OT, er Jesper en antisemitest ?
Fra : Dan Henriksen

Dato : 20-09-01 10:17

Hej Jesper,

Dette er ikke for at fare i flæsket på dig, men jeg mener ikke at denne NG
er til at udbrede politiske holdninger. Jeg refererer her til din signatur.

> --
> Jesper. »Vi danskere er med vores kristne-lutheranske
> kulturarv så forskellige fra muslimerne, at vi må erkende,
> at vi ikke kan leve sammen.«
> Sven Bergstein, Pens. Oberstløjtnant, medlem af CD
> --

Lad min lige slå een ting fast med 40 tommer søm, det ER ikke alle muslimer
der er nogle skidte fyre. Til daglig arbejder jeg med politik og kender
derigennem flere muslimer der faktisk tager oprigtig afstand fra de seneste
begivenheder. Muslimer der faktisk anerkender andre religioner og politiske
holdninger på lige fod med "os versterlændninge" Så Jesper, denne NG er til
diskussioner ang. Mac problemer - politiske holdninger diskuteres i NG'en
dk.politik

Dan Henriksen

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 20-09-01 10:55

Dan Henriksen wrote:

> ........cut.............. - politiske holdninger diskuteres i NG'en
> dk.politik

Og netetikette diskuteres i news:dk.admin.netikette

Du kan slet ikke tillade dig at blande dig i, hvad Jesper andre andre
brugere skriver i deres signatur (4 linier a 72 tegn), læs mere om
signaturer på www.usenet.dk

Denne debat er off-topic her i news:dk.edb.mac - så jeg sætter "follow
up to" (FUT) news:dk.admin.netikette

Fra : Jesper

Dato : 20-09-01 15:30

Dan Henriksen <dan@adsistance.dk> wrote:

> [...]
> diskussioner ang. Mac problemer - politiske holdninger diskuteres i NG'en

Introduktion Nyhedsgrupper Netikette

Signaturer

En signatur er et lille stykke tekst, der sættes i slutningen af ens
indlæg. Indholdet af denne tekststump er frit og det er absolut
frivilligt om man vil have den.

Hvad siger reglerne helt præcist?
Som med al anden netikette, er der ingen "love" på dette område. Den
stående retningslinie er: Maksimalt 4 linjer. En linje er maksimalt 72
tegn.
En signatur indledes af "-- ", hvilket betyder
[ny linje][minus][minus][mellemrum][ny linje]. Det sidste mellemrum er
vigtigt og glemmes ofte.
En meget udbredt nyhedslæser fra Microsoft er Outlook Express. Denne
nyhedslæser kan på nuværende tidspunkt ikke bringes til at indlede
signaturer ordentligt. Det er muligt på besværlig vis at kompensere for
denne fejl, men der eksisterer ingen tilfredsstillende løsning.

Hvorfor disse retningslinier?

Størrelse
Størrelsen af signaturen er bare en størrelse. Et eller andet sted
skulle grænsen trækkes for hvor meget, der er acceptabelt. Den blev så 4
linjer, som angivet i RFC1855. Man kan invende at "når 4 linjer er i
orden, så er 5 vel også?". Det duer bare ikke, for senere vil en anden
person så sige "når 5 linjer er i orden, så er 6 vel også?" osv.
RFC1855: Netiquette Guidelines
At der overhovedet er en grænse, skyldes at en del mennesker ikke
forstår at begrænse sig. De fleste kan godt se, at 5 linjers kommentarer
og 20 linjers signatur ikke er en heldig blanding, men et fåtal kan
desværre ikke.
En for stor signatur er dels spild af båndbredde og dels irriterende at
se på, da den tager megen plads op. Tillige kan det være svært at
overskue hvor indlægget hører op og hvor signaturen starter, hvis den er
for dominerende.
Til tider ses invendingen "En 8 linjers signatur a' 40 tegn er vel lige
så godt som 4 linjer a' 80 tegn?". Dette er bare ikke korrekt, da en
sådan signatur rent visuelt vil fremstå som meget stor.

Markering
Anbefalingen om indledning af signaturen ("-- ") er indført, for at give
nyhedslæsere mulighed, for at adskille selve indlægget fra signaturen.
Nogle nyhedslæsere viser signaturer på mere diskret vis, end resten af
indlægget, for på denne måde at gøre det nemt at skimme teksten. Andre
klipper automatisk signaturen væk, når der svares på et indlæg.
I stedet for "-- " kunne det lige så godt have været "£%%", "- - -"
eller en vilkårlig anden rækkefølge af tegn, man normalt ikke skriver i
sit indlæg. Men nu blev det "-- ".

Om reklamer
Det er accepteret at have reklamer for WWW-sider i sin signatur. Dette
kan forekomme underligt, da uopfordrede reklamer normalt ikke modtages
positivt andre steder end markedsgrupperne. Begrundelsen for accepten af
disse i signaturen, skal søges i at signaturen opfattes som et
"fristed", i den forstand at afsenderen kan skrive hvad han har lyst
til.
Hvis ideen med fristedet virker ulogisk, kan den forklares med et
modspørgsmål: Hvad er reklamer? De fleste kan blive enige om at det er i
orden at henvise til sin egen hjemmeside i sin signatur. Men hvad hvis
der sælges ting på denne side? Er det så en reklame? Der er en stor
gråzone angående signaturen, der ville bevirke en masse skænderi, hvis
man angav at reklamer ikke var velkomne i dem.
Redigeret af: Toke Eskildsen
Sidst ændret: 25 oktober 1999

FUT:dk.admin.netikette