Variabel skærmopløsning
Fra : Kåre Kjeldsen

Dato : 19-09-01 11:45

Hej

Jeg har en side med et baggrundsbillede, som ikke egner sig til at blive
"dubleret". Billedet er lavet til en opløsning på 800x600, men ved 1024x768
bliver billedet kopieret så man kan se det flere gange.

Hvordan laver jeg en resize af billedet afhængig af brugerens opløsning?

pft
Kåre

Fra : Jakob Andersen

Dato : 19-09-01 12:20

"Kåre Kjeldsen" <eva.kaare@get2net.dk> wrote in message
> [...]
> bliver billedet kopieret så man kan se det flere gange.
>
> Hvordan laver jeg en resize af billedet afhængig af brugerens opløsning?

Det vil aldrig se godt ud at stretche et billede jeg vil anbefale dig blot
at tvinge browseren til kun at vise billedet engang altså hvis man kører
1024x768 bliver billedet blot kun vist en gang...

Dette kan du gøre med CSS sådan her:

style="background-repeat:no-repeat;background-image:url('billede.jpg');">

--
Jakob Andersen
"No matter how great and destructive your problems may seem now, remember,

Fra : Kåre Kjeldsen

Dato : 21-09-01 07:08

> [...]
> at tvinge browseren til kun at vise billedet engang altså hvis man kører
> 1024x768 bliver billedet blot kun vist en gang...

Men så vil baggrundsfarven træde frem i de områder til højre og nedenfor
billedet hvor billedet slutter. Med det billede jeg bruger er det ikke nemt
at finde en farve hvor det ikke vil komme til at se kedeligt ud.

En anden mulighed må være at læse brugerens skærmopløsning, og så have to
billeder liggende parat i forskellig opløsning. Så kan man vælge det billede
der passer?

Fra : Jakob Andersen

Dato : 21-09-01 09:25

> [...]
nemt
> at finde en farve hvor det ikke vil komme til at se kedeligt ud.

Det kan selvfølgelig være et problem..

> En anden mulighed må være at læse brugerens skærmopløsning, og så have to
> billeder liggende parat i forskellig opløsning. Så kan man vælge det
billede
> der passer?

Og hvad nu hvis man ikke har sit browservindue maksimeret? Jeg kører f.eks.
aldrig med fullscreen og jeg har ICQ åben osv..

Fra : Per Christoffersen

Dato : 15-10-01 15:05

"Jakob Andersen" <jta@advice.dk> wrote in message

> Og hvad nu hvis man ikke har sit browservindue maksimeret? Jeg kører
f.eks.
> aldrig med fullscreen og jeg har ICQ åben osv..

Nemlig.
Denne artikel:
http://www.html.dk/artikler/00025/

er god at læse i den sammenhæng.

/Per

Fra : Radost

Dato : 19-09-01 20:22

du kan ogsaa godt lave et baggrundsbillede i en tabelle (td-tag)

men pas pa stoerrelse!

--

kind regards
fabrice knecht

www.astalavista.com
www.astalavista.net
www.astalavista.ch
www.potentsolutions.com

pgp-key:
http://www.astalavista.com/staff/radost/mypublicpgp.asc

Fra : find clausen

Dato : 21-09-01 08:35

On Wed, 19 Sep 2001 12:45:16 +0200, "Kåre Kjeldsen"
<eva.kaare@get2net.dk> wrote:

> Hvordan laver jeg en resize af billedet afhængig af brugerens opløsning?

Lav et baggrundsbillede til hver opløsning,
og hent det rigtige billede ind med JavaScript ...

--

find clausen
http://www.photopress.dk/
e-mail: findclausen at photopress.dk