Luftunderstøttede forgafler.. ( Støddæmper~
Fra : Jon Larsen

Dato : 19-09-01 21:20

Hejsa i NG'en
Jeg vil bare lige høre om der evt er nogen der ved hvor meget tryk der skal
være i de forgaflen på en GSX-R 250 ???
Mener det ca. er det samme som på en Katana... men har jo ikke lige en
manual til såen en fætter.
MVH
Jon Larsen.
Gixx'er 250

Fra : Claus Rittig

Dato : 19-09-01 20:38

"Jon Larsen" <Jon.Larsen@image.dk> skrev i en meddelelse
> Hejsa i NG'en
> Jeg vil bare lige høre om der evt er nogen der ved hvor meget tryk der
skal
> være i de forgaflen på en GSX-R 250 ???

Jeg har også haft et par luftunderstøttede gafler. Min er faring er:
Der skal ikke luft i!
Luft virker som en opstramning af fjederen, det er derfor bedre at stramme
fjederen op, enten ved at øge oliemængden eller ved at lave et
afstandsstykke i rør af en passende dimension til at lægge ovenpå fjederen,
for at trykke denne lidt ekstra sammen.
Lufttryk er noget skidt fordi... Tjah, der skal omkring 15 - 20 psi og et
vejbump til at trykke cimmeringene ud af forgaflen på en XL600, men der skal
faktisk væsentlig mindre til at trykke så cimmeringene bare hurtigt bliver
utætte.

På motocross cykler er der istedet for ventilen en luftskrue, som bruges til
at lukke overtryk ud af gaflen efter hver kørsel. Der opbygges nemlig
lufttryk i en forgaffel når den bruges.

Rittig

Fra : Armand

Dato : 20-09-01 00:45

Claus Rittig <ClausRittig@Hotmail.Com> skrev i en

> [...]
> Luft virker som en opstramning af fjederen, det er derfor bedre at
> stramme fjederen op, enten ved at øge oliemængden eller .............

Øh??

At gøre luftlommen i teleskopet mindre v.h.a. højere oliespejl, eller at
øge luft-trykket er et fedt: Det er kun det initiale tryk (når
teleskopet er (næsten) udstrakt ved stilstand af modellen) der er
anderledes!
Max. tryk under brug kan endda sagtens gå hen og blive større ved brug
af (for) hævet oliespejl, end ved behersket mer-initialtryk!

> [...]
> et vejbump til at trykke cimmeringene ud af forgaflen på en XL600, men
> der skal faktisk væsentlig mindre til at trykke så cimmeringene bare

20 psi?

Det fornødne lufttryk på min gamle 900'er Ninja matcher stort set alle
de gadecykler (og ku'Jons 17.000 rpm's -model er ikke en XL'er),. som
jeg har set med luftunderstøttelse:
Forgaffel: 0,4 - 0,6 bar (huskeregel: "tæt omkring ½ bar"!).
Bagdæmper: 0,5 - 1,5 bar (huskeregel: "½ bar over/under 1 bar"!)

Men du har ganske ret i risikoen for overtryk (hvilket forværres af at
det lille luftvolumen i et teleskoprør hurtigt kan stige til "farligt
tryk" under
påfyldning!) og at simmer-ringene slides hurtigere p.g.a. større pres
imod teleskop-røret.
Men du glemmer at samme pres imod teleskopet også giver en friktion, som
mindsker affjedringens følsomhed, samt at luft udvider sig når det
bliver varmt, hvorved luftunderstøttet affjedring bliver hårdere under
brug!

--
Armand.

Fra : Neser

Dato : 24-09-01 21:27

> [...]
> Forgaffel: 0,4 - 0,6 bar (huskeregel: "tæt omkring ½ bar"!).
> Bagdæmper: 0,5 - 1,5 bar (huskeregel: "½ bar over/under 1 bar"!)

Det er jeg da glad for at høre, da ham jeg købte min GPZ600R af, mente at
der skulle mellem 0,1 og 1,5 i forgaflen....

- Neser
Neser@neser.dk

Fra : Armand

Dato : 25-09-01 00:07

Neser <Neser@neser.dk> skrev i en

> Det er jeg da glad for at høre, da ham jeg købte min GPZ600R af, mente
> at der skulle mellem 0,1 og 1,5 i forgaflen....

Uha!
1½ bar, må da få forgaflen til at føles som fyldt med beton(?), så dét
tryk giver lis'som sig selv at det IKKE skal være :-/

--
Armand.

Fra : Neser

Dato : 26-09-01 22:06

> Uha!
> 1½ bar, må da få forgaflen til at føles som fyldt med beton(?), så dét
> tryk giver lis'som sig selv at det IKKE skal være :-/

Nemlig, tænkte også på om det så ikke resulterede i at man sendte
pakningerne nordpå (jvf. opad..)

- Neser
Neser@neser.dk

Fra : Tommy Fer

Dato : 20-09-01 06:15

"Jon Larsen" <Jon.Larsen@image.dk> wrote in message
> [...]
> være i de forgaflen på en GSX-R 250 ???
> Mener det ca. er det samme som på en Katana... men har jo ikke lige en

Hej Jon

Jeg køre med 1 bar, det var hvad jeg fik af vide hos brd. stevns. Ved ikke
om det er det rigtige men det giver ihvertfald en bedre affjedring.

mvh Tommy Fer

Fra : Jon Larsen

Dato : 20-09-01 08:59

> [...]
>
> Jeg køre med 1 bar, det var hvad jeg fik af vide hos brd. stevns. Ved ikke
> om det er det rigtige men det giver ihvertfald en bedre affjedring.

Tak... Det virker nemlig som om min forende dykker meget under
nedbremsning... især når jeg har passager med og osse selvom jeg bruger
bagbremsen først... Min nye bagdæmper er i hvertfald ikke for hård.... jeg
spændte den godt nok lidt over det den stod på i forvejen ( målt ved at
tælle gevind ) men når man har passager på skal den jo være lidt mere
hård.... På et tidspunkt skal jeg også have leget lidt med "damping" på
den....

MVH.
Jon Larsen.
Gixx'er 250

Fra : Sand

Dato : 20-09-01 07:58

"Tommy Fer" <fer@FJERNMIGcool.dk> wrote in message
> Jeg køre med 1 bar, det var hvad jeg fik af vide hos brd. stevns. Ved
ikke
> om det er det rigtige men det giver ihvertfald en bedre affjedring.
Mange fabrikanter angiver relativt høje tryk i manualerne, eksempel vis
1,5bar på CB900F, hvilket vil medvirke en kort levetid på simmeringene.
IMO er 1bar også i overkanten, men det er jo lidt et kompromis med
levetid/hårdhed man må indgå.
Jeg selv kører aldrig over 0,8bar, og mine gafler er tætte på 14.md
Det er faktisk endnu vigtigere at man kontrollerer påfyldningen, eks.
med en håndpumpe, fremfor tankstationens luftpåfyldning, som knalder
luft igennem indtil det forvalgte tryk er nået.

Mvh. Sand

Fra : RasmusZX9R

Dato : 20-09-01 08:40

> [...]
> med en håndpumpe, fremfor tankstationens luftpåfyldning, som knalder
> luft igennem indtil det forvalgte tryk er nået.

I mangel af håndpumpe kan man bruge tankstationernes mobile
luftbeholdere bare man husker at lukke det meste af luften ud af dem
først.
Eks. Skal man fylde 8-9 psi i en forgaffel(hvilket jeg har brugt på de
mcer jeg har haft med luft i gaflen) lukker men luft ud af beholderen
til viseren er nede på ca 12 psi.
Så undgår man at "springe" simmerringene.
Mvh
Rasmus ZX9R-C (uden ekstra luft i gaflen)

http://www.kandu.dk/

Fra : Jes Vestervang

Dato : 20-09-01 19:09

> [...]
> Hejsa i NG'en
> Jeg vil bare lige høre om der evt er nogen der ved hvor meget tryk der
Ahem.. Jeg citerer lige min instruktionsbog til gixxeren (side 14).
"Front fork
Remove the air valve cap and push the air valve in to equalize the front
fork air pressure with athmospheriv temperature. Be sure to release the
pressure with the wheel of the ground." Og så er der lige en advarsel om at
trykket skal være ens i begge rør.
Så Rittig har ret ...og Tommy er gal på den

--
mvh Jes Vestervang
ICQ#21146256 - DMCN#506 - http://the.subnet.dk

Fra : Jon Larsen

Dato : 20-09-01 23:19

> [...]
at
> trykket skal være ens i begge rør.
> Så Rittig har ret ...og Tommy er gal på den
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

Ups... du har ret.. der skal slet ikke luft i, men trykket skal bare "
kalibreres" til trykket uden for gaflen !!!
Har jeg ret ???
Men sidst jeg havde ( dvs min far havde ) skilt den ad pumpede han da luft i
!?!?!?!?
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
> GSXR250 - køb den NUUU en eller anden!!! Jeg vil ha' en cbr600 i en fart

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

Du mener vel en CBR 600 med fart i, og ikke i en fart ?!?!?!

MVH.
Jon Larsen

Fra : Jes Vestervang

Dato : 24-09-01 18:57

> [...]
>
> Ups... du har ret.. der skal slet ikke luft i, men trykket skal bare "
> kalibreres" til trykket uden for gaflen !!!

Jeps. Dvs. at der sådan set er tryk i gaflen når man sidder på den alligevel

> Men sidst jeg havde ( dvs min far havde ) skilt den ad pumpede han da luft
> !?!?!?!?

Det var forkert Men var jo heller ikke let at vide, når det er
forskelligt fra mc til mc :-/

> xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
>
> xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
>
> Du mener vel en CBR 600 med fart i, og ikke i en fart ?!?!?!

Høhøhø

Fra : Armand

Dato : 25-09-01 00:06

Jes Vestervang <jesvj2@mailme.dk> skrev i en

> Jon Larsen <Jon.Larsen@image.dk> skrev i en

> Jeps. Dvs. at der sådan set er tryk i gaflen når man sidder på den
> alligevel

Øheh?

Er det citerede ikke ud fra anden sammenhæng - Nemlig: "adskillese",
hvor det er væsentligt at få indvendigt overtryk "equalized" inden at
man begynder at fjerne teleskopets top-plugs :-/

Hvis der også er nævnt noget med "ens tryk", MÅ det da henhøre under en
ekstra.påfyldning => luftunderstøtning!!!

--
Armand

Fra : Claus Rittig

Dato : 25-09-01 06:41

> lige en

Ja, du har ret!

> Er det citerede ikke ud fra anden sammenhæng - Nemlig: "adskillese",
> hvor det er væsentligt at få indvendigt overtryk "equalized" inden at
> man begynder at fjerne teleskopets top-plugs :-/

Nej, uden at have læst det (men det samme står i nogle af mine manualer) kan
jeg afsløre at det er noget man gør jævnligt, for at fjerne det lufttryk der
opbygges i gaflen ved normal brug. På motocross og enduro racere gør man det
efter hver kørsel, på gadecykler er det ikke nødvendigt.
Det man gør er det samme som når man pifter en cykel, af med plastichætten,
tryk ventilen ned og vent til der ikke kommer mere luft ud.
Når det skal gøres med forhjulet løftet fra jorden, er det fordi dette er
forgaflens "udstrakte" stilling. Forgaflen vil jævnligt komme i den stilling
under kørsel, og der må ikke dannes undertryk i gaflen (jeg tror nok det er
fordi det påvirker oliens evner til ikke at skumme). At der så rent faktisk
er et lille overtryk når cyklen står på hjulene, det kan man tjekke ved at
"pifte" den når den står på jorden, men trykket er så lille at det kan være
svært at høre lufter piste ud. Og husk så at løfte hjulet fra jorden, og
pifte den igen, ellers....

> Hvis der også er nævnt noget med "ens tryk", MÅ det da henhøre under en
> ekstra.påfyldning => luftunderstøtning!!!

Luftunderstøtning mig her og luftunderstøtning mig der, det forsvandt midt i
firserne, og hvorfor mon? Hvorfor er der ikke ventil på moderne motorcykler,
men kun en "udluftningsskrue"?

Der var på et tidspunkt een der foreslog at bruge tankstationernes
luftbeholdere, hvis man lige tømte dem for luft først, så de ikke er så
voldsomme at de skyder cimmeringene op af forgaflen.
Jeg prøvede metoden engang i 80'erne, men synes den er dårlig af to grunde:
1. Skalaen omkring 0,1 - 0,4 bar er så uprecis (hvis den overhovedet er der)
at den er umådelig svær at bruge.
2. Prøv at fjerne påfylderen, og sætte den på igen. Hvad skete der med
trykket? Størstedelen af det fes ud igen, desværre ikke lige meget fra hvert
ben, så der er altså ret stor risiko for at køre rundt med uens tryk i
benene.

Rittig

Fra : RasmusZX9R

Dato : 25-09-01 11:15

> [...]

hvert
> ben, så der er altså ret stor risiko for at køre rundt med uens tryk i

Det var mig der skrev det og det var mest ment som en nødløsning.
Jeg vil give dig ret i at man ikke ved præcis hvad tryk man har fået i,
men man kan være rimelig sikker på ikke at springe noget, hvis man
bruger den metode.
Jeg har set folk gå over og sætte en fuld beholder på deres gaffelben og
sekundet senere siger det ppffffssstt fra en af pakdåserne.
Det var bare det jeg ville undgå.
Det med ens tryk i begge ben tænkte jeg ikke så meget over, da de cykler
jeg har set har haft udligningsrør mellem de to gaffelben.
Mvh
Rasmus ZX9R-C

http://www.kandu.dk/

Fra : Claus Rittig

Dato : 25-09-01 16:04

"RasmusZX9R" <RasmusZX9R.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse

> Det var mig der skrev det og det var mest ment som en nødløsning.

Okay, fair nok.

> Jeg har set folk gå over og sætte en fuld beholder på deres gaffelben og
> sekundet senere siger det ppffffssstt fra en af pakdåserne.
> Det var bare det jeg ville undgå.

Og til det virker din metode sikkert fint. Men ved at bruge lufttryk
nedsætter man levetiden på sine cimmeringe, og da trykket har en tendens til
at ændre sig over tid, får man lidt en "lotteristyret" hårdhed af forgaffel,
så det bør helt klart kun være en nødløsning, indtil man kan få sin
mekaniker til at lave et afstandsstykke til fjederen - det koster ikke
meget, omkring en 10'er til materialer.

> Det med ens tryk i begge ben tænkte jeg ikke så meget over, da de cykler
> jeg har set har haft udligningsrør mellem de to gaffelben.

Nåh ja, det har jeg også set. Man kan faktisk købe sådan nogle
"udligningsslanger" i Dyskland, har jeg set. Man kan købe mange underlige
ting i Dyskland, egentlig.

Rittig

Fra : Armand

Dato : 25-09-01 18:26

> [...]
> Nåh ja, det har jeg også set. Man kan faktisk købe sådan nogle
> "udligningsslanger" i Dyskland, har jeg set. Man kan købe mange

Kawa's system er ganske skjult, derved at der er en lille boring ind i
siden på inderrøret i en højde svarende til lige over den underste
forgaffelbro, og en ring pakket med to O-ringe og påloddet et
forbindelsesrør monteres derover. Sagen fastholdes af hhv. broen og et
spændebånd over ringen!

--
Armand.

Fra : Armand

Dato : 25-09-01 18:18

> [...]
man det
> efter hver kørsel, på gadecykler er det ikke nødvendigt.

Kan jeg så ikke læse det som: At en ventil i teleskopet på en GSXR 250
MÅ være til påfyldning, og ikke "piftning"?

> [...]
midt i
> firserne, og hvorfor mon? Hvorfor er der ikke ventil på moderne

Mini.Gix'erne er jo fra "midten af 80'erne", så mon ikke at det er en
"dækventil" at der er monteret :-/

> [...]

hvert
> ben, så der er altså ret stor risiko for at køre rundt med uens tryk i

Det der fiser ud ved løft af "luft-pistolen" er det overtryk der
befinder sig i slangen op til manometeret, og skal ikke tages som
indikator for at der fiser noget ud af teleskopet!
Til gengæld vil samme luftrum blive fyldt med teleskopets overtryk,
hvis/når man monterer "luftpistolen", hvorved at man ikke kan bruge
apparatet til at kontrollere trykket
Risikoen for at blæse pakdåserne på stedet regner jeg for umådelig lille
hvis man farer med lempe: Et fejl-overtryk på en bar eller to matcher
sikkert det max-tryk der forekommer i teleskopet under brug (= fuld
sammentrykning af det varme (=højere tryk) teleskop!), hvilket pakdåsen
ikke "blæses" af :-/ Noget andet er selvfølgelig at køre med det
fejl-overfyldte teleskop,
og risikere fuld sammentrykning, hvilket vil medføre mere end den
dobbelte effekt =

--
Armand.

Fra : Claus Rittig

Dato : 26-09-01 16:19

> lufttryk der
> man det

> Kan jeg så ikke læse det som: At en ventil i teleskopet på en GSXR 250
> MÅ være til påfyldning, og ikke "piftning"?

Jo og nej. Jeg fik udtrykt mig kluntet her. Jeg ved ikke om meget sportslige
gadecykler også har udluftning, men jeg har ikke oplevet noget mærkbart tryk
på de gadecykler jeg har haft. Dvs. du har ret i at en midt-firser gadecykel
med ventil i teleskoperne har været ment som luftunderstøttelse, men det vil
jo nok være en god ide at tage ved lære af motorcykelbranchens egne
erfaringer, og så droppe den luftunderstøttelse.

Rittig

Fra : Armand

Dato : 22-09-01 00:00

> [...]
advarsel
> om at trykket skal være ens i begge rør.
> Så Rittig har ret ...og Tommy er gal på den

Øh?

Hvori ligger forskellen på Rittig's og Tommy's udtalelser, udover
decimaler?

Og aprospos: Kunne du ikke lige have klistret dig til subj. ved at
citere de
sætninger der omhandler efterfyldningen af forgaflen?

--
Armand.

Fra : Jes Vestervang

Dato : 24-09-01 19:04

Armand <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> skrev:>
> equalize
> release
> advarsel
>
> Øh?

I lige måde

> Hvori ligger forskellen på Rittig's og Tommy's udtalelser, udover
> decimaler?

Tjaeh, nu ved jeg jo ikke lige hvad trykket bliver, når man sætter sig op på
mc'en, så jeg har ingen anelse.

> Og aprospos: Kunne du ikke lige have klistret dig til subj. ved at
> citere de
> sætninger der omhandler efterfyldningen af forgaflen?

Æhh.. Øhhh.... Mener du oliemængden? Det har jeg ikke kunnet finde noget om
:-/

mvh Jes Vestervang
ICQ#21146256 - DMCN#506 - http://the.subnet.dk
GSXR250 & TS125ER

Fra : Armand

Dato : 25-09-01 00:06

> Æhh.. Øhhh.... Mener du oliemængden? Det har jeg ikke kunnet finde
> noget om

Næh!
Luft-efterfyldningen!!!

Se andet indlæg i strengen om mine resonnementer!

--
Armand.