Kristne og rollespill (Igjen), samt boikot~
Fra : Paul K Egell-Johnsen

Dato : 19-09-01 15:40

På nettsiden til den ene lokale avisen her ute (Grenland, Norge),
Varden, fant jeg en liten notis om en svensk-pastor som ønsker at alle
kristne skal hjelpe til å boikotte Nemi ved å ikke kjøpe Larsons Gale
Verden.
(http://www.varden.no/apps/pbcs.dll/artikkel?Avis=VA&Dato=20010919&Kategori=NYHET&Lopenr=10919007&Ref=AR)
Jeg sendte linken til en kammerat som tok seg bryet med å finne
hjemmesiden til menigheten og pastorens originale artikkel:
http://www.crosswinds.net/~sffs/serie.htm.

Hele saken er ganske morsom når du begynner å lese den, faktisk til de
grader at vi begynte å mistenke at dette var bare tull. Spesielt når jeg
fant denne artikkelen om rollespill:
http://www.crosswinds.net/~sffs/rollspel.htm. Sjeldent har jeg ledd så
godt, for den er en klar parodi - eller kanskje ikke?

De har også en troende-test: http://www.crosswinds.net/~sffs/test.htm,
et VB-program du kan laste ned og teste.

Sidene som dette hører til ser ellers ut til å være en faktisk menighet.
En rask gjennomgang av historien mm. hentyder til at denne kan ha
lestadianske røtter, noe som kan forklare dens sekteriske uttrykk.

Arkivet deres ser ut til å være et oppkomme av misforstått
virklighetsoppfatning : http://www.crosswinds.net/~sffs/artiklar.htm.

I det hele tatt god bakgrunnsmateriale for et rollespill ;)

Paul

PS: Jeg vet at mange som spiller rollespill er kristne, denne posten er
ikke et uttrykk om kristne generelt, og jeg vil prøve å forholde meg
uinteressert til eventuell diskusjon om religion.

Fra : Paul K Egell-Johnsen

Dato : 19-09-01 15:47

Paul K Egell-Johnsen wrote:

> [...]

> En rask gjennomgang av historien mm. hentyder til at denne kan ha
> lestadianske røtter, noe som kan forklare dens sekteriske uttrykk.

Vel, litt mer lesing gjør at jeg heller tilbake til teorien om at dette
er en parodi, men utrolig bra gjennomført.

Paul

Fra : Johan Anglemark

Dato : 19-09-01 17:02

My trusted friend Paul K Egell-Johnsen wrote in msg
<3BA8AFD3.D5D7D3CD@ez.no>:

>Vel, litt mer lesing gjør at jeg heller tilbake til teorien om at dette
>er en parodi, men utrolig bra gjennomført.

Svenska Dagbladet och Sundsvalls tidning har skrivit om den. Ja, det är en
parodi. Särskilt fin tycker jag att boken "Uppdrag GUD" verkar...

-j
--
Johan Anglemark - http://anglemark.pp.se
Lejd av Upsala SF-sällskap - http://sfweb.dang.se

Fra : kenneth marken

Dato : 20-09-01 02:30

"Johan Anglemark" <johan@anglemark.pp.se> wrote in message
> My trusted friend Paul K Egell-Johnsen wrote in msg

> Svenska Dagbladet och Sundsvalls tidning har skrivit om den. Ja, det är en
> parodi. Särskilt fin tycker jag att boken "Uppdrag GUD" verkar...

"god help us against his followers" var et uttrykk som traff meg i bakhue
når jeg først tok en titt på den sia, takk og pris at den ikke er ekte:)

Fra : Paul K Egell-Johnsen

Dato : 20-09-01 12:34

Johan Anglemark wrote:

> Svenska Dagbladet och Sundsvalls tidning har skrivit om den. Ja, det är en
> parodi. Särskilt fin tycker jag att boken "Uppdrag GUD" verkar...

I går skrev Dagbladet (norges tredje største avis, hvis jeg ikke husker
feil) om Nemi saken. I dag skrev de at de ble lurt.

Jeg var først veldig skeptisk, fordi det minte om parodi. Deretter
tenkte jeg igjennom en del menigheter/sekter som jeg har kjennskap til,
og da virket det helt sannsynnlig. Men ombestemte meg igjen etter noen
få minutter ;)

Forøvrig synes jeg at siden var meget morsom.
--
Paul K Egell-Johnsen
Developer/PR Manager

Fra : Torbjørn Lien

Dato : 20-09-01 09:17

Crosswinds er fake. Det er ikke en virkelig menighet, men en gjeng
svensker som har det morsomt med å liksom parodiere kristne.

Torbjørn Lien
http://welcome.to/lien
http://www.kollektivet.no
http://www.dambagin.com

Fra : Paul K Egell-Johnsen

Dato : 20-09-01 12:42

"Torbjørn Lien" wrote:

> Crosswinds er fake. Det er ikke en virkelig menighet, men en gjeng
> svensker som har det morsomt med å liksom parodiere kristne.

Jeg synes den var morsom, og lurte meg fram og tilbake et par ganger.
Jeg kjenner f.eks. til 7. dags adventistene og i det miljøet tør jeg
påstå at veldig mye rart flyter. Nå vil jeg raskt påpeke ovenfor alle
andre som ikke er bevandret i dette feltet at 7. dags adventistene er
veldig på kant med alle andre menigheter og derfor ikke er
representative.

De argumentene som stod på siden om rollespill (se link i min orignale
post) er ting jeg faktisk har blitt konfrontert med av andre kristne
tidligere, både frikirker, Den norske Kirke, pinsebevegelsen m.fl. Men
jeg har spilt rollespill i mange år, siden den gang jeg var kristen
selv, og i alle år sammen med fortsatt kristne mennesker, og jeg vil
herved understreke at jeg ikke mener å forfekte at alle kristne har et
slikt syn, men det er en utbredt understrøm av mer eller mindre rare
meninger i alle kristne-miljøer; alt fra dem som mener at Israel skal få
gjøre som de vil i midtøsten, til de som fortsatt mener at dans er synd
og at kvinner skal kun bruke kjoler og være tildekket på hodet.

Derfor lot jeg meg lure; fordi det virket sannsynlig utfra den erfaring
jeg selv har gjort.

Fra : Johan Anglemark

Dato : 20-09-01 13:00

My trusted friend Torbjørn Lien wrote in msg <3ba9a5b8.2822574@nntp-
trd.uninett.no>:

>Crosswinds er fake. Det er ikke en virkelig menighet, men en gjeng
>svensker som har det morsomt med å liksom parodiere kristne.

Crosswinds är ingen fake. Inte heller någon menighet/församling. Inte heller
en grupp svenskar som parodierar kristna.

Crosswinds är en ISP.

-j

Fra : Torbjørn Lien

Dato : 21-09-01 09:18

>Crosswinds är ingen fake. Inte heller någon menighet/församling. Inte heller
>en grupp svenskar som parodierar kristna.
>
>Crosswinds är en ISP.

Sorry, ja så klart. Jeg mener selvsagt ikke nettilbyderen, men de som
lager disse liksom-kristne sidene. Min feil.
Torbjørn Lien
http://welcome.to/lien
http://www.kollektivet.no
http://www.dambagin.com

Fra : Ole Peder Giæver

Dato : 21-09-01 09:26

Johan,

> Crosswinds är en ISP.

ISP?

Og er det noen andre enn meg som får "server timeout" feilmelding når
de prøver å følge Paul-Kenneths link?

Vennlig hilsen,
Ole Peder

Fra : Johan Anglemark

Dato : 21-09-01 09:39

My trusted friend Ole Peder Giæver wrote in msg
<9f9bc6e6.0109210025.25931298@posting.google.com>:

>Johan,

>ISP?

S: Internetleverantör, N: nettillbydere, DK: ?

>Og er det noen andre enn meg som får "server timeout" feilmelding når
>de prøver å følge Paul-Kenneths link?

När jag prövade i förrgår gick det bra. Men det är kanske några tidningar
som har skrivit om det, så att det är många som försöker just nu.

-j

Fra : Rene Kragh Pedersen

Dato : 21-09-01 15:34

Johan Anglemark wrote:

> My trusted friend Ole Peder Giæver wrote in msg

> S: Internetleverantör, N: nettillbydere, DK: ?

DK: Internetudbyder

ISP = Internet Service Provider.
--
René Kragh Pedersen.
It's is not, it isn't ain't, and it's it's, not its, if you mean it

Fra : BT

Dato : 21-09-01 16:23

Johan Anglemark wrote:

> S: Internetleverantör, N: nettillbydere, DK: ?

Faktisk N: Internettleverandør :) Det er vel det vanligste

Fra : Johan Anglemark

Dato : 21-09-01 16:34

My trusted friend BT wrote in msg <3BAB5ADC.C68D0C01@world-online.no>:

>Faktisk N: Internettleverandør :) Det er vel det vanligste

Now, don't you muddle the issue with facts. (Torbjørn, det är ditt fel!)

-j