Drivere til gamle LaserWriters
Fra : Stig Leerbeck

Dato : 20-09-01 09:02

Er der nogen, der kender et listigt sted, hvorfra man kan downloade
drivere til ældre LaserWriters, f.eks er det mig umuligt at finde
drivere til LaserWriter Select 360 og LW 320.

asu.apple.info.com og ftp.apple.com er prøvet uden resultat!

Stig

www.simplesoft.dk - www.macperiferi.dk

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 20-09-01 10:47

Stig Leerbeck <stigleerbeck@mac.com> wrote:

> [...]
> drivere til LaserWriter Select 360 og LW 320.
>
> asu.apple.info.com og ftp.apple.com er prøvet uden resultat!

hvorfor ikke Laserwriter 8 (eks 8.32) som i al fald kan bruges fra og
med 7.1 - skal du bruge et endnu ældre system?

--
Venlig hilsen Morten Reippuert Knudsen... nu på iceBook

<icq:131382336>

Fra : Stig Leerbeck

Dato : 20-09-01 10:58

Morten Reippuert Knudsen <reippuert@mac.com> wrote:

> hvorfor ikke Laserwriter 8 (eks 8.32) som i al fald kan bruges fra og
> med 7.1 - skal du bruge et endnu ældre system?

De er koblet op serielt og LW 8 er kun til netværk.

Fra : Martin Edlich

Dato : 20-09-01 11:17

In article <1f017ru.osuuxf3kwmo4N@[10.1.128.10]>,
stigleerbeck@mac.com (Stig Leerbeck) wrote:

> De er koblet op serielt og LW 8 er kun til netværk.

Hvorfor kører de ikke appletalk på det serielle kabel?

Hvis det er fordi de samtidigt er på et ethernet-netværk, kan
LaserWriter Bridge bruges.

Det vil samtigt betyde hurtigere udprintning.

--
MVH Martin Edlich
http://www.edlich.dk

Fra : Stig Leerbeck

Dato : 20-09-01 15:26

> Hvorfor kører de ikke appletalk på det serielle kabel?

Se det har du sguda egentligt ret i - det havde jeg ike tænkt på! Det
gik faktisk fint med det ene tilfælde, jeg havde, men det andet tilfælde
er en printer, der forsøges koblet op på USB porten via en USB->Seriel
adapter og sådan nogen kan ikke køre Appletalk. Hvis den skal køre, så
skal man altså have en "original" driver.

Fra : Martin Edlich

Dato : 20-09-01 17:32

In article <1f01k2u.1wy6l5zloln47N@[10.1.128.10]>,
stigleerbeck@mac.com (Stig Leerbeck) wrote:

> Se det har du sguda egentligt ret i - det havde jeg ike tænkt på!

Selvfølgelig har jeg ret

> [...]
> USB->Seriel adapter og sådan nogen kan ikke køre Appletalk. Hvis den
> skal køre, så skal man altså have en "original" driver.

320'eren kan kun køre localtalk, så det må være 360'eren du mangler at
få til at fungere (ellers er du på skideren), og den burde kunne køre
serielt på Laserwriter 7.1.2 og 8.3.2.

--
MVH Martin Edlich
http://www.edlich.dk

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 20-09-01 11:34

> De er koblet op serielt og LW 8 er kun til netværk.

Personal LW320 kan lige som Personal LW4/600 _kun_ kobles op via
localtalk, se:
<http://www.info.apple.com/info.apple.com/applespec/applespec.taf?cat=pr
inter&RID=31>

Select 360 har ganske rigtig en seriel port, men jeg ved ikke om den kan
bruges under Mac OS, i så fald skal du have fat i en af driveren til
select 310. Select 300 er ikke en PS printer og har kun seriel
tilslutning. Selecty 310 er en PS printer der har seriel og parallel
tilslutning.

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 20-09-01 11:07

Stig Leerbeck wrote:

> [...]
> drivere til LaserWriter Select 360 og LW 320.
>
> asu.apple.info.com og ftp.apple.com er prøvet uden resultat!

De ligger da i mappen "printerbeskrivelser" på alle nyere systemer, de
pågældne drivere er også en del af alle ældre systemer, i system 7.x
ligger printerdriverne direkte i mappen udvidelser.

Du skal faktisk tilbage til system ver. ældre end 6.x, førend at
printerdrivere blev indstalleret selvstændigt.

Fra : Stig Leerbeck

Dato : 20-09-01 13:00

Niels Ebbesen <info@niels-ebbesen.net> wrote:

> Du skal faktisk tilbage til system ver. ældre end 6.x, førend at
> printerdrivere blev indstalleret selvstændigt.

det er PPD'erne, der bruges under LW 8, som kun bruges via appletalk.
Med 360'eren fulgte i sin tid en dedikeret driver, som man bare ikke kan
finde noget sted.

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 20-09-01 13:27

Stig Leerbeck wrote:

> det er PPD'erne, der bruges under LW 8, som kun bruges via appletalk.
> Med 360'eren fulgte i sin tid en dedikeret driver, som man bare ikke kan
> finde noget sted.

Jeg har da en masse møj gamle LW drivere på lager, men der er ikke en
der specifikt hedder LW360.

Jeg har flg. originale installeringer. hvis du kan bruge en af dem, så
kan jeg e-maile den.

Personal LW LS Install 1.0
Personal LW LS Install 1.1
Personal LW NTR 1.0
Personal LW LS Install 1.3
Personal LW NT 1.0
Personal LW SC Install. 1.0
DK LW 8.2 (indeholder en mappe med PPDs, der en PPD til LaserWriter
Select 360)

Og som sagt, så fulgte der med system 6.x og 7.x en selvstændig diskette
med "Printerarkiver, den indeholder alle de printerdrivere og PPD'er,
der var udgivet ind da.

Fra : Stig Leerbeck

Dato : 20-09-01 14:18

> [...]

> Og som sagt, så fulgte der med system 6.x og 7.x en selvstændig diskette
> med "Printerarkiver, den indeholder alle de printerdrivere og PPD'er,

Jeg tror desværre ikke det duer. På omtalte install-diske er det kun
"Personal Laserwriter SC", "LaserWriter 300" og "LW Select 310" der
installeres!

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 21-09-01 03:05

Hej Stig

Jeg har lige kigget efter i min diskettesamling, og jeg har de originale
Laserwriter 360 disketter liggende, så hvis du vil have en kopi, så giv lyd
fra dig. Jeg kan sende dem via net som image filer.

mvh. Erik Richard

Stig Leerbeck wrote:

> det er PPD'erne, der bruges under LW 8, som kun bruges via appletalk.
> Med 360'eren fulgte i sin tid en dedikeret driver, som man bare ikke kan
> finde noget sted.

Phone: (+45) 8625 0963, Fax: (+45) 8625 0962 (temporary off)

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 20-09-01 12:30

On Thu, 20 Sep 2001 10:02:17 +0200,
> [...]

> drivere til ældre LaserWriters, f.eks er det mig umuligt at finde
> drivere til LaserWriter Select 360 og LW 320.

Jeg mener at de efterlyste drivere følger med MacOS. Et hurtigt kig i min
egen systemappe vidner i hverfald om at 360'eren er understøttet uden
videre armbevægelser.

....Eller spiller særlige forhold ind?

-j

--
Uwaga!
Skoddede min sidste smøg d. 26.07.01.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 21-09-01 00:54

Hej Stig

Har du ikke en System 7,5,3 7.6.1 eller 8.0/8.1 CD liggende? - Dér er de
på.... Men jeg mener faktisk også, de er på de nyere OS 9 CD'er.

Du skal jo bruge Laserwriter 8 software, så prøv at kigge i mappen
'Printerbeskrivelser' i udvidelsesmappen, der ligger et hav af PPD filer
til de gamle 'skrivere' - selv til Laserwriter II, NT osv..

Skulle det ikke lykkes dig, så send mig en mail off-list og jeg skal da
gerne sende dig en pakke med dem.

Stig Leerbeck wrote:

> [...]

mvh. Erik Richard

Phone: (+45) 8625 0963, Fax: (+45) 8625 0962 (temporary off)
- Do it The Nisus Way - Nisus Writer, The Best Textprocessor in The
World