rigtig fræk, vil jeg mene, det nye Jerusalem er tænkt som
et overvågningssamfund, hvor Gud kun vil tillade dem (os?) med det rigtige
kristne sindelag, som vælger at overgive sig helt til Jesus.

Med venlig hilsen

Børge Rahbech Jensen

Fra : Andreas Falck

Dato : 24-09-01 09:46

"Borge Rahbech Jensen" <brahbech@post8.tele.dk> skrev i en meddelelse

[ ... ]
> Med den beskrivelse forestiller jeg mig mest, den udgør "taget"
> ved at hænge de nævnte 2304 km. oppe. Der vil nemlig være
> praktiske problemer med at bygge mure at den højde.

Tja, nu ved vi jo egentlig ikke særligt meget om hvordan
"konstruktionsteknikken" vil være på den genskabte jord! Og det er jo
heller ikke menneske-ingeniører der bygger byen, - den er bygget af
Gud og kommer ned fra Himmelen og bliver placeret på jorden. Deri ser
jeg da en væsentlig forskel.

> [...]
> skitserede mure har den nødvendige størrelse til at beskytte byen,
> eller hvad det nu er, mod trusler udefra.

På den nye jord vil der hverken være "indre fjender" eller "trusler
udefra", da synden på det tidspunkt ikke længere er eksisterende! Og
dermed vil der slet ikke være noget som helst der blot kunne minde om
fjender man skulle beskytte sig imod.

> Hvis jeg må være rigtig fræk,

Det må du ikke, men det er du jo alligevel ) - hihi

> vil jeg mene, det nye Jerusalem er
> tænkt som et overvågningssamfund,

Yes, både med kameraovervågning, telefonaflytning, aflæsning af email.
Mon ikke Gud kan overtage og bruge Echelon-projektet )

> hvor Gud kun vil tillade dem (os?) med det
> rigtige kristne sindelag, som vælger at overgive
> sig helt til Jesus.

Det er jo i forvejen de eneste der kommer med i den frelste skare der
skal arve evigt liv og bo på den nye jord, - et sted hvor ingen "evigt
fortabte" nogensinde får adgang!

- - - Tja, din science fiction (stavekontrol ?) fantasi fejler da i
al fald ikke noget, - men jeg har da svært ved at få den til at gå i
spænd med de få fakta vi ved om den nye jord, hvor der hverken vil
være synd, død, nød eller elendighed, men hvor alt vil være fuldkommen
perfekt, som det var i Edens Have før syndefaldet!

Fra : Borge Rahbech Jensen

Dato : 24-09-01 10:12

d. 24/09/01 10:45 skrev Andreas Falck på Andreas.Falck@sda-net.dk i artiklen
TwCr7.3849$sE.259829@news000.worldonline.dk:

> [...]
> heller ikke menneske-ingeniører der bygger byen, - den er bygget af
> Gud og kommer ned fra Himmelen og bliver placeret på jorden. Deri ser

Kommer ned fra Himmelen? Hvordan det?

> Yes, både med kameraovervågning, telefonaflytning, aflæsning af email.
> Mon ikke Gud kan overtage og bruge Echelon-projektet )

Hvad mener du? Disse menneskeskabte overvågningsmetoder har nogle store
begrænsninger. De kan bl.a. ikke læse tanker.

Det er en helt anden form for "overvågning", der antydes i Matthæus 6, 6:
Når du beder, så gå ind i dit kammer og luk din dør, og bed til din fader,
som er i det skjulte. Og din far, som ser i det skjulte, skal lønne dig.
Matthæus 7, 17-18 er ikke bedre: Men når du faster, så salv dit hoved og
vask dit ansigt, så du ikke faster synligt for mennesker, men for din fader,
som er i det skjulte. Og din fader, som ser i det skjulte, skal lønne dig.

> [...]
> være synd, død, nød eller elendighed, men hvor alt vil være fuldkommen
> perfekt, som det var i Edens Have før syndefaldet!

Nej, men det er der så meget, der ikke gør. I forhold til jordens størrelse
er et grundareal på 2304 x 2304 km meget lidt, så man kan undre sig over, at
det ny Jerusalem ikke skal omfatte hele jorden. Der må da også være en god
grund til de meget tykke mure. Har du nogen idéer?

Med venlig hilsen

Børge Rahbech Jensen

Fra : Mr. D

Dato : 23-09-01 19:50

Borge Rahbech Jensen <brahbech@post8.tele.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:B7D4C521.32305%brahbech@post8.tele.dk...

> Kommer ned fra Himmelen? Hvordan det?

Det er hele konceptet omkring det himmelske Jerusalem. Det er en
himmelsk by, en by fra himmelen, som kommer ned. Det var derfor jeg
sagde, at dette kunne være den UFO i Bibelen, du efterlyste.

Udgangspunktet er følgende skriftsteder:

Dette har en billedlig betydning. Thi disse kvinder er to pagter: den
ene fra bjerget Sinaj, den, som føder børn til trældom, og det er Hagar.
v25 Hagar er bjerget Sinaj i Arabien og svarer til det nuværende
Jerusalem, thi det er i trældom med sine børn. v26 Men det Jerusalem,
som er oventil, er frit, og det er vor moder.
Gal 4,24 - Gal 4,27

Mens andre sætter deres lid til det jordiske Jerusalem - og det gør de
jo, for det er så at sige jordens brændpunkt og tre store religioners
midsted - så skal vi som kristne sætte vores lid til det himmelske
Jerusalem - en himmelsk by.

Men I er kommet til Zions bjerg og til den levende Guds stad, til det
himmelske Jerusalem og til en højtidsskare af engle i tusindtal v23 og
en menighed af førstefødte, som er indskrevne i Himlene, og til en
dommer, som er alles Gud, og til deres ånder, som er retfærdige og er
nået til fuldendelse, v24 og til den nye pagts mellemmand, Jesus, og til
bestænkelsens blod, som forkynder noget bedre end Abels.
Hebr 12,22 - Hebr 12,25

I troen er vi allerede sat med Kristus i det himmelske, det vil sige i
den himmelske stad, som er vor moder og vort håb. I tro er vi der nu,
men reelt skal vi se den med egne øjne en dag

Og staden skal komme ned fra Himmelen. Staden er Guds bolig og i Staden
er Guds trone. Guds bolig og Guds trone siger vi som regel blot er "i
himlen" med en slags samlebetegnelse, men denne himmel er den himmelske
Stad.

Den, der sejrer, ham vil jeg gøre til en søjle i min Guds tempel, og han
skal aldrig mere komme bort derfra; og jeg vil skrive på ham min Guds
navn og navnet på min Guds stad, det ny Jerusalem, der kommer ned fra
Himmelen fra min Gud, og også mit eget nye navn.
Åb 3,12 - Åb 3,13

Og jeg så en ny himmel og en ny jord; thi den første himmel og den
første jord var forsvundet, og havet var ikke mere. v2 Og jeg så den
hellige stad, det ny Jerusalem, komme ned fra Himmelen fra Gud, rede som
en brud, smykket for sin brudgom. v3 Og jeg hørte en høj røst fra tronen
sige: »Se, nu er Guds bolig hos menneskene, og han skal bo hos dem, og
de skal være hans folk, og Gud selv skal være hos dem,
Åb 21,1 - Åb 21,4

Og han førte mig i ånden op på et stort og højt bjerg og viste mig den
hellige stad, Jerusalem, som kom ned fra Himmelen fra Gud, v11 med Guds
herlighed i eje. Den funklede som den dyreste ædelsten, som krystalklar
jaspis. v12 Den havde en svær og høj mur med tolv porte, og ved portene
stod der tolv engle; og der stod skrevet navne over portene: navnene på
Israels børns tolv stammer.
Åb 21,10 - Åb 21,13

Skriftsstedet herover er meget stærkt, og skal det udtrykke en virkelig
begivenhed, må Johannes have haft det (og vi få det) lidt ligesom i
filmen "Nærkontakt af treie grad".

Og han, som talte med mig, havde en målestok, et guldrør til at måle
staden og dens porte og dens mur. v16 Staden danner en firkant og er
lige så lang, som den er bred. Og han målte staden med røret: tolv
tusinde stadier; dens længde, bredde og højde er ens. v17 Og han målte
dens mur: hundrede og firefyrretyve alen efter menneskers mål, som også
er engles mål. v18 Og muren var bygget af jaspis, og staden selv var af
rent guld, der lignede rent glas.
Åb 21,15 - Åb 21,19

En mægtig by, som kommer ned fra himlen, så mægtig, at den fylder
omtrent halvdelen af Europa. funklende og skinnende. Så lysende, at der
ikke behøver være sol til oplysning, hvor den er. En mægtig kube (eller
pyramide)

men nu står deres hu til et bedre, nemlig det himmelske fædreland;
derfor skammer Gud sig ikke ved dem, ved at kaldes deres Gud; thi han
har beredt dem en stad.
Hebr 11,16 - Hebr 11,17

I tro bosatte han (Abraham) sig i det forjættede land som i et fremmed
land og boede i telte med Isak og Jakob, medarvingerne til den samme
forjættelse; v10 thi han ventede på staden med de faste grundvolde, hvis
bygmester og skaber er Gud.
Hebr 11,9 - Hebr 11,11

Gud har beredt os den Stad. Vort håb er håndgribeligt. Vi skal ikke være
ånder, som svæver rundt i evigheden eller opsluges i en eller anden
guddom. Kristenhedens håb er et reelt opstandelseslegeme og en reel by.
Det har været det levende håb siden Adam, ja måske siden Adam, der
mistede det paradis, vi skal genfinde i Staden.

> [...]
god
> grund til de meget tykke mure. Har du nogen idéer?

Well, enten er det himmelske Jerusalem

1) Et symbol/et billede
2) En åndelig by
3) En by, som træder ind i vores dimension fra en anden
4) En by, som kommer fra rummet.

I sidste tilfælde ville de tykke mure, byens fremtræden som værende af
klar krystal og dens kubeform måske kunne forklare en hel del.

Mr D

Simon Griis

Fra : Erik

Dato : 24-09-01 23:23

"Mr. D" <s-griis@post5.tele.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> himmelsk by, en by fra himmelen, som kommer ned. Det var derfor jeg
> sagde, at dette kunne være den UFO i Bibelen, du efterlyste.

Jerusalem er ikke en UFO, da vi ved det er en by fra Gud,

Klip; en ordentlig munfuld væk,

> [...]
> omtrent halvdelen af Europa. funklende og skinnende. Så lysende, at der
> ikke behøver være sol til oplysning, hvor den er. En mægtig kube (eller

Ja Jerusalem er stor, men til den tid vil Jorden også have vokset sig
stører,
Første gang var under syndfloden da kontinenterne gav plads til alt vandet
over himmelvælvingen (1 Mos 1 v 7)

Næste gang Jorden vokser bliver under bortrykkelsen 2 Pet 3 v 11-12,
og her på den nye Jord ankommer vi Genfødte med den nye Jerusalem.
Efter vores ferie i himmelen sammen med Jesus. ÅB 21

> Gud har beredt os den Stad. Vort håb er håndgribeligt. Vi skal ikke være
> ånder, som svæver rundt i evigheden eller opsluges i en eller anden
> guddom.

Dr.D; dog smider du nu muder efter SDH og JDS-bevægelsen

>Kristenhedens håb er et reelt opstandelseslegeme og en reel by.
> Det har været det levende håb siden Adam, ja måske siden Adam, der
> mistede det paradis, vi skal genfinde i Staden.

En ren foræring,

> 1) Et symbol/et billede
> 2) En åndelig by
> 3) En by, som træder ind i vores dimension fra en anden
> 4) En by, som kommer fra rummet.

Eller kun en åbenbaring af Gud herlighed.

> I sidste tilfælde ville de tykke mure, byens fremtræden som værende af
> klar krystal og dens kubeform måske kunne forklare en hel del.

Fra Guds Himmelen ikke fra rummet, Paulis skrev at hans bortrykkelse
var til den tredie Himmel. Rummet kan vi se, det kniber med at se Guds
Himmel og Guds Rige hvorfra Jeruaslem skal kommer.

Erik

Fra : Mr. D

Dato : 24-09-01 17:19

Erik <erik-larsen@get2net.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:glOr7.9416$lk7.170244@news.get2net.dk...

> Jerusalem er ikke en UFO, da vi ved det er en by fra Gud,

Vi som ved det, skal være dens indbyggere ved dens tilsynekomst

> Næste gang Jorden vokser bliver under bortrykkelsen 2 Pet 3 v 11-12,
> og her på den nye Jord ankommer vi Genfødte med den nye Jerusalem.
> Efter vores ferie i himmelen sammen med Jesus. ÅB 21

Hvad mener du med at jorden bliver større? At al vand er væk?

> Dr.D; dog smider du nu muder efter SDH og JDS-bevægelsen

Ïkke jeg ved af. Gør jeg det?

> Eller kun en åbenbaring af Gud herlighed.

Du mener ikke det himmelske Jerusalem eksisterer?

Måske har du ret

Mr. D

Fra : Erik

Dato : 25-09-01 22:40

> [...]
>
> Vi som ved det, skal være dens indbyggere ved dens tilsynekomst

> Hvad mener du med at jorden bliver større? At al vand er væk?

Før syndfloden lå kontinenterne meget tæt sammen endda i berøring
mange steder. Nu kommer det Nye Jerusalem som JV siger skal
stikke 800 km. ud i Midelhavet, men nu kommer der en ny jord
som jeg tror Gud har tilpasset Jerusalems størelse. (eller omvendt)

>At al vand er væk?

NÆ-NÆ JohÅ 22 v 2 er der en flod, og læg her mærke til at Livets
træ vokser på begge sider af floden og ikke kun midt i haven. Men
jeg tror der er vand nok til "en fisketur."

> Ïkke jeg ved af. Gør jeg det?

HI-HI Trosbevægelsen tror de er Ånder (der bor i et legene og har en sjæl)
SDH bliver til ånder i opstandelsen,

> Du mener ikke det himmelske Jerusalem eksisterer?

Ja det gør jeg bestemt, der bor Gud. I vor faders hus er der mange boliger
(lige nu) Joh 14 v 2.

> Guds
>
> Måske har du ret

Det ville æ være så ring endda.

Erik

Fra : Mr. D

Dato : 26-09-01 15:58

Erik <erik-larsen@get2net.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:NO6s7.10917$lk7.180335@news.get2net.dk...

> [...]
> stikke 800 km. ud i Midelhavet, men nu kommer der en ny jord
> som jeg tror Gud har tilpasset Jerusalems størelse. (eller omvendt)

Okay, men det er altså noget du "tror"?

> NÆ-NÆ JohÅ 22 v 2 er der en flod, og læg her mærke til at Livets
> træ vokser på begge sider af floden og ikke kun midt i haven. Men
> jeg tror der er vand nok til "en fisketur."

Jeg tænkte mere på følgende:
Åb 21,1
> [...]
første jord var forsvundet, og havet var ikke mere.

> HI-HI Trosbevægelsen tror de er Ånder (der bor i et legene og har en

Åh, okay

Mr. D

Simon Griis

Fra : Erik

Dato : 27-09-01 19:59

> [...]
> Og jeg så en ny himmel og en ny jord; thi den første himmel og den
> første jord var forsvundet, og havet var ikke mere.

OK ingen hav, kun vand

> sjæl)
>
> Åh, okay

Erik

Fra : Kenn L. Schjødt

Dato : 28-09-01 00:48

"Erik" <erik-larsen@get2net.dk> wrote in message

> SDH bliver til ånder i opstandelsen,

Erik, kan du ikke holde alle dine løgnhistorier for dig selv.

SDH doktrin er at alle mennesker, som har levet på denne jord vil
gernopstå fysisk..!

Kenn L. Schjødt
Dansk side om SDH: http://www.kristus.dk
Kirkens officielle hjemmeside: http://www.lds.org

Fra : Erik

Dato : 28-09-01 06:27

"Kenn L. Schjødt" <kenn_s.fjern_for_email@worldonline.dk> skrev i en
meddelelse news:3bb3ba26$0$14200$edfadb0f@dtext.news.tele.dk...

> Erik, kan du ikke holde alle dine løgnhistorier for dig selv.
>
> SDH doktrin er at alle mennesker, som har levet på denne jord vil
> gernopstå fysisk..!

Kan i så ikke blive Guder alligevel, for Gud er Ånd???

Erik

Fra : Andreas Falck

Dato : 28-09-01 09:09

"Erik" <erik-larsen@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> "Kenn L. Schjødt" <kenn_s.fjern_for_email@worldonline.dk> skrev i en
> meddelelse news:3bb3ba26$0$14200$edfadb0f@dtext.news.tele.dk...

> Kan i så ikke blive Guder alligevel, for Gud er Ånd???

Opstod Jesus ikke fysisk hin påskesøndag morgen for snart 2000 år
siden? Og hvis ikke du mener det, hvor blev hans legeme så af?
Forsvandt det bare ud i den blå luft eller hvad?

Fra : Erik

Dato : 28-09-01 15:43

> "Erik" <erik-larsen@get2net.dk> skrev i en meddelelse

> Opstod Jesus ikke fysisk hin påskesøndag morgen for snart 2000 år
> siden?

Joh 4 v 24, Gud er Ånd!!!

1 Kor 15 v 45; - Den anden Adam (Jesus) blev til en
levendegørende Ånd.

>Og hvis ikke du mener det, hvor blev hans legeme så af?
> Forsvandt det bare ud i den blå luft eller hvad?

JA; - lige op i den blå luft.

Sig mig engang, lærer I kun at slukke og lukke om fredage i
Adventist kirken, hvad med Guds fældesskab, er det Out.

Erik

Fra : Andreas Falck

Dato : 28-09-01 19:22

"Erik" <erik-larsen@get2net.dk> skrev i en meddelelse

[ ... ]
> Sig mig engang, lærer I kun at slukke og lukke om fredage i
> Adventist kirken, hvad med Guds fældesskab, er det Out.

Som jeg har fortalt utallige og mange gange, så er jeg altså stadig
ikke medlem af adventistkirken - er den nu feset ind hos dig eller er
du bare for tungnem til at fatte det? Ja, helt ærligt, det tror jeg
faktisk!

Og jo, der er en masse af Guds fællesskab, både i kirken og uden for
kirken, hver dag hele ugen igennem. Adventistmenighederne er nemlig
levende menigheder der tager sig af sine medlemmer og andre der blot
kommer på besøg!

Fra : Erik

Dato : 28-09-01 19:57

> [...]
> kirken, hver dag hele ugen igennem. Adventistmenighederne er nemlig
> levende menigheder der tager sig af sine medlemmer og andre der blot

????
???
?
\ /
\ /
\ /
\/

Fra : Andreas Falck

Dato : 28-09-01 20:18

> "Andreas Falck" <Andreas.Falck@sda-net.dk> skrev i en meddelelse

[ ... ]
[ ... ]

> ????
> ???
> ?
> \ /
> \ /
> \ /
> \/

Hvad prøver du at insinuere med dette?

Er det bogstaverne "sda-net" du har fået galt i halsen, for så kan jeg
da berolige dig med at de står for Sophie Dorothea Ammundsen.

Fra : Andreas Falck

Dato : 30-09-01 19:54

> [...]

> Hvad prøver du at insinuere med dette?
>
> Er det bogstaverne "sda-net" du har fået galt i halsen,
> for så kan jeg da berolige dig med at de står for

Hej Erik

Jeg savner stadig dit svar på mit ovenstående spørgsmål!

Fra : Borge Rahbech Jensen

Dato : 25-09-01 08:05

d. 23/09/01 20:49 skrev Mr. D på s-griis@post5.tele.dk i artiklen
> [...]

> himmelsk by, en by fra himmelen, som kommer ned. Det var derfor jeg
> sagde, at dette kunne være den UFO i Bibelen, du efterlyste.

Det kan du så have ret i. Jeg tænkte nu også på det "transportfly", som må
komme med "kassen".

> Well, enten er det himmelske Jerusalem
>
> 1) Et symbol/et billede

Denne forklaring tror jeg (mærkelig nok) mest på.

> I sidste tilfælde ville de tykke mure, byens fremtræden som værende af
> klar krystal og dens kubeform måske kunne forklare en hel del.

Ja, og samtidig vil tykke mure nok være en forudsætning for, den overhovedet
kan holde til turen. I den forbindelse kan man jo tænke over, hvor den mon
skal bygges.

Med venlig hilsen

Børge Rahbech Jensen

Fra : Mr. D

Dato : 24-09-01 22:31

Borge Rahbech Jensen <brahbech@post8.tele.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:B7D5F57A.323B7%brahbech@post8.tele.dk...

> Det kan du så have ret i. Jeg tænkte nu også på det "transportfly",
som må
> komme med "kassen".

Det er da soleklart, at dersom byen kommer fra rummet, behøver det intet
"transportfly". Så er kubeformen jo Okay for en rumby at være

> Denne forklaring tror jeg (mærkelig nok) mest på.

Det overrasker mig faktisk. Bibelen kommer selv med et forslag til
moderskibet for div. UFOer i Bibelen, og dette moderskib er den
himmelske Stad. Selv måden Johannes beskriver byen, gør vel, at det er
svært at forestille sig, at han tænkte på byen som blot et symbol. Det
samme gælder Hebræerbrevets forfatter

> [...]
overhovedet
> kan holde til turen. I den forbindelse kan man jo tænke over, hvor den

Nogle (og lad mig understrege, at det ikke er mig) har udpeget Orion
Nebula som et muligt sted. Det ligger 1.600 lysår borte, og selvom byen
skulle komme hertil med lysets hastighed, ville det som skrevet tage
1.600 år, dersom den ikke kan springe i dimensionerne, og så længe har
jeg ikke lyst til at vente på de sidste tider.

Lad mig omkring disse tanker om byen få lov til at citere nogle
mennesker - jeg har gjort det lidt hurtigt og lidt skødesløst, men jeg
håber, du finder det spændende

Mr. D

Simon Griis

StudieBibelen, bind 8, s.438-9:
Interessant er det at konstatere at talmudtraktaten Baba Bathra 75b
fremstiller det nye Jerusalem som terningeformet. Rabbinske beskrivelser
af det eskatologiske Jerusalem opgiver højden til nærmere 20 km... Nu er
jo kube-formen enestående for et himmellegeme...

Her skriver StudieBibelen, hvad sandt er, at kubeformen er enestående
for et himmellegeme, men fortsætter:

StudieBibelen, bind 8, s. 438:
Placeret på jorden vil jo forestillingen om en by, der er lige høj som
den er lang og bred, virke meningsløs. Men i rummet bliver dette den
naturlige form, og det er i rummet den bibelske tekst anbringer byen.
Allerede Seiss fremholder dette. Han siger at byen vil komme tæt ned til
jorden, og skal have en nær forbindelse med jorden.

Det er i denne forbindelse, at kubeformen er ideel i rummet. En kube af
denne størrelse ville ikke være ideel på vor nuværende jord, men finder
sit rette element i det vægtløse univers.

StudieBibelen, Bind 8, s. 438:
I moderne menneskers sind er der sket en enorm udvidelse af universet og
af rumbegrebet. Dette danner uvilkårligt baggrunden for vore
forestillinger om, at der i rummets bundløse dyb findes et sted, hvor
Guds herlighed bor -Guds tronhimmel, hvor han regerer omgivet af hellige
engle og keruber. De bibelske forfattere taler om flere himle, og synes
at tænke sig himlene som stigende sfærer... Som allerede nævnt, er der
delte meninger om, hvor bogstaveligt dette (Jerusalems nedstigning) skal
opfattes. Nogen mener, at når den hellige stad stiger ned fra himmelen,
indikerer dette, at den står som symbol på menigheden. Andre derimod
opfatter det hele meget bastant.

McGee:
Flere gange bliver det nævnt, at Staden er lig en krystalklar sten eller
krystalklart guld. Dette får os til at tro at byen bliver set gennem
krystallet. Vi lever på ydersiden af den planet, som kaldes jorden, men
bruden vil bo inde i den "planet" som kaldes det nye Jerusalem.
Herlighedslyset, som strømmer gennem denne krystalklare prisme, vil
brydes op i en strålende regnbue af uforlignelig skønhed.

John F. Walvoord:
Det er muligt at det er en satelitby som hænger frit over jorden under
Kristi tusindårige regering, som bosted for opstandne og forvandlede
hellige, som således også har adgang til den jordiske skueplads.

Jesu Gjenkomst, bind III af O. E. Indergaard s. 185
Når der står, at de to vidner blev taget op til "himlen i skyen",
betyder det at det himmelske Jerusalem allerede i trængselstiden er
sænket nærmere til jorden end det er i dag. Både det himmelske Jerusalem
og Shekina-herligheden, som er Guds herligheds sky, og som omhyller det
himmelske Jerusalem er synlig fra jorden, sådan at alle som bor på
jorden, både troende (ikke menigheden, der her er bortrykket: Simon) og
vantro, kan vide at Gud sidder på sin trone i det himmelske Jerusalem,
at Han styrer hele verdensudviklingen, og at Han bare venter på at slå
Satan, Antikrist, Den falske profet og de verdslige ved Harmageddon.

Biblical Studies Foundation
Bemærk, at byen kommer ned fra Himmelen fra Gud, og er på en måde
relateret til jorden. Men det er ikke detso mindre en himmelsk by, ikke
en jordisk by. På grund af dens himmelske natur er den måske som en
satelit by, som vil gå i kredsløb eller svæve over jorden og vil til
sidst slå sig ned i 1000 års riget. Denne tanke, at Jerusalem er en
satelitby i 1000 årsriget er selvfølgelig blot en antydning, og ikke en
definitiv erklæring.

Profetordet gjennom tiderne af A. Haug, s. 306
Under Fredsrigets epoke må vi antage, at det nye Jerusalem, der oventil
lommer til at stå i en intim kontakt med det nye Jerusalem hernede. Vi
kan tænke os, at det er kommet nærmere jorden. Mon det ikke er rigtigt,
når vi antager, at det har sænket sig ned og indtaget de regioner -
sfærer - som før var besat af "ondskabens åndehær i himmelrummet" (jvf.
Striden i himmelen ved menighedens oprykning, Joh.Ån.12.7 flg., disse
som under trængselstiden var kastet til jorden sammen med sin anfører
Djævelen, for senere, ved begyndelsen af Fredsriget at blive taget i
forvaring i afgrunden. - Men nu, under denne jords epoke, ser vi den
sænke sig ned på jorden (Guds bolig er hos menneskene v.3) gjort i stand
som en brud, som er smykket for sin brudgom v.2.

Jesu Gjenkomst, bind III af O. E. Indergaard s. 185
I og med at Satan og de onde ånder bliver kastet ud af lufthimmelen,
straks efter at den store trængsel er begyndt (Åb.12.7-10) så er det
naturligt, at Gud fylder dette tomrum i lufthimmelen med at sænke ned
fra himmelen det himmelske Jerusalem. Dette er en del af Hans
generobring af skaberværket.
At dette er korrekt siger også Bibelen. "Og da skal Menneskesønnens
tegn (Det himmelske Jerusalem) vise sig på himmelen, og da skal alle
jordens (eller landets) slægter jamre sig, og de skal se Menneskesønnen
komme i himmelens skyer med kraft og megen herlighed" (Mat.24.30).
"Jesus sagde til ham: Fra nu af skal I (jøderne) se Menneskesønnen
sidde ved kraftens (Guds) højre hånd (i himmelen), og komme med
himmelens skyer" (Mat.26.64)
"Se, Han kommer med skyerne, og hvert øje skal se Ham, også de, som har
gennestunget Ham (først og fremmest jøderne),og alle jordens (eller
landets) slægter skal græde såre over Ham, Ja, amen" (Åb.1.7)
(Skriftssteder er fra den norske Bibel - Iøvrigt henviser Indergaard
til Åb.10.1-3 og 13.6 - det sidste om Antikrist, der skal spotte Gud,
hans bolig og dem, der bor i himmelen)

Dr. Rich W. De Haan kommenterer Salme 2:

Dr. Rich W. De Haan i Evangelisten nr. 8, 1983 (norsk)
"Dette er ikke en vanlig krig mod en forholdsvis lille by. Der er
begrundelser for, at jordboerne vil være i stand til at se
satelitbyen,det nye jerusalem, svævende over sig. De vil tænke på at
ødelægge denne by og overvinde dens konge. Dette vil blive højdepunktet
for menneskelig og Satanisk oprør mod Gud, og ordene fra Salme 2 vil få
sin fulde virkeliggørelse".

Tyndale Journal
Derefter giver Jesus flere detaljer om sin genkomst. Forud for hans
genkomst vil der komme kataklysmiske tegn (Mat.24.29, Es.13.10+34.4,
Joel 2.31+3.15-16) og "Menneskesønnens tegn" (24.30) som vil åbenbares i
skyen. Hvad er dette "tegn"? Meget muligt er det, at dette tegn er
Kristi synlige herlighed, Shekina herligheden, som vil følge ham, når
han vender tilbage som konge! Man kan på ingen måde være dogmatisk (dvs.
gør en lære ud af) i hvad "tegnet" er, og mange forslag er blevet
stillet. Barbieri skriver:

Nøjagtig hvad Menneskesønnens tegn vil blive, er ukendt. Tegnet på, at
nationen Israel var blevet sat til side, var at templets herlighed
forsvandt (Ez.10.3.18+11.23) Måske vil tegnet på Herrens genkomst igen
involvere Shekina herligheden. Nogle mener at tegnet indebærer den
himmelske by, det nye Jerusalem, som måske vil stige ned på dette
tidspunkt og forblive som en satelitby, hængende over den jordiske by
Jerusalem igennem 1000 års riget (Åb.21.2-3). Eller tegnet kan måske
være lyset (lynet) eller måske Herren selv. Hvad end tegnet er, vil det
blive synligt for alle, for Herren vil komme igen på skyerne i magt og
herlighed. (Dan.7.13)

O. E. Indergaard siger om dette i Jesu Gjenkomst, bind III:

Fra : Borge Rahbech Jensen

Dato : 26-09-01 08:27

d. 24/09/01 23:31 skrev Mr. D på s-griis@post5.tele.dk i artiklen
3bb0fcd6$0$236$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk:

> [...]
> som må
>
> Det er da soleklart, at dersom byen kommer fra rummet, behøver det intet

Er alternativet ikke, at "byen" enten har sin egen motor eller blot kommer
planløst dumpende? Disse alternativer tror jeg ikke på. Gud vil selvfølgelig
finde en metode til at sikre, kassen bliver leveret præcis, hvor han vil
have den.

> Så er kubeformen jo Okay for en rumby at være

Undskyld, men skulle byen ikke være en terning med lige store sider?

> Det overrasker mig faktisk. Bibelen kommer selv med et forslag til
> moderskibet for div. UFOer i Bibelen, og dette moderskib er den
> himmelske Stad.

Ja, moderskibet, naturligvis forudsat man accepterer UFO-teorien. Det er til
gengæld noget helt andet end en terning placeret på jorden. Jeg forestiller
mig da også, den himmelske stad er et stor rumskib.

Afslutningsvis vil jeg igen tillade mig at pointere, jeg opfatter sådanne
fysiske detaljer om de fænomener, der er omtalt i Bibelen som netop
detaljer, der ikke har nogen betydning for Bibelens budskaber i øvrigt. Med
andre ord hænger min kristne tro ikke på sådanne detaljer.
Med venlig hilsen

Børge Rahbech Jensen

Fra : Mr. D

Dato : 26-09-01 15:55

Borge Rahbech Jensen <brahbech@post8.tele.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:B7D74FA4.3247B%brahbech@post8.tele.dk...

> Er alternativet ikke, at "byen" enten har sin egen motor eller blot
kommer
> planløst dumpende?

Nej, det er det ikke. Kuben har sin egen fremdrift. Andet fremgår ikke
af Skriften

> Undskyld, men skulle byen ikke være en terning med lige store sider?

Øh, hvad er en kube da?

> [...]
forestiller
> mig da også, den himmelske stad er et stor rumskib.

Det er vigtigt at poientere, at kuben ikke skal være på vor nuværende
jord. Som "jordbunden" hører den til i det nye univers og på den nye
jord. Ellers må vi se den som "svævende".

Desuden behøver man ikke godtage alle UFO teorierne om de bibelske
hændelser, for at mene, at Den himmelske Stad virkelig skal komme
synligt ned fra himlen. Dette beviser også de forskellige Bibellærere,
som jeg citerede. Ingen af dem er "UFO-orienterede" men taler dog om en
virkelig eksakt himmelsk stad.

Jeg er iøvrigt skuffet over, at du slet ikke havde nogen kommentarer til
deres ytringer. Jeg synes de er spændende.

Mr. D

Simon Griis

Fra : Borge Rahbech Jensen

Dato : 27-09-01 19:26

d. 26/09/01 16:54 skrev Mr. D på s-griis@post5.tele.dk i artiklen
3bb34d68$0$80783$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk:

> [...]
> nyhedsmeddelelse:B7D74FA4.3247B%brahbech@post8.tele.dk...

> Nej, det er det ikke. Kuben har sin egen fremdrift. Andet fremgår ikke

Fremstår det overhovedet, hvordan "byen" kommer ned på jorden?

> Øh, hvad er en kube da?

Efter at have konsulteret en fremmedordbog, må jeg erkende, jeg ikke er god
nok til dansk. Jeg troede, det var en mangesidet beholder, fordi jeg tænkte
på en bikube...

> Det er vigtigt at poientere, at kuben ikke skal være på vor nuværende
> jord.

Hvor skal den så placeres? Hvad mener du forresten med "vor nuværende jord"?
Jeg ved godt, der tales om en ny jord, men er det givet, det er en anden
planet, der er tale om?

Jeg læste en gang en anden teori om begreberne "en ny jord" og "en ny
himmel", som fortalte om resultaterne af en kollision mellem jorden og et
stort himmellegeme på størrelse med Saturn. Det vil dels ændre jordens
kredsløb om solen radikalt, således de overlevende vil se himmelen på en ny
måde, og dels ændre jordens rotation, hvilken vil ændre placeringen af vand-
og landområder. Yderligere vil klimaet blive ændret radikalt, og de
overlevende vil opleve en ny jord.

> Jeg er iøvrigt skuffet over, at du slet ikke havde nogen kommentarer til
> deres ytringer. Jeg synes de er spændende.

Jeg var noget doven og læste dem ikke. Det har jeg gjort nu, og mine
kommentarer følger i et andet indlæg.

Med venlig hilsen

Børge Rahbech Jensen

Fra : Mr. D

Dato : 27-09-01 10:05

Borge Rahbech Jensen <brahbech@post8.tele.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:B7D93BBC.32573%brahbech@post8.tele.dk...
> d. 26/09/01 16:54 skrev Mr. D på s-griis@post5.tele.dk i artiklen
> 3bb34d68$0$80783$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk:
>
> Fremstår det overhovedet, hvordan "byen" kommer ned på jorden?

Nej, kun at den kommer af sig selv og ikke bliver transporteret

> [...]
jord"?
> Jeg ved godt, der tales om en ny jord, men er det givet, det er en

Det har jeg ingen anelse om. Det er jo kun et par sætninger i Bibelen,
men at "himlen skal rulles sammen som en bogrulle" tyder på et helt nyt
eller andet univers, og beskrivelsen af den nye verden tyder på en
ophævelse af de naturlove, som er gældende i dette

> [...]
vand-
> og landområder. Yderligere vil klimaet blive ændret radikalt, og de

Det er jo meget spændende, men det bliver vist ikke antydet noget sted i
Skriften.

Mr. D

Simon Griis

Fra : Borge Rahbech Jensen

Dato : 27-09-01 19:26

Efter en opfordring læser og kommenterer jeg lige den sidste del af dette
indlæg igen. Samtidig vil jeg beklage, jeg er noget doven til tider.

> [...]
> af det eskatologiske Jerusalem opgiver højden til nærmere 20 km... Nu er
> jo kube-formen enestående for et himmellegeme...

Ja, kube-formen er meget enestående, fordi den mildt sagt ikke er særlig
aerodynamisk, hvilket i øvrigt giver praktiske problemer med forskellige
planeters atmosfærer.

> Det er i denne forbindelse, at kubeformen er ideel i rummet. En kube af
> denne størrelse ville ikke være ideel på vor nuværende jord, men finder
> sit rette element i det vægtløse univers.

Vægtløst univers tæt på jorden? Jeg tvivler, men det afhænger selvfølgelig
af, hvad "tæt" er. Den skal vel placeres udenfor atmosfæren for at være
vægtløs? Jeg tror mere, den skal placeres på jorden, hvor der da også er
plads nok.

> [...]
> Herlighedslyset, som strømmer gennem denne krystalklare prisme, vil
> brydes op i en strålende regnbue af uforlignelig skønhed.

Det kunne være et rumskib (UFO), der tales om.

> [...]
> Kristi tusindårige regering, som bosted for opstandne og forvandlede
> hellige, som således også har adgang til den jordiske skueplads.

Hmm. Det kender jeg ikke min Bibel godt nok til at udtale mig om.

Jeg forestiller mig nok mere noget i retning af, at dem, der bliver
bortrykket fra jorden, bortrykkes midlertidig til et stort rumskib
(satelitby), inden "den store trængsel" og derefter bygger eller stiller det
såkaldte nye Jerusalem på jorden, hvor de bortrykkede så skal bo.

Med venlig hilsen

Børge Rahbech Jensen

Fra : Mr. D

Dato : 27-09-01 10:07

Borge Rahbech Jensen <brahbech@post8.tele.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:B7D93B74.32572%brahbech@post8.tele.dk...

> [...]
særlig
> aerodynamisk, hvilket i øvrigt giver praktiske problemer med

I rummet gør det ingen ting

> [...]
være
> vægtløs? Jeg tror mere, den skal placeres på jorden, hvor der da også

Ikke på denne jord

> [...]
stiller det
> såkaldte nye Jerusalem på jorden, hvor de bortrykkede så skal bo.

Dette blev vist alligevel lidt mere syret, end jeg havde regnet med

Mr. D

Simon Griis

Fra : Borge Rahbech Jensen

Dato : 28-09-01 11:20

d. 27/09/01 11:06 skrev Mr. D på s-griis@post5.tele.dk i artiklen
3bb44b4a$1$231$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk:

> Borge Rahbech Jensen <brahbech@post8.tele.dk> skrev i en
> nyhedsmeddelelse:B7D93B74.32572%brahbech@post8.tele.dk...

> I rummet gør det ingen ting

Nej, da, men hvor bliver "byen" bygget, og hvor tæt skal den komme på
jorden? Jeg kan se antydningen af to planeter med hver sin atmosfære. I
øvrigt får aerodynamikken betydning så snart, kuben skal bevæge sig.

> Ikke på denne jord

Hvorfor ikke? Hvad tænker du forresten på: Placering eller plads?

> Dette blev vist alligevel lidt mere syret, end jeg havde regnet med

Hvad havde du regnet med? Jeg synes, tanken om en bortrykkelse af de frelste
fra jorden har været vendt flere gange i denne gruppe. Hvor forventer du,
disse frelste bliver bortrykket til? Det er lidt en udløber af spørgsmålet
om, hvor Jesus blev af, da han blev båret op i Himmelen.

Med venlig hilsen

Børge Rahbech Jensen

Fra : Mr. D

Dato : 12-10-01 16:31

Borge Rahbech Jensen <brahbech@post8.tele.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:B7DA1B0E.327A3%brahbech@post8.tele.dk...

> Nej, da, men hvor bliver "byen" bygget,

Det ved jeg ikke. En foreslog engang Orion nebula. Jeg er ikke enig. For
mig at se træder den ind i dette univers fra den åndelige verden

> og hvor tæt skal den komme på
> jorden?

Til sidst skal den jo ihvertfald lande og blive stationær. Lidt ligesom
jødernes tabernakel og tempel.

> Jeg kan se antydningen af to planeter med hver sin atmosfære. I
> øvrigt får aerodynamikken betydning så snart, kuben skal bevæge sig.

Aerodynamikken har vel ikke den store betydning i rummet? Og intet tyder
på, at jerusalem skal farte frem og tilbage inden for vores jords
atmosfære, så aerodynamik er vist ligemeget

> Hvorfor ikke? Hvad tænker du forresten på: Placering eller plads?

Der står at den skal lande på "den nye jord" efter at Gud har taget
denne jord og dette univers og rullet det sammen

Mr. D

Fra : Kenn L. Schjødt

Dato : 28-09-01 00:50

"Mr. D" <s-griis@post5.tele.dk> wrote in message

> [...]
> Det har været det levende håb siden Adam, ja måske siden Adam, der
> mistede det paradis, vi skal genfinde i Staden.

I modsætning til Erik's løgnhistorier er jeg faktisk enig med hvad du
siger her..!

Fra : Erik

Dato : 22-09-01 12:33

"Rasmus Underbjerg Pinnerup" <hobbes@post1.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> problemer med en mur, der i højde-bredde-forhold svarer til et stykke
> hvidt papir af normal tykkelse, men men med en længde på fem gang fem

Og ikke nok med det, det nye Jerusalem ligge midt i Israel.

Erik